200 529 läst · 1 885 svar
201k läst
1,9k svar
Elavbrott, hur gör man, klarar man en vecka?
Hej cpalmC cpalm skrev:
Har du djurhållning så skall du enligt Jordbruksverket ”ha en godtagbar plan för hur du ska se till att djurskyddet inte blir lidande vid elavbrott.”
https://jordbruksverket.se/djur/lantbruksdjur-och-hastar/fjaderfan/skotsel-och-stallmiljo
”Mjölkbonden: ”Vi är beroende av el varje minut”
https://www.svt.se/nyheter/lokalt/varmland/mjolkbonden-vi-ar-beroende-av-el-varje-minut
Naturligtvis så förstår jag att om reservkraften räddar din djurbesättning vid en brand eller ett strömavbrott så är det en ”förmildrande omständighet”. Men jag saknar tydliga dokument om vad som gäller vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang.
Finns det någon källa som man kan hänvisa till gällande vad som är tillåtet bränsle mm. vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang.
Näe, inga djur eller aktivt jordbruk här. Ingen reservkraft heller ännu, tyvärr.M Martin Lundmark skrev:
Men är rätt övertygad att lantbruket kör reservkraften på samma diesel som övriga jordbruksmaskiner, även om den kanske inte är berättigad till "skatteåterbäring".
Samtidigt tror jag inte det är en lantbruksfråga, utan i och med att ett elverk inte är ett motorfordon så behöver man skattemässigt inte heller tanka det med högbeskattad "fordonsdiesel". Utan eldningsolja osv. funkar bra(?)
Det skattemässigt. Vill man ha den rena blankdieselns egenskaper, men inte har tillgång till blankdiesel eller vill tanka den i bilen kan man ju välja HVO100. Den skall vara kemiskt ekvivalent med ren diesel och därmed ha samma goda lagringsegenskaper. Dock är ju då priset annorlunda.
På vilket sätt är FAME och RME ett störra problem i sammanhanget?foreman skrev:
Tillåtet i vilken mån?M Martin Lundmark skrev:
Du får använda skattereducerat bränsle (dvs "grön diesel") till stationära maskiner, som elverk, stenkrossar, tröskverk (om man nu använder det fortfarande).
Jag tror dessutom att det fortfarande finns subventioner i form av stöd från EU för drivmedel till bönder, fanns förr iaf.
Nu är vi inne på vad man får och inte får göra, inte vad som görs i verkligheten (som vi lever i).
Hej xLnTX xLnT skrev:Tillåtet i vilken mån?
Du får använda skattereducerat bränsle (dvs "grön diesel") till stationära maskiner, som elverk, stenkrossar, tröskverk (om man nu använder det fortfarande).
Jag tror dessutom att det fortfarande finns subventioner i form av stöd från EU för drivmedel till bönder, fanns förr iaf.
Nu är vi inne på vad man får och inte får göra, inte vad som görs i verkligheten (som vi lever i).
Om du tittar på mitt inlägg #909 så finns det hänvisning till förslag från MSB om investeringar motsvarande 27 miljarder varje år inför och under nästa försvarsperiod, 2026–2030. Detta ”för att stärka det civila försvaret”.
Några av förslagen:
- Kommuners och regioners beredskap: bland annat för räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen, vatten och avlopp, kollektivtrafik, kommunal energiförsörjning samt hälso- och sjukvård.
- Ett återupprättande av investeringsprogrammet sjukvårdens säkerhet i kris och krig (SSIK)
- Grundläggande robusthet och säkerhet hos ett stort antal nationella myndigheter med beredskapsansvar, bland annat skyddade och alternativa ledningsplatser, säkra kommunikationer och rådighet över fastigheter med högt ställda krav på säkerhet och robusthet.
- Inrättande av beredskapslager för att säkerställa bland annat livsmedelsproduktionen, sjukvårdens försörjning samt industrins försörjning
- Den grundläggande robustheten hos viktig infrastruktur som vatten och avlopp, energiförsörjning och el, elektroniska kommunikationer och transporter. System behöver göras redundanta och robusta för att klara ett väpnat angrepp.
- Att stärka den allmänna försvarsviljan”
Rimligen så kommer många av oss att uppleva de närmaste åren som extra besvärliga inte bara gällande konjunkturen (och vår egen ekonomi) utan även gällande energiförsörjningen i hela Europa.
Jag ställer därför frågan gällande de som redan nu planerar (och de som kommer att planera närmaste tiden) för reservkraft i någon form, eftersom jag upplever att information saknas.
Vad är med dagens lagstiftning tillåtet att förvara och använda vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang gällande miljöfrågor, skattefrågor etc?
Har du inte läst deras egna rekommendationer?M Martin Lundmark skrev:Hej xLnT
Om du tittar på mitt inlägg #909 så finns det hänvisning till förslag från MSB om investeringar motsvarande 27 miljarder varje år inför och under nästa försvarsperiod, 2026–2030. Detta ”för att stärka det civila försvaret”.
Några av förslagen:
Reservkraft återkommer på ett antal punkter där.
- Kommuners och regioners beredskap: bland annat för räddningstjänst och skydd av civilbefolkningen, vatten och avlopp, kollektivtrafik, kommunal energiförsörjning samt hälso- och sjukvård.
- Ett återupprättande av investeringsprogrammet sjukvårdens säkerhet i kris och krig (SSIK)
- Grundläggande robusthet och säkerhet hos ett stort antal nationella myndigheter med beredskapsansvar, bland annat skyddade och alternativa ledningsplatser, säkra kommunikationer och rådighet över fastigheter med högt ställda krav på säkerhet och robusthet.
- Inrättande av beredskapslager för att säkerställa bland annat livsmedelsproduktionen, sjukvårdens försörjning samt industrins försörjning
- Den grundläggande robustheten hos viktig infrastruktur som vatten och avlopp, energiförsörjning och el, elektroniska kommunikationer och transporter. System behöver göras redundanta och robusta för att klara ett väpnat angrepp.
- Att stärka den allmänna försvarsviljan”
Rimligen så kommer många av oss att uppleva de närmaste åren som extra besvärliga inte bara gällande konjunkturen (och vår egen ekonomi) utan även gällande energiförsörjningen i hela Europa.
Jag ställer därför frågan gällande de som redan nu planerar (och de som kommer att planera närmaste tiden) för reservkraft i någon form, eftersom jag upplever att information saknas.
Vad är med dagens lagstiftning tillåtet att förvara och använda vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang gällande miljöfrågor, skattefrågor etc?
https://rib.msb.se/filer/pdf/25569.pdf
Men för att summera relevant information:
"Hemma får man, sammanlagt av alla fyra klasserna, förvara högst 100 liter brandfarliga vätskor. Drivmedel i fordon och reservdunk räknas inte in i detta. Dessutom får man förvara högst 10 000 liter brandfarlig vätska klass 3 (eldningsolja och diesel) för uppvärmning och elproduktion, dock inte i själva bostaden. Om man har behov av att ha mer än detta hemma måste man söka tillstånd hos kommunen."
Du får lov att förvara upp till under 1kbm diesel i avsedd tank som inte är besikingspliktig. Över detta krävs besiktning årligen.
Varken miljö eller skattefrågan är relevant tycker jag, speciellt inte vid en så stor kris som du tar upp.
Redigerat:
Hej xLnTX xLnT skrev:
Det har jag läst dokumentet men hittar inte t.ex. någon beskrivning om krav (eller inget krav) gällande ”miljödiesel” motsvarande det som gäller för nya dieselbilar idag.
Om det inget står där, vad innebär det?
Texten på femte raden på sid 4 ”Båda kommer att finnas fram till 2015” antyder att dokumentet är minst sju år gammalt. Finns dokumentet i uppdaterad upplaga?
Det finns inga krav på användandet av miljöklassade bränslen. Däremot finns det krav på tillverkarna av reservkraftsaggregaten. De måste leva upp till en viss rening (Euro V sedan 2019), och det kan man inte göra idag utan tex AdBlue. Vi har precis köpt in ett nytt mobilt reservkraftsaggregat (~150KVA), detta verkar inte gå att köra (kanske genom manipulation) utan AdBlue.M Martin Lundmark skrev:Hej xLnT
Det har jag läst dokumentet men hittar inte t.ex. någon beskrivning om krav (eller inget krav) gällande ”miljödiesel” motsvarande det som gäller för nya dieselbilar idag.
Om det inget står där, vad innebär det?
Texten på femte raden på sid 4 ”Båda kommer att finnas fram till 2015” antyder att dokumentet är minst sju år gammalt. Finns dokumentet i uppdaterad upplaga?
Här är lagtexten som sätter Euro V klassningen: https://eur-lex.europa.eu/legal-content/EN/TXT/?uri=celex:32016R1628
Hej xLnTX xLnT skrev:Det finns inga krav på användandet av miljöklassade bränslen. Däremot finns det krav på tillverkarna av reservkraftsaggregaten. De måste leva upp till en viss rening (Euro V sedan 2019), och det kan man inte göra idag utan tex AdBlue. Vi har precis köpt in ett nytt mobilt reservkraftsaggregat (~150KVA), detta verkar inte gå att köra (kanske genom manipulation) utan AdBlue.
Här är lagtexten som sätter Euro V klassningen: [länk]
Tack för svaret och länken.
C
civilingenjören
Medlem
· Sverige
· 664 inlägg
civilingenjören
Medlem
- Sverige
- 664 inlägg
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 851 inlägg
Fast du kan ju lätt lagra bränsle med RME längre än du kan lagra AdBlue.lars_stefan_axelsson skrev:
Fukt är ju rätt enkelt att hantera, speciellt i de applikationer vi pratar om i denna tråden.
Besserwisser
· Västra Götalands
· 9 851 inlägg
Tja, vi båtägare hanterar det genom att helt enkelt inte köpa diesel med RME/FAME i... Så är det problemet löst.X xLnT skrev:
AdBlue vet jag inte tillräckligt om för att uttala mig om.
X xLnT skrev:Tillåtet i vilken mån?
Du får använda skattereducerat bränsle (dvs "grön diesel") till stationära maskiner, som elverk, stenkrossar, tröskverk (om man nu använder det fortfarande).
Jag tror dessutom att det fortfarande finns subventioner i form av stöd från EU för drivmedel till bönder, fanns förr iaf.
Nu är vi inne på vad man får och inte får göra, inte vad som görs i verkligheten (som vi lever i).
lars_stefan_axelsson skrev:
Det är just dessa råd hur en privatperson klarar av de krav som ställs, gällande t.ex. förvaring och miljöanpassning etc. som jag efterfrågade.X xLnT skrev:
M Martin Lundmark skrev:Jag ställer därför frågan gällande de som redan nu planerar (och de som kommer att planera närmaste tiden) för reservkraft i någon form, eftersom jag upplever att information saknas.
Vad är med dagens lagstiftning tillåtet att förvara och använda vid reservkraftdrift (nöddrift) i olika sammanhang gällande miljöfrågor, skattefrågor etc?