Jag gjorde samma projekt i mitt 1,5planshus från 78 för drygt ett år sen. Golvvärme med 25mm floore-spårskivor och 16mm pe-rt rör på nedervåningen, vattenradiatorer på övervåningen. rev upp alla golv samt innertak på nedervåningen för att komma åt - det skulle ändå göras som en del av ett större renoveringsprojekt. Golvvärmefördelarskåp med shunt från LK. Badrummet är fortsatt direktverkande elgolvvärme men har förberett med rördragning från golvvärmefördelarskåpet ifall man skulle vilja renovera det och lägga vattenburen golvvärme där också i framtiden. Comfortzone RX35 frånluftsvärmepump. Huset värmdes tidigare med luft-luftvärmepump + direktverkande elradiatorer. Den största skillnaden är att komforten är SÅ MYCKET högre. Det är som ett helt annat hus. Grannarna med likadana hus är avundsjuka. Som en bonus är energiförbrukningen för uppvärmning halverad. Vi har som sagt shunt till golvvärmefördelarslingan men nu när vi kört och justerat fram och tillbaka i ett år inser vi att vi nog hade klarat oss utan den - de nya radiatorerna (thermopanel tp21 500x900 mm) på övervåningen klarar sig med samma temperatur som golvvärmeslingorna.

Sammanfattningsvis - sjukt värt! Du kommer inte ångra dig!
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
När vi räknar på konverteringar så brukar vi ta 7000 per radiator.
Det är lite förenklat för att få ihop en offert på rimlig tid.
Det brukar ändå hamna där om man räknar på pryl för pryl och timmar.

Sen tillkommer ju då värmekälla beroende på vad kunden vill ha.
Och installationskostnad för den.
 
  • Gilla
H_kan@88 och 2 till
  • Laddar…
J J P skrev:
Gå in på Blocket där jag säljer 17 st radiatorer för en tredjedel av Ahlsellpriset. Har värmt ca 200 m2 i en 70 tals villa men installerade 2007 och nästan i nyskick.Viss konsultation kan jag ge som både för rörmontör och pensionerad VVS ingenjör.
Lämna kontaktuppgifter på Blocket
Annars billiga radiatorer från Polen.
 
I Ingvar 58 skrev:
När vi räknar på konverteringar så brukar vi ta 7000 per radiator.
Det är lite förenklat för att få ihop en offert på rimlig tid.
Det brukar ändå hamna där om man räknar på pryl för pryl och timmar.

Sen tillkommer ju då värmekälla beroende på vad kunden vill ha.
Och installationskostnad för den.
Det låter väldigt rimligt. Snarare 100000 än 300000....
 
J
K karlmb skrev:
Annars billiga radiatorer från Polen.
Varför inte Lenhovda kvalitet istället för skrot från öststaterna?
 
  • Gilla
Mats Lj och 1 till
  • Laddar…
K karlmb skrev:
Det låter väldigt rimligt. Snarare 100000 än 300000....
du glömde värmepumpen för 120000
 
D deppan skrev:
du glömde värmepumpen för 120000
Nej. Men det har pratats här om 3-400000 + värmekälla.
 
K karlmb skrev:
Nej. Men det har pratats här om 3-400000 + värmekälla.
Har det?
 
J J P skrev:
Varför inte Lenhovda kvalitet istället för skrot från öststaterna?
Det är jättebra grejor.
Dock är ju radiatorer såpass enkla och standardiserade att den som är lite ekonomiskt lagd kan hitta andra lösningar.
Viktigare att köpa koppel och ev termostater från nordiska leverantörer.
 
D deppan skrev:
Har det?
Ok 200000 iaf
 
Installerade L/V samt 11 radiatorer förra vintern. Gick på 180’ inklusive varmvatten till badrummet. Sänkt vår förbrukning med 70% till cirka 8000kwh per år för hela hushållet.

C ChalleS skrev:
Hej,

Vi har ett 1,5-planshus från -76 med original el-radiatorer som vi har för avsikt att konvertera till vattenburet värmesystem och luft-/vattenvärmepump.
Idag finns en liten luft-/luftpump som är tillräcklig i de utrymmen den räcker till, men de avgränsade rummen förblir kalla.

Vi tänker att vattenburet system med luft-/vattenvärmepump är jämnt och dessutom värmer tappvattnet - men så satans dyrt att installera!

Vi har tagit in fyra offerter och de landar på mellan 300-380kkr. Vi har medlen, men är det vansinne att lägga ner de pengarna?

Kloka alternativ?

Tacksam för input!
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
G Granström2 skrev:
Beror väl också på värdet på huset i det området. Ligger villapriserna kring 600 000 blir det tveksamt att lägga ned så mycket nu när villapriserna sjunker med bakgrund av Miljöpartiets elkraftssabotage.
Ligger villapriserna kring 4 miljoner är det en självklar förbättring om huset är bra i övrigt.
En eller ett par högeffektiva Luftvärmepumpar är den mest kostnadseffektiva investeringen.
Men värmekomforten blir usel!
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C ChalleS skrev:
Hej,
Vi har gjort samma resa för ca 15 år sedan och då gick det på ca 150 kkr men då gjorde jag mycket själv då jag är behörig installatör. 50kkr för borrhål, 50kkr för bergvärmepump och 50kkr för installation av golvvärmepump
Sen byggde vi ett eget smart styrsystem

Vi har ett 1,5-planshus från -76 med original el-radiatorer som vi har för avsikt att konvertera till vattenburet värmesystem och luft-/vattenvärmepump.
Idag finns en liten luft-/luftpump som är tillräcklig i de utrymmen den räcker till, men de avgränsade rummen förblir kalla.

Vi tänker att vattenburet system med luft-/vattenvärmepump är jämnt och dessutom värmer tappvattnet - men så satans dyrt att installera!

Vi har tagit in fyra offerter och de landar på mellan 300-380kkr. Vi har medlen, men är det vansinne att lägga ner de pengarna?

Kloka alternativ?

Tacksam för input!
 
C ChalleS skrev:
Hej,

Vi har ett 1,5-planshus från -76 med original el-radiatorer som vi har för avsikt att konvertera till vattenburet värmesystem och luft-/vattenvärmepump.
Idag finns en liten luft-/luftpump som är tillräcklig i de utrymmen den räcker till, men de avgränsade rummen förblir kalla.

Vi tänker att vattenburet system med luft-/vattenvärmepump är jämnt och dessutom värmer tappvattnet - men så satans dyrt att installera!

Vi har tagit in fyra offerter och de landar på mellan 300-380kkr. Vi har medlen, men är det vansinne att lägga ner de pengarna?

Kloka alternativ?

Tacksam för input!
Självklart är en ombyggnad till vattenburet på sikt lönsamt. Hus med direktverkande el är väldigt oattraktiva på marknaden nästan osäljbara. I alla fall i Stockholmsområdet där jag bor.
I dagsläget är byggmarknaden fortfarande het. Men marknaden kommer att bromsa in snabbt och då blir nog priserna lägre.
När vi renoverade vår gamla kåk la jag golvvärme på hela nedervåningen med en Nibe bergvärmepump. Fungerar fantastiskt.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
C ChalleS skrev:
Hej,

Vi har ett 1,5-planshus från -76 med original el-radiatorer som vi har för avsikt att konvertera till vattenburet värmesystem och luft-/vattenvärmepump.
Idag finns en liten luft-/luftpump som är tillräcklig i de utrymmen den räcker till, men de avgränsade rummen förblir kalla.

Vi tänker att vattenburet system med luft-/vattenvärmepump är jämnt och dessutom värmer tappvattnet - men så satans dyrt att installera!

Vi har tagit in fyra offerter och de landar på mellan 300-380kkr. Vi har medlen, men är det vansinne att lägga ner de pengarna?

Kloka alternativ?

Tacksam för input!
Elradiatorerna behöver väl få snart bytas, o hur är det med vvb? Vad kostar det att byta ut detta? Dra av den summan från anbudet så ser ni bättre den verkliga fördyringen för att inst vattenburet. Ta hänsyn till, hur länge har ni tänkt bo i huset, mer än 20 år, då är det lönt. Sen får ni räkna att komforten får kosta också. Är ni många i familjen, barn duschar länge, där kan ni spara med Värmepump till beredare. Oavsett , ju längre ni bor i huset desto bättre, husets värde stiger vid en ev försäljning får ni tillbaks investerade pengar. Jag antar att offerterna är med moms. Jag skulle räkna så här , inst av nya elrad , cirka 50 k , dra av detta, då är ni nere på 300k. Jag kan tycka att det ändå är 50 till 60 i överkant, men dessa får du isf lägga på komfortkontot. Kolla över ordentligt vilken typ av värmepump o värmepanna som ingår. Jag skulle valt ackumulatortank med genomströmnigsberedare.
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.