B
FredrikR FredrikR skrev:
Kan jag svara jag vet inte, och svagt erkänna att jag rycktes med av det låga priset?! :oops:;)

Jag har en GKS18 och en GKT55 som båda brukar 165mm klingor, GKT18 har 140mm klinga så där är jag körd. :geek:
Var det så billigt egentligen eller känns det bra för att rabatten ser då stor ut? :thinking:

Jag köpte den klingan på Amazon 2021-09 och betalade 277kr då.
 
B breakman skrev:
Var det så billigt egentligen eller känns det bra för att rabatten ser då stor ut? :thinking:

Jag köpte den klingan på Amazon 2021-09 och betalade 277kr då.
344:- är väl helt gångbart pris, har säkert gått att få billigare som du skriver.
Inget har blivit billigare sista tiden tyvärr.

Svenska priserna ligger mellan 500:- och 1100:-
€25 plus frakt och uppåt från Tyskland.

Så jag tycker det är ett bra pris.
 
  • Gilla
Immobil och 3 till
  • Laddar…
Köpte en sån här Tormekpryl

Hemmagjord knivslip med Tormek-komponenter och handtag på en arbetsbänk, bredvid skruvar och verktygsdelar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen blev det lite kvällar på jobbet med nåra skrotbitar, resultat:
Hemmagjord knivslipstation på blå arbetsbänk med Tormekpryl, magnethållare och diverse skrotbitar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


O Voila, nu har man en knivslip till:
Hemmagjord knivslipningsapparat på arbetsbord med Tormekdelar, skrotbitar och magnethållare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite jobb kvar innan det är klart. Den klarar bara 11 grader så Tormekhållaren behöver ett besök vid en bandslip vilket jag inte äger(jobbet har) . Magnethållaren i förgrunden klarar 0 grader, men är inte lika smidig att jobba med. Sen måste jag tillverka ett par stopp för axeln. Och en led så att jag kan slipa konvexa eggar, o kanske bygga en goniometer, det tar aldrig slut
 
Redigerat:
  • Gilla
Sthlm1891 och 5 till
  • Laddar…
Senaste verktygsinköpet var en Cordia S26. Ett stort antal borrar i fint skick ingick. Även flera chuckar, tänger och kiljagare med glidhammare.

•244 kg i grundutförande
•Extra bord
•Kuggväxellåda med sex hastigheter
•Morsekona Mk3
•Byggår ca 1956-1959

Väldigt hög kvalitet på denna pjäs. Ruggig precision och stabilitet, man kan sitta på bordet utan att det sviktar en mikrometer. Men när klämman är lossad så kan man rotera borden med ett lillfinger.

Totalhöjd 184 cm. En takhöjd på 183 cm gjorde att jag fick god nytta av det näst senaste verktygsinköpet - en överhandsfräs :p

Om någon har erfarenhet av Cordia-maskiner så vill jag gärna höra om dessa! :)

En grön Cordia S26 pelarborrmaskin från 1950-talet i en verkstad, komplett med borrar och tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Grön Cordia S26 pelarborrmaskin med tillbehör som borrar och chuckar på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild på metallskylt på Cordia S26 med växelinställningar, sliten men läsbar, fäst på grön maskindel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av den gröna metallkroppen på en Cordia S26 borrmaskin med fäste, rotationsvred och etikett som visar modellinformation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Jowl och 12 till
  • Laddar…
Var och hämtade ut denna på Classe O på lunchen. Behöver den inte än, då min T4 är ny. Men "alla" säger att man behöver den förr eller senare.

Förpackning av TORMEK TT-50 Truing Tool mot vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trojlee och 3 till
  • Laddar…
ett tips när det kommer till verktyg kolla polisens auktioner
 
Sthlm1891 Sthlm1891 skrev:
Var och hämtade ut denna på Classe O på lunchen. Behöver den inte än, då min T4 är ny. Men "alla" säger att man behöver den förr eller senare.

[bild]
Jag behövde den ganska omgående då jag fick ett kraftigt hugg med min japansten. Blev en tydlig markering i stenen och nästan bromsspår i byxorna!
Pratade med en Tormek försäljare förra veckan och han slipade aldrig mot på japanstenen. Bara med.
Jag använde inte Tormek längre. Hittat andra vägar till skärpa.

Dag
 
  • Gilla
Sthlm1891
  • Laddar…
stigen stigen skrev:
Jag använde inte Tormek längre. Hittat andra vägar till skärpa.
Nu blev jag nyfiken - kanske något man kan skriva om i denna tråd :rolleyes:
 
V vilden skrev:
Nu blev jag nyfiken - kanske något man kan skriva om i denna tråd :rolleyes:
Vill minnas att det finns i stigens egen tråd.
 
V vilden skrev:
Nu blev jag nyfiken - kanske något man kan skriva om i denna tråd :rolleyes:

Hej!

Omställningsresan från Tormek till ett nytt sätt att få skärpa på mina skärande verktyg börjar på sidan 7 i ”Stigens verkstadstråd”.
Trevlig resa!
Dag
 
  • Gilla
vilden
  • Laddar…
A
Nu har till sist verkligheten kommit ikapp även mig. Har klarat mig länge men nu har jag utvecklat astma pga allt damm man sugit i sig under åren. Snickeriet har ju byggts till i omgångar, och det tar ett tag innan man landar i hur maskiner ska stå, vad man ska ha för inriktning i snickeriet mm, därför har jag ju haft lite enklare spånsugar genom åren. Nu har jag och frun iaf spikat framtida planerna, bestämt vilka maskiner som ska stå var, vilka som ska bort mm så nu har vi beställt ett riktigt renluftaggregat, som kommer byggas med 250 stam genom lokalen. Ska dessutom fungera mkt bra till kantlistmaskin, för de är lite svåra ibland.
Industriellt dammutsug, Felder RL 250, mobilt, metallhölje, filterenhet, röranslutning, på hjul.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LoweW och 14 till
  • Laddar…
En slitagevindsmanick med en stor vit rulle på en transportvagn, utomhus nära trottoar och vegetation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nyss hämtad våtslip för 200 kr.
 
  • Gilla
  • Älska
klaskarlsson och 12 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
[bild]
Nyss hämtad våtslip för 200 kr.
Lägg upp bilden i skräckexempel på lastsurrning också. ;)
 
  • Haha
  • Gilla
Johan Gunverth och 4 till
  • Laddar…
tveksamt tveksamt skrev:
Lägg upp bilden i skräckexempel på lastsurrning också. ;)
Är ju inte surrad alls så ingen skräcksurrning :)
 
  • Gilla
  • Haha
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
Tycker mer det ser ut som att han har en rätt dragig verkstad.
 
  • Haha
klaskarlsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.