G OMathson skrev:
Solceller ger jag inget för i Sverige, de ger absolut inget alls under den perioden energi för uppvärmning behövs, pumpen är bytt förra året.
Så att man säljer el för tusentals kronor under vår, sommar och höst ger alltså ingenting påstår du?

Tabell över solenergiproduktion, såld energi, sparade och totala besparingar per månad över två år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
K. L och 1 till
  • Laddar…
A Axalon skrev:
Jag är så stolt över er alla, som spara så mycket el.
Nu kan Sverige ännu mer sälja till grannländer och göra stor vinst.
Och nätavgift måste man nu också höjer då man ja inte mer sälja så många kw inom Sverige.
De som tror verkligen att vi har en elkris, förlåt mig, är verkligen dumm. Jag vet att man säger det är allt pga Ukrainska krig, men Bullshit, det började redan innan krig.
Jag vet, nu säger alla att de sparar inte för krisen, de sparer för sig sälv. Varför gjorde ni det inte innan???
Varför vi inte sparade på elen när den var billig men gör det nu när den är dyr?
Är det inte en väldigt konstig fråga?
 
  • Gilla
Klacken och 1 till
  • Laddar…
K
Anna_H Anna_H skrev:
Så att man säljer el för tusentals kronor under vår, sommar och höst ger alltså ingenting påstår du?

[bild]
Hur många kw har du installerat?

Edit: jag räknade själv.:cool:
 
Jag har jämfört med samtliga oktobermånader sedan 2012. Oktober i år var rekordlåg:
- Fjärrvärmen var all-time-low - 20% lägre än 2020 och 46% lägre än 2014.
- Hushållselen var också all-time-low - 5% lägre än 2018 och 24% lägre än 2019.

-Den långa trenden hos oss är att barnen efterhand flyttat ut vilket gör att det drar mindre hushållsel.
-Min hemarbetsplats flyttades i somras upp från källaren in i ett av de utflyttade barnens rum så nu har vi satt ner tempen i källaren några grader.
- Vi har stängt av ett stort vardagsrum där vi har lite lägre temperatur än övriga huset. Det var ju så man gjorde förr - finrummet var alltid jättekallt förutom när man hade gäster.
- Generellt så har vi i höst lite lägre temperatur.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
E Nytt användarnamn 2023 skrev:
Min hushållsel för en person inkl kontor är 580 kWh per år .
Kanske är det som är grejen. Per person blir vår siffra också i den storleksordningen.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Okt 2021: 1085 kWh
Okt 2022: 766 kWh
- 29,5%

Vi drar vårt strå till stacken ;)
 
2021 Okt 550Kwh
2022 Okt 403Kwh
-27%
 
El: Okt
2021 434 kWh
2022 512 kWh
Fjärrvärme: Okt
2021 2999 kWh
2022 1479 kWh

Skillnad på räkning inkl skatt o moms
((512-434) x 0,99)+((1479-2999) x 0,64)
Totalt en sänkning med 957 kr jf med föregående års faktura
 
  • Gilla
Joacim Fredriksson
  • Laddar…
G
Anna_H Anna_H skrev:
Så att man säljer el för tusentals kronor under vår, sommar och höst ger alltså ingenting påstår du?

Det påstår jag absolut inte och det borde du förstå.
Ekonomiskt kan det absolut vara bra för vissa med gällande regler.
Du kan nog titta på en kurva på vilken bostad i Sverige som helst hur energiförbrukningen ser ut per månad. Den kurvan är nästan exakt inverterad mot solcellsproduktion. Förstår du inte det?
Varifrån ska elen till tex svenska värmepumpar komma ifrån november till februari? Solceller i Sverige? Är lösningen för elproduktion i Sverige nov-slutet feb ännu fler solceller, täcka hela Sveriges yta? Skulle det hjälpa något över huvud taget. Sen produceras ungefär tre fjärdedelar av alla solceller i Kina som samtidigt bygger ca fyra nya kolkraftverk i månaden, är det något att skratta åt tycker du?
Jag tycker det är riktigt illa.
 
Strip Strip skrev:
Jag tycker det är trevligt med ett väl sorterat forum, så jag sticker ut hakan med en ny tråd för oktober.

Dessutom är jag minst sagt stolt över våra insatser, vi har sänkt elförbrukningen med 56% för värmen, jämfört med ett snitt 2017-2021 :surprised:
En grad varmare ute, men den största skillnaden är nog att VP fått order om att värma till 17°C inne, sen tar vi över med kaminen när vi känner att det behövs. Funkar såå mycket bättre än förväntat så här långt.

[bild]
Från 1474 till 658 kWh. Inomhustemperatur till 16° C men vi har runt 20° C med hjälp av öppna spisen vid behov. Varmare kläder, kortare och kallare duschar och bara fyra-fem datorer igång samtidigt (tre personer).
 
K K. L skrev:
Hur många kw har du installerat?

Edit: jag räknade själv.:cool:
Tror det är 10,5
 
  • Gilla
K. L
  • Laddar…
G OMathson skrev:
Det påstår jag absolut inte och det borde du förstå.
Ekonomiskt kan det absolut vara bra för vissa med gällande regler.
Du kan nog titta på en kurva på vilken bostad i Sverige som helst hur energiförbrukningen ser ut per månad. Den kurvan är nästan exakt inverterad mot solcellsproduktion. Förstår du inte det?
Varifrån ska elen till tex svenska värmepumpar komma ifrån november till februari? Solceller i Sverige? Är lösningen för elproduktion i Sverige nov-slutet feb ännu fler solceller, täcka hela Sveriges yta? Skulle det hjälpa något över huvud taget. Sen produceras ungefär tre fjärdedelar av alla solceller i Kina som samtidigt bygger ca fyra nya kolkraftverk i månaden, är det något att skratta åt tycker du?
Jag tycker det är riktigt illa.
Blablabla, vanliga svamlet om att det blir helknas om man kör 100% solceller, att det är miljöfarligt osv. Prova att tänka själv istället för att kopiera det Kärnkraftlobbyn säger:

Vem sjutton har påstått att vattenkraft, vindkraft och andra elkällor ska stängas ner? Ingen!
De olika källorna kompletterar varandra. Dessutom kommer vi om uppvärmningen ska fortgå få allt större behov av kylning under de timmar solen skiner som mest. Vi har dessutom nästan oändliga ytor med platta tak, parkeringsplatser och annat som går att sätta solceller på.

Det kan väl inte vara svårt att begripa?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Oktober 2021: 309kWh
2022: 447kWh
Rejäl ökning i år, men fortfarande låg förbrukning totalt sett (eldar för stor del av värmen)
 
  • Gilla
sijo 50
  • Laddar…
Oktober 2021 1056 kwh
Oktober 2922 660 kwh.
 
  • Gilla
jonas.o
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.