G Genomklok skrev:
Ja, brunnen är nivåindikator lokalt, den visar grundvattennivån på platsen (det är i princip den metod som används för att mäta grundvattennivåer).

I jord blir avsänkningen som en tratt:
[bild]
(Källa: [länk])

Du kan förstås pumpa ner grundvattennivån genom din brunn, men avsänkningen i berg är väldigt svår att förutsäga och beter sig annorlunda än i jord, men följer ändå samma huvudprincip. Vattnet finns i bergets sprickor och de går inte (nja) att gissa var de går, omfattande undersökningar krävs (vilket inte är motiverat i ditt fall). När du pumpar kommer du dränera vissa sprickor, varav några går in under ditt hus. Fortsätter du sänka av kan du komma åt andra sprickor, och då dränera av väldigt mycket mer om det tex är en stor spricka. Eller så är det ingen spricka just där och det blir ingen effekt.

Som sagt så kan du säkert lösa problemet genom att sänka av grundvattnet med en pump X meter ner under grunden. X får du nog testa dig fram till över tid, helst några år, men för att täcka in hela ditt hus krävs nog några meter under källargolvet (killgissning). Det kommer också kräva att du håller den nivån för all framtid. Det kan också bli krångligt juridiskt om pumpningen orsakar någon form av omgivningspåverkan, tex att en våtmark i närheten dräneras, en grannes brunn blir obrukbar eller att du inte har någonstans att ta vägen med vattnet och det blir en olägenhet nedströms. I princip är grundvattenbortledning tillståndspliktigt enligt 11 kap. 9 § miljöbalken (men finns undantag i 11 kap. 12 §). Instämmer också med @SvnPe om att inte leda vattnet till avloppet, det kommer inte bli populärt.

Vattnet rör sig ojämnt över bergvolymen i sprickorna. Dina observationer om nivåer är endast gällande just där, det kan variera en del från en plats till en annan. Och som sagt, grundvattennivåer i berg kan utan vidare variera 2-5 meter över året utan att det är något konstigt. I jord är de vanligen betydligt stabilare.

Vet inte om du blir så mycket klokare av denna grundkurs i hydrogeologi för att lösa ditt problem rent praktiskt däremot :)

Imponerad av din energi, kämpa på!
Tack, jo men det du skriver stämmer väl in med mina "tankar" så det känns väl skönt att få dom bekräftade. För det känns som att det är lite "sporadiska nivåer" som det kommer vatten eller ej. Men en grej som jag inte riktigt förstår är detta stycke.

"Vattnet rör sig ojämnt över bergvolymen i sprickorna. Dina observationer om nivåer är endast gällande just där, det kan variera en del från en plats till en annan. Och som sagt, grundvattennivåer i berg kan utan vidare variera 2-5 meter över året utan att det är något konstigt. I jord är de vanligen betydligt stabilare."

Om vi säger att grundvattennivån kan variera så kraftigt så försöker jag förstå om det är onormalt hög nivå nu. Jag tänker så här, grundvatten nivån just nu är ca 50 cm under golvnivå, golvnivå och marknivå är samma från husets bakkant och fram till gatan. Därifrån och ner till gatan är det ca 1m. Husets golvnivå är alltså 1m ovanför gatan och dagvattennivån är i så fall 50cm ovanför gatan. Gatan i sig är upp på en kulle vilket gör att den sluttar sedan åt alla håll. Om vattennivån skulle öka mer än 50cm så skulle grundvattennivån vara ovanför golvnivån, ovanför min marknivå och det skulle väl vara vatten överallt? Det borde också skölja över och ner för backen => max nivån lokalt på min tomt borde vara mellan nuvärdet och upp till marknivå, väl?

Eller kan det vara så att den är onormalt hög nu och därför syns vattnet? Jag förstår att 2-5m differens inte gäller alla grundvattensituationer, men försöker få ett grepp över vad jag har att jobba med.

Man brukar väl säga att grundvattnet står som högst på våren, men det gäller väl framförallt ställen där det är stor issmältning? Jag bor i Stockholm så snön som kommer här är ganska begränsad. Vad jag förstår så är det framförallt regnvatten som landar på berget ovan mig som söker sig ner till en lägre punkt som ger upphov till nivån och då borde min nivå rimligen vara styrd av mängden nederbörd => hösten skulle kunna vara en period med hög grundvatten nivå?
 
Jag vill också passa på att rikta ett stort tack till alla inlägg och alla "heja rop". Det värmer verkligen. Jag har renoverat huset i snart 2 år och tänkte att kommande vinter skulle bli en lugn period och tänkte "bara" koppla in värmepump och sedan hämta energi. Så kom denna bollen och jag tänkte "ett par veckor till klarar jag". Men när problemen växer och växer och ingen lösning finns (ännu) så tar orken lätt slut. Så tack !
 
  • Gilla
Pakon
  • Laddar…
Jag börjar mer och mer utesluta allt annat än högt grundvatten.

Igår så försökte jag börja spåra i stenen för att försöka få en ledning från en "reservoar/lågpunkt" ner till lägsta punkten. Jag han inte färdigt, men redan på den nivån som jag kom till så såg jag nu i morse att det tryckts upp vatten. Jag kanske är naiv men jag har svårt att se att ett läckande avlopp eller liknande som ligger max 30cm högre kan skapa det trycket. Min snabba slutsats är därför att det måste finns ett större vattentryck och det går bara att skapa genom en reservoar högre upp i berget.


En hammare och mejsel på en sliten träbjälke i en grusig miljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men detta gör att jag tänker att en pumpgrop känns meningslös, vart den än ligger. Om jag ska spåra ur i berget så kommer det ju tryckas upp vatten där jag spårar => det kommer mer vatten. Visst gör jag den 1,5m djupare så borde det rinna ner i den men risken är ju att jag då har en pump som konstant går. Alltså om nivån är 30 cm under golvnivån, varför då sänka 10 cm till om det innebär att jag konstant måste pumpa?

Så frågan jag borde ställa mig, och er :) är snarare, hur hanterar jag grundvatten nivån?
20-25cm kapillärbrytande isolering verkar duga. Men om jag har en liten bassäng där så borde jag ju också ha en spärr på fuktiga luften. Några rekar platonmatta, men den bygger ju på att man först har gjutit något så man får luftkudden mellan plattan och betongen. Sedan är jag osäker på hur det funkar med diffussionsöppet, om man trycker problem åt andra håll etc. Men hade man kunnat ha en platonmatta med sin riktiga funktion (med luftkuddarna) så borde det kunna torka ut ev. fukt innifrån och hindra fukt utifrån.



Men någonstans ska avloppet för blivande badrum kopplas på. Och som jag har beskrivit så kommer det mycket vatten från andra rummet. Så min plan de närmsta dagarna är att gräva ur den ytan och jobba mig fram till golvbrunn/avlopp för påkoppling. På så sätt hoppas jag kunna
  • Eliminera "trasigt avlopp"
  • Kolla källan till vatten i intilliggande rum
  • Vill jag kan jag också borra mig ner till det djup som vattnet kommer in på för att se om det sipprar upp även här.
Ritning av husets bottenplan med måttangivelser, rum och rött talbubblaformigt objekt överlagrat.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag hade en sjö i krypgrunden, men hade en lågpunkt i berget 30 meter bort utanför huset, jag satte en dränkpump i lågpunkten, drog iväg en PEM-slang som slutade ytterligare någon decimeter under lågpunkten för pumpen, slangen slutade i en plastflaska. efter ha startat pumpen och den gått en minut kunde jag stänga av den och hävertverkan fortsatte tömma, flaskan gjorde att häverten fortsatte att hålla nivån i lågpunkten om det inte torkade ut helt, men oftast fungerade det med ett fåtal omstarter per år. Krypgrunden torkade ut helt, så sjön hängde ihop med sprickor med andra lågpunkter i berget.
Så att sänka grundvattennivån via den yttre brunnen borde hjälpa.
 
  • Gilla
MrDizzy
  • Laddar…
Kan man slippa pumpar och andra mekaniska lösningar så är det bättre i det längre perspektivet. Eftersom marken framför huset är lägre så hade jag bitit i det sura äpplet och grävt ner dräneringsrör som leder bort vattnet.
Man kan ju göra det i flera steg och lägga en pumpgrop precis vid fasaden till att börja med. När man tröttnar på pumpen och/eller har en bra bild över hur mycket vatten det blir gräver man ner rör genom trädgården.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
useless useless skrev:
Kan man slippa pumpar och andra mekaniska lösningar så är det bättre i det längre perspektivet. Eftersom marken framför huset är lägre så hade jag bitit i det sura äpplet och grävt ner dräneringsrör som leder bort vattnet.
Man kan ju göra det i flera steg och lägga en pumpgrop precis vid fasaden till att börja med. När man tröttnar på pumpen och/eller har en bra bild över hur mycket vatten det blir gräver man ner rör genom trädgården.
Vill bara förtydliga att det inte går att gräva p.g.a. berg. Så det vi i så fall pratar om är att gräva sig ner till berg och därefter spräcka. Jag har gjort det en del på tomten så jag vet att det hade varit ett ganska omfattande ingrepp. Hade det bara vara att gräva hade det varit ett enkelt beslut.
 
Det är bara att inse faktum. Om två-tre år står du i ett lerigt dike i trädgården och spräcker berg.
 
useless useless skrev:
Det är bara att inse faktum. Om två-tre år står du i ett lerigt dike i trädgården och spräcker berg.
2-3 år är en halv livstid :) Återkommer då :)
 
joakim_j joakim_j skrev:
Jag hade liknande situation som du (finns bilder i min projekttråd). Jag gjorde ingen pumpgrop, men jag ångrar mig nu i efterhand. Det hade varit skönt att ha som en säkerhet. För mig blev det underifrån och upp markduk, 5-10 cm makadam, 15 cm EPS S80, 10 cm betong.

En anna sak jag ångrar personligen var att jag inte grävde ner avloppet djupare (jag bytte allt avlopp) utan jag lade det typ i höjd med vattnet. Det gjorde att det blev jäkligt trång i plattan med alla andra rör jag lade ner för vatten och värme. Hade jag gjort om det idag hade jag tagit det extra jobbet med att gräva något litet dräneringsdike för att kunna lägga avloppet 15 cm djupare.
Hej igen, jag har kollat alla dina startade ämnen men hittar inte din projekttråd. hade varit intressant att se dina lösningar :) Länka gärna om du har tid och lust,.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Hej igen, jag har kollat alla dina startade ämnen men hittar inte din projekttråd. hade varit intressant att se dina lösningar :) Länka gärna om du har tid och lust,.
Hej! Här är länken: https://www.byggahus.se/forum/threads/villa-rucklet-ett-evighetsprojekt.385172/.
Jag har tyvärr varit dålig på att uppdatera de senaste åren :( Men projektet fortsätter. Har grävt ur ytterligare ca 12 kvadrat i källaren sedan sista inlägget där. Ungefär samma vattennivå där. Det lustiga är att min granne vars hus ligger kanske 35 m från mitt har ett garage i sin källare med en smörjgrop som går ytterligare 1,5 m ner, men där är det snustorrt!
 
Stenkista för regnvatten= dagvatten på tomten verkar ju kunna vara en riskfaktor. Om stenkistan ligger på berget och du får nivå i kistan så är det ju lätt att du hamnar över golvet med den också. Om inte stenkistans vatten kan infiltrera, så flyter det ju bara ut på berget!!
Kan du inte bli av med regnvatten och dräneringsvatten till området som ligger lägre än tomten?
Finns dagvattenbrunnar på gatan?
I din situation skulle det kännas säkrare att verkligen bli av med vattnet.
Kan du komma åt nivån i stenkistan?
Den beskrivna hävertlösningen är mycket listig och borde funka för dig också. Dränerar utan pumphjälp men nivålarm behöver du. All dränering kan störas.
 
S SvnPe skrev:
Stenkista för regnvatten= dagvatten på tomten verkar ju kunna vara en riskfaktor. Om stenkistan ligger på berget och du får nivå i kistan så är det ju lätt att du hamnar över golvet med den också. Om inte stenkistans vatten kan infiltrera, så flyter det ju bara ut på berget!!
Kan du inte bli av med regnvatten och dräneringsvatten till området som ligger lägre än tomten?
Finns dagvattenbrunnar på gatan?
I din situation skulle det kännas säkrare att verkligen bli av med vattnet.
Kan du komma åt nivån i stenkistan?
Den beskrivna hävertlösningen är mycket listig och borde funka för dig också. Dränerar utan pumphjälp men nivålarm behöver du. All dränering kan störas.
Jag kanske var otydlig, stenkistan (modern i plast) för dagvattnet ligger nedströms från huset, botten där ligger i höjd med vägen. Så det är ca 1m under golvnivån. Dräneringens lägsta punkt är strax under lägsta punkten i huset och sedan är brunnen ca 80 cm djupare än så, så den ligger under allt. Så summa summarum ligger de båda nedströms och under "dagvattennivån".
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Jag kanske var otydlig, stenkistan (modern i plast) för dagvattnet ligger nedströms från huset, botten där ligger i höjd med vägen. Så det är ca 1m under golvnivån. Dräneringens lägsta punkt är strax under lägsta punkten i huset och sedan är brunnen ca 80 cm djupare än så, så den ligger under allt. Så summa summarum ligger de båda nedströms och under "dagvattennivån".
Är du säker på att du inte får en "sjö" när det regnar kraftigt och att vattnet blir ståendes?
 
V växelventil skrev:
Är du säker på att du inte får en "sjö" när det regnar kraftigt och att vattnet blir ståendes?
Du tänker på stenkistan för dagvattnet ?
 
UPPDATERING:

De flesta kommer väl nu säga "I told you so" :) Men jag tycker att allt tyder på grundvatten.

I helgen har jag bilat upp en del i intilliggande rum. Samma resultat där, under en viss nivå så kommer det in vatten på ett par ställen och de fyller upp lågpunkterna och nivån stiger till samma nivå som i intilliggande rum. Jag frilade alla avloppsdelar i rummet och inget vetten kommer därifrån.

I dagsläget så verkar nivån sluta på ca 40-45 cm under golvnivå. så med 35 cm isodrän och platta så skulle jag ha 5-10 cm mellan vatten och isolering.

Renoveringsarbete, badrum rivet, avslöjade rörledningar och kablar, öppet golv, kakelvägg, byggråte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Uppgrävd golvsektion inomhus, synliga rör och kablar, byggarbetsplats, renovering eller reparation pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering eller reparation i badrum, grävt upp golv, synliga rör och kabel, verktyg och hinkar, oordning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Jag har försökt knäcka bort delar av berget i det primära rummet och det går sakta. Det är svårt att spräcka bara lite berg och just detta berget är jävligt jobbigt. Det är hårt som f*n så det tar tid att borra, men det är också försvagat på sina ställen => det spricker inte som man vill. Funderar på att testa borra till en nivå och testa snigeldynamit, även om det är för grunda hål (5-30 cm).

Omfattande renovering, källarlokal, bar jord, rörledningar, byggmaterial, slitet, oavslutat arbete, renoveringsfas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rör, kablar och verktyg syns i ett nedrivet, smutsigt utrymme under renovering eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Översvämningsvatten i en byggarbetsplats med grus, kablar och trasigt golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Men primärt så måste jag få hit någon som kan grunder och som har varit med om mitt problem specifikt. Så om ni har några tips på firmor, skriv gärna här eller i PM.

Frågor jag just nu ställer mig själv.


  • Vad är grundvattennivån över tid. kan jag ta reda på det utan att vänta i 2 år och kontrollera
  • Är det ok med nuvarande nivå och 25 cm isolering? Eller måste vattnet bort? Om ja, vad är bästa lösning? (pumpgrop, spräcka berg och leda ut etc.)
  • Behöver jag förstärka grundens ytterväggar? I nuläget så står betonghålstenen på en betonggrund som är av samma bred (20 cm). Den står på berg och någon typ av utfyllnad. Jag är lite nojjig att utfyllnaden underminerats p.g.a inströmning av vatten m.m. och att betongen har försvagats av massa vatten.
 
Redigerat:
  • Wow
perror
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.