F
S Sir Duke skrev:
Aha från ca 80 till ca 115 är det 35 öre. Så det kan vara skatt och moms som utgör skillnaden helt enkelt.
Det priset du har på 115 öre är inklusive påslag, elcertifikatsavgift och eventuellt nån påhittad elhandelsrelaterad avgift och moms. Motsvarande siffra för mig skulle med mina avgifter bli ( 57,45 + 5,14 ) + 25% = 78,24öre/kWh.

på dina 115 öre/kWh så får du betala 45öre skatt(inkl. Moms) och du får betala en överföringsavgift till nätägaren som varierar med olika nätägare men brukar ligga på 20-25öre eller nåt sånt,
 
F fsn skrev:
Det priset du har på 115 öre är inklusive påslag, elcertifikatsavgift och eventuellt nån påhittad elhandelsrelaterad avgift och moms. Motsvarande siffra för mig skulle med mina avgifter bli ( 57,45 + 5,14 ) + 25% = 78,24öre/kWh.

på dina 115 öre/kWh så får du betala 45öre skatt(inkl. Moms) och du får betala en överföringsavgift till nätägaren som varierar med olika nätägare men brukar ligga på 20-25öre eller nåt sånt,
Och gör man av med mindre än 8000 kwh hos E.on så hoppar överföringen upp till 68 öre/kwh. Visserligen går abonnemanget ner från drygt 400 spänn till 168 men logiken i att överföringsavgiften ökar med lägre förbrukning är ologisk. Den borde vara samma oavsett. Det lönar sig dåligt att minska elförbrukningen hos E.on. säkert lika illa annorstädes.
 
Medför inte det att det blir extra lönsamt att spara el? Vad är problemet?
 
F
G Guzzen1 skrev:
Och gör man av med mindre än 8000 kwh hos E.on så hoppar överföringen upp till 68 öre/kwh. Visserligen går abonnemanget ner från drygt 400 spänn till 168 men logiken i att överföringsavgiften ökar med lägre förbrukning är ologisk. Den borde vara samma oavsett. Det lönar sig dåligt att minska elförbrukningen hos E.on. säkert lika illa annorstädes.
överföringsavgift på 68öre? Kriminellt.
 
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
Konstruktionen medför ju att priskurvan knäcker neråt vid låg förbrukning. Hur kan ni se det som ett problem för den med låg förbrukning?
 
F fsn skrev:
Spännande ändå att Eon månadsmedel var så högt som 80öre när NordPools medelpris är 73,50. Det betyder att Eons kunder med rörligt pris har en högre förbrukning på högkostnadstider.
När jag tittar på Nordpool så är priset 806,45 kronor / MWh, dvs lite drygt 80 öre/kWh. Däremot är priset i € 73,58
 
  • Gilla
Parmar och 2 till
  • Laddar…
F
U Ubbe55 skrev:
När jag tittar på Nordpool så är priset 806,45 kronor / MWh, dvs lite drygt 80 öre/kWh. Däremot är priset i € 73,58
Yes, helt riktigt. Jag hade det i Euro. Nu stämmer EONs månadsmedel mer med hur det brukar se ut.
 
B BSOD skrev:
Fast det är ju helt normalt. Det är ju högre pris för att fler vill förbruka el, inget unikt för Eon att ha större volym på högpristimmarna.
Men 7-8 öre extra är ändå betydligt bättre än Telge Energi som sedan ett år brukar ligga på 15-20 öre i "profilpåslag". Omöjligt för en konsument att kontrollera hur de räknat så det verkar förstås frestande.
 
Jag har Greenley appen men inte abonnemang hos dom, så jag anpassar inte min förbrukning efter timpris. Hur som helst, i appen kan jag se vad det kostat om jag haft timpris hos Greenley. I oktober hade jag fått betala 111.20 öre/kWh inklusive moms. Område 3.
 
Oktober var första hela månaden för oss med timpris.

Riktigt nöjd!

Ladda elbil på lågpristimmar samt ett egengjort datorprogram som styr bergvärmepumpen efter elpriset har haft störst effekt.

Elförbrukning föregående månad, kostnad med timavläsning jämfört med viktat spotpris, besparing i SEK och procent.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Men 7-8 öre extra är ändå betydligt bättre än Telge Energi som sedan ett år brukar ligga på 15-20 öre i "profilpåslag". Omöjligt för en konsument att kontrollera hur de räknat så det verkar förstås frestande.
Ja som någon skrev längre upp, att få koll på deras prissättningsmodeller kräver en utbildning som kostar pengar. Det kanske är krångligt av naturen, eller så har det gjorts krångligt. Det var min känsla när jag skapade tråden, att det finns många påslag vi inte förstår eller vet om.
 
S Sir Duke skrev:
Ja som någon skrev längre upp, att få koll på deras prissättningsmodeller kräver en utbildning som kostar pengar. Det kanske är krångligt av naturen, eller så har det gjorts krångligt. Det var min känsla när jag skapade tråden, att det finns många påslag vi inte förstår eller vet om.
Det är inte så svårt egentligen, men för att kunna kontrollräkna måste man ha tillgång till alla kunders förbrukning, timme för timme. Och det är ju affärshemligheter.
 
S Sir Duke skrev:
Ja som någon skrev längre upp, att få koll på deras prissättningsmodeller kräver en utbildning som kostar pengar. Det kanske är krångligt av naturen, eller så har det gjorts krångligt. Det var min känsla när jag skapade tråden, att det finns många påslag vi inte förstår eller vet om.
Det var faktiskt en av de främsta anledningarna att jag gick över till Tibber. En enkel och ärlig prismodell. Månadsavgift till Tibber och sedan betalar man inköpspris + moms för det man förbrukar. Dvs Tibber tjänar inget på din förbrukning och hjälper dig gärna att sänka den.
 
A Anaii skrev:
Det var faktiskt en av de främsta anledningarna att jag gick över till Tibber. En enkel och ärlig prismodell. Månadsavgift till Tibber och sedan betalar man inköpspris + moms för det man förbrukar. Dvs Tibber tjänar inget på din förbrukning och hjälper dig gärna att sänka den.
Fast Tibber säljer neddrgningar för de som har har automatisk styrning av typ värmepump eller elbilsladdning. Det lever de på.
Ett vanligt timprisavtal hos valfri ellev är däremot utan annat än ett par öres påslag i vinst.
 
F
K karlmb skrev:
Fast Tibber säljer neddrgningar för de som har har automatisk styrning av typ värmepump eller elbilsladdning. Det lever de på.
Ett vanligt timprisavtal hos valfri ellev är däremot utan annat än ett par öres påslag i vinst.
Inte helt sant, MÅNGA elhandelsbolag har fasta avgifter med. GöteborgEnergi har tex 312kr/år vilket motsvarar 26kr/månad. Utöver det så har dom även 2,9 öre påslag på timspot.

Har haft överseende med det då dom betalat några öre extra för såld el men nu när dom aviserat att fasta avgiften går upp till ca 45kr/månad OCH dom betalar endast spot på såld el upp till samma nivå som man köpt och ett odefinierat hängande hot om vad som händer om man säljer mer.

Hittar jag ingen som betalar +10öre på sålt så blir det Tibber från årsskiftet.

Man kan fö helt skita i att ha sina grejer (som laddbox och värmepump anslutna och drabbas då inte alls av nån balansering via Tibber.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.