Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, det var bra gjort om du behövde dem till huset så klart. Däremot är börskontot skiljt från hus och bilkontot. Pengarna behöver vara kvar för att jobba. Jag gjorde som du men köpte tillbaka i dippen.
Man kan på i en soppåse under en bro om man vill och "låta pengarna jobba". Samtidigt bor jag för några futtiga tusenlappar i månaden och tillsammans kan vi utan problem spara 20 000 i månaden eller mer utan att behöva oroa mig för vad som händer på börsen. För självklart är min ekonomi inte åtskiljd i flera delar, den bildar en helhet.

Uppdelningen görs ju endast för att kunna se om budgeten håller, så att man inte hamnar i Lyxfällan för att man är för optimistisk och omedveten. Men med att låta pengarna jobba menas att INTE att bara ha dem sparade, oavsett om det är på börden eller på ett bankkonto och oavsett hur mycket man skyfflar runt dem i syfte att få dem att växa.

Jag vet att jag kommer att få låg pension. Men nu kan jag tryggt luta mig tillbaka och vara säker på att ha råd att bo kvar även när jag blir änka.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F
R RogerHql skrev:
Det är så nuförtiden att folk känner sig hotade av ny teknik. Särskilt när deras stinkande, miljöförstörande och älskade gamla dieselmotor riskerar att bytas ut mot en i alla avseenden överlägsen elmotor som får sin el från bla solpaneler…
Men så var det det där med RÄCKVIDDEN !! Och tiden det tar att "tanka". Där är batteribilen LÅNGT IFRÅN överlägsen.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Men så var det det där med RÄCKVIDDEN !! Och tiden det tar att "tanka". Där är batteribilen LÅNGT IFRÅN överlägsen.
För privatpersoner är det knappast ett problem. Snittresan per dag och person 2019 var 30km och man laddar på natten. Behöver man köra långt brukar det vara lagom att stanna när elen är slut. Vi bilade till Italien i somras med elbilen utan problem. Det tog lite drygt en timme längre med laddstoppen.

Det jag tycker saknas är ordentliga arbetsbilar. De har alldeles för kort räckvidd om man ska flänga runt hos kunder och dra släp.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
A
Vasakronan redovisade för ett tag sedan statistik på sina publika laddare, sett över ett år, det var 62 893 laddsessioner, genomsnittsladdningen var 9,5 kWh. Det är ju en fingervisning om att för en vanlig privatperson är inte räckvidden särskilt avgörande, mer än mentalt.
 
  • Gilla
djac och 3 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
För privatpersoner är det knappast ett problem. Snittresan per dag och person 2019 var 30km och man laddar på natten.
Även om snittresan inte är ett problem kan de längre resorna medföra problem.

Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Behöver man köra långt brukar det vara lagom att stanna när elen är slut.
Tycker du ja. ;) Även om man älskar elbilar är det väl ett objektivt faktum att räckvidden normalt är kortare och "tanktiden" längre än för den traditionella bilen. Att försöka förneka detta tycker jag bara är löjligt.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Men så var det det där med RÄCKVIDDEN !! Och tiden det tar att "tanka". Där är batteribilen LÅNGT IFRÅN överlägsen.
Händelsevis så är det inget större bekymmer med det. Batterierna räcker numera utan vidare till dom sträckor de flesta normalt använder sin bil till. och vill man åka på långtur behöver man ändå ta rast i regel -innan- strömmen tagit slut. Och tillgången på el är oändligt mycket bättre eftersom man inte -måste- använda snabbladdning varje gång man tankar sin elbil. El finns i varje buske och dessutom kan man montera solpaneler på vissa bilar!. Har numera en Renault Kangoo som snart har 750W paneler på taket! Det blir 4 km extra körsträcka i timmen om solen lyser och man är försiktig på gasen!
Dessutom laddas batterierna även när man tar rast!
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Även om snittresan inte är ett problem kan de längre resorna medföra problem.

Tycker du ja. ;) Även om man älskar elbilar är det väl ett objektivt faktum att räckvidden normalt är kortare och "tanktiden" längre än för den traditionella bilen. Att försöka förneka detta tycker jag bara är löjligt.
Nä, inga problem. Med Tesla sköter den allting själv. Bara att köra till nästa stopp.

Förnekar det inte vid längre resor och skriver att det tar längre tid. Vid normal vardagsanvändning är tiden att "tanka" kortare för en elbil. Alltså ingen tid alls. Man kör inte ens in på en mack. Den är alltid tankad när man tar den på morgonen.
 
  • Gilla
djac
  • Laddar…
A
Alfredo Alfredo skrev:
Även om snittresan inte är ett problem kan de längre resorna medföra problem.

Tycker du ja. ;) Även om man älskar elbilar är det väl ett objektivt faktum att räckvidden normalt är kortare och "tanktiden" längre än för den traditionella bilen. Att försöka förneka detta tycker jag bara är löjligt.
Det är väl ingen som förnekar, men förändringen i beteende är kanske inte så omvälvande som vissa vill tro?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F
R RogerHql skrev:
Händelsevis så är det inget större bekymmer med det. Batterierna räcker numera utan vidare till dom sträckor de flesta normalt använder sin bil till. och vill man åka på långtur behöver man ändå ta rast i regel -innan- strömmen tagit slut. Och tillgången på el är oändligt mycket bättre eftersom man inte -måste- använda snabbladdning varje gång man tankar sin elbil. El finns i varje buske och dessutom kan man montera solpaneler på vissa bilar!. Har numera en Renault Kangoo som snart har 750W paneler på taket! Det blir 4 km extra körsträcka i timmen om solen lyser och man är försiktig på gasen!
Dessutom laddas batterierna även när man tar rast!
Jag kör ofta drygt 70 mil med tungt lastat släp ofta på mindre vägar tankar kanske under max 5- 10 min. Tvivlar på att laddning 5-10 min skulle räcka långt..
 
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
För privatpersoner är det knappast ett problem. Snittresan per dag och person 2019 var 30km och man laddar på natten. Behöver man köra långt brukar det vara lagom att stanna när elen är slut. Vi bilade till Italien i somras med elbilen utan problem. Det tog lite drygt en timme längre med laddstoppen.

Det jag tycker saknas är ordentliga arbetsbilar. De har alldeles för kort räckvidd om man ska flänga runt hos kunder och dra släp.
"Snittresa" är totalt ointressant om man inte råkar vara "genomsnittsperson"
 
Nä, det tror jag inte heller. Det största problemet med elbilarna är nog snarare priset och ingen begagnatmarknad. Sen de
F frasen_36 skrev:
Jag kör ofta drygt 70 mil med tungt lastat släp ofta på mindre vägar tankar kanske under max 5- 10 min. Tvivlar på att laddning 5-10 min skulle räcka långt..
Du är uppenbart inte kandidat för en elbil. Lyckligtvis finns det alternativ som du kan välja efter ditt eget hjärtas behag.
 
F frasen_36 skrev:
"Snittresa" är totalt ointressant om man inte råkar vara "genomsnittsperson"
Nä, alla faller inte inom snittet.
 
F frasen_36 skrev:
Jag kör ofta drygt 70 mil med tungt lastat släp ofta på mindre vägar tankar kanske under max 5- 10 min. Tvivlar på att laddning 5-10 min skulle räcka långt..
Hmm... Då är du väl yrkeschaufför kan jag tänka mig? Men du borde nog ta en timmes paus var 30 mil?
Elbilar för yrkestrafik kommer också. Elon Musk skulle ju fixa till något där...
Undrar hur det gick med det?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
C
D djac skrev:
Det är nog väsentligt mindre och mer lättöverskådliga risker med solceller än med börsen.
Det må så vara, men "i princip riskfritt" är det iallafall inte.
I synnerhet elprisläget är ju f.n. exceptionellt och väldigt svårbedömt hur det utvecklar sig framöver.
 
F
R RogerHql skrev:
Hmm... Då är du väl yrkeschaufför kan jag tänka mig? Men du borde nog ta en timmes paus var 30 mil?
Elbilar för yrkestrafik kommer också. Elon Musk skulle ju fixa till något där...
Undrar hur det gick med det?
Är absolut ingen yrkeschafför. Bara en vanlig ägare till fritidshus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.