Topparna i fjor var när en tillfällig panna sattes in vid byte av den gamla. Så halva månaden i fjor var direktverkande el och halva luft/vatten.

Vi flyttade även in i mitten av oktober.

Stapeldiagram och linjediagram som visar oktober månads elanvändning och temperaturer jämfört med föregående år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Okt 2021 1291
Okt 2022 608

Fast pris 77,13, Elområde 3

Direktverkande el, gammalt hus ca 200 kvm
Inte slagit på elementen alls, delar av huset används sällan så så där har vi ganska kallt.
10 travade kubik torr ved i vedbon, eldat som fan i flera gamla kaminer och vedspis i köket.
Rätt mycket pyssel med eldandet hela dagarna, men jobbar hemma som tur är. Oftast med tofflor och en ylletröja på…men inga problem med det..
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
2021: 1506 kWh
2022: 468 kWh
Llvp går på morgonen en liten stund sedan en brasa på kvällen.
Mitt på dagen är det ok att ha lite svalare.
 
TRJBerg
Jag sänkte elförbrukningen i oktober med 4130 kWh jämfört med oktober 2021.
 
  • Wow
carra och 1 till
  • Laddar…
Oktober 2021: 890kWh
Oktober 2022: 357kWh -60%

Bytte ut FLVP i december. Utöver det ingen skillnad. Ca 180kvm och ingen annan värmekälla eller solceller.
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Jag har samma förbrukning i oktober -21 och -22, men jag är nöjd ändå, eftersom jag har kört hela oktober med trasig kompressor i FFVP. :)
Nu är den lagad, så november blir mer intressant.
 
Något som är väldigt relevant för elförbrukningen är vädret.. det är ju "skitlätt" att "spara" in kWh på värmen om man inte behövt slå på värmen än i år.. pga vädret.

Ca: 70% av den totala årsförbrukningen är antaglien värmeförbrukning..

Är det någon som loggat vädret under samma månad ni uppmätt större minskningar i förbrukning?

:thinking::)
 
2020-10-01 1393,65 kWh
2021-10-01 1168,67 kWh
2022-10-01 699,23 kWh
 
Snigla Snigla skrev:
Något som är väldigt relevant för elförbrukningen är vädret.. det är ju "skitlätt" att "spara" in kWh på värmen om man inte behövt slå på värmen än i år.. pga vädret.

Ca: 70% av den totala årsförbrukningen är antaglien värmeförbrukning..

Är det någon som loggat vädret under samma månad ni uppmätt större minskningar i förbrukning?

:thinking::)
Vintern kom tidigare förra året med t.ex snö under några dagar. Så hittills har hösten varit lite varmare, vilket borde ha gjort något för att jag fått en minskning av elanvändningen med 50%.

Mitt elbolag erbjuder temperaturjämförelse men bara sedan augusti i år, då man uppdaterade kundsidan, så förhoppningsvis nästa år borde man kunna göra jämförelser mellan utetemperaturens påverkan av elförbrukningen.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
Något som är väldigt relevant för elförbrukningen är vädret.. det är ju "skitlätt" att "spara" in kWh på värmen om man inte behövt slå på värmen än i år.. pga vädret.

Ca: 70% av den totala årsförbrukningen är antaglien värmeförbrukning..

Är det någon som loggat vädret under samma månad ni uppmätt större minskningar i förbrukning?

:thinking::)
Vi hade medeltemperatur 9,3° oktober 2021 och 2022 var det 9,2°. Så hos oss var det faktiskt kallare oktober i år jämfört med ifjol. Om än marginellt. Vind har jag dock inga siffror på. Den är ju också med och påverkar.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
K
Snigla Snigla skrev:
Något som är väldigt relevant för elförbrukningen är vädret.. det är ju "skitlätt" att "spara" in kWh på värmen om man inte behövt slå på värmen än i år.. pga vädret.

Ca: 70% av den totala årsförbrukningen är antaglien värmeförbrukning..

Är det någon som loggat vädret under samma månad ni uppmätt större minskningar i förbrukning?

:thinking::)
Jag tänkte likadant så jag tog ett snitt på de senaste tre Oktobermånaderna.
 
  • Gilla
Snigla
  • Laddar…
Energianvändningsdiagram, månadsvist, år 2021, kWh, elförbrukning, statistik, temperatur, spotpris, mobilapp-gränssnitt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Okt 2021: 1089 kWh



En graf som visar daglig elförbrukning i kWh för oktober 2022, totalt 466 kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Okt 2022 :466 kWh

Öppnat upp planlösningen, satt osb och tätat runt fönster.
5 personer i hushållet luftvärmepump och el golvvärme i båda badrummen samt tvättstugan.
 
C
-26% jmf 2021,en del beroende på avstängd Jacuzzi...p.g.a. läckande ledning i densamma...
 
Har du gratis ved ?
 
Strip Strip skrev:
Jag tycker det är trevligt med ett väl sorterat forum, så jag sticker ut hakan med en ny tråd för oktober.

Dessutom är jag minst sagt stolt över våra insatser, vi har sänkt elförbrukningen med 56% för värmen, jämfört med ett snitt 2017-2021 :surprised:
En grad varmare ute, men den största skillnaden är nog att VP fått order om att värma till 17°C inne, sen tar vi över med kaminen när vi känner att det behövs. Funkar såå mycket bättre än förväntat så här långt.

[bild]
Njae, 91,81kW. Men hittills i år - 1622 kW. Vi har absolut inte gjort något. Vi kan sänka värmen till 10° även vinterhalvåret, men vi hör till generationen äldre och äldre-äldre så det är inget alternativ. Vi har 18-19° på övervåningen och när vi eldar i vedspisen har vi varmt på nedervåningen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.