okt -18: 1147 kWh
okt -19: 1104 kWh
okt -20: 874 kWh
okt -21: 885 kWh
okt -22: 741 kWh (628 från nätet och 113 från solpaneler)
 
  • Gilla
Pappax4
  • Laddar…
Total elförbrukning okt 2022: 238 kWh (Värme och varmvatten har stått för 115 kWh av dessa)

Det är -62% jämfört med okt 2021.
 
  • Wow
  • Gilla
Magnus E K och 1 till
  • Laddar…
H hakan_o skrev:
Total elförbrukning okt 2022: 238 kWh (Värme och varmvatten har stått för 115 kWh av dessa)

Det är -62% jämfört med okt 2021.
238 kWh är väldigt låg förbrukning.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
R roke skrev:
238 kWh är väldigt låg förbrukning.
Ja...ju lägre desto bättre. :) September var i samma stil, 218 kWh.

Det är värme och varmvatten som gör den största besparingen. Tidigare var det lite slimmat och trimmat. Nu är det avstängt helt enkelt istället.
Bergvärmepump. 155 m2 hus från 1931.

När jag är ensam hemma vilket jag är mestadels så kör jag BVP bara ca 20-30 min per dygn för att göra varmvatten. När särbon kommer hit får värmen vara på också
 
  • Wow
TickyNucker
  • Laddar…
2021: 2260kwh
2022 820kwh

Båda inkl sådär 150-200kwh elbil.

Skillnad? Direktverkande el i form av golvvärme och el-element vs LVP
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Skrev här tidigare, inser nu att det var förbrukningen i september (räkningen i oktober)
Oktober är 425 kWh mot 613 förra året.
Med mina 34 öre blev räkningen på 276 kronor.
Avgiften för överföring blev 0 kronor och 483:- tillgodo till nästa månad (1000:- ersättning för återkommande strömavbrott)
Ganska nöjd :)
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
40 % lägre förbrukning i år mot 2021.
Precis som i september har vi inte haft värme på förutom i de två badrummen där vi håller 20 grader.

Temperaturen inne pendlar mellan 18-19 grader så vi har börjat fundera på om det snart är dags att sätta på luft/luft under några timmar på eftermiddagen.
Eller så kör vi tills vi inte pallar längre, går det under 18 i snitt så tror jag värmen går på lite.
 
Fario Fario skrev:
40 % lägre förbrukning i år mot 2021.
Precis som i september har vi inte haft värme på förutom i de två badrummen där vi håller 20 grader.

Temperaturen inne pendlar mellan 18-19 grader så vi har börjat fundera på om det snart är dags att sätta på luft/luft under några timmar på eftermiddagen.
Eller så kör vi tills vi inte pallar längre, går det under 18 i snitt så tror jag värmen går på lite.
Jag kör bara min luft/luft under natten istället. Då har man en varm och go miljö på morgonen och kan betala uppvärmningen med den "billiga" natt-elen. Senare under dagen kan man klä på sig, använda filtar mm. Men på morgonen så behöver man ha varmt. Jag fick inte alls lika stor minskning som jag kunde ha fått i oktober pga detta, men jag sänkte elpriset rejält via timtaxan.
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora
  • Laddar…
01 OKTOBER:
---------------------------
År 2022 - 1666 kWh
År 2021 - 1361 kWh
År 2020 - 1715 kWh


- - -

Nästa månad brukar ökningen börja komma (sommar här än) antar att värmebehovet i huset ökar drastiskt när tempen ute sjunker. I februari o mars (dvs betalningen för våra värsta vintermånader i skåne).. brukar vi klocka in på 4600-5700 kWh / månad (kollade precis tidigare år). Hoppas l/l pumparna sänker lite av elbehovet för värmen i de andra husen i år (har underhållsvärme, men i år utan el-element)
 
Viss skillnad mot förra året. Skillnad mot förra året är att vi iår har vår gästlägenhet uthyrd som var ouppvärmd förra året, den ligger på separat elmätare och drog i oktober 414 KWh

så husets förbrukning inkl elbil, utomhus jacuzzi är 1092 KWh inte helt illa för strax över 250m2 boyta med familj om 5 samt uppvärmt dubbelgarage (dock bara 12-15 grader när jag inte är där)
 
  • Energiförbrukningsdiagram och temperaturdata från Vattenfall; jämför oktober månader 2021 och 2022.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
2020: 382 kWh

2021: 590 kWh

2022: 336 kWh

Eldar som vanligt men den största faktorn är nog kontoret ute i trädgården som har direktel som uppvärmning. Svårt att spara mer utöver det. I dag är exempelvis all belysning vi har LED.
 
Norra Stockholms län.
Villa 120m² byggt 2006.

IVT202 Luft/vatten.
Endast utomhusgivare.
Har sänkt temperaturen inne med 2grader.
Ett rum som inte används är radiatorerna på 0.
Inget stöd från kamin, solceller eller fancy pancy smartstyrningar.
 
  • Elkonsumtion minskat med 37% mellan oktober månader 2021 och 2022. Data i kilowattimmar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
@
Många verkar ha sparat en hel del. Bra jobbat!

Är samtidigt lite fascinerad över att många nu verkar ha investerat i t.ex. LFV pumpar nu eftersom strömmen blivit dyr. Varför gjorde ni inte det för tio år sedan? Längre norrut känns det som att man kommit längre med att energi effektivisera sina hus. . .
 
  • Gilla
Guzzi
  • Laddar…
Snigla Snigla skrev:
01 OKTOBER:
---------------------------
År 2022 - 1666 kWh
År 2021 - 1361 kWh
År 2020 - 1715 kWh


- - -

Nästa månad brukar ökningen börja komma (sommar här än) antar att värmebehovet i huset ökar drastiskt när tempen ute sjunker. I februari o mars (dvs betalningen för våra värsta vintermånader i skåne).. brukar vi klocka in på 4600-5700 kWh / månad (kollade precis tidigare år). Hoppas l/l pumparna sänker lite av elbehovet för värmen i de andra husen i år (har underhållsvärme, men i år utan el-element)
Hualigen :surprised:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.