Du kan ju svara varje fråga med en fråga så tickar rövarens advokatkostnad på :D
 
  • Gilla
  • Haha
karlmb och 1 till
  • Laddar…
L Linus69 skrev:
Jag sänkte taket för kunna ha spotlight men också dra el för takdosor då tidigare låg dem i vägg och hade fula kabelkanaler.

Med respekt till allas åsikter så upplever jag personligen när man bor så litet som jag gör att varje cm märks av. Flexslang tar heller inte mycket plats och jag hade i projektbeskrivning skrivit sänk max 5 cm. Men i efterhand förstod jag det som tjocka reglar var billigare så därför gick han på 15cm, jag hade hoppats snickaren kommunicerar det för då kan jag bekosta reglar vad kostar dem max 50 kr styck. Lägg det i perspektiv om jag säljer i framtiden och någon lång person inte uppskattar takhöjden kan då förlorat ett bud på 100 000 kr eller mer
Nja ska man vara ärlig så blir det dyrare att sänka taket 5cm. Eftersom en regel är 45 och en gipsskiva är väl 12mm Så vill du ha det sänkt exakt 5cm så blir det dyrare då man måste klyva reglarna. Även om jag är skeptisk till att det finns några större förluster med att sänka ett tak. Men jag kan verkligen inte tänka mig att 12mm till gör någon.skillnad. Då bommade de redan på Sänkningen från början.

du kommer inte förlora några några 100' för att taket skulle vara sänkt 150mm. De som ser att taket är sänkt 15cm de kommer inte ens bjuda på lgh. Om du funderar på värde minskningen, så renovera kök och badrum. Det höjer värdet mycket mer än en taksänkning sänker. Att måla om alla väggarna och lägga nytt golv det påverkar värdet. Dessa saker är något som garanterat värdet på boendet. Jag är övertygad om att måla om ytskikten kommer påverka mer än sänkningen av taket.

Dock så fick hantverkaren ombedd att bara sänka 5cm inte 15cm. Där har hantverkaren. gjort fel, och måste åtgärda.
 
  • Gilla
Linus69 och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog föra all korrespondens skriftligt med advokaten direkt.. Dels så kostar allt som advokaten gör. Sen är det den vägen det ska gå.

Du borde kunna skriva att slutlig betalning kommer att ske när samtliga arbeten är klara enligt överenskommelse. Då behöver man inte diskutera några pengar. men visar att man är villig att betala. Sen har hantverkaren rätt att försöka åtgärda det han inte gjort och göra om det som är fel.
 
Redigerat:
Ett betalningsföreläggande ligger kvar på företaget i 5 år oavsett om man bestrider eller betalar. Ingen betalningsanmärkning men det syns om kunden kolkar upp företaget.


De vanligaste betalningsanmärkningarna är

  • utslag i mål om betalningsföreläggande, det vill säga ett beslut där Kronofogden har fastställt att gäldenären är betalningsskyldig eftersom denne inte har bestridit en ansökan om betalningsföreläggande
  • tredskodomar från tingsrätten, det vill säga när tingsrätten har dömt i ett mål därför att ena parten har uteblivit från en förhandling eller inte har besvarat ett föreläggande från domstol att avge skriftligt svaromål
  • missbruk av bankkonton, krediter eller hypotekslån
  • konkurser
  • beslut om inledande av skuldsanering och beslut om skuldsanering
  • restförda skatter och avgifter
  • misslyckade utmätningsförsök
  • ansökan om betalningsföreläggande (registreras enbart för företag).


M malarmaster skrev:
ett betalningsföreläggande ligger inte kvar hos fogden förutsatt att det betalas eller avvisas. Ger alltså ingen anmärkning. För övrigt är det rätt som du skriver. Jag tror inte denne snickare har ett företag eller bryr sig Men givetvis är gången den att man skickar ersättningskrav,motsätts dessa blir det rätten. I detta fallet är chansen stor till att rätten ger lägenhetsinnehavaren rätt. Förutsätter dokumentation,foton av det förstörda,ev. vittnesmål av några övriga hantverkare m.m. sedan är det fogdens sak att driva in pengarna. Livet kan bli väldigt komplicerat för denne "snickare".
 
L Linus69 skrev:
Hej forumet,

Jag är väldigt nedstämd efter en mardröms renovering på min 35 kvm. Förstår inte hur en människa kan göra så, det här var mitt första hem och jag hade sett så mycket fram emot det.

Köpte min lägenhet och innan jag flyttade in rev jag ut allt för totalrenovera, valde delad entreprenad och spenderade många roliga lästimmar här i forumet på vad saker ska kosta och vad man ska tänka på. Jag planerade allt i detalj, beställde allt material (som jag placera i lager så man kan röra sig fritt i lägenheten), beskrev och ritade hur jag vill ha det och skickade ut den information för offert. Jag kan inte yrket och förlitar mig på få korrekt offert.

En ung snickare 27 år nappade fort efter besök hos mig och tjatade på få uppdraget. Just hans del var sänka tak, byta golv (parkett), förlänga en vägg och lägga in kök (färdig monterat). Jag har ju anlitat andra certifierade hantverkare separat för vatten, el, platt, måln. Fick offert på 80k efter rut men kände mig osäker om han kunde klara jobbet, trots att jag kan tycka jobbet är relativt enkel för en rutinerad yrkesperson så kände jag snickaren var för junior och har verkar mest byggt ihop möbler innan - jag borde ha följt min magkänsla. Men när han ringde och bönade och sa hur mycket jobbet hade hjälpt honom i sin karriär och det är en bra referens att han är flexibel om priset, så valde jag ge honom en chans vi kom överens om 60k efter rut muntligt och han bekräftade det - inga problem!

Jag satte ihop ett startmöte där alla hantverkare men främst snickaren fick bestämma själva och planera arbetsgång i ett schema med datum. Jag ville dem känner friheten med bestämma tidsåtgång och 1 månad kom dom fram till. Vi satte även upp en sms grupp för kommunikationen där jag la upp tidsplanen. 4 månader senare och lägenheten är inte klar!!! Snickaren kommer och går när han känner för det, försenar alla andra som tvingas boka in andra jobb och gör fruktansvärt jobb med att först sänka taket 15 cm när vi kom överens om 5 cm. Det sänker värdet på min bostad rejält bor i city. Utöver det följer han inte anvisningar på sakerna som ska monteras mina dörrar går inte stänga igen, karmen är snemonterad enl leverantör och går ej justera mer. Köket har i princip 80% av luckorna repade eller skadade. Jag vill bara gråta så dom andra hantverkare tar ett möte med honom i min lägenhet och skäller ut honom, dem förklarar grundläggande saker som hur man ska gipsa (tydligen ska skivor lutning ligga mot varandra, och man ska ha x antal skruvar i varje rad?) och i princip tycker dom synd om mig. Jag får även pga detta förhöjda kostnader av alla andra hantverkare då han försenar deras jobb eller att dem behöver göra mer, vissa skriver även i fakturan "pga ej fackmanmässig jobb av snickare var vi tvungna göra si och så och debiterar dit 30k mer". Hur som helst jag lägger ut 20k per månad i dubbelhyra för jag kan inte bo där, räntan stiger så har inte längre möjlighet höja mitt bolån som jag hoppats, jag ställer ett ultimatum på snickaren gör klart angiven vecka, han säger ja, veckan går och jag får höra han är på dejt med sin tjej. Alla andra kommer och gör klart sitt jobb men inte snickaren, när jag ringer honom skrattar han i telefon och säger min lägenhet kommer aldrig bli klar, jag lägger på och gråter.

Här har jag suttit och hjälpt honom i veckor, tagit ledigt från jobbet för stötta honom så han blir klar, städat varje dag. Får jämnt brev från föreningen om smutsiga gångar, sopsäckar som han lämnar i månader på gatan som jag forslar bort. Ändå blir jag så behandlad så. Jag har vid det här laget också förskottsbetalat 90%. Samlar mod och ringer tillbaka till snickaren och säger antigen gör du klart eller så hittar jag någon annan och drar av det från dina resterande 10%. Han säger muntligt ingen ska hota honom så jag kan gå hitta någon annan.

Jag tolkar det som avtalet hävts och det visar sig vara mycket svårt hitta någon som ska ta över någon annans jobb. Men jag lyckas och får punga ut massa mer pengar, för att till min chock få en faktura av honom på hela 150k??? Det framgår jag har betalat 50k så att betala är 100k men vad i helvete vi hade muntligt avtalet om 60k, och hans ursprungliga offert som jag aldrig godkände var på 80k hur i hela friden. Jag bestrider detta då detta är inte vad vi avtalade om, och får snabbt svar från en jurist han anlitat att dem skickar nu till kronofogden och därefter stämmer mig... Kommer domstolen tro mig? Jag svär på heder och samvete vi sa 60k fast pris!
Muntligt avtal gäller mot privat person och ska innehålla moms. Och har han inget yrkesbevis och du kan få de andra att vittna så ligger du bra till. Men du skulle ha avbrutit tidigsre och inte spela farsa åt honom.
 
Roberts Firma Roberts Firma skrev:
Muntligt avtal gäller mot privat person och ska innehålla moms. Och har han inget yrkesbevis och du kan få de andra att vittna så ligger du bra till. Men du skulle ha avbrutit tidigsre och inte spela farsa åt honom.
och du försöker säga vad?
som konsument är man ganska skyddad. Muntliga avtal gäller. Men bevisbördan är tuff.
Yrkesbevis eller inte spelar ingen roll.
 
Handlar detta om Södra bygghjälpen?
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
och du försöker säga vad?
som konsument är man ganska skyddad. Muntliga avtal gäller. Men bevisbördan är tuff.
Yrkesbevis eller inte spelar ingen roll.
Finns det ing vittnen blir det svårt. Men det är bara att bestrida hans fakturor från KFM och om han går vidare blir det kostsamt. Annars får du hyra in en torped.
 
Roberts Firma Roberts Firma skrev:
Finns det ing vittnen blir det svårt. Men det är bara att bestrida hans fakturor från KFM och om han går vidare blir det kostsamt. Annars får du hyra in en torped.
så enkelt är det.... nackdelen med muntliga avtal.
bestrider man en faktura så blir det tufft för hantverkaren. då är det bara rätten som gäller
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
så enkelt är det.... nackdelen med muntliga avtal.
bestrider man en faktura så blir det tufft för hantverkaren. då är det bara rätten som gäller
Jepp jag har haft många fall där jag oftast vunnit mot beställare som velat jåvlas för att de tror att de kan köra med en då många utländska aktörer gör vqd de än ber om utan att veta sina rättigheter.
 
L Linus69 skrev:
Varför tror du det :surprised:? Jag har fått ett brev hem från hans ombud, dem har både en hemsida och finns med på advokatsamfundet. Sen verkar det mer som en internetadvokat, står i stil med "vi erbjuder förmånliga tjänster på distans". Har någon erfarenhet av att bli stämd och kan skicka pm eller dela med sig sin erfarenhet?

Tack för förklaring om ÄTA! Jag avvaktar tills det går till domstol och då anlitar jag en egen advokat har jag tolkat saken rätt? För nu senast har dem hotat skicka till kronofogden, och då kommer jag bara bestrida.
  • Tag kontakt med en advokat! Var bor du någonstans?
  • Kronofogden gör inte ett smack, om man agerar korrekt. Utan din motpart måste driva det till tingsrätten, och de har typ 12-18 månaders kö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.