H Hullefar skrev:
Jag blev själv förvånad av detta.

Jag tror vad många förväntade sig var ett pristak som skulle gälla från september/oktober i år och över vintern, inte något slags återbetalning från ett år tillbaka.

Typ "Nu sätter vi ett tak på 1 kr/kwh för oktober-februari". Då hade alla vetat att ok, nu klarar vi vintern. Det hade dessutom inte fått den konstiga effekten att de med fast pris kan tjäna pengar på stödet. Har du bundit priset till under 1 kr ja då har du ju redan billig el.
Jag tänker att ett sånt upplägg inte främjar återhållsamhet. Jag hade i alla fall inte brytt mig för om det gått 2000kWh eller 2500kWh. Kostar 5kr/kWh och jag har en pott att ta från är det upp till mig att se till att den räcker. Sen tjänar vissa mer än andra men så lär det bli oavsett system.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Får även slutkunder med fastpris ta del av stödet?

Ja om din uttagspunkt är ansluten till elnätet i elområde SE3 eller SE4 och du har ett eget avtal om uttag av el med elnätsägaren så kommer du att få stöd.

samt

Hur vet jag hur mycket stöd jag får?
Så här räknar du ut hur mycket stöd du får:
SE3: 0,5 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.
SE4: 0,79 x din elförbrukning under oktober 2021 – september 2022.

Okej, det här stödet är ju lika korkat utformat som det Sossarn mfl gjorde.
Varför i h-vete gjorde de inte som de sa att de skulle göra , dvs en Norge?
dvs staten pyntar 80% av priset över 70öre/kWh
Eller något liknande
Om Norges system fungerar på det sättet är det väl betydligt sämre? Det uppmuntrar ju inte direkt till besparingar. Regeringens förslag ger alla en klumpsumma/buffert utifrån förbrukning för att hjälpa till att dämpa elpristoppar i vinter samtidigt som det ger incitament att göra sitt bästa för att minska konsumtionen.

Beroende på hur det blir i vinter lär ytterligare beslut om stöd tas. Förövrigt tror jag inte att EU hade godkänt att vi använde samma system som Norge.
 
H Hullefar skrev:
Jag blev själv förvånad av detta.

Jag tror vad många förväntade sig var ett pristak som skulle gälla från september/oktober i år och över vintern, inte något slags återbetalning från ett år tillbaka.

Typ "Nu sätter vi ett tak på 1 kr/kwh för oktober-februari". Då hade alla vetat att ok, nu klarar vi vintern. Det hade dessutom inte fått den konstiga effekten att de med fast pris kan tjäna pengar på stödet. Har du bundit priset till under 1 kr ja då har du ju redan billig el.
Problemet är att vi har brist på el, högre pris på el betyder större brist. Skulle hela EU sätta ett tak på elpriset så hade elnätet kraschat rätt omgående. I den bästa av världar kanske ett tak på ~100 öre kWh satts på 70% av tidigare års snittförbrukning för motsvarande månad. Då "belönas" de som kunnat sänka sin konsumption. Dock hade det blivit krångligt och dessutom kanske stridit mot EUs regler (Norge kan göra lite som de vill eftersom de inte är med i EU).
 
R Riverground skrev:
(Norge kan göra lite som de vill eftersom de inte är med i EU).
tror jag inte
 
R Riverground skrev:
Om Norges system fungerar på det sättet är det väl betydligt sämre? Det uppmuntrar ju inte direkt till besparingar. Regeringens förslag ger alla en klumpsumma/buffert utifrån förbrukning för att hjälpa till att dämpa elpristoppar i vinter samtidigt som det ger incitament att göra sitt bästa för att minska konsumtionen.

Beroende på hur det blir i vinter lär ytterligare beslut om stöd tas. Förövrigt tror jag inte att EU hade godkänt att vi använde samma system som Norge.
Varför skulle EU inte godkänna att vi skulle ha ett liknande system som Norge?
Frankrike kommer att göra en liknande för 2023 ...

Och jo det uppmuntrar visst till besparingar
ex (norge här)
du behöver köpa in 3000kWh för en månad
utan pris & spot på säg 300 öre
3000*300/100 = 9000 kr
med pristak
(3000*70) + (3000*230*0.2) = 3480 kr

Kan du då sänka din elförbrukning med 500kWh
2500*300/100 = 7500 kr
(2500*70) + (2500*230*0.2) = 2900 kr

Visst i ena fallet så är man mer eller mindre tvingad att dra ned på elförbruknigen eller nästan hamna hos fogden pga elräkning
I andra fallet så är incitamentet inte lika starkt , men många kommer att sänka elförbrukningen iallfall och ingen behöver hamna hos fogden

Och skulle priset dra iväg till 10kr/kWh ....
i Svenska nuvarande modell så kommer många att gå i personlig KK och många företag lika då.
Det blir en smäll Sverige har svårt att komma igen från.
Men skulle man köra Norgemodellen så drabbas betydligt färre.

Bara för att ev du har ditt på det torra just nu betyder inte att det företag du jobbar för kommer att ha det och kanske måste sparka dig pga antingen direkta elpriser eller indirekta prishöjningar från det företag du jobbar förs leverantörer pga elpriset. Resultat det samma, ditt företag måste sparka dig.

Är fortfarande så förvånad över att folk aldrig tänker längre än näsan räcker.
"Inga incitament att dra ned på elen" ... med resultat många personliga tragedier pga nått som kunna enkelt förhindrats mha ett pristak.

Nu ej sagt att man behöver ta Norges modell rakt av.
Är personligen för en trappa som bygger på spotpris , inte förbrukning
tex
50% rabbat på elprisett mellan 100-150 öre
65% mellan 150-200
75% på allt över 200.
eller nått motsvarande

En sådan modell är enkel för elnäts bolagen att administera och har lite extra "overhead" kostnader.
Och ju mer du förbrukar ju mer kostar det fast folk och företag slipper gå i KK och skjuter inte Sveriges ekonomi åt fanders
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
G
R Riverground skrev:
Problemet är att vi har brist på el, högre pris på el betyder större brist. Skulle hela EU sätta ett tak på elpriset så hade elnätet kraschat rätt omgående. I den bästa av världar kanske ett tak på ~100 öre kWh satts på 70% av tidigare års snittförbrukning för motsvarande månad. Då "belönas" de som kunnat sänka sin konsumption. Dock hade det blivit krångligt och dessutom kanske stridit mot EUs regler (Norge kan göra lite som de vill eftersom de inte är med i EU).
Sverige har ingen direkt elbrist, viss effekt brist i zon 3 och 4 mest beroende på exporten. Vi kan hamna i mer effekt/elbrist om det blir högtryck dvs kallt ingen vind särskilt i södra Sverige.
Just nu exporterar Sverige ca 5300MW, Danmark importerar ca 500MW fast det blåser.
 
R Riverground skrev:
Problemet är att vi har brist på el, högre pris på el betyder större brist. Skulle hela EU sätta ett tak på elpriset så hade elnätet kraschat rätt omgående. I den bästa av världar kanske ett tak på ~100 öre kWh satts på 70% av tidigare års snittförbrukning för motsvarande månad. Då "belönas" de som kunnat sänka sin konsumption. Dock hade det blivit krångligt och dessutom kanske stridit mot EUs regler (Norge kan göra lite som de vill eftersom de inte är med i EU).
Effektbrist. Det är överföringsproblem som driver kostnaderna.
 
M MrDizzy skrev:
Och jo det uppmuntrar visst till besparingar
ex (norge här)
du behöver köpa in 3000kWh för en månad
utan pris & spot på säg 300 öre
3000*300/100 = 9000 kr
med pristak
(3000*70) + (3000*230*0.2) = 3480 kr

Kan du då sänka din elförbrukning med 500kWh
2500*300/100 = 7500 kr
(2500*70) + (2500*230*0.2) = 2900 kr
Orkar man bry sig för 580kr? Jag håller inte med om att det skulle vara ett incitament för att spara.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Orkar man bry sig för 580kr? Jag håller inte med om att det skulle vara ett incitament för att spara.
Nu tänker du inte till ;)
Att det inte är ett incitament för DIG betyder inte att det inte är det för de som ligger på gränsen eller de som tycker att sänka innetempen 2C under vintern (dvs totalt drygt 2000kr ) och spara pengarna till något bättre än elräkningar.

Dessutom var det bara 500kWh besparing per månad som jag baserade exemplet på.

Men det är eg bara intressant ur en personlig synvinkel.
Det som är det viktiga är att folk & företag inte går i KK pga elpriserna.
Nuvarande modell hindrar inte det för 5 öre.

Så tänk om , tänk större , tänk 3-4-5 led och hur det påverkar hela Sveriges ekonomi om elpriserna skenar utan tak.
 
  • Gilla
Hullefar
  • Laddar…
M MrDizzy skrev:
Nu tänker du inte till ;)
Att det inte är ett incitament för DIG betyder inte att det inte är det för de som ligger på gränsen eller de som tycker att sänka innetempen 2C under vintern (dvs totalt drygt 2000kr ) och spara pengarna till något bättre än elräkningar.

Dessutom var det bara 500kWh besparing per månad som jag baserade exemplet på.

Men det är eg bara intressant ur en personlig synvinkel.
Det som är det viktiga är att folk & företag inte går i KK pga elpriserna.
Nuvarande modell hindrar inte det för 5 öre.

Så tänk om , tänk större , tänk 3-4-5 led och hur det påverkar hela Sveriges ekonomi om elpriserna skenar utan tak.
Det är väldigt få i Sverige som ligger på den gränsen. Det prioriteras annan lyxkonsumtion som får stryka på foten men knappast många som behöver gå ur hus och hem. Jag tror dessutom att 500kWh besparing är väldigt mycket på 3000 en vintermånad. Värme och vatten går att sänka 10% om man vill behålla någotsånär samma komfort.

För företagare kan det bli värre om man inte bundit sitt avtal. Egenföretagaren i släkten band för ganska länge sen.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
För företagare kan det bli värre om man inte bundit sitt avtal. Egenföretagaren i släkten band för ganska länge sen.
Om det är länge sedan kanske det finns risk att elpriserna inte hinner gå ner igen innan det är dags att binda om? ;)
 
M Mikael 81 skrev:
Om det är länge sedan kanske det finns risk att elpriserna inte hinner gå ner igen innan det är dags att binda om? ;)
Ja men man höjer priset samtidigt som alla andra ändå så det har man redan tagit höjd för.
 
Jättefranskan
kisumisu kisumisu skrev:
Hoppas då att vi då behåller lägre pris. Som förra månaden hade vi nästan samma snittpris som södra Sverige :mad: Nu pratar jag om timpris!
Så blev det inte med facit i hand… Vi är uppe och nosar på 500öre nu per timme. Förra året låg vi på ca 200öre samma period i SE2.
Stapeldiagram, elpriser över tid, olika färger, högsta pris klockan 08:00, kostnad i öre/kWh.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nedan saxat från Energimarknadsbyrån. https://www.energimarknadsbyran.se/...er-statistik/elpriser-prognos-och-utveckling/

”Prognos för elpriset
Börspriset i november 2022 - Kraftigt stigande elpriser i hela Sverige

Månadsmedelpriserna steg kraftigt i samtliga svenska elområden under november månad i jämförelse med oktober. För elområde 1 och 2 innebar prisutvecklingen att månadsmedelpriset slog rekord då det aldrig tidigare har varit så högt i dessa områden sedan dess att Sverige delades in i elområden i november 2011.

Här nedan visar vi hur prisökningen ser ut per elområde.

  • Från 50,5 öre per kWh till 122,1 öre per kWh i elområde 1 (Luleå).
  • Från 51,3 öre per kWh till 122,1 öre per kWh i elområde 2 (Sundsvall).
  • Från 80,6 öre per kWh till 130,9 öre per kWh i elområde 3 (Stockholm).
  • Från 81,3 öre per kWh till 134,9 öre per kWh i elområde 4 (Malmö). ”
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.