C
foreman foreman skrev:
Det finns ju andra tillsatta medel i dieseln idag, exempelvis FAME och RME, som är ett större problem.
Annars är det väl till och med fullt lagligt att köra reservkraft på blankdiesel, i den mån man har den möjligheten.
 
C cpalm skrev:
Annars är det väl till och med fullt lagligt att köra reservkraft på blankdiesel, i den mån man har den möjligheten.
Hej cpalm

Har du djurhållning så skall du enligt Jordbruksverket ”ha en godtagbar plan för hur du ska se till att djurskyddet inte blir lidande vid elavbrott.”
https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/fjaderfan/skotsel-och-stallmiljo

”Mjölkbonden: ”Vi är beroende av el varje minut”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/mjolkbonden-vi-ar-beroende-av-el-varje-minut

Naturligtvis så förstår jag att om reservkraften räddar din djurbesättning vid en brand eller ett strömavbrott så är det en ”förmildrande omständighet”. Men jag saknar tydliga dokument om vad som gäller vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang.

Finns det någon källa som man kan hänvisa till gällande vad som är tillåtet bränsle mm. vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang.
 
C
M Martin Lundmark skrev:
Har du djurhållning
Näe, inga djur eller aktivt jordbruk här. Ingen reservkraft heller ännu, tyvärr.
Men är rätt övertygad att lantbruket kör reservkraften på samma diesel som övriga jordbruksmaskiner, även om den kanske inte är berättigad till "skatteåterbäring".

Samtidigt tror jag inte det är en lantbruksfråga, utan i och med att ett elverk inte är ett motorfordon så behöver man skattemässigt inte heller tanka det med högbeskattad "fordonsdiesel". Utan eldningsolja osv. funkar bra(?)

Det skattemässigt. Vill man ha den rena blankdieselns egenskaper, men inte har tillgång till blankdiesel eller vill tanka den i bilen kan man ju välja HVO100. Den skall vara kemiskt ekvivalent med ren diesel och därmed ha samma goda lagringsegenskaper. Dock är ju då priset annorlunda.
 
foreman foreman skrev:
Självklart så kan alla dieseldrivna reservkraftaggregat köras på diesel utan Adblue. I alla fall de som jag känner till, och speciellt de mindre aggregat som är intressanta för privatpersoner.

Det finns ju andra tillsatta medel i dieseln idag, exempelvis FAME och RME, som är ett större problem.
På vilket sätt är FAME och RME ett störra problem i sammanhanget?
 
M Martin Lundmark skrev:
Finns det någon källa som man kan hänvisa till gällande vad som är tillåtet bränsle mm. vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang.
Tillåtet i vilken mån?
Du får använda skattereducerat bränsle (dvs "grön diesel") till stationära maskiner, som elverk, stenkrossar, tröskverk (om man nu använder det fortfarande).
Jag tror dessutom att det fortfarande finns subventioner i form av stöd från EU för drivmedel till bönder, fanns förr iaf.
Nu är vi inne på vad man får och inte får göra, inte vad som görs i verkligheten (som vi lever i).
 
X xLnT skrev:
Tillåtet i vilken mån?
Du får använda skattereducerat bränsle (dvs "grön diesel") till stationära maskiner, som elverk, stenkrossar, tröskverk (om man nu använder det fortfarande).
Jag tror dessutom att det fortfarande finns subventioner i form av stöd från EU för drivmedel till bönder, fanns förr iaf.
Nu är vi inne på vad man får och inte får göra, inte vad som görs i verkligheten (som vi lever i).
Hej xLnT

Om du tittar på mitt inlägg #909 så finns det hänvisning till förslag från MSB om investeringar motsvarande 27 miljarder varje år inför och under nästa försvarsperiod, 2026–2030. Detta ”för att stärka det civila försvaret”.

Några av förslagen:
  • Kommuners och regioners beredskap: bland annat för räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen, vatten och avlopp, kollektivtrafik, kommunal energiförsörjning samt hälso- och sjukvård.
  • Ett återupprättande av investeringsprogrammet sjukvårdens säkerhet i kris och krig (SSIK)
  • Grundläggande robusthet och säkerhet hos ett stort antal nationella myndigheter med beredskapsansvar, bland annat skyddade och alternativa ledningsplatser, säkra kommunikationer och rådighet över fastigheter med högt ställda krav på säkerhet och robusthet.
  • Inrättande av beredskapslager för att säkerställa bland annat livsmedelsproduktionen, sjukvårdens försörjning samt industrins försörjning
  • Den grundläggande robustheten hos viktig infrastruktur som vatten och avlopp, energiförsörjning och el, elektroniska kommunikationer och transporter. System behöver göras redundanta och robusta för att klara ett väpnat angrepp.
  • Att stärka den allmänna försvarsviljan”
Reservkraft återkommer på ett antal punkter där.

Rimligen så kommer många av oss att uppleva de närmaste åren som extra besvärliga inte bara gällande konjunkturen (och vår egen ekonomi) utan även gällande energiförsörjningen i hela Europa.

Jag ställer därför frågan gällande de som redan nu planerar (och de som kommer att planera närmaste tiden) för reservkraft i någon form, eftersom jag upplever att information saknas.

Vad är med dagens lagstiftning tillåtet att förvara och använda vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang gällande miljöfrågor, skattefrågor etc?:)
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Om du tittar på mitt inlägg #909 så finns det hänvisning till förslag från MSB om investeringar motsvarande 27 miljarder varje år inför och under nästa försvarsperiod, 2026–2030. Detta ”för att stärka det civila försvaret”.

Några av förslagen:
  • Kommuners och regioners beredskap: bland annat för räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen, vatten och avlopp, kollektivtrafik, kommunal energiförsörjning samt hälso- och sjukvård.
  • Ett återupprättande av investeringsprogrammet sjukvårdens säkerhet i kris och krig (SSIK)
  • Grundläggande robusthet och säkerhet hos ett stort antal nationella myndigheter med beredskapsansvar, bland annat skyddade och alternativa ledningsplatser, säkra kommunikationer och rådighet över fastigheter med högt ställda krav på säkerhet och robusthet.
  • Inrättande av beredskapslager för att säkerställa bland annat livsmedelsproduktionen, sjukvårdens försörjning samt industrins försörjning
  • Den grundläggande robustheten hos viktig infrastruktur som vatten och avlopp, energiförsörjning och el, elektroniska kommunikationer och transporter. System behöver göras redundanta och robusta för att klara ett väpnat angrepp.
  • Att stärka den allmänna försvarsviljan”
Reservkraft återkommer på ett antal punkter där.

Rimligen så kommer många av oss att uppleva de närmaste åren som extra besvärliga inte bara gällande konjunkturen (och vår egen ekonomi) utan även gällande energiförsörjningen i hela Europa.

Jag ställer därför frågan gällande de som redan nu planerar (och de som kommer att planera närmaste tiden) för reservkraft i någon form, eftersom jag upplever att information saknas.

Vad är med dagens lagstiftning tillåtet att förvara och använda vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang gällande miljöfrågor, skattefrågor etc?:)
Har du inte läst deras egna rekommendationer?
https://rib.msb.se/filer/pdf/25569.pdf

Men för att summera relevant information:
"Hemma får man, sammanlagt av alla fyra klasserna, förvara högst 100 liter brandfarliga vätskor. Drivmedel i fordon och reservdunk räknas inte in i detta. Dessutom får man förvara högst 10 000 liter brandfarlig vätska klass 3 (eldningsolja och diesel) för uppvärmning och elproduktion, dock inte i själva bostaden. Om man har behov av att ha mer än detta hemma måste man söka tillstånd hos kommunen."

Du får lov att förvara upp till under 1kbm diesel i avsedd tank som inte är besikingspliktig. Över detta krävs besiktning årligen.

Varken miljö eller skattefrågan är relevant tycker jag, speciellt inte vid en så stor kris som du tar upp.
 
Redigerat:
X xLnT skrev:
Har du inte läst deras egna rekommendationer?
[länk]
Hej xLnT

Det har jag läst dokumentet men hittar inte t.ex. någon beskrivning om krav (eller inget krav) gällande ”miljödiesel” motsvarande det som gäller för nya dieselbilar idag.

Om det inget står där, vad innebär det?

Texten på femte raden på sid 4 ”Båda kommer att finnas fram till 2015” antyder att dokumentet är minst sju år gammalt. Finns dokumentet i uppdaterad upplaga?
 
M Martin Lundmark skrev:
Hej xLnT

Det har jag läst dokumentet men hittar inte t.ex. någon beskrivning om krav (eller inget krav) gällande ”miljödiesel” motsvarande det som gäller för nya dieselbilar idag.

Om det inget står där, vad innebär det?

Texten på femte raden på sid 4 ”Båda kommer att finnas fram till 2015” antyder att dokumentet är minst sju år gammalt. Finns dokumentet i uppdaterad upplaga?
Det finns inga krav på användandet av miljöklassade bränslen. Däremot finns det krav på tillverkarna av reservkraftsaggregaten. De måste leva upp till en viss rening (Euro V sedan 2019), och det kan man inte göra idag utan tex AdBlue. Vi har precis köpt in ett nytt mobilt reservkraftsaggregat (~150KVA), detta verkar inte gå att köra (kanske genom manipulation) utan AdBlue.

Här är lagtexten som sätter Euro V klassningen: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32016R1628
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
X xLnT skrev:
Det finns inga krav på användandet av miljöklassade bränslen. Däremot finns det krav på tillverkarna av reservkraftsaggregaten. De måste leva upp till en viss rening (Euro V sedan 2019), och det kan man inte göra idag utan tex AdBlue. Vi har precis köpt in ett nytt mobilt reservkraftsaggregat (~150KVA), detta verkar inte gå att köra (kanske genom manipulation) utan AdBlue.

Här är lagtexten som sätter Euro V klassningen: [länk]
Hej xLnT

Tack för svaret och länken.
 
C
X xLnT skrev:
Vi har precis köpt in ett nytt mobilt reservkraftsaggregat (~150KVA), detta verkar inte gå att köra (kanske genom manipulation) utan AdBlue.
Intressant. Vilka vätskor har ni provat med?
 
X xLnT skrev:
På vilket sätt är FAME och RME ett störra problem i sammanhanget?
Lagringsbeständighet. Med mer fukt i bränslet så får man lätt bakterietillväxt, med stopp som följd. SSRS uppmanar alla sina medlemmar att inte tanka bio-diesel med RME/FAME eftersom det leder till många utryckningar.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Lagringsbeständighet. Med mer fukt i bränslet så får man lätt bakterietillväxt, med stopp som följd. SSRS uppmanar alla sina medlemmar att inte tanka bio-diesel med RME/FAME eftersom det leder till många utryckningar.
Fast du kan ju lätt lagra bränsle med RME längre än du kan lagra AdBlue.
Fukt är ju rätt enkelt att hantera, speciellt i de applikationer vi pratar om i denna tråden.
 
X xLnT skrev:
Fast du kan ju lätt lagra bränsle med RME längre än du kan lagra AdBlue.
Fukt är ju rätt enkelt att hantera, speciellt i de applikationer vi pratar om i denna tråden.
Tja, vi båtägare hanterar det genom att helt enkelt inte köpa diesel med RME/FAME i... Så är det problemet löst.

AdBlue vet jag inte tillräckligt om för att uttala mig om.
 
X xLnT skrev:
Tillåtet i vilken mån?
Du får använda skattereducerat bränsle (dvs "grön diesel") till stationära maskiner, som elverk, stenkrossar, tröskverk (om man nu använder det fortfarande).
Jag tror dessutom att det fortfarande finns subventioner i form av stöd från EU för drivmedel till bönder, fanns förr iaf.
Nu är vi inne på vad man får och inte får göra, inte vad som görs i verkligheten (som vi lever i).
lars_stefan_axelsson lars_stefan_axelsson skrev:
Lagringsbeständighet. Med mer fukt i bränslet så får man lätt bakterietillväxt, med stopp som följd. SSRS uppmanar alla sina medlemmar att inte tanka bio-diesel med RME/FAME eftersom det leder till många utryckningar.
X xLnT skrev:
Fast du kan ju lätt lagra bränsle med RME längre än du kan lagra AdBlue.
Fukt är ju rätt enkelt att hantera, speciellt i de applikationer vi pratar om i denna tråden.
Det är just dessa råd hur en privatperson klarar av de krav som ställs, gällande t.ex. förvaring och miljöanpassning etc. som jag efterfrågade.

M Martin Lundmark skrev:
Jag ställer därför frågan gällande de som redan nu planerar (och de som kommer att planera närmaste tiden) för reservkraft i någon form, eftersom jag upplever att information saknas.

Vad är med dagens lagstiftning tillåtet att förvara och använda vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang gällande miljöfrågor, skattefrågor etc?:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.