M Mellanbarn skrev:
Lite OT men, hur använder man en rollbox för att måla om? Plockar man ner panelen, målar och upp med den igen.:surprised:
Haha, berättigad fråga. De ska byta ut panelen samtidigt, annars skulle jag nog säga att det är en olämplig produkt om man ska måla om :seenoevil:
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
Med vilket material och hur förankrar du i plattan? Hur långt emellan borrhålen osv? :)
 
Okej, känns svagt men det kanske det inte är ? :)
 
F fisgris8 skrev:
Okej, känns svagt men det kanske det inte är ? :)
Jag är inte orolig att garaget kommer blåsa iväg ;)
 
Idag har jag klyvt spikläkt (och en del bärläkt) typ hela dan. Hade tänkt använda mitt rappel till bordssåg, en Scheppach HS80, till ändamålet men den klarade visst bara av 48mm, och mitt bonnsågade virke är ju närmare 60 :dizzy:

Så istället testade jag min nyinköpta battericirkelsåg, men den var alldeles för klen, så jag fick falla tillbaka på nätanslutna sänksågen (GKT 55 GCE). Hade bara en FSN 1600 och en 800 skena, så jag snärtade iväg till Netonnet och köpte en till 1600-skena, så jag bara behövde ta om en gång.

Hursomhelst så var det förmodligen smidigare med sänksågen än om det hade gått med bordssågen, då man kunde jobba rätt på brädhögen istället för att kånka runt med virket och försöka styra det mot ett rappligt anhåll…

Sedan ringde Schenker idag och sa att takplåten kommer imorrn så jag var tvungen att flytta runt lite grejer med traktorn för att förbereda…men så här ser ~250 meter spikläkt, ~125 meter bärläkt och ~240 meter resterande virke ut:

Byggarbetsplats vid skymning, trävirke staplat, påbörjad konstruktion, blå tunna, bostadshus i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
h3nk3 och 9 till
  • Laddar…
Plåt!
Byggarbetsplats med täckta materialpaket, träbjälkar, gråmulen himmel och omgivande vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
chralm och 6 till
  • Laddar…
Idag kom kondensduk och vindväv, och det var paus i regnvädret, så det var bara att sätta igång. Vindväven var 2,7x50, så skarvfritt. Däremot var det lite mer komplicerat att rulla ut den än jag inbillat mig. Hade på något vis tänkt att jag skulle klara det själv, men var tvungen att kalla på förstärkning (sambon). Med två pers så gick det hyfsat lätt, man fick håll koll så att den inte vandrade iväg emellanåt.

När det var gjort så var det bara att fortsätta med läkten. Det gick bra, men tog väl ungefär dubbelt så lång tid som jag tänkt, troligtvis mest för att jag var lite trögtänkt idag :seenoevil:

Byggarbetsplats nattetid, grunden till en konstruktion, trästomme, isolermaterial, byggavfall, reflektorsljus, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Fick dit allt utom nedersta. Funderar om jag ska göra en specialare där och bygga in en temporär distans att ställa panelen mot. Det är dock möjligt att det kommer ta längre tid än tiden jag kan tänkas spara när jag sätter panelen…ska sova på saken.
 
  • Gilla
h3nk3 och 3 till
  • Laddar…
2/4 väggar panelade:

Byggarbetsplats vid skymningen, röd trävägg under konstruktion, byggmaterial och stöttor synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggarbetsplats på natten, halvfärdigt trähus, plastöverdrag, skymning, ingen synlig aktivitet, omgiven av träd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det blir så mörka bilder numera :seenoevil:
 
  • Gilla
Appendix och 9 till
  • Laddar…
Igår kom takstolarna…en dag för tidigt! Imorrn blir det montering!

Byggplats med träkonstruktion i snö, oavslutat projekt, kallt landskap, grå himmel, ingen synlig aktivitet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
fremax och 3 till
  • Laddar…
S scim skrev:
Igår kom takstolarna…en dag för tidigt! Imorrn blir det montering!

[bild]
Nu var det lite ljusare, i dubbel bemärkelse..:oops:
Ser fint ut!:cool:(y)
 
FredrikR FredrikR skrev:
Nu var det lite ljusare, i dubbel bemärkelse..:oops:
Ser fint ut!:cool:(y)
Fast inatt har allt vitt regnat bort…men det ska vara sol och 10+ i helgen nu, så bra förutsättningar för arbete!
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
Hann med lite under minstingens sovning iaf, kapade till all panel, jackade ur densamma för takstolarna samt drog ihop garage- och carportväggen med lite syrafast gängstång.

Byggarbetsplats, röd träkonstruktion, oavslutat hus, byggmaterial på marken, träd i bakgrunden, mot kvällshimmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träplanka med en metallbricka och bult mot en suddig bakgrund med text "OSS".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
FredrikR och 3 till
  • Laddar…
Takstolar på plats! Vi var 5 pers och det var ganska lagom. Tog kanske två timmar att få upp alla, sedan ytterligare en att loda in och sträva upp allt.

Röd träkonstruktion i byggnad, takstolar uppe, byggarbetsplats, stöttor, grusväg, skymning, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
kingen101 och 14 till
  • Laddar…
Inte långt kvar nu till den härliga känslan när taket är på plats
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.