Hej på er alla glada Byggahusare.

Vår nuvarande TV som har hållit igång sedan 2006. Den börjar dock bli ganska sliten och börjar få lite egenheter för sig. Så innan vi står där och måste panikköpa en ny TV tänkte jag byta ut den.
VI har idag en Panasonic Plasma 42" och när jag tittar runt på andra modeller har jag kommit fram till att endast OLED verkar kunna samma fina mjuka bild vi har idag. Så OLED är det vi har tittat på uteslutande. Vi har en 4K LCD som grabben använder mest, och där är inte bilden lika bra tycker jag. Kom gärna med andra synpunkter.

Det är blandat med streaming via Apple TV, SD-TV och HD-TV. Inget spelande eller surfande. En del skärmdelning från iPhone, iPAd. Vi behöver vad jag vet inga smartfunktioner, då vi kör allt via box eller Apple TV.

Är vi rätt ute som utesluter allt utom OLED? Går det att få till riktigt bra TV-bild på en LCD eller QLED?

Om OLED, är det LG som gäller? Vi siktar på 55", vilken TV i så fall? Det är en djungel där ute.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Hej på er alla glada Byggahusare.

Vår nuvarande TV som har hållit igång sedan 2006. Den börjar dock bli ganska sliten och börjar få lite egenheter för sig. Så innan vi står där och måste panikköpa en ny TV tänkte jag byta ut den.
VI har idag en Panasonic Plasma 42" och när jag tittar runt på andra modeller har jag kommit fram till att endast OLED verkar kunna samma fina mjuka bild vi har idag. Så OLED är det vi har tittat på uteslutande. Vi har en 4K LCD som grabben använder mest, och där är inte bilden lika bra tycker jag. Kom gärna med andra synpunkter.

Det är blandat med streaming via Apple TV, SD-TV och HD-TV. Inget spelande eller surfande. En del skärmdelning från iPhone, iPAd. Vi behöver vad jag vet inga smartfunktioner, då vi kör allt via box eller Apple TV.

Är vi rätt ute som utesluter allt utom OLED? Går det att få till riktigt bra TV-bild på en LCD eller QLED?

Om OLED, är det LG som gäller? Vi siktar på 55", vilken TV i så fall? Det är en djungel där ute.
Jag har sedan flera år en LG 55 OLED och är fortfarande mycket nöjd. Idag är de billigare och bättre så bara att slå till. Kostar typ 10 till 15 k idag. Jag gav 16 för min på black friday.
Läs lite tester och bilda dig en uppfattning om du nöjer dig med de billigare LG.

Jag kör ljudet separat så ingen uppfattning om högtalarna i TVn men det är nog mediokert eftersom TVn är väldigt tunn.
 
  • Gilla
Lime113
  • Laddar…
Du kan få en
LG 55" CS 4K OLED TV (2022 för ca 11000:-. Du får perfekt svärta och slipper en gråaktig bild. Har du plats kör på 65”.
 
  • Gilla
Lime113 och 4 till
  • Laddar…
AXS
Har en 55" oled från Philips, mycket nöjd. Just den har nog utgått dock.

Valde den pga bra fjärr, snabb respons, okej ljud och bra appar.

Skulle verkligen rekommendera att testa tvn eller kolla noga på någon recension.
 
Var faktiskt och tittade på Philips OLED idag. Jag gillar deras ambient light. Bilden var i klass med LGs OLED som var bredvid.

Tanken har varit 55”, men prisskillnaden till 65” är ganska liten. Ska mäta och se om vi får plats med 65”.
 
E Ecis skrev:
Du kan få en
LG 55" CS 4K OLED TV (2022 för ca 11000:-. Du får perfekt svärta och slipper en gråaktig bild. Har du plats kör på 65”.
Håller med om 65”, har själv en 55 men ångrar att den inte blev större. Köpte en superenkel Philips lcd med ambilight och den fungerar oförskämt bra för sin låga prislapp.
 
  • Gilla
Ring
  • Laddar…
Redigerat:
Magnus E K
Unikt namn Unikt namn skrev:
LG Oled 55"
Fantastisk på alla vis.
Just nu lite nedsatt till 10k på olika ställen. [länk]

Tror dock jag själv har C versionen, lite osäker vad som skiljer dem åt.
Vad menar du med nedsatt? Jag köpte en sån för 9k i augusti (gamla var nästan 12 år gammal) och vet att den gick att få för 8k tidigare under året. Håller med om att den är bra dock (utom ljudet men det är alltid kass och används inte). Enda nackdelen är väl förhållandevis hög energiförbrukning så har man TV:n igång konstant kanske man ska titta på något annat.
 
Jag nu har haft liknande referensramar som du och har alltid kört panasonic plasmor. Drog mig länge för att uppgradera just för att allt i affären såg förskräckligt ut. Men, tillslut var jag tvungen att gå vidare och valet föll på en Sony KD65XH9505BAEP. Den har ett par år på nacken nu, men jämfört med alla panasonics du sett tidigare är bilden bättre, mycket bättre, på allt. Verkligen allt.

en bra oled är förstås bättre på en del saker, men en bra oled i 65” eller större är också dyrt. När jag köpte denna tv var oled priset runt 25 eller mer.

idag finns det rimligen en uppdaterad modell som ersatt denna, men min poäng här är att men inte måste ha en oled för att det ska bli riktigt bra.

samsungs qled har jag fortfarande inte förstått mig på, vi verkar inte vara kompatibla.
 
Unikt namn
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad menar du med nedsatt? Jag köpte en sån för 9k i augusti (gamla var nästan 12 år gammal) och vet att den gick att få för 8k tidigare under året. Håller med om att den är bra dock (utom ljudet men det är alltid kass och används inte). Enda nackdelen är väl förhållandevis hög energiförbrukning så har man TV:n igång konstant kanske man ska titta på något annat.
Kan det varit förra årets modell B1? Denna modell B2 har all time low nu.
Prisfall över tid, lägsta pris noterat, graf, mörk bakgrund, datum intervall, svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men ja. De kör ofta driver på TV apparater kring samma tid på året då de tillfälligt sänks några tusenlappar. Har man inte brådska är det värt att spana på förra modellens prishistorik och lägga upp några prisjaktbevakningar.
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Vad menar du med nedsatt? Jag köpte en sån för 9k i augusti (gamla var nästan 12 år gammal) och vet att den gick att få för 8k tidigare under året. Håller med om att den är bra dock (utom ljudet men det är alltid kass och används inte). Enda nackdelen är väl förhållandevis hög energiförbrukning så har man TV:n igång konstant kanske man ska titta på något annat.
Troligen köpte du en B1 om den låg på 9k & under, B2 är årets modell.
 
Är OLED-TV riktig OLED nuförtiden?
 
Då bidrar jag med mina åsikter

Men först..

1. Allt är subjektivt! Alla har olika krav och preferenser på vad som är "bra bild"

2. Som allt annat har de olika teknikerna både fördelar och nackdelar.

Nu till min personliga åsikt:

Oled har två nackdelar... Dom lider fortfarande av "inbränningar" och nu vet jag att någon säkert kommer säga att "det gör dom inte längre". Jo, det gör dom. MEN! Detta behöver inte vara ett problem.

Ljusstyrkan på en OLED är fortfarande begränsad. Detta behöver inte heller vara en negativ faktor om man inte har skärmen i ett rum där ljusinsläppet inte kan anpassas.

Skulle någon av dessa två alternativ ovan vara ett issue så hade jag valt en Neo QLED från Samsung (gärna qn95) alla dagar i veckan.

Någon nämnde ju tidigare att Samsung inte alls gick hem... vilket bara påvisar hur olika vi tycker

Det viktiga är att man själv blir nöjd! Skulle man nöja sig med en "Andersson" LCD så är det en bra skärm för en själv oavsett vad vi andra "geeks" tycker och tänker.

Så gå på vad du själv tycker så kommer det bli bra!
 
  • Gilla
Auson och 4 till
  • Laddar…
De flesta är överens om att OLED är framtiden.
1/ Kontrasten helt svart klarar ingen LCD
2/ Inbränningar är från en svunnen tid
3/ Samsung har nu själva börjat producera OLED med RGB teknik.
4/ Det finns bara LG, och sen 2022 Samsung som producerar OLED. Alla andra märken använder deras skärmar.
Ambilight är häftigt och det har kommit en ny version så var noga med versionen.
Philips använder LG skärmar.
Själv har jag en Apple TV då jag inte är så förtjust i ” Smart TV”


Det finns sannolikt inget professionellt omdöme som inte sätter OLED som den bästa tekniken.
 
  • Gilla
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.