Snailman
D rob_t_j72 skrev:
Så du har varit inne i Costco? Är det värt att lägga 500:- på att få gå in?
Finns en del videos på TikTok, sök på Costco Sverige

Crazy Patric har en video från öppningsdagen där priset syns på en tv
Skärmdump av en TikTok-video med prisinformation för en Samsung QLED 85-tums TV.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det verkar ju vara några tusenlappar under de stora kedjorna priser (som alla är exakt samma). Några tar typ 10k mindre, misstänker det är en annan tv?

https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=6016441
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB
  • Laddar…
[QUOTE="pacman42,

QLED är det bästa efter OLED men saknar många av OLEDs issues som exempelvis inbränning.[/QUOTE]

Jag tycker vi skall vara överens om att inbränningar på OLED är en förgången tid. Det diskuterades en del för flera år sedan men nu har fabrikerna byggt in tekniska förändringar som automatiskt förhindrar det.
Tror inte du hittar några seriösa recensenter som hävdar det är ett problem längre.
 
  • Gilla
mojjen
  • Laddar…
E Ecis skrev:
Jag tycker vi small vara överens om att inbränningar på OLED är en förgången tid. Det diskuterades en del för flera år sedan men nu har fabrikerna byggt in tekniska förändringar som automatiskt förhindrar det.
Tror inte du hittar några seriösa recensenter som hävdar det är ett problem längre.
Det är ju bra i så fall. Mitt personliga underlag är för litet för att kunna avgöra frågan.

QLED är dock fortfarande ett prisvärt alternativ beroende på kravbild.
 
Redigerat:
Magnus E K
Inbränning ser jag som positivt. Då får man ju automatiskt både a) ett straff för att man kollat för mycket på TV och b) en bra anledning att uppgradera.
 
  • Haha
  • Gilla
mojjen och 3 till
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Hej på er alla glada Byggahusare.

Vår nuvarande TV som har hållit igång sedan 2006. Den börjar dock bli ganska sliten och börjar få lite egenheter för sig. Så innan vi står där och måste panikköpa en ny TV tänkte jag byta ut den.
VI har idag en Panasonic Plasma 42" och när jag tittar runt på andra modeller har jag kommit fram till att endast OLED verkar kunna samma fina mjuka bild vi har idag. Så OLED är det vi har tittat på uteslutande. Vi har en 4K LCD som grabben använder mest, och där är inte bilden lika bra tycker jag. Kom gärna med andra synpunkter.

Det är blandat med streaming via Apple TV, SD-TV och HD-TV. Inget spelande eller surfande. En del skärmdelning från iPhone, iPAd. Vi behöver vad jag vet inga smartfunktioner, då vi kör allt via box eller Apple TV.

Är vi rätt ute som utesluter allt utom OLED? Går det att få till riktigt bra TV-bild på en LCD eller QLED?

Om OLED, är det LG som gäller? Vi siktar på 55", vilken TV i så fall? Det är en djungel där ute.
Jag har en LG LCD 70 tum med HDR från 2020. Jag köpte den därför att jag ville ha en lite mjukare bild.
Jag tycker att OLED får lite onaturligt skarp kontrast.
Jag är supernöjd. Den har dessutom ett bra inbyggt ljud med bra separation så det blir bra djup i ljudet. När man kör nyare filmer och serier på Netflix är dom i HDR. Då blir bilden kanonskarp och även ljudet. Min TV kostade 6.7k.
Om man ska klaga på något så är fjärrkontrollen av standardmodell men går att byta ut mot LG:s modernare med "automatisk pekare" vad den nu kallas.
 
  • Haha
Nalleman64
  • Laddar…
D rob_t_j72 skrev:
Så du har varit inne i Costco? Är det värt att lägga 500:- på att få gå in?
@rob_t_j72 , ja, jag har varit dit... Jag "fuskar" lite då jag har ett Costco kort sedan tidigare från brorsan som bor i USA... :)

Dock "tjänade" vi in över 500 kr redan på första besöket. De har apotekt med samma grejer som apoteket och både fru och döttrar köpte en del hudvård, torrschampo, etc. och sparade där bara runt 400 kr jämfört priser med apotektet.se.
Allt är ju större förpackningar, t.ex. Voltaren salva är väl normalt 80 gram eller nåt, Costos är väl 120 g.
Samma med tvättpulver och Oxivanish (eller vad det nu heter), större burkar men typ halva priset när man jämför pris/volym.

Men redan en liten burk tacosås från ICA blir ju möglig i kylen innan man hinner äta upp den så att köpa en burk på 1,5 kg känns ju inte så smart...

Även positivt överraskad av teknikutbud, bageri, märkeskläder/skor... Det blir nog en storhandling i månaden typ att åka dit och fylla upp "basvaror" och köpa med sig en meterslängd princesstårta... :p
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag köpte en samsung 4k, 49" och gillar fortfarande bilden. Tittar mest på sport och spelar ps5. Läste om och testade många olika apparater och hade väldigt svårt att bestämma mig. Jag specade ner till vad jag ville ha; 75", hdmi 2.1, 120 Hz. Helst ville jag ha en Android tv det blev till slut samsung QLED 75 och min androidbox som jag haft sedan tidigare. Jag är nöjd bilden,med det nedsatta priser och jag fick en Google Nest Hub på köpet som jag gillar. Som väntat gillar jag inte apparna eller Samsungs "smarta" funktioner. Prisbevakade några månader. Steget till OLED tyckte jag var för dyrt och steget till till mer budget som TCL för litet.
 
H Hammarfall skrev:
Jag köpte en samsung 4k, 49" och gillar fortfarande bilden. Tittar mest på sport och spelar ps5. Läste om och testade många olika apparater och hade väldigt svårt att bestämma mig. Jag specade ner till vad jag ville ha; 75", hdmi 2.1, 120 Hz. Helst ville jag ha en Android tv det blev till slut samsung QLED 75 och min androidbox som jag haft sedan tidigare. Jag är nöjd bilden,med det nedsatta priser och jag fick en Google Nest Hub på köpet som jag gillar. Som väntat gillar jag inte apparna eller Samsungs "smarta" funktioner. Prisbevakade några månader. Steget till OLED tyckte jag var för dyrt och steget till till mer budget som TCL för litet.
Jag tycker ju personligen att TCL var bättre än Samsung och LG i samma prisklass (+50%). TCL tillverkar ju skärmarna till en rätt stor del av världens TV-apparater...

Men jag har full förståelse för att andra tycker annorlunda. Det beror på vad man prioriterar.
 
Jag var nära på att klicka hem en tcl några gånger men jag kunde betala någon tusenlapp mer till slut för hdmi 2.1 och 120 Hz. av någon anledning hade jag inte heller något fraktfritt alternativ och kunde inte titta på något visningsex. Jag skulle säkert bli nöjd med tcl för tv tittande men kanske eventuellt inte lika bra för spelandet.
 
Bart Bart skrev:
Hej på er alla glada Byggahusare.

Vår nuvarande TV som har hållit igång sedan 2006. Den börjar dock bli ganska sliten och börjar få lite egenheter för sig. Så innan vi står där och måste panikköpa en ny TV tänkte jag byta ut den.
VI har idag en Panasonic Plasma 42" och när jag tittar runt på andra modeller har jag kommit fram till att endast OLED verkar kunna samma fina mjuka bild vi har idag. Så OLED är det vi har tittat på uteslutande. Vi har en 4K LCD som grabben använder mest, och där är inte bilden lika bra tycker jag. Kom gärna med andra synpunkter.

Det är blandat med streaming via Apple TV, SD-TV och HD-TV. Inget spelande eller surfande. En del skärmdelning från iPhone, iPAd. Vi behöver vad jag vet inga smartfunktioner, då vi kör allt via box eller Apple TV.

Är vi rätt ute som utesluter allt utom OLED? Går det att få till riktigt bra TV-bild på en LCD eller QLED?

Om OLED, är det LG som gäller? Vi siktar på 55", vilken TV i så fall? Det är en djungel där ute.
Vi skaffade en ny LG oled 4K 2007, efter 4år blev loggerna efter kanaler mm inbrända i skärmen. Vi hade ingen onormal användning alls utan helt vanligt TV tittande på kvällarna. Dessa inbränningar går inte att bort och LG har ingen garanti efter 4år.

Göran
 
  • Wow
cpalm
  • Laddar…
LGCarlsson LGCarlsson skrev:
Vi skaffade en ny LG oled 4K 2007, efter 4år blev loggerna efter kanaler mm inbrända i skärmen. Vi hade ingen onormal användning alls utan helt vanligt TV tittande på kvällarna. Dessa inbränningar går inte att bort och LG har ingen garanti efter 4år.

Göran
2007 fanns varken OLED eller 4K. Du menar antagligen 2017. 4K släpptes först i slutet av 2015. Teknikutvecklingen har gått snabbt framåt och nu är det bara 4K som gäller.:D
 
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
E Ecis skrev:
2007 fanns varken OLED eller 4K. Du menar antagligen 2017. 4K släpptes först i slutet av 2015. Teknikutvecklingen har gått snabbt framåt och nu är det bara 4K som gäller.:D
Tänkte precis skriva samma sak
 
[SKPG]Zamora [SKPG]Zamora skrev:
Tänkte precis skriva samma sak
Sorry menade naturligtvis 2017.
Göran
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
De tidiga oled apparaterna hade framför allt problem med gula logotyper, något morgonprogram på tv4 är ett välkänt exempel. Samtidigt så är ju kvaliteten på vanlig tv horribel jämfört med streaming och blu ray, så vem vill solka ner sin nya tv med sådant skräp :rofl:

Problemet var/är väl att de olika färgerna åldras olika fort, vilket Samsung displays nya panel bör råda bot på eftersom den bara använder blåa dioder för att ljuset sedan skickas genom du quantum dot filter.
För apparater med den gamla typen av paneler så "löser" dem problemet genom att flytta runt bilden någon pixel då och då, samt dimmar ner statiska partier.
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Hej på er alla glada Byggahusare.

Vår nuvarande TV som har hållit igång sedan 2006. Den börjar dock bli ganska sliten och börjar få lite egenheter för sig. Så innan vi står där och måste panikköpa en ny TV tänkte jag byta ut den.
VI har idag en Panasonic Plasma 42" och när jag tittar runt på andra modeller har jag kommit fram till att endast OLED verkar kunna samma fina mjuka bild vi har idag. Så OLED är det vi har tittat på uteslutande. Vi har en 4K LCD som grabben använder mest, och där är inte bilden lika bra tycker jag. Kom gärna med andra synpunkter.

Det är blandat med streaming via Apple TV, SD-TV och HD-TV. Inget spelande eller surfande. En del skärmdelning från iPhone, iPAd. Vi behöver vad jag vet inga smartfunktioner, då vi kör allt via box eller Apple TV.

Är vi rätt ute som utesluter allt utom OLED? Går det att få till riktigt bra TV-bild på en LCD eller QLED?

Om OLED, är det LG som gäller? Vi siktar på 55", vilken TV i så fall? Det är en djungel där ute.
Costco har en fin 55” LG OLED för 7500:-
Mycket fin design utan logga eller extra krusiduller.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.