D Daniel 109 skrev:
Jo, läs en gång till så kan du nog konstatera att mitt inlägg stämmer.
Har du en skuggad panel i ett SolarEdge system som ändå har tillräckligt med belysta för att starta, så kommer den skuggade panelen inte att sänka spänningen.

Systemet kommer att öka spänningen på resterande paneler som har energi så spänningen ligger på 750-800V in på växelriktaren.
 
Jo, den skuggade panelen drar ner spänningen och de belysta höjer spänningen för att summan ska bli oförändrad.
 
Har vi inte lite tappat fokus i denna tråden från TS huvudsakliga problem ?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Det brukar ju gärna bli så när Daniel 109 blandar sig i debatten, det spårar och sen självdör det.

Mod får gärna ta bort mitt inlägg om det inte passar då det inte tillför ämnet något i sak.

/Peter
 
  • Gilla
lobbin
  • Laddar…
Ursäkta så hemskt mycket att jag påpekar att felaktig information är just fel. Jag ska omedelbart sluta med det. Om det är det ni vill.
 
Det är inte ATT du "påpekar" utan snarare HUR och i vilka situationer ett "påpekande" tillför något i tråden.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
Måste dock säga att jag tycker att @Daniel 109 oftast tillför kunskap till trådarna (även om jag inte alltid håller med) , "Keep on rocking Daniel i say" (y)
Om jag förstått solaredge systemen så ökar faktiskt just SE optimerarna spänningen på bekostnad av strömmen. Detta för att SE växelriktaren inte har egen MMPT och de har gjort växelriktaren DC-AC till att köra fast 800V transformation.
På detta sätt blir tydligen växelriktaren billig, MEN man måste ha optimerare på ALLA paneler och ryker en optimerare så ryker den slingan.
Kan ju missförstått hur SE anläggningar fungerar iofs
 
Ja, de ser till att hålla konstant spänning på slingan. Men paneler med dålig belysning producerar en lägre spänning än de med normal belysning. Det är påståenden att optimeraren höjer spänningen från skuggade paneler som är fel. De levererar en lägre spänning än övriga paneler, om de bidrar till produktionen. Det gäller alla system.
 
  • Gilla
martin43
  • Laddar…
@Daniel 109 oftast tillför kunskap till trådarna (även om jag inte alltid håller med) , "Keep on rocking Daniel i say" (y)
Om jag förstått solaredge systemen så ökar faktiskt just SE optimerarna spänningen på bekostnad av strömmen. Detta för att SE växelriktaren inte har egen MMPT och de har gjort växelriktaren DC-AC till att köra fast 800V transformation.
På detta sätt blir tydligen växelriktaren billig, MEN man måste ha optimerare på ALLA paneler och ryker en optimerare så ryker den slingan.
Kan ju missförstått hur SE anläggningar fungerar iofs
Om en optimerare går sönder bypassas den. Övriga fungerar.
Om spänningen ökas/minskas beror på panelernas utspänning (antal celler), stränglängd och skugga.
Fördelen med Solaredge är att om man vill ha alla fördelar med optimerare (optimeringen är bara en delfunktion) så slipper man betala för två stora DC/DC-omvandlare i växelriktaren och optimerarma är integrerade med systemet/appen. Nackdeln är som vanligt att de kan gå sönder och att hela anläggningen blir en ensiffrig procent dyrare.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Ja, de ser till att hålla konstant spänning på slingan. Men paneler med dålig belysning producerar en lägre spänning än de med normal belysning. Det är påståenden att optimeraren höjer spänningen från skuggade paneler som är fel. De levererar en lägre spänning än övriga paneler, om de bidrar till produktionen. Det gäller alla system.
Paneler med skugga producerar bara lägre spänning om de bypassar eller belastas utanför MPP-punkten. Det är strömdrivförmågan som minskar. Delskuggade paneler kan därför få en högre spänning i den skuggade MPP-punkten om bara en del av 1/3 är skuggad och de andra 2/3 därmed blir mindre belastade.
Hoppas denna fantastiska insikt hjälper trådkaparen. Utan S. :)
 
När jag pratar om att spänningen från en skuggad panel sänks med optimeraren så syftar jag på kombinationen panel och optimerare. Då ger en skuggad panel lägre spänning men samma ström som övriga paneler.
 
Tack Daniel 109 m fl. Jag har lärt mig massor om opimerare. Mycket mer än vad trådskaparen efterfrågade.

Daniel 109: rätta mig om jag har fel, men när jag lägger ihop det du och fler har skrivit uppfattar jag det så här:
- I en slinga utan optimerare ökar varje solcell spänningen med sådär en 30V. Men om en panel blir skuggad och dioderna kopplar förbi den panelen så kommer den panelen nu att sänka totala spänningen med några volt (tröskelspänningen över dioden - att jämföra med tryckfallet över en backventil). I princip kan det ses som att den panelen är bortkopplad och ger inget bidrag (ja, t.o.m. ett Litet negativt bidrag). Spänningen i hela slingan sjunker med drygt 30V.
- Om man nu i samma slinga snabbt kopplar in en optimerare så höjs spänningen för den skuggade panelen så pass att den kan vara med i spelet. Den ger nu ett Litet bidrag till den totala effekten motsvarande det den skulle kunna driva helt på egen hand. Kanske 15% av vad de övriga panelerna bidrar med. Men jämfört med när ingen panel är skuggad så drar nu den skuggade panelen med optimerare ner den totala spänningen - men mindre än vad den hade gjort utan optimerare.

Så: optimeraren höjer spänningen för den skuggade panelen men panel/optimerare tillsammans drar ner spänningen för hela slingan. Korrekt?

För den vanlige konsumenten betyder det ändå att optimerare gör så att skuggade solceller (eller delar av en solcell) får vara med i leken och ge ett Litet bidrag istället för att ge ett Litet spänningsfall.

Nu blir det upp till var och en: är det värt ca 500:- per optimerare (nu pratar jag inte om SolarEdge utan typ Tigo) för att få varje panel att alltid vara med. Detta gäller även om man har ett strikt öst/väst-tak. Där ger ena taket fullt bidrag medan det andra bromsar lite - och tvärt om senare på da'n. Inte optimalt, men inte katastrofalt dåligt. Alternativet blir ju då att ha två slingor om växelriktaren klarar det (utöver vad man i övrigt har), eller att bara använda ena sidan. Merkostnaden för den extra sidan blir dock inte så stor då man oftast inte behöver ha en större växelriktare (sidorna toppar ju vid olika tider), samma AC-inkoppling, ingen höjning av säkringen, en frakt (dock lite större).

Eller köra med SolarEdge...

Daniel 109: ja, jag surnade till vid ett tillfälle när jag såg flera "killgissningar" som byggde på gissningar och fakta som inte var helt fel men dragna till sin ytterlighet och inte faktaunderbyggda. Men det gällde inte dig! Du är mycket kunnig och jag har lärt mig mycket av dig. Min erfarenhet kommer från verkliga, praktiska fall och jag håller mig på en systemnivå som kunderna förstår och anpassar mig till deras behov. Men har jag fel får du gärna rätta mig! Sakligt, och gärna direkt till mig. :cool:
 
O Ove Fredriksson skrev:
Tack Daniel 109 m fl. Jag har lärt mig massor om opimerare. Mycket mer än vad trådskaparen efterfrågade.

Daniel 109: rätta mig om jag har fel, men när jag lägger ihop det du och fler har skrivit uppfattar jag det så här:
- I en slinga utan optimerare ökar varje solcell spänningen med sådär en 30V. Men om en panel blir skuggad och dioderna kopplar förbi den panelen så kommer den panelen nu att sänka totala spänningen med några volt (tröskelspänningen över dioden - att jämföra med tryckfallet över en backventil). I princip kan det ses som att den panelen är bortkopplad och ger inget bidrag (ja, t.o.m. ett Litet negativt bidrag). Spänningen i hela slingan sjunker med drygt 30V.
- Om man nu i samma slinga snabbt kopplar in en optimerare så höjs spänningen för den skuggade panelen så pass att den kan vara med i spelet. Den ger nu ett Litet bidrag till den totala effekten motsvarande det den skulle kunna driva helt på egen hand. Kanske 15% av vad de övriga panelerna bidrar med. Men jämfört med när ingen panel är skuggad så drar nu den skuggade panelen med optimerare ner den totala spänningen - men mindre än vad den hade gjort utan optimerare.

Så: optimeraren höjer spänningen för den skuggade panelen men panel/optimerare tillsammans drar ner spänningen för hela slingan. Korrekt?

För den vanlige konsumenten betyder det ändå att optimerare gör så att skuggade solceller (eller delar av en solcell) får vara med i leken och ge ett Litet bidrag istället för att ge ett Litet spänningsfall.

Nu blir det upp till var och en: är det värt ca 500:- per optimerare (nu pratar jag inte om SolarEdge utan typ Tigo) för att få varje panel att alltid vara med. Detta gäller även om man har ett strikt öst/väst-tak. Där ger ena taket fullt bidrag medan det andra bromsar lite - och tvärt om senare på da'n. Inte optimalt, men inte katastrofalt dåligt. Alternativet blir ju då att ha två slingor om växelriktaren klarar det (utöver vad man i övrigt har), eller att bara använda ena sidan. Merkostnaden för den extra sidan blir dock inte så stor då man oftast inte behöver ha en större växelriktare (sidorna toppar ju vid olika tider), samma AC-inkoppling, ingen höjning av säkringen, en frakt (dock lite större).

Eller köra med SolarEdge...

Daniel 109: ja, jag surnade till vid ett tillfälle när jag såg flera "killgissningar" som byggde på gissningar och fakta som inte var helt fel men dragna till sin ytterlighet och inte faktaunderbyggda. Men det gällde inte dig! Du är mycket kunnig och jag har lärt mig mycket av dig. Min erfarenhet kommer från verkliga, praktiska fall och jag håller mig på en systemnivå som kunderna förstår och anpassar mig till deras behov. Men har jag fel får du gärna rätta mig! Sakligt, och gärna direkt till mig. :cool:
Tigo och Huawei har ingen "Boost" funktion, bara "Buck", dvs de släpper förbi om det inte finns någon energi för dem att jobba med.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Ove Fredriksson skrev:
Nu blir det upp till var och en: är det värt ca 500:- per optimerare (nu pratar jag inte om SolarEdge utan typ Tigo) för att få varje panel att alltid vara med. Detta gäller även om man har ett strikt öst/väst-tak. Där ger ena taket fullt bidrag medan det andra bromsar lite - och tvärt om senare på da'n. Inte optimalt, men inte katastrofalt dåligt.
I fallet med öst-väst utan optimerare ska det kopplas som två lika långa parallella strängar.
Så länge det inte är skugga nånstans fungerar det utmärkt eftersom både öst och väst har samma optimala spänning (Vmpp) men de har olika optimal ström (Impp). Den ena begränsar inte den andra så länge ingen skugga finns och växelriktsarnes ingång klarar två parallella strängar.

Sätter man öst-väst i serie utan optimerare kommer som sagt den ena strypa den andra och tvärtom morgon/kväll alternativt är ena hela sidan helt bypassad beroende på hur smart växelriktaren är.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
O Ove Fredriksson skrev:
Tack Daniel 109 m fl. Jag har lärt mig massor om opimerare. Mycket mer än vad trådskaparen efterfrågade.

Daniel 109: rätta mig om jag har fel, men när jag lägger ihop det du och fler har skrivit uppfattar jag det så här:
- I en slinga utan optimerare ökar varje solcell spänningen med sådär en 30V. Men om en panel blir skuggad och dioderna kopplar förbi den panelen så kommer den panelen nu att sänka totala spänningen med några volt (tröskelspänningen över dioden - att jämföra med tryckfallet över en backventil). I princip kan det ses som att den panelen är bortkopplad och ger inget bidrag (ja, t.o.m. ett Litet negativt bidrag). Spänningen i hela slingan sjunker med drygt 30V.
- Om man nu i samma slinga snabbt kopplar in en optimerare så höjs spänningen för den skuggade panelen så pass att den kan vara med i spelet. Den ger nu ett Litet bidrag till den totala effekten motsvarande det den skulle kunna driva helt på egen hand. Kanske 15% av vad de övriga panelerna bidrar med. Men jämfört med när ingen panel är skuggad så drar nu den skuggade panelen med optimerare ner den totala spänningen - men mindre än vad den hade gjort utan optimerare.

Så: optimeraren höjer spänningen för den skuggade panelen men panel/optimerare tillsammans drar ner spänningen för hela slingan. Korrekt?

För den vanlige konsumenten betyder det ändå att optimerare gör så att skuggade solceller (eller delar av en solcell) får vara med i leken och ge ett Litet bidrag istället för att ge ett Litet spänningsfall.

Nu blir det upp till var och en: är det värt ca 500:- per optimerare (nu pratar jag inte om SolarEdge utan typ Tigo) för att få varje panel att alltid vara med. Detta gäller även om man har ett strikt öst/väst-tak. Där ger ena taket fullt bidrag medan det andra bromsar lite - och tvärt om senare på da'n. Inte optimalt, men inte katastrofalt dåligt. Alternativet blir ju då att ha två slingor om växelriktaren klarar det (utöver vad man i övrigt har), eller att bara använda ena sidan. Merkostnaden för den extra sidan blir dock inte så stor då man oftast inte behöver ha en större växelriktare (sidorna toppar ju vid olika tider), samma AC-inkoppling, ingen höjning av säkringen, en frakt (dock lite större).

Eller köra med SolarEdge...

Daniel 109: ja, jag surnade till vid ett tillfälle när jag såg flera "killgissningar" som byggde på gissningar och fakta som inte var helt fel men dragna till sin ytterlighet och inte faktaunderbyggda. Men det gällde inte dig! Du är mycket kunnig och jag har lärt mig mycket av dig. Min erfarenhet kommer från verkliga, praktiska fall och jag håller mig på en systemnivå som kunderna förstår och anpassar mig till deras behov. Men har jag fel får du gärna rätta mig! Sakligt, och gärna direkt till mig. :cool:
Jag är inte riktigt med på vad du menar i alla meningar. Men det känns som att du resonerar rätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.