Säkert bara jag som missförstår...

Men jag följer månadssnittpriset på el på denna sida:

https://www.eon.se/el/elpriser/aktuella

När jag kollade igår var priset för oktober 80 öre i SE3.

Men idag har de höjt till 115 öre.

44 % upp alltså mellan "prognosen" från igår där alla oktobers dagspriser redan var kända.

Varför??
 
S Sir Duke skrev:
Säkert bara jag som missförstår...

Men jag följer månadssnittpriset på el på denna sida:

[länk]

När jag kollade igår var priset för oktober 80 öre i SE3.

Men idag har de höjt till 115 öre.

44 % upp alltså mellan "prognosen" från igår där alla oktobers dagspriser redan var kända.

Varför??
Men vilken pajas jag är...

Prognospriset är exklusive avgifter, medan det färdiga priset är inklusive avgifter... Det står ju faktiskt på sidan. (Även om det är märkligt att redovisa det ena med och det andra utan kan jag tycka)

Over and out
 
  • Gilla
Kemiläraren och 11 till
  • Laddar…
F
S Sir Duke skrev:
Men vilken pajas jag är...

Prognospriset är exklusive avgifter, medan det färdiga priset är inklusive avgifter... Det står ju faktiskt på sidan. (Även om det är märkligt att redovisa det ena med och det andra utan kan jag tycka)

Over and out
Spännande ändå att Eon månadsmedel var så högt som 80öre när NordPools medelpris är 73,50. Det betyder att Eons kunder med rörligt pris har en högre förbrukning på högkostnadstider.
 
B
F fsn skrev:
Spännande ändå att Eon månadsmedel var så högt som 80öre när NordPools medelpris är 73,50. Det betyder att Eons kunder med rörligt pris har en högre förbrukning på högkostnadstider.
Fast det är ju helt normalt. Det är ju högre pris för att fler vill förbruka el, inget unikt för Eon att ha större volym på högpristimmarna.
 
  • Gilla
Enrabo och 2 till
  • Laddar…
F
B BSOD skrev:
Fast det är ju helt normalt. Det är ju högre pris för att fler vill förbruka el, inget unikt för Eon att ha större volym på högpristimmarna.
jo, men jag tycker det ser högre ut än tidigare i år, men det kanske är lite årstidsberoende med. Ett bra bevis på att man kan spara en hel del på timspot om man har möjlighet att styra över lite förbrukning till natten. Tex alla med elbil som inte sitter på ett skitbra bundet pris borde köra timspot. Jag har betalat 57,45öre/kWh i Oktober SE3.
 
  • Gilla
Molle2003
  • Laddar…
F fsn skrev:
jo, men jag tycker det ser högre ut än tidigare i år, men det kanske är lite årstidsberoende med. Ett bra bevis på att man kan spara en hel del på timspot om man har möjlighet att styra över lite förbrukning till natten. Tex alla med elbil som inte sitter på ett skitbra bundet pris borde köra timspot. Jag har betalat 57,45öre/kWh i Oktober SE3.
Det skiljer med över dygnet än det gjort tidigare år. Då blir skillnaden mellan medelvärde och viktat större.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
F
D Daniel 109 skrev:
Det skiljer med över dygnet än det gjort tidigare år. Då blir skillnaden mellan medelvärde och viktat större.
jag är medveten om det.
 
F fsn skrev:
jo, men jag tycker det ser högre ut än tidigare i år, men det kanske är lite årstidsberoende med. Ett bra bevis på att man kan spara en hel del på timspot om man har möjlighet att styra över lite förbrukning till natten. Tex alla med elbil som inte sitter på ett skitbra bundet pris borde köra timspot. Jag har betalat 57,45öre/kWh i Oktober SE3.
Och med alla påslag och skatter?
 
F
G Guzzen1 skrev:
Och med alla påslag och skatter?
Rörliga kostnader är 16,6 öre överföringsavgift, 36 öre skatt och moms. det blir 137,56 öre/kWh totalt. Jag betvivlar dock att överföringsavgiften är med i Eon-priserna ovan.
 
F fsn skrev:
Rörliga kostnader är 16,6 öre överföringsavgift, 36 öre skatt och moms.
Område 1 eller 2?
 
F
G Guzzen1 skrev:
Område 1 eller 2?
Det framgår med önskvärd tydlighet att det är SE3 i inlägg #5 ovan.
 
F fsn skrev:
Det framgår med önskvärd tydlighet att det är SE3 i inlägg #5 ovan.
Och i inlögg #1 :D
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Rörliga kostnader är 16,6 öre överföringsavgift, 36 öre skatt och moms. det blir 137,56 öre/kWh totalt. Jag betvivlar dock att överföringsavgiften är med i Eon-priserna ovan.
Aha från ca 80 till ca 115 är det 35 öre. Så det kan vara skatt och moms som utgör skillnaden helt enkelt.
 
D Daniel 109 skrev:
Det skiljer med över dygnet än det gjort tidigare år. Då blir skillnaden mellan medelvärde och viktat större.
Jag är för ny på detta, men tolkar det som att priset sätts först efter månadens slut, när det totala konsumtionsmönstret är känt. Alltså volymsfördelningen.
 
S Sir Duke skrev:
Aha från ca 80 till ca 115 är det 35 öre. Så det kan vara skatt och moms som utgör skillnaden helt enkelt.
Skatten tas ut via nätavgiften, så den är inte med här.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.