L Linus69 skrev:
Hej forumet,

Jag är väldigt nedstämd efter en mardröms renovering på min 35 kvm. Förstår inte hur en människa kan göra så, det här var mitt första hem och jag hade sett så mycket fram emot det.

Köpte min lägenhet och innan jag flyttade in rev jag ut allt för totalrenovera, valde delad entreprenad och spenderade många roliga lästimmar här i forumet på vad saker ska kosta och vad man ska tänka på. Jag planerade allt i detalj, beställde allt material (som jag placera i lager så man kan röra sig fritt i lägenheten), beskrev och ritade hur jag vill ha det och skickade ut den information för offert. Jag kan inte yrket och förlitar mig på få korrekt offert.

En ung snickare 27 år nappade fort efter besök hos mig och tjatade på få uppdraget. Just hans del var sänka tak, byta golv (parkett), förlänga en vägg och lägga in kök (färdig monterat). Jag har ju anlitat andra certifierade hantverkare separat för vatten, el, platt, måln. Fick offert på 80k efter rut men kände mig osäker om han kunde klara jobbet, trots att jag kan tycka jobbet är relativt enkel för en rutinerad yrkesperson så kände jag snickaren var för junior och har verkar mest byggt ihop möbler innan - jag borde ha följt min magkänsla. Men när han ringde och bönade och sa hur mycket jobbet hade hjälpt honom i sin karriär och det är en bra referens att han är flexibel om priset, så valde jag ge honom en chans vi kom överens om 60k efter rut muntligt och han bekräftade det - inga problem!

Jag satte ihop ett startmöte där alla hantverkare men främst snickaren fick bestämma själva och planera arbetsgång i ett schema med datum. Jag ville dem känner friheten med bestämma tidsåtgång och 1 månad kom dom fram till. Vi satte även upp en sms grupp för kommunikationen där jag la upp tidsplanen. 4 månader senare och lägenheten är inte klar!!! Snickaren kommer och går när han känner för det, försenar alla andra som tvingas boka in andra jobb och gör fruktansvärt jobb med att först sänka taket 15 cm när vi kom överens om 5 cm. Det sänker värdet på min bostad rejält bor i city. Utöver det följer han inte anvisningar på sakerna som ska monteras mina dörrar går inte stänga igen, karmen är snemonterad enl leverantör och går ej justera mer. Köket har i princip 80% av luckorna repade eller skadade. Jag vill bara gråta så dom andra hantverkare tar ett möte med honom i min lägenhet och skäller ut honom, dem förklarar grundläggande saker som hur man ska gipsa (tydligen ska skivor lutning ligga mot varandra, och man ska ha x antal skruvar i varje rad?) och i princip tycker dom synd om mig. Jag får även pga detta förhöjda kostnader av alla andra hantverkare då han försenar deras jobb eller att dem behöver göra mer, vissa skriver även i fakturan "pga ej fackmanmässig jobb av snickare var vi tvungna göra si och så och debiterar dit 30k mer". Hur som helst jag lägger ut 20k per månad i dubbelhyra för jag kan inte bo där, räntan stiger så har inte längre möjlighet höja mitt bolån som jag hoppats, jag ställer ett ultimatum på snickaren gör klart angiven vecka, han säger ja, veckan går och jag får höra han är på dejt med sin tjej. Alla andra kommer och gör klart sitt jobb men inte snickaren, när jag ringer honom skrattar han i telefon och säger min lägenhet kommer aldrig bli klar, jag lägger på och gråter.

Här har jag suttit och hjälpt honom i veckor, tagit ledigt från jobbet för stötta honom så han blir klar, städat varje dag. Får jämnt brev från föreningen om smutsiga gångar, sopsäckar som han lämnar i månader på gatan som jag forslar bort. Ändå blir jag så behandlad så. Jag har vid det här laget också förskottsbetalat 90%. Samlar mod och ringer tillbaka till snickaren och säger antigen gör du klart eller så hittar jag någon annan och drar av det från dina resterande 10%. Han säger muntligt ingen ska hota honom så jag kan gå hitta någon annan.

Jag tolkar det som avtalet hävts och det visar sig vara mycket svårt hitta någon som ska ta över någon annans jobb. Men jag lyckas och får punga ut massa mer pengar, för att till min chock få en faktura av honom på hela 150k??? Det framgår jag har betalat 50k så att betala är 100k men vad i helvete vi hade muntligt avtalet om 60k, och hans ursprungliga offert som jag aldrig godkände var på 80k hur i hela friden. Jag bestrider detta då detta är inte vad vi avtalade om, och får snabbt svar från en jurist han anlitat att dem skickar nu till kronofogden och därefter stämmer mig... Kommer domstolen tro mig? Jag svär på heder och samvete vi sa 60k fast pris!
A AG A skrev:
Ta hjälp av Allmänna ReklamationsNämnden (ARN). Du bör inte bara bestrida fakturan utan hela hans arbete. Du bör kunna få ersättning för förstörda köksluckor, extra kostnader av andra hanverkare, arbete som ej är fackmannamässigt utfört etc.
Du har ju papper på några saker, genom övriga hantverkares fakturor. Men hör även av dig till övriga hantverkare, och fråga om de ställer upp på att svara på frågor/vittna, om det blir aktuellt. Det låter som om de inte var allför förtjusta i honom.
Se till att sätta dit honom ordentligt. Jag hatar sådana som förstör ryktet om oss andra hantverkare.
L Linus69 skrev:
Hej forumet,

Jag är väldigt nedstämd efter en mardröms renovering på min 35 kvm. Förstår inte hur en människa kan göra så, det här var mitt första hem och jag hade sett så mycket fram emot det.

Köpte min lägenhet och innan jag flyttade in rev jag ut allt för totalrenovera, valde delad entreprenad och spenderade många roliga lästimmar här i forumet på vad saker ska kosta och vad man ska tänka på. Jag planerade allt i detalj, beställde allt material (som jag placera i lager så man kan röra sig fritt i lägenheten), beskrev och ritade hur jag vill ha det och skickade ut den information för offert. Jag kan inte yrket och förlitar mig på få korrekt offert.

En ung snickare 27 år nappade fort efter besök hos mig och tjatade på få uppdraget. Just hans del var sänka tak, byta golv (parkett), förlänga en vägg och lägga in kök (färdig monterat). Jag har ju anlitat andra certifierade hantverkare separat för vatten, el, platt, måln. Fick offert på 80k efter rut men kände mig osäker om han kunde klara jobbet, trots att jag kan tycka jobbet är relativt enkel för en rutinerad yrkesperson så kände jag snickaren var för junior och har verkar mest byggt ihop möbler innan - jag borde ha följt min magkänsla. Men när han ringde och bönade och sa hur mycket jobbet hade hjälpt honom i sin karriär och det är en bra referens att han är flexibel om priset, så valde jag ge honom en chans vi kom överens om 60k efter rut muntligt och han bekräftade det - inga problem!

Jag satte ihop ett startmöte där alla hantverkare men främst snickaren fick bestämma själva och planera arbetsgång i ett schema med datum. Jag ville dem känner friheten med bestämma tidsåtgång och 1 månad kom dom fram till. Vi satte även upp en sms grupp för kommunikationen där jag la upp tidsplanen. 4 månader senare och lägenheten är inte klar!!! Snickaren kommer och går när han känner för det, försenar alla andra som tvingas boka in andra jobb och gör fruktansvärt jobb med att först sänka taket 15 cm när vi kom överens om 5 cm. Det sänker värdet på min bostad rejält bor i city. Utöver det följer han inte anvisningar på sakerna som ska monteras mina dörrar går inte stänga igen, karmen är snemonterad enl leverantör och går ej justera mer. Köket har i princip 80% av luckorna repade eller skadade. Jag vill bara gråta så dom andra hantverkare tar ett möte med honom i min lägenhet och skäller ut honom, dem förklarar grundläggande saker som hur man ska gipsa (tydligen ska skivor lutning ligga mot varandra, och man ska ha x antal skruvar i varje rad?) och i princip tycker dom synd om mig. Jag får även pga detta förhöjda kostnader av alla andra hantverkare då han försenar deras jobb eller att dem behöver göra mer, vissa skriver även i fakturan "pga ej fackmanmässig jobb av snickare var vi tvungna göra si och så och debiterar dit 30k mer". Hur som helst jag lägger ut 20k per månad i dubbelhyra för jag kan inte bo där, räntan stiger så har inte längre möjlighet höja mitt bolån som jag hoppats, jag ställer ett ultimatum på snickaren gör klart angiven vecka, han säger ja, veckan går och jag får höra han är på dejt med sin tjej. Alla andra kommer och gör klart sitt jobb men inte snickaren, när jag ringer honom skrattar han i telefon och säger min lägenhet kommer aldrig bli klar, jag lägger på och gråter.

Här har jag suttit och hjälpt honom i veckor, tagit ledigt från jobbet för stötta honom så han blir klar, städat varje dag. Får jämnt brev från föreningen om smutsiga gångar, sopsäckar som han lämnar i månader på gatan som jag forslar bort. Ändå blir jag så behandlad så. Jag har vid det här laget också förskottsbetalat 90%. Samlar mod och ringer tillbaka till snickaren och säger antigen gör du klart eller så hittar jag någon annan och drar av det från dina resterande 10%. Han säger muntligt ingen ska hota honom så jag kan gå hitta någon annan.

Jag tolkar det som avtalet hävts och det visar sig vara mycket svårt hitta någon som ska ta över någon annans jobb. Men jag lyckas och får punga ut massa mer pengar, för att till min chock få en faktura av honom på hela 150k??? Det framgår jag har betalat 50k så att betala är 100k men vad i helvete vi hade muntligt avtalet om 60k, och hans ursprungliga offert som jag aldrig godkände var på 80k hur i hela friden. Jag bestrider detta då detta är inte vad vi avtalade om, och får snabbt svar från en jurist han anlitat att dem skickar nu till kronofogden och därefter stämmer mig... Kommer domstolen tro mig? Jag svär på heder och samvete vi sa 60k fast pris!
L Linus69 skrev:
Hej forumet,

Jag är väldigt nedstämd efter en mardröms renovering på min 35 kvm. Förstår inte hur en människa kan göra så, det här var mitt första hem och jag hade sett så mycket fram emot det.

Köpte min lägenhet och innan jag flyttade in rev jag ut allt för totalrenovera, valde delad entreprenad och spenderade många roliga lästimmar här i forumet på vad saker ska kosta och vad man ska tänka på. Jag planerade allt i detalj, beställde allt material (som jag placera i lager så man kan röra sig fritt i lägenheten), beskrev och ritade hur jag vill ha det och skickade ut den information för offert. Jag kan inte yrket och förlitar mig på få korrekt offert.

En ung snickare 27 år nappade fort efter besök hos mig och tjatade på få uppdraget. Just hans del var sänka tak, byta golv (parkett), förlänga en vägg och lägga in kök (färdig monterat). Jag har ju anlitat andra certifierade hantverkare separat för vatten, el, platt, måln. Fick offert på 80k efter rut men kände mig osäker om han kunde klara jobbet, trots att jag kan tycka jobbet är relativt enkel för en rutinerad yrkesperson så kände jag snickaren var för junior och har verkar mest byggt ihop möbler innan - jag borde ha följt min magkänsla. Men när han ringde och bönade och sa hur mycket jobbet hade hjälpt honom i sin karriär och det är en bra referens att han är flexibel om priset, så valde jag ge honom en chans vi kom överens om 60k efter rut muntligt och han bekräftade det - inga problem!

Jag satte ihop ett startmöte där alla hantverkare men främst snickaren fick bestämma själva och planera arbetsgång i ett schema med datum. Jag ville dem känner friheten med bestämma tidsåtgång och 1 månad kom dom fram till. Vi satte även upp en sms grupp för kommunikationen där jag la upp tidsplanen. 4 månader senare och lägenheten är inte klar!!! Snickaren kommer och går när han känner för det, försenar alla andra som tvingas boka in andra jobb och gör fruktansvärt jobb med att först sänka taket 15 cm när vi kom överens om 5 cm. Det sänker värdet på min bostad rejält bor i city. Utöver det följer han inte anvisningar på sakerna som ska monteras mina dörrar går inte stänga igen, karmen är snemonterad enl leverantör och går ej justera mer. Köket har i princip 80% av luckorna repade eller skadade. Jag vill bara gråta så dom andra hantverkare tar ett möte med honom i min lägenhet och skäller ut honom, dem förklarar grundläggande saker som hur man ska gipsa (tydligen ska skivor lutning ligga mot varandra, och man ska ha x antal skruvar i varje rad?) och i princip tycker dom synd om mig. Jag får även pga detta förhöjda kostnader av alla andra hantverkare då han försenar deras jobb eller att dem behöver göra mer, vissa skriver även i fakturan "pga ej fackmanmässig jobb av snickare var vi tvungna göra si och så och debiterar dit 30k mer". Hur som helst jag lägger ut 20k per månad i dubbelhyra för jag kan inte bo där, räntan stiger så har inte längre möjlighet höja mitt bolån som jag hoppats, jag ställer ett ultimatum på snickaren gör klart angiven vecka, han säger ja, veckan går och jag får höra han är på dejt med sin tjej. Alla andra kommer och gör klart sitt jobb men inte snickaren, när jag ringer honom skrattar han i telefon och säger min lägenhet kommer aldrig bli klar, jag lägger på och gråter.

Här har jag suttit och hjälpt honom i veckor, tagit ledigt från jobbet för stötta honom så han blir klar, städat varje dag. Får jämnt brev från föreningen om smutsiga gångar, sopsäckar som han lämnar i månader på gatan som jag forslar bort. Ändå blir jag så behandlad så. Jag har vid det här laget också förskottsbetalat 90%. Samlar mod och ringer tillbaka till snickaren och säger antigen gör du klart eller så hittar jag någon annan och drar av det från dina resterande 10%. Han säger muntligt ingen ska hota honom så jag kan gå hitta någon annan.

Jag tolkar det som avtalet hävts och det visar sig vara mycket svårt hitta någon som ska ta över någon annans jobb. Men jag lyckas och får punga ut massa mer pengar, för att till min chock få en faktura av honom på hela 150k??? Det framgår jag har betalat 50k så att betala är 100k men vad i helvete vi hade muntligt avtalet om 60k, och hans ursprungliga offert som jag aldrig godkände var på 80k hur i hela friden. Jag bestrider detta då detta är inte vad vi avtalade om, och får snabbt svar från en jurist han anlitat att dem skickar nu till kronofogden och därefter stämmer mig... Kommer domstolen tro mig? Jag svär på heder och samvete vi sa 60k fast pris!
Hej!
Jag säger som en annan också har sagt, anmäl honom till Allmänna Reklamationsnämnden! Det gjorde jag efter att första ha rådgjort med KO och en juristvän. Han har inget att komma med och du har inget att frukta. Jag fick en faktura av en grävare och den var på det tredubbla beloppet mot vad vi hade kommit överens om, muntligt visserligen men ett muntligt avtal gäller också! Han hade gjort mer än det överenskomna och förstört på tomten! Jag vann mot honom. Aldrig någon tvekan! Lycka till! Synd att du har betalat i förskott till den där skojaren! Hälsningar Linkanbygg
 
L Linus69 skrev:
Här har ni ett exempel på sockeln och har 10-tals mer bilder på sönderrepad luckor. Ni kanske tycker jag är känsligt men blir jätte ledsen för dessa var exklusiva luckor specialtillverkade i lackeri och kom superinplastade transporterades bökigt via fönsterer. Sen ligger det skyddspapp på alla hörn i lägenheten som jag inte kan få bort.
[bild] [bild]

Mina lampor fäster inte och kan definitivt inte ha kristallkronor, när han sänkte taket lades det inga plyfor alls trots jag hade markerat vart lampor skulle hänga, nu vet jag inte hur man brukar göra...
[bild] .
Nej du är inte känslig, klart det ska vara repfritt! Och finish på utfört arbete ska det vara.
 
M Markgubben skrev:
1. Bestrid fakturan och även kravet från kronofigden.

2. Dokumentera skador på luckor, felmonterade saker osv.
Summera kostnaderna. Glöm inte din egen tid, körsträckor osv.

Dokumentera vad som hänt och sagts.
Andra anteckningar? Kvitton, leveranser? Mail från styrelsen och besök på ÅVC.
Spara sms, mötesanteckningar, samtalsloggar.
Be övriga hantverkare om byggdagbok eller minst en dagboksnotering.

3. Lägg en slant på en besiktningsman som besiktar samtligt arbete.

När alla kostnader och skador är summerade så tycker jag att du ska ställa ett motkrav till honom. Be en advokat formulera det. Kostar inte massa pengar men det verkar trovärdigt. Skicka med REK. Hämtar han inte ut, begär att en delgivningsman lämnar brevet till honom.
Hur långt du orkar driva kravet är en annan femma. Risken är att du lägger energi och en hel del pengar och att bolaget inte har några pengar i slutänden. Men ställer du kravet så har du chans på att få tillbaka det du betalat honom och även mera. Det låter som att han är skyldig dig en hel del pengar.
Kostar jäkligt mkt att anlita en advokat. Ett fall jag känner till men där entreprenörer stämmer kunden har hittills kostat över 40 000:-
 
Ska vi börja med detaljer? Klart att det finns dåliga sänkningar. Det finns idioter som som sänker 4m takhöjd ner till normal 2.50-2.60.
Det finns folk till allting. Det sist nämnda behöver inte sänka värdet som man tro
 
L Linus69 skrev:
Offerten jag fick från honom var ju på 80k, men jag accepterade aldrig den eller mejlade tillbaka, vi kom överens muntligt 60k och det svär jag på heder och samvete. Vem kommer domstolen tro på?
Om det inte finns en skriftlig förlaga och du verkar ha betalt mer än 80 000 så det enda du riskerar är ju i såfall 20000 (80000-60000) Hans tilläggskostnader utöver 80000 måste han ju bevisa att du beställt eller godkänt. Men eftersom han gjort ett taskigt jobb och dina andra hantverkare kan intyga detta så borde du kunna klämma honom på hela beloppet, lärdomen är väl att inte betala något innan det är klart.
 
Har du TS en bra försäkring? Den kanske du kan ha nytta av?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
L Linus69 skrev:
Hej forumet,

Jag är väldigt nedstämd efter en mardröms renovering på min 35 kvm. Förstår inte hur en människa kan göra så, det här var mitt första hem och jag hade sett så mycket fram emot det.

Köpte min lägenhet och innan jag flyttade in rev jag ut allt för totalrenovera, valde delad entreprenad och spenderade många roliga lästimmar här i forumet på vad saker ska kosta och vad man ska tänka på. Jag planerade allt i detalj, beställde allt material (som jag placera i lager så man kan röra sig fritt i lägenheten), beskrev och ritade hur jag vill ha det och skickade ut den information för offert. Jag kan inte yrket och förlitar mig på få korrekt offert.

En ung snickare 27 år nappade fort efter besök hos mig och tjatade på få uppdraget. Just hans del var sänka tak, byta golv (parkett), förlänga en vägg och lägga in kök (färdig monterat). Jag har ju anlitat andra certifierade hantverkare separat för vatten, el, platt, måln. Fick offert på 80k efter rut men kände mig osäker om han kunde klara jobbet, trots att jag kan tycka jobbet är relativt enkel för en rutinerad yrkesperson så kände jag snickaren var för junior och har verkar mest byggt ihop möbler innan - jag borde ha följt min magkänsla. Men när han ringde och bönade och sa hur mycket jobbet hade hjälpt honom i sin karriär och det är en bra referens att han är flexibel om priset, så valde jag ge honom en chans vi kom överens om 60k efter rut muntligt och han bekräftade det - inga problem!

Jag satte ihop ett startmöte där alla hantverkare men främst snickaren fick bestämma själva och planera arbetsgång i ett schema med datum. Jag ville dem känner friheten med bestämma tidsåtgång och 1 månad kom dom fram till. Vi satte även upp en sms grupp för kommunikationen där jag la upp tidsplanen. 4 månader senare och lägenheten är inte klar!!! Snickaren kommer och går när han känner för det, försenar alla andra som tvingas boka in andra jobb och gör fruktansvärt jobb med att först sänka taket 15 cm när vi kom överens om 5 cm. Det sänker värdet på min bostad rejält bor i city. Utöver det följer han inte anvisningar på sakerna som ska monteras mina dörrar går inte stänga igen, karmen är snemonterad enl leverantör och går ej justera mer. Köket har i princip 80% av luckorna repade eller skadade. Jag vill bara gråta så dom andra hantverkare tar ett möte med honom i min lägenhet och skäller ut honom, dem förklarar grundläggande saker som hur man ska gipsa (tydligen ska skivor lutning ligga mot varandra, och man ska ha x antal skruvar i varje rad?) och i princip tycker dom synd om mig. Jag får även pga detta förhöjda kostnader av alla andra hantverkare då han försenar deras jobb eller att dem behöver göra mer, vissa skriver även i fakturan "pga ej fackmanmässig jobb av snickare var vi tvungna göra si och så och debiterar dit 30k mer". Hur som helst jag lägger ut 20k per månad i dubbelhyra för jag kan inte bo där, räntan stiger så har inte längre möjlighet höja mitt bolån som jag hoppats, jag ställer ett ultimatum på snickaren gör klart angiven vecka, han säger ja, veckan går och jag får höra han är på dejt med sin tjej. Alla andra kommer och gör klart sitt jobb men inte snickaren, när jag ringer honom skrattar han i telefon och säger min lägenhet kommer aldrig bli klar, jag lägger på och gråter.

Här har jag suttit och hjälpt honom i veckor, tagit ledigt från jobbet för stötta honom så han blir klar, städat varje dag. Får jämnt brev från föreningen om smutsiga gångar, sopsäckar som han lämnar i månader på gatan som jag forslar bort. Ändå blir jag så behandlad så. Jag har vid det här laget också förskottsbetalat 90%. Samlar mod och ringer tillbaka till snickaren och säger antigen gör du klart eller så hittar jag någon annan och drar av det från dina resterande 10%. Han säger muntligt ingen ska hota honom så jag kan gå hitta någon annan.

Jag tolkar det som avtalet hävts och det visar sig vara mycket svårt hitta någon som ska ta över någon annans jobb. Men jag lyckas och får punga ut massa mer pengar, för att till min chock få en faktura av honom på hela 150k??? Det framgår jag har betalat 50k så att betala är 100k men vad i helvete vi hade muntligt avtalet om 60k, och hans ursprungliga offert som jag aldrig godkände var på 80k hur i hela friden. Jag bestrider detta då detta är inte vad vi avtalade om, och får snabbt svar från en jurist han anlitat att dem skickar nu till kronofogden och därefter stämmer mig... Kommer domstolen tro mig? Jag svär på heder och samvete vi sa 60k fast pris!
Du har ju dina andra hantverkare att luta dig emot, om hans yrkesskicklighet, förseningar för dem osv. Då fattar väl en domstol, att han och hans faktura är pajaseri. Han vågar inte ta det till domstol och det vågar inte juristen heller. Märk väl att en jurist är ingen advokat. Han/hon får inte ens driva målet. De är hjälpredor åt advokaten, i domstol.
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag lutar åt @Matte Byggs förklaring, men chippar ändå in lite input här, utifall att det inte är så.

Du har blivit lurad och kommer aldrig få ut en spänn av det här. Kasta inte bra pengar efter dåliga genom att inleda en rättsprocess då det inte kommer finnas en motpart som betalar om du vinner. Bara ge upp.

ÄTA står för ändring, tillägg och avdrag, och har ni ingen skriftlig överenskommelse om sådan kommer hantverkaren aldrig få ut en spänn av det om du nekar.

Fortsätt bestrida allt, men lägg inga pengar på jurist nu. Det kan du ordna när en eventuell stämning kommer.
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Jag lutar åt @Matte Byggs förklaring, men chippar ändå in lite input här, utifall att det inte är så.

Du har blivit lurad och kommer aldrig få ut en spänn av det här. Kasta inte bra pengar efter dåliga genom att inleda en rättsprocess då det inte kommer finnas en motpart som betalar om du vinner. Bara ge upp.

ÄTA står för ändring, tillägg och avdrag, och har ni ingen skriftlig överenskommelse om sådan kommer hantverkaren aldrig få ut en spänn av det om du nekar.

Fortsätt bestrida allt, men lägg inga pengar på jurist nu. Det kan du ordna när en eventuell stämning kommer.
M Matte Bygg skrev:
Kul skribent med författarambitioner. Situationen låter fiktiv och således är TS inte i behov av hjälp. Han/hon kan klara av denna (påstådda) tvist på egen hand.
Håller helt med .Ta reda på snickarens personnummer och företagsnummer . Kontakta KFM, fråga om
pågående och tidigare ärenden , om så be om vem/vilket företag , belopp och avslut. Du kan kontakta
dem för info. Kontakta även Tingsrätter i snickarens verksamhetsområde , be om pågående och tidigare
ärenden för dessa nummer . Ärendena kan fås per mail, begär först målets dagboksblad , om vid genomläsning finns ärenden liknande TS, be om målen, de drabbade kan även kontaktas .
Om pågående liknande ärenden kan TS erbjuda sig att vittna mot snickare.
TS lär sig samtidigt hur dessa ärenden hanteras av kärande(den som stämmer) och svarande.
Om det är många liknade ärenden som snickaren förlorat kan det bli fråga om polisanmälan av snickaren.
Om TS hittar liknande ärenden skriv ett skarpt brev om vad som hittats utan att allvarligt hota snickaren
och bör resultera i jämkning av parternas krav.
Handlingar hos KFM och Tingsrätt är offentliga.
Undersökningen brukar alltid ge bra resultat och kostar inget annat än egen tid. Lycka till
Lycka till .
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Läsa lagen kan väl vara bra, men det finns inget skäl för TS att citera den eller ge sig in på lagtolkningar visavi motparten nu. Bara bestrid kraven utan förklaring.

Att göra mer än så riskerar bara att leda till att man spelar bort sina kort.
B Beckborg skrev:
Läs konsumentjänstlagen! Där har du massor av stöd. Citera gärna lagen, då jag tror hans jurist bara försöker skrämmas. Särskilt intressant är §51-61. Även om du inte byggt ett småhus, så är dessa paragrafer vägledande om vad som gäller vid en byggentreprenad. Tex att det kunden uppfattar som priset, är priset. Det är en kraftig uppförsbacke som
borde få varje hantverkare att vara mkt tydlig, eller undvika att jobba åt privatpersoner.
Betala inget mer och bestrid alla fakturor. Stäm honom om du har tid o pengar. Annars, fokusera på att få din bostad beboelig. ( du har dessutom tid ( 10 år tror jag) på dig att stämma…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Läsa lagen kan väl vara bra, men det finns inget skäl för TS att citera den eller ge sig in på lagtolkningar visavi motparten nu. Bara bestrid kraven utan förklaring.

Att göra mer än så riskerar bara att leda till att man spelar bort sina kort.
Man kan såklart spela bort sina kort, men jag tror också man kan visa att man har på fötterna. Mota bort jurister och klantiga hantverkare, genom att få dom att förstå att de har en lång uppförsbacke framför sig.
Det kan tex vara genom att skriva
" Vid arbetets påbörjande var Hantverkaren och jag (konsument) överens om omfattning, pris, betalning samt tiden för utförandet. "
Då har du som konsument, mer än antytt att du känner till Konsumentköpslagens 51§. Att de är den de måste komma förbi, för att vinna en juridisk tvist. Genom att agera tydlig och visa kunskap, så kan du släcka deras eld/begär.
Kommunicera bara med det juridiska ombudet! Varje gång hans jurist tar i ärendet kostar det kronor, eller kanske till och med tusenlappar. Svara kort.
 
Redigerat:
  • Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
L Linus69 skrev:
Offerten jag fick från honom var ju på 80k, men jag accepterade aldrig den eller mejlade tillbaka, vi kom överens muntligt 60k och det svär jag på heder och samvete. Vem kommer domstolen tro på?
DIG !
Konsumenttjänslagens 51§ ger dig stöd, även om den inte stämmer helt, då detta inte är ett småhus.
 
3-4 troll i samma tråd. Jisses. Och då menar jag inte ts …
 
  • Haha
Cambudgie
  • Laddar…
elpaco elpaco skrev:
3-4 troll i samma tråd. Jisses. Och då menar jag inte ts …
Har du inkluderar även dig? Du är väl inget troll? Men ack så blåögd som går på TS trollande.
 
Bananskalare Bananskalare skrev:
Ska vi börja med detaljer? Klart att det finns dåliga sänkningar. Det finns idioter som som sänker 4m takhöjd ner till normal 2.50-2.60.
Det finns folk till allting. Det sist nämnda behöver inte sänka värdet som man tro
Det var ditt "94" inlägg där du tjatar om att takhöjden är oviktig. Kanske är den det för DIG! Dock spelar takhöjden roll för andra. Samt att sänka taköjden 15cm istället för 5cm är åtminstående inget positivt.
Huvudsaken är dock att TS är besviken och hantverkaren har brutit överskommelsen.
Så ge dig nu med tjat om att det inte spelar någon roll för värdet!
 
  • Gilla
samovar och 2 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Det är i alla fall något som alltid framförs tydligt i mäklarannonser och jag tror definitivt hög takhöjd är värdehöjande.

Första bästa exemplet från Hemnet:

[bild]
Härlig lägenhet. Speciellt när det är högt i tak. Luftigt och rymligt intryck
 
A AG A skrev:
Det var ditt "94" inlägg där du tjatar om att takhöjden är oviktig. Kanske är den det för DIG! Dock spelar takhöjden roll för andra. Samt att sänka taköjden 15cm istället för 5cm är åtminstående inget positivt.
Huvudsaken är dock att TS är besviken och hantverkaren har brutit överskommelsen.
Så ge dig nu med tjat om att det inte spelar någon roll för värdet!
Tja ån så länge är det kvadrat vi räknar inte kubik. Om du har över 3 -3,5m så kan det höja
normal takhöjd ligger kring 2,40-2,50
Nu kan vi lämna diskussionen om värdesänkande eller höjande. så 2,35 kommer inte sänka värdet.
Dock så har ts beställt 5cm inte 15cm.
Det är alltså ett fel. Där borde man kunna hålla inte med pengar för att åtgärda det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.