99 278 läst · 1 193 svar
99k läst
1,2k svar
Vem har rätt? (Högerregeln)
Nej, för det du säger är att om en väg gör en vänstersväng i en traditionell fyrvägskorsning så behöver jag inte använda blinkers. Du har också sagt, med ditt exempel på hur huvudled ska hanteras, att man om huvudleden svänger (då oavsett gatunamnet kanske?) inte behöver blinka samt att man ska blinka om man kör rakt fram i en korsning.T Troberg skrev:
Det är inte vad lagstiftaren avsett med §65. Var kan jag läsa att din tolkning är korrekt, förutom när du skriver det?
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 655 inlägg
Låter onekligen som att återkommande teoretiska och praktiska förarprov även för de med körkort hade varit en bra idé.
När jag tänker lite på det så tror jag problemet här är den tekniska definitionen på sväng. Frågan är om den är relevant. Lagstiftaren förväntar sig att vi ger tecken oavsett om vi svänger eller eller följer en väg genom en korsning.
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.
65 § När en förare avser att starta från en vägkant eller att vända, svänga, byta körfält eller ändra fordonets placering i sidled på något annat inte oväsentligt sätt skall föraren ge tecken med körriktningsvisaren för att visa sin avsikt.
Avgjordes alla händelserna i domstolen?Bart skrev:I varje enskilt tillfälle dömdes den andre som skyldig, helt och hållet. Kriteriet för särskild försiktighet var uppfylld i och med att vi i respektive fordon hade möjlighet att upptäcka den andres fordon och haft möjligheten att bromsa i tid för att undvika olyckan. Då faller det tyngre på den som har väjningsplikt. Jag uppfyllde min del genom att inte höja farten eller manövrera på ett sådant sätt att den andre kunde misstolka situationen.
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Fast man kan inte här sitta och avgöra skillnader på vägar kontra gällande lagar och regler och försöka få nån rätsida på det. Det finns inga klara regler på allt så man kan exakt avgöra vad som är rätt och inte. Skulle det hända nåt i nämnda korsning ovan på bilden och man inte har signalerat val av färdväg så tror jag nog man döms som vållande trots att det kanske inte ordagrant står att man inte måste blinka. Man bör göra det ändå och de man möter förväntar sig det. Att enbart förlita sig på lagrummet och sen hävda att man inte behöver kräver nog en väldigt slipad advokat.
Troberg har fel, i mina ögon ska tilläggas. Jag inser hela tiden att jag vet mycket mindre om trafiklagar än jag trodde.
I en korsning blinkar man om man byter riktning och väg. Skylten visar att huvudleden byter riktning och väg. Då blinkar man.
I en korsning blinkar man om man byter riktning och väg. Skylten visar att huvudleden byter riktning och väg. Då blinkar man.
Det jag är ute efter var nog inte så tydligt. Jag anser att det blir en gråzon, om det inte finns en skarp gräns när ett Y istället är ett T. (Jag blinkar inte när jag kör rakt fram i T korsningen) Är trafikreglerna verkligen beroende av vinklarna som vägarna korsar varandra i? I så fall vilken vinkel? Inte 90 grader kan jag läsa mig till när jag googlar. Men kanske 45, eller 60 eller 30…pacman42 skrev:
Alltså, nu blir det lite killgissning här.
Men för mig är det så att situationen får avgöra. Är det tydligt att vägen jag kör på fortsätter i en viss riktning blinkar jag inte. Är det otydligt visar jag min intention med blinkning. Jag kan dock inte se att det finns ett lagkrav på att blinka vid skylt nr 2. Lika lite som övriga skyltar under. Skylt nummer 2 varnar för att vägen du kör på svänger kraftigt och att en anslutande väg kommer in från höger. Mer en upplysning om att du ska vara förberedd på svängen.
Skylt nr 1 visar att huvudleden du kör på byter riktning in på en annan gata, eller väg. För att fortsätta på huvudleden ska du alltså svänga av från din nuvarande gata/väg och fortsätta färden på en ny gata/väg. Du är alltså skyldig enligt lag att visa att du tänker byta riktning in på en annan gata/väg.
Men för mig är det så att situationen får avgöra. Är det tydligt att vägen jag kör på fortsätter i en viss riktning blinkar jag inte. Är det otydligt visar jag min intention med blinkning. Jag kan dock inte se att det finns ett lagkrav på att blinka vid skylt nr 2. Lika lite som övriga skyltar under. Skylt nummer 2 varnar för att vägen du kör på svänger kraftigt och att en anslutande väg kommer in från höger. Mer en upplysning om att du ska vara förberedd på svängen.
Skylt nr 1 visar att huvudleden du kör på byter riktning in på en annan gata, eller väg. För att fortsätta på huvudleden ska du alltså svänga av från din nuvarande gata/väg och fortsätta färden på en ny gata/väg. Du är alltså skyldig enligt lag att visa att du tänker byta riktning in på en annan gata/väg.
Medlem
· Västernorrland
· 10 746 inlägg
Fast jag antar att gråzonen och situationen de menar är att huvudleden tydligt gör en sväng. Att det inte finns nån riktig korsning så att säga. Sådana finns också likaväl som att det ÄR en plankorsning där huvudleden bara byter väg. Jag anser att man bör blinka i bägge oavsett.Bart skrev:Alltså, nu blir det lite killgissning här.
Men för mig är det så att situationen får avgöra. Är det tydligt att vägen jag kör på fortsätter i en viss riktning blinkar jag inte. Är det otydligt visar jag min intention med blinkning. Jag kan dock inte se att det finns ett lagkrav på att blinka vid skylt nr 2. Lika lite som övriga skyltar under. Skylt nummer 2 varnar för att vägen du kör på svänger kraftigt och att en anslutande väg kommer in från höger. Mer en upplysning om att du ska vara förberedd på svängen.
Skylt nr 1 visar att huvudleden du kör på byter riktning in på en annan gata, eller väg. För att fortsätta på huvudleden ska du alltså svänga av från din nuvarande gata/väg och fortsätta färden på en ny gata/väg. Du är alltså skyldig enligt lag att visa att du tänker byta riktning in på en annan gata/väg.