Minskat 32% från 1152 kWh 2021 till 783 kWh 2022. Svalare inomhus, kortare duschar, stängt av onödiga tomgångsförbrukare och standby, styrt belysning med mera. Jag är mycket nöjd
 
I
Vi minskade vår med 32%
- Varmare Oktober än vanligt
- Strypta vattenkranar
- Optimering av värmepump
- Optimering av termostater
- Optimering av on\off på utrustning ex datorer och TV
 
Inte nog med att elförbrukningen minskat sen årsskiftet, även vattenförbrukningen har gått ner litegrann.

Fick kvartalsräkningen idag och efter den senaste årsavläsningen ändrades den uppskattade årsförbrukningen av vatten med minus 76 kbm och jag fick tillbaka en dryg tusenlapp.
 
  • Gilla
hakan_o
  • Laddar…
Oktober månads resultat i SE4 med jordvärme
2021 690 kWh
2022 484 kWh

Minskning med 30%
 
Minskat med runt 40%. Tilläggsisolerat bjälklaget men det mesta ska nog tillskrivas medvetenhet. Stängt av onödiga/bekväma saker som extra varmvatten, elgolvvärme och dragit ner några radiatorer. Eldat lite extra i kaminen. Ska bli spännande att se när det börjar bli kallt på riktigt hur det står sig.
 
  • Stapeldiagram, daglig elanvändning i kWh, oktober 2022, växlande konsumtionsmönster, elektricitetsförbrukning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text visar elförbrukning i oktober för två olika år, minskning syns i energianvändningen.
G OMathson skrev:
Finns väl egentligen ingen som säger att egna solceller och elbil har något samband? De flesta med solceller och elbil säljer elen på dagarna
Det är just där du har sambandet: Man säljer ju elen till spotpris, och tjänar alltså mer på att inte förbruka när solen skiner och elen samtidigt är dyr. Och, om man gör energibesparande åtgärder riskerar årsproduktionen att överstiga förbrukningen, varvid skatteavdraget på 60 öre försvinner. Därför är det bra att skaffa elbil så att man håller förbrukningen uppe.
 
N
Minskat ca 65% jämfört med förra året. Sänkt temperatur på två plan och avstängda radiatorer i bottenplan. Skall tillägga att vi fortfarande har mellan 21,5 och 24 grader inne, så de avstängda radiatorerna står nog för största besparingen. Primär värmekälla är luftvärmepump (rätt ny)
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
S
2021: 941 kWh
2022: 578 kWh
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Okt 2021=684 kWh
Okt 2022=493 kWh
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Krokben
Oktober 2021: 502 kWh
Oktober 2022: 391 kWh
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
V
Att jämföra med förra året blir lite fel för oss då vi hade ovanligt hög förbrukning. Men det får mitt arbete att få ner förbrukningen att se bättre ut. Räddningen för mig var nog att vi monterade en llvp i början av den här månaden.

(SE1)
Oktober 2021: 2480 kWh
Oktober 2022: 1621 kWh
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
U
Okt 2021 393kwh (12 grader inomhus)
Okt 2022 707kwh (18 grader inomhus)

direktuppvärmt med el för tillfället
 
Redigerat:
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Okt 2021: 1379
Okt 2022: 914
 
  • Gilla
hakat och 1 till
  • Laddar…
Okt 2021: 1004kwh
Okt 2022: 825kwh

Relativt mild oktober. Skönt. Se3 mellersta dalarna. September landade på 650kwh och 2400kr i total elräkning ungefär…

sänkt tempen inomhus från 21 till 19. September hade vi 18 men jag har glömt att justera kurvan när tempen gått ner.

största boven är nog att vi inte orkade vara smutsiga på helgerna och duschar lite mer i oktober… och att min musikstudio bara har ett eluppvärmt oljeelement som drar 5kwh dygnet nu.. får nog dra ner tempen där och rota fram alla fodral till instrumenten nu så att jag kan sänka tempen där med…

får ta tag i mina planer nu att dra fogskum längs med otäta golv. Bara drevning bakom listerna och sen betongplatta neråt… drar kallt…
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Stefan N Stefan N skrev:
Så här blir det när två st ungdommar flyttar....
[bild]
Bra jobbat
Själva fick vi ner förbrukningen till
Oktober 21 2137 kWh
Oktober 22 1037kwh
 
  • Gilla
Strip
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.