F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ganska stor skillnad på att raljera och förklara hur fel du har. Uppenbarligen missade du poängen... det var inte att vi var i Italien. Jag tror inte ens du äger en elbil så vad du säger är inte relevant. Var skrev jag att jag har problem att ta ha om ett fritidshus? Jag byggde vid stranden och har inget behov av ett fritidshus. Finns allt jag behöver här. Skog, hav, strand och öppna vidder precis runt husknuten. Precis som du säger så är intresset olika och jag reser hellre till olika ställen.

Det blir alltid OT här...
Det är nog tyvärr du som missat poängen. Jag har ingen elbil och har ALDRIG skrivit det heller!
Som sagt tråden handlar om nåt helt annat.
 
H
F frasen_36 skrev:
Och vad tror du jag bryr mig..?
Tolkar jag som ett erkännande till att du bara trollar. Ignore.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nä, inga problem. Med Tesla sköter den allting själv. Bara att köra till nästa stopp.
Naturligtvis är det ett problem om bristfällig teknik tvingar mig att ta stopp. Jag föredrar att ta mina raster när det passar mig, inte när jag måste.
 
  • Gilla
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
Scouten skrev:
Det är väl ingen som förnekar
Jo i inlägget innan ditt förnekar precis @Kristian Ask att det finns några problem.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Nä, inga problem.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
F
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis är det ett problem om bristfällig teknik tvingar mig att ta stopp. Jag föredrar att ta mina raster när det passar mig, inte när jag måste.
Instämmer, och dessutom föredrar jag att ta mina raster där jag själv vill. Hellre en rast på en trevlig rastplats när jag själv vill i stället för ett påtvingat stopp på en laddstation.
 
F
H Hus-i-Sörmland skrev:
Tolkar jag som ett erkännande till att du bara trollar. Ignore.
Tolka det som du vill, helt ointressant.
 
D
C cpalm skrev:
Det må så vara, men "i princip riskfritt" är det iallafall inte.
I synnerhet elprisläget är ju f.n. exceptionellt och väldigt svårbedömt hur det utvecklar sig framöver.
De funkade även innan 2021, dock med längre återbetalningstid, back har de aldrig gått och så länge el används kommer det fortsätta vara så. Igen, självklart finns det goda möjligheter att klocka börsinvesteringar fortsätter vara det rätta, var och en med rätt kunskap balanserar sina investeringar utefter detta. Det jag ser som ett problem är att den långa perioden av glada börser lockar till sig sparare med fel förväntningar som placerar i portföljer med för hög risk, utifrån sin situation. De flesta är inte så tuffa och långsiktiga längre när hälften, eller mer, av livsbesparingarna är borta.
 
D
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis är det ett problem om bristfällig teknik tvingar mig att ta stopp. Jag föredrar att ta mina raster när det passar mig, inte när jag måste.
Så har det väl alltid varit, när tanken är tom tar det stopp, skillnaderna är marginella i verkligheten.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
D djac skrev:
när tanken är tom tar det stopp, skillnaderna är marginella i verkligheten.
Skillnaden i tid mellan att tanka en fosilbil och ladda en elbil kan väl inte anses vara marginella eller vad menar du?
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Det är nog tyvärr du som missat poängen. Jag har ingen elbil och har ALDRIG skrivit det heller!
Som sagt tråden handlar om nåt helt annat.
Det är ingen som påstår att den passar alla men att den skulle vara ett problem för de som har den ser jag svårligen stämma. Det är många som antar fel när man inte själv äger en elbil.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jo i inlägget innan ditt förnekar precis @Kristian Ask att det finns några problem.
Fast om du läser hela inlägger skriver jag också "Förnekar det inte"... ska du citera så citera hela inlägget och inte lösryckta meningar.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Skillnaden i tid mellan att tanka en fosilbil och ladda en elbil kan väl inte anses vara marginella eller vad menar du?
Det har flera personer redan kommit fram till, att jo, skillanderna är marginella vid _långresor_ om man anses behöva toalettbesök och mat under resan, med "moderna" bilar. Kolla tex. ABRP med en resa till Stockholm till Malmö, Hyundai Ioniq 5: 6 timmar och 4 minuters körning och laddtiden blir 44 minuter totalt, fördelat på 2 stopp a dryga 20 minuter. Hur snabbt äter du lunch och går på toa? Som barnfamil hade vi inte gjort resan snabbare i en dieselbil iaf.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
ska du citera så citera hela inlägget och inte lösryckta meningar.
Njae, god forumsed är att inte citera hela inlägg utan enbart de delar som är relevanta för det man skriver. Här hade @Scouten skrivit att ingen förnekar att det finns problem och jag påpekade att du faktiskt gjort exakt detta, det vill säga förnekat att det skulle finnas problem.

Skärmdump av forumdiskussion, två kommentarer om resor och beteendeförändring, användarnamnet "Alfredo" och ikon.

Skärmdump av en diskussion där någon positivt uttrycker sig om en Teslas användning och laddning vid längre resor.
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
S sandos skrev:
laddtiden blir 44 minuter totalt, fördelat på 2 stopp a dryga 20 minuter.
Och en fosilbil hade krävt ett stopp för att tanka på max tio minuter. Det är mer än fyra gånger längre "tanktid" för elbilen och det är verkligen inte en marginell skillnad i tank-/laddtid utan en väldigt stor skillnad.

Jag gillar elbilar och skulle gärna ha en själv om det var praktiskt möjligt. Dock tror jag debatten blir bättre om man faktiskt accepterar att bägge fordonstyperna har sin fördelar men även sina nackdelar.

Elbilens laddtid med, som du själv exemplifierar, en fyrdubbel laddtid vid långresa jämfört med en fosilbil är en nackdel.
 
  • Gilla
IngemarB och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Njae, god forumsed är att inte citera hela inlägg utan enbart de delar som är relevanta för det man skriver. Här hade @Scouten skrivit att ingen förnekar att det finns problem och jag påpekade att du faktiskt gjort exakt detta, det vill säga förnekat att det skulle finnas problem.

[bild]

[bild]
Ja, exakt. Andra delen är det som är relevant för din kommentar. Inte första. Du tog helt enkelt fel citat.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.