Pear4Life Pear4Life skrev:
Någon nämnde ju tidigare att Samsung inte alls gick hem... vilket bara påvisar hur olika vi tycker
ja och det hoppas jag att det framgick av mitt inlägg att det var min subjektiva uppfattning. Jag hade två modeller på kortlistan som objektivt (specifikationer, många olika tester osv) var väldigt likvärdiga, fördel Samsung för vissa saker, fördel Sony för andra. Men jag har aldrig fått den där wow-känslan av en Samsungbild så jag avstod även denna gång.
 
MathiasS MathiasS skrev:
ja och det hoppas jag att det framgick av mitt inlägg att det var min subjektiva uppfattning. Jag hade två modeller på kortlistan som objektivt (specifikationer, många olika tester osv) var väldigt likvärdiga, fördel Samsung för vissa saker, fördel Sony för andra. Men jag har aldrig fått den där wow-känslan av en Samsungbild så jag avstod även denna gång.
Helt rätt Det är känslan som är det viktiga!
Sony gör kanonskärmar dom me. Framför allt gillar jag Sonys design! Alltid varit så "rena" på nåt sätt... Samsung känns fortfarande lite "plastigare"... som vi prata om innan.. den där känslan som bara man själv har
 
nikasp
Vi har en Samsung Q70R 65” QLED som jag köpte 2019. Låg på 20 lax då men nöp den för 15’ på Black Friday och fick faktiskt sedan 2000 åter av HiFi butiken då de sänkte den till 13’ en månad senare inför jul. Ruskigt nöjd med det köpet. Är ganska petig och sålde Radio & TV när jag pluggade men börjar vara 20+ år sedan nu.

PS. TV:n är smart men kör allt via Apple TV ändå.

https://www.itechguides.com/samsung-q70r-review/
 
Magnus E K
D dartan skrev:
Troligen köpte du en B1 om den låg på 9k & under, B2 är årets modell.
Japp, fel av mig, upptäckte nu att jag råkade köpa förra årets modell, troligen av misstag.

Funderade lite nu på att beställa en ny 97 tums men inte bara priset är avskräckande utan även hur besvärligt det kommer bli att få den på plats på en person, med tanke på att det inte var alldeles enkelt med 55:an.
 
Unikt namn
Magnus E K Magnus E K skrev:
Japp, fel av mig, upptäckte nu att jag råkade köpa förra årets modell, troligen av misstag.

Funderade lite nu på att beställa en ny 97 tums men inte bara priset är avskräckande utan även hur besvärligt det kommer bli att få den på plats på en person, med tanke på att det inte var alldeles enkelt med 55:an.
Gipshiss kanske funkar. Den har väl samma storlek :p
 
  • Haha
Cambudgie och 1 till
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Japp, fel av mig, upptäckte nu att jag råkade köpa förra årets modell, troligen av misstag.

Funderade lite nu på att beställa en ny 97 tums men inte bara priset är avskräckande utan även hur besvärligt det kommer bli att få den på plats på en person, med tanke på att det inte var alldeles enkelt med 55:an.
Beställa med leverans och inbärning och uppackning och inkoppling?
 
R
Stirra dig inte blind på det du tror är bäst just nu. I princip vilken tv som helst nuförtiden spöar din plasma stenhårt. En 16 år gammal tv går inte jämföra med dagens teknik.
sen finns det folk här inne som fortfarande sitter med tjock tv o tror att de har bättre bild än dagens skärmar:rofl::rofl::rofl::crysmile::crysmile::crysmile::crysmile:

Jag var som du med en plasma som var top of the line för mååååååånga år sen.
Köpte en finare samsung qled och det finns ingenting som min plasma var bättre på.
Jo en sak… den kunde värma huset som en kamin:crysmile:
 
  • Gilla
  • Haha
MathiasS och 4 till
  • Laddar…
Jag tog en sväng till igår och kikade på lite olika modeller. SONYs modeller är riktigt snygga, men prislappen blir lite för hög.

Jag vill komma in under 15000 kr, och då är det nog OLED som gäller. En 65" får inte plats, eller kanske om jag bygger om väggen med mina infällda högtalare, men det orkar jag inte.

Den som togs upp tidigare i tråden ser intressant ut.
https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=5993003
 
Jag kan väl klassa in mig på "Plasma nörd" jag också... Efter att gamla 50" plasman brakade samma (bokstavligen då den föll ner från väggen) köpte jag en high-end (då svindyr) 65" Sony LCD men alla filmer så "löjliga" ut på något sätt. Det gick inte att få till en vettig färgsättning och jag började titta efter begagnade Plasma igen men hade då blivit "bortskämd" med 65" så det gick i graven...

Jag led ett par år med LCD'n tills vi köpte nytt hus och jag installerade projektor och duk vilket var mycket bättre än LCD i "upplevelse". När jag för tre år sedan bytte till en laserprojektor är jag tillbaka till "nöjdheten" jag upplevde med Plasma.

Vi har OLED på jobbet och visst är svärta och färger fantastiska, men det blir liksom "too good" på något sätt tycker jag. Vi har även en short-throw laserprojektor som används flitigt på filmkvällar som ger en riktigt trevlig bild så jag vill slå ett slag för projektor.

Med en short-throw laser, eller en laser projektor behöver man inte ens mörklägga så mycket men det är klart, med projektor är det bättre ju mörkare man får det men ser jag på nyheter t.ex. drar jag inte ens för gardinerna även på sommaren med laserprojektorn...
 
F
anders07 anders07 skrev:
Jag kan väl klassa in mig på "Plasma nörd" jag också... Efter att gamla 50" plasman brakade samma (bokstavligen då den föll ner från väggen) köpte jag en high-end (då svindyr) 65" Sony LCD men alla filmer så "löjliga" ut på något sätt. Det gick inte att få till en vettig färgsättning och jag började titta efter begagnade Plasma igen men hade då blivit "bortskämd" med 65" så det gick i graven...

Jag led ett par år med LCD'n tills vi köpte nytt hus och jag installerade projektor och duk vilket var mycket bättre än LCD i "upplevelse". När jag för tre år sedan bytte till en laserprojektor är jag tillbaka till "nöjdheten" jag upplevde med Plasma.

Vi har OLED på jobbet och visst är svärta och färger fantastiska, men det blir liksom "too good" på något sätt tycker jag. Vi har även en short-throw laserprojektor som används flitigt på filmkvällar som ger en riktigt trevlig bild så jag vill slå ett slag för projektor.

Med en short-throw laser, eller en laser projektor behöver man inte ens mörklägga så mycket men det är klart, med projektor är det bättre ju mörkare man får det men ser jag på nyheter t.ex. drar jag inte ens för gardinerna även på sommaren med laserprojektorn...
vad kostar en acceptabel ”instegs” laserprojektor? Kan du posta några länkar?
 
  • Gilla
Stugmannen
  • Laddar…
F fsn skrev:
vad kostar en acceptabel ”instegs” laserprojektor? Kan du posta några länkar?
Kolla på prisjakt, https://www.prisjakt.nu/c/projektorer?7191=34418&sort=price

Skulle säga att en "vettig" ligger på 12-15 tusen men det går nog upp på runt 20 tusen minst för en bra short-throw
 
  • Gilla
fsn
  • Laddar…
anders07 anders07 skrev:
Kolla på prisjakt, [länk]

Skulle säga att en "vettig" ligger på 12-15 tusen men det går nog upp på runt 20 tusen minst för en bra short-throw
Kan ju tillägga att jag har en Epson EB-L510U som väl ligger på 25.000 kr ungefär men jag har 120 tums duk, 5,5 m avstånd till duken samt ett mycket ljus rum så det behövs lite mer "kräm"...
 
En projektor ersätter enligt min mening inte en TV. Rummet måste mörkläggas och fläktarna hörs. Inget för slötittning men absolut för att se film och sport.
Gå på LG 55B. Blir bilden ”to good” är den felinställd. Det är filmläge som gäller. Aldrig dynamiskt läge. Gå in på Ratings.com så hittar du inställningarna.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
E Ecis skrev:
En projektor ersätter enligt min mening inte en TV. Rummet måste mörkläggas och fläktarna hörs. Inget för slötittning men absolut för att se film och sport.
Gå på LG 55B. Blir bilden ”to good” är den felinställd. Det är filmläge som gäller. Aldrig dynamiskt läge. Gå in på Ratings.com så hittar du inställningarna.
Nja, det är väl en sanning med modifikation med de nya laserprojektorerna. Visst fläkten hörs om man är inom 1,5 meter från projektorn men när ljudet är på från "tv'n" är det inget man hör/tänker på.

Särskilt mörkt behöver du heller inte ha för en laserprojektor och skaffar man en grå duk är det ännu bättre med ljusstyrkan (men påverkar svärtan något).

Kollade precis och den short-throw vi har på jobbet är denna: https://www.dustinhome.se/product/5011306612/eh-ls300w-full-hd
 
  • Gilla
TowaTei
  • Laddar…
F
Om jag får kapa tråden lite… hoppar nog över projektor och byter upp mig till 65” men är inte så petig med att det skall vara OLED. Har en ca 5-6 år…. Kanske 7-8 tom 47” LG som jag är skapligt nöjd med ändå men den är lite liten.

Ett bra pris är viktigt men en fet rabatt och en guld-deal är viktigare så finns det en speciellt sweet deal där ute så trumfar det med lätthet det lägsta priset för en halvtrist instegsmodell.

Med det sagt, jag tycker en TV skall kosta under 10’ men kan gå upp ett par tusen om det behövs.

Jag förstår att jag är jävligt långt ifrån ”drömkunden” för er ”nördar” men skulle uppskatta några bra förslag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.