Jag är också kriminell, för två veckor sedan gav jag min brorson i födelsedagspresent en ask ammunition med en femhundring vikt omkring den.
Både kontanter OCH ammunition!!!
Sätter på mig glasögon med splitterskydd för att klara tangentbordsanstormningen (långt ord...) från de frihetssläckande moraltanterna i byxor på forumet.:cool:
 
  • Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 5 till
  • Laddar…
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ska vi börja prata prepping så är det nog annat än både kontanter (och guld) om gäller.
Vad skal du med konatner till om du inte kan köpa varor eller folk tappar förtreondet på att pappersbitarna kommer vara värda något ?
Guld lär inte vara mycket värt i WW3 heller, utom möjligen om man skall fly till Australien eller något då man kanske kan köpa sig fram dit.

Annars lär riktig hårdvaluta i form av en säker BOL och förnödenheter osv var det som är värt mest, men egentligen i slutändan är det dina förmågor och ditt kunnande som du måste förlita dig på - allt annat riskerar att tas ifrån dig.

EMP är lite mytiskt, sanningen är att det är väldigt svårt att förutse hur många kraftiga sådana pulser påverkar olika typer av elektronik (inkl fordon, solcellsanläggningar, transformatorer, datorsystem osv)
Diesel/Benisn får du inte lagra hur som helst, och det funkar inte heller att lagra en längre tid, så du måste omsätta det (precis som om du preppar med mat osv)
En civilisation behöver ett handelsmedium.. första tiden så är de nog natura.. men sen kommer de bli guld precis som för 10.000 år sen.
 
K KungFreddie skrev:
En civilisation behöver ett handelsmedium.. första tiden så är de nog natura.. men sen kommer de bli guld precis som för 10.000 år sen.
Första tiden blir det nog byteshandel som för 10000år sedan och detända fram till 1900talet som faktiskt var den främsta transaktionsformen.
Det var väl några få förunnat att kunna använda guld och andra värdeföremål som betalningsmedel väldigt få.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
K kortis skrev:
Första tiden blir det nog byteshandel som för 10000år sedan och detända fram till 1900talet som faktiskt var den främsta transaktionsformen.
Det var väl några få förunnat att kunna använda guld och andra värdeföremål som betalningsmedel väldigt få.
Du har väl läst att det fanns mynt utan guld en mycket lång tid innan 1900talet och som användes allmänt. Läs på här:
coin - From the Persian Wars to Alexander the Great, 490–336 bc | Britannica
 
  • Gilla
Bengt Numelin
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Du har väl läst att det fanns mynt utan guld en mycket lång tid innan 1900talet och som användes allmänt. Läs på här:
coin - From the Persian Wars to Alexander the Great, 490–336 bc | Britannica
Ja det var säkert ett allmänt betalmedel men inte i Sverige iaf de allra flesta fick betalt med byteshandel el betalt i mat o husrum, nigit öre kanske de fick, när brännvinet gjorde sitt intåg fick man oxå betalt i det
 
  • Haha
cpalm
  • Laddar…
D Diablito skrev:
Blev nyligen utslängd från Länsförsäkringar pga detta. Frågade hur jag skulle ta ut 100k, fick inget svar alls. Tog ut 10k i veckan i automat. 6 mån senare krävde de svar på var pengarna kom ifrån och vad jag använt dem till samt att jag måste styrka mina svar. Svarade att pengarna kom från min lön och att jag betalt tillbaka en skuld till en äldre släkting som ville ha kontanter. Fick genast svar att jag var portad från banken och hade 7 dagar på mig att avsluta alla konton. "Beslutet går ej att överklaga"

Avslutade allt, inklusive alla försäkringar. Villa, hem, två bilar samt livförsäkringar.

Hade jag fått beskedet personligen så hade det slutat väldigt illa. Spelar ingen roll vad lagen säger, en bankman som ifrågasätter vad jag gör med mina skattade pengar ska hamna 6 fot under....
Så du på något mirakulöst sätt står över lagen? Dessutom anser du att andra inte skall följa lagen, dvs banker har krav att säkerställa vissa transaktioner, men du tycker då att de anställda ska begå felaktigheter genom att inte följa de lagar och regler vi alla lever efter?
Om du inte gillar Sveriges lag så kanske du ska se över ett annat land att flytta till.
 
  • Gilla
perra i skogen och 3 till
  • Laddar…
W woden skrev:
Så du på något mirakulöst sätt står över lagen? Dessutom anser du att andra inte skall följa lagen, dvs banker har krav att säkerställa vissa transaktioner, men du tycker då att de anställda ska begå felaktigheter genom att inte följa de lagar och regler vi alla lever efter?
Om du inte gillar Sveriges lag så kanske du ska se över ett annat land att flytta till.
Exakt var menar du att lagbrottet begåtts?

Det blir inte många kvar i Sverige om alla som tycker att någon lag är fel flyttar. Sverige är glest befolkat som det är. Jag gissar att du aldrig någonsin brutit mot någon lag eller förordning? Jag gissar också att du bara känner till en bråkdel av dem.
 
  • Gilla
videopac och 2 till
  • Laddar…
W woden skrev:
Så du på något mirakulöst sätt står över lagen? Dessutom anser du att andra inte skall följa lagen, dvs banker har krav att säkerställa vissa transaktioner, men du tycker då att de anställda ska begå felaktigheter genom att inte följa de lagar och regler vi alla lever efter?
Om du inte gillar Sveriges lag så kanske du ska se över ett annat land att flytta till.
Vilken lag anser du har brutits? Lagen om "att in få ta ut kontanter" eller lagen om "att man inte får betala en skuld kontant"?

Banken fick ju dessutom svar på vad pengarna använts till...
 
  • Gilla
videopac
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.