Vi har två grannar inkopplad på våran vattenkälla, dom betalar 500kr året vardera. Vi alla tre delar på kostnader med pumpen om något går sönder eller service. Vi har rörligt elavtal och ändå känns de överkant
 
  • Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Vi är fem hushåll på vår pump, från barnfamiljer till pensionärer, och vi betalar 250kr/år per familj. Eget vatten så bara el.
 
  • Gilla
Jonas_123 och 1 till
  • Laddar…
T Tazmara skrev:
Vi är fem hushåll på vår pump, från barnfamiljer till pensionärer, och vi betalar 250kr/år per familj. Eget vatten så bara el.
250 kr/år = 20 kr/månad = 3-10 kWh per månad. Det verkar rimligt.
 
  • Gilla
devjoachim
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,
Hur många kW är själva pumpen på? Montera en effektmätare till själva pumpen, så får Ni mer exakta siffror

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
 
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Grannen lurar inte din svärmor, det kvittot är tydligt, det är hans mätare för hela hans hushåll och din svärmor går med på att splittra räkningen genom att hon faktiskt betalar, då är inga konstigheter även om hon betalar hälften av hans totala förbrukning. Hon har lurat sig själv snarare.
Vi är 5 fastigheter, 4 permanent + 1 fritidsboende, pumphuset har egen mätare och alla betalar tillsammans 9000 kr per år som ska täcka allt, inkl nätavgiften. Vi har en egen borrad brunn också, på en fastighet bredvid, det isolerade pumphuset drar inte mycket även med frostvakt. Skulle nån vilja dela det pumphuset med mig vill ja ha minst 500kr per månad. egna brunnar är trots allt små vattentäkter i regel och risken att de töms ökar för varje år.
 
  • Arg
  • Haha
kulle och 1 till
  • Laddar…
Glöm inte att uppdatera oss sen!
 
  • Gilla
Ann-Christin Asson och 2 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Grannen lurar inte din svärmor, det kvittot är tydligt, det är hans mätare för hela hans hushåll och din svärmor går med på att splittra räkningen genom att hon faktiskt betalar, då är inga konstigheter även om hon betalar hälften av hans totala förbrukning. Hon har lurat sig själv snarare.
Grannen påstår ju att det är för pumpen. Svärmoderns enda 'brott' är att hon antagligen inte har så bra koll på kWh och vad en pump förväntas dra. Så hon har betalt vad hon trott är förbrukningen. Finns nog rätt många äldre kvinnor som inte har så bra koll på det. Dina insinuationer är direkt förolämpande. Självklart har grannen lurat svärmodern.
 
  • Gilla
GammelMan99 och 8 till
  • Laddar…
B Barnis78 skrev:
Grannen lurar inte din svärmor, det kvittot är tydligt, det är hans mätare för hela hans hushåll och din svärmor går med på att splittra räkningen genom att hon faktiskt betalar, då är inga konstigheter även om hon betalar hälften av hans totala förbrukning. Hon har lurat sig själv snarare.
Vi är 5 fastigheter, 4 permanent + 1 fritidsboende, pumphuset har egen mätare och alla betalar tillsammans 9000 kr per år som ska täcka allt, inkl nätavgiften. Vi har en egen borrad brunn också, på en fastighet bredvid, det isolerade pumphuset drar inte mycket även med frostvakt. Skulle nån vilja dela det pumphuset med mig vill ja ha minst 500kr per månad. egna brunnar är trots allt små vattentäkter i regel och risken att de töms ökar för varje år.
Överenskommelsen är att grannen debiterar 50% av elförbrukning för pumpen men istället debiterar grannen 50% av sin totala elförbrukning. Hur kan det inte vara att lura någon?

/Krille
 
  • Gilla
udihow och 5 till
  • Laddar…
devjoachim devjoachim skrev:
Hej,

Min svärmor delar brunn/vattenpump med sin granne och varje månad skickar han över kostnad för elförbrukning som dem delar på, han har tecknat ett avtal på 55 öre.

Men det jag reflekterade över var hur mycket den drar varje månad?

1653kwh för en månad? För en vattenpump?

[bild]

Betalar svärmor för halva av hela grannens förbrukning?

Hur mycket drar era pumpar?
Är det en separat mätare för bara den pumpen?
Känns som att antingen har grannen läst av fel eller tänkt fel. Hade han velat lura svärmor hade han väl sagt att han har låst elpris på 3 kronor per kilowatt, utöver antalet kilowattimmar.
Att tänka på också, som flera sagt, är att grannen står ju med pump, installation, underhåll service och framtida byte av pumpen. Risken om man bråkar och det visar sig att man har fel eller att grannen blir sur, är ju att han säger "borra själv efter vatten, jag stänger av din ledning".
Även om man kan få rätt om man har skrivet avtal mm, så betyder ju inte det att grannen inte stänger av ändå.
Bara något att reflektera över.
 
F frityreldarn skrev:
Är det en separat mätare för bara den pumpen?
Känns som att antingen har grannen läst av fel eller tänkt fel. Hade han velat lura svärmor hade han väl sagt att han har låst elpris på 3 kronor per kilowatt, utöver antalet kilowattimmar.
Att tänka på också, som flera sagt, är att grannen står ju med pump, installation, underhåll service och framtida byte av pumpen. Risken om man bråkar och det visar sig att man har fel eller att grannen blir sur, är ju att han säger "borra själv efter vatten, jag stänger av din ledning".
Även om man kan få rätt om man har skrivet avtal mm, så betyder ju inte det att grannen inte stänger av ändå.
Bara något att reflektera över.
Tänk vad bra det hade varit om du läst alla inlägg från TS så hade du sluppit gissa
Enligt TS är det följande:
1 Separat mätare för pumpen
2 Man har delat på kostnad för installation av ny pump, exakt modell finns angiven tidigare i tråden.
 
  • Gilla
Bästerortarn och 8 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Tänk vad bra det hade varit om du läst alla inlägg från TS så hade du sluppit gissa
Enligt TS är det följande:
1 Separat mätare för pumpen
2 Man har delat på kostnad för installation av ny pump, exakt modell finns angiven tidigare i tråden.
Tyckte jag läste allt men har tydligen missat. Tur att det finns spydiga idioter som kan rätta
 
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
F frityreldarn skrev:
Tyckte jag läste allt men har tydligen missat. Tur att det finns spydiga idioter som kan rätta
Det har upprepats otaliga gånger så det kanske är fel läge att kalla någon annan idiot...
 
  • Gilla
kattlucka och 10 till
  • Laddar…
L lbgu skrev:
Grannen påstår ju att det är för pumpen. Svärmoderns enda 'brott' är att hon antagligen inte har så bra koll på kWh och vad en pump förväntas dra. Så hon har betalt vad hon trott är förbrukningen. Finns nog rätt många äldre kvinnor som inte har så bra koll på det. Dina insinuationer är direkt förolämpande. Självklart har grannen lurat svärmodern.
Förolämpande…det är du som riskerar åtal för förtal, du klandrar nån för att va kriminell, men vanlig juridik verkar inte va din starka sida. Gamla pumpar drar Max 1000kwh per år, men det betyder inte att grannen lurar nån. Du vet ju inte ens vad svärmor har avtalat, kommer hon ihåg det själv? Har ni frågat grannen. Det papperet är grannens juridiska räddning, Din svärmor har ingått ett dåligt avtal, men akta dig för att påstå att grannen lurar henne. Det är inte grannens problem om hon inte kan borra efter vatten själv, å det är INTE hans ansvar att hon har vatten.
 
Och vad fan finns det för anledning att vara otrevlig som du var i första svaret? Tror du jag sitter och svarar på ett inlägg i något annat syfte än att försöka hjälpa ts?
Är man otrevlig som ja, idiot. Oavsett om det står på en miljon ställe det och man har missat detta så finns det ingen anledning att vara spydig
 
F frityreldarn skrev:
Är det en separat mätare för bara den pumpen?
Känns som att antingen har grannen läst av fel eller tänkt fel. Hade han velat lura svärmor hade han väl sagt att han har låst elpris på 3 kronor per kilowatt, utöver antalet kilowattimmar.
Att tänka på också, som flera sagt, är att grannen står ju med pump, installation, underhåll service och framtida byte av pumpen. Risken om man bråkar och det visar sig att man har fel eller att grannen blir sur, är ju att han säger "borra själv efter vatten, jag stänger av din ledning".
Även om man kan få rätt om man har skrivet avtal mm, så betyder ju inte det att grannen inte stänger av ändå.
Bara något att reflektera över.
Finns ett servitut, så att stänga av är nog inte så lätt utan påföljder, rätt till vatten hade dem innan den nya grannen flytta in för 15-20 år sedan. Sen så har dem ju gemensamt investerat i allt nytt.
 
  • Gilla
Ankmamma
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.