Hej,

Vi har ett 1,5-planshus från -76 med original el-radiatorer som vi har för avsikt att konvertera till vattenburet värmesystem och luft-/vattenvärmepump.
Idag finns en liten luft-/luftpump som är tillräcklig i de utrymmen den räcker till, men de avgränsade rummen förblir kalla.

Vi tänker att vattenburet system med luft-/vattenvärmepump är jämnt och dessutom värmer tappvattnet - men så satans dyrt att installera!

Vi har tagit in fyra offerter och de landar på mellan 300-380kkr. Vi har medlen, men är det vansinne att lägga ner de pengarna?

Kloka alternativ?

Tacksam för input!
 
  • Gilla
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
Det låter som ett rimligt pris. Tyvärr ska ju 'alla' byta till vattenburet och värmepump nu sen elpriserna skenade, så installationsfirmorna kan ta bra betalt. På en mindre het marknad hade det säkert kostat 100 000:- mindre...

Hur bra investeringen är beror på vad ni har för elförbrukning och kostnad idag, men rent generellt så är alla investeringar som minskar mängden köpt el bra.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Kanske investera i en solcellsanläggning istället?
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Beror väl också på värdet på huset i det området. Ligger villapriserna kring 600 000 blir det tveksamt att lägga ned så mycket nu när villapriserna sjunker med bakgrund av Miljöpartiets elkraftssabotage.
Ligger villapriserna kring 4 miljoner är det en självklar förbättring om huset är bra i övrigt.
En eller ett par högeffektiva Luftvärmepumpar är den mest kostnadseffektiva investeringen.
 
  • Gilla
  • Arg
Tthz och 7 till
  • Laddar…
Jag tycker det låter rimligt, kanske tom billigt. En pump av kvalitet idag kanske 120'. 15 radiatorer 40-50'. Rör och material 50'. Således skall utföraren ha strax över 100' för att utföra arbetet med både installation av pumpen och rördragning i hela huset (vilket är ett ganska stort jobb).
 
  • Gilla
di ho och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Kanske investera i en solcellsanläggning istället?
Menar du att man skulle ha kvar direktverkande el och vvb som drar el och sen bara ”göra sin egen el” med solceller?
Är det verkligen klokt?
 
  • Gilla
Eisen13
  • Laddar…
U
Priset låter rimligt, jag har gjort det fast helt själv.
Då var priserna enligt följande:
Golvvärmesystem 55’ (LK) med trådlösa rumsgivare
Spårad spånskiva 15’ (LK)
Värmepump inkl. installation 125’

nu skulle vi ändå byta ut alla golven eftersom vi gör en stor renovering i övrigt.

priserna för material exklusive golv var samma med golvvärme som för lenhovda sektionsradiatorer och massa meter kopparrör så vi valde golvvärme.

300’ låter inte orimligt med material på 200’+arbete och vinst till företaget.
 
  • Gilla
di ho och 1 till
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
Priset låter rimligt, jag har gjort det fast helt själv.
Då var priserna enligt följande:
Golvvärmesystem 55’ (LK) med trådlösa rumsgivare
Spårad spånskiva 15’ (LK)
Värmepump inkl. installation 125’

nu skulle vi ändå byta ut alla golven eftersom vi gör en stor renovering i övrigt.

priserna för material exklusive golv var samma med golvvärme som för lenhovda sektionsradiatorer och massa meter kopparrör så vi valde golvvärme.

300’ låter inte orimligt med material på 200’+arbete och vinst till företaget.
Vi funderade också på vattenburen golvvärme, alla golv ska bytas, men vi har fått för oss att det är lättare att få värmen jämn i alla rum med radiatorer?
I badrummen blir det vattenburen golvvärme.
Radiatorrören planeras ligga under golv.

Hur mycket kan det skilja mellan golvvärme och radiatorer?
 
K
Hade nog tagit fler offerter. Gjorde nyligen samma resa. Från direkt el till vattenburet. 12 radiatorer och LVVP Mitsubishi Ecodan för 195.000 efter rot i Skåne
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Kidd skrev:
Hade nog tagit fler offerter. Gjorde nyligen samma resa. Från direkt el till vattenburet. 12 radiatorer och LVVP Mitsubishi Ecodan för 195.000 efter rot i Skåne
Oj! Det var billigt! Bara pumpen med vvb ligger kring 120kkr när jag söker på nätet. I vårat förra hus installerade vi en från IVT med vvb som kostade 108kkr med arbete, där fanns redan värmesystemet med radiatorer.
Vår offert nu innefattar NIBE S2125-12 + VVM S320, dragning och tillkopplat av 12st radiatorer samt nedläggning av rör under golv och så vattenburen golvvärme i två badrum.

Var det lika omfattande hos dig i Skåne? I så fall tar jag gärna in offert från din hantverkare också, inte jättelångt från oss ändå om än en bra bit…
 
U
C ChalleS skrev:
Vi funderade också på vattenburen golvvärme, alla golv ska bytas, men vi har fått för oss att det är lättare att få värmen jämn i alla rum med radiatorer?
I badrummen blir det vattenburen golvvärme.
Radiatorrören planeras ligga under golv.

Hur mycket kan det skilja mellan golvvärme och radiatorer?
för oss va det det 8 radiatorer a 4’/st = 40’
+ rör, fästen, böjar och pressverktyg vilket slutade på ungefär samma total som de 55’ vi betalar för all golvvärme. Eftersom vårt hus är från 1800-talet så är de radiatorerna lite dyrare som passar rent estetiskt.

om du ska blanda golvvärme och radiatorer finns risk att du behöver högre framledningstemp och måste ha shunt till golvvärmen, vilket fördyrar både installation och drift.
 
  • Gilla
Synvinkelsögonmått och 1 till
  • Laddar…
Tänk bara på att om fönstren har äldre isolationsklass så riskerar man absolut att få kallras från fönstren med golvvärme.
 
  • Gilla
Gert57 och 1 till
  • Laddar…
K
Nibe maskiner är generellt dyrare än Mitsubishi. Ja det var ganska omfattande, dock var det ingen komplex konvertering eftersom jag har 1 plans med källare. Allt gick där igenom och innedelen är placerad i källare.

Tror de räknade arbetskostnaden på omkring 65’ innan rot och maskinen på 110’ sen material plus radiatorer omkring 35-40’.

Jag gjorde beställningen i april månad kan vara värt att tillägga. En del kanske hänt med priset sedan dess.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
för oss va det det 8 radiatorer a 4’/st = 40’
+ rör, fästen, böjar och pressverktyg vilket slutade på ungefär samma total som de 55’ vi betalar för all golvvärme. Eftersom vårt hus är från 1800-talet så är de radiatorerna lite dyrare som passar rent estetiskt.

om du ska blanda golvvärme och radiatorer finns risk att du behöver högre framledningstemp och måste ha shunt till golvvärmen, vilket fördyrar både installation och drift.
Radiatorer för 4000? Det är ju lite högt kan jag tycka. Sådant kan man med fördel importera från tex Polen.
Om man dimensionerar rätt finns ingen anledning att shunta gv.
Tillräckligt stora radiatorer bara så klarar de sig med samma framledningstemp som gv.
 
  • Gilla
zyszczak62 och 1 till
  • Laddar…
U
K karlmb skrev:
Radiatorer för 4000? Det är ju lite högt kan jag tycka. Sådant kan man med fördel importera från tex Polen.
Om man dimensionerar rätt finns ingen anledning att shunta gv.
Tillräckligt stora radiatorer bara så klarar de sig med samma framledningstemp som gv.
läste du nått jag skrev?
Jag skrev att vi har hus från 1800-talet så utseendet på radiatorer drev upp priset, en estetisk sak.
Jag skrev också det finns risk (som ifall man dimensionerar radiatorer fel eller inte får plats med tillräckligt stora radiatorer) kan shunt krävas. Inte att det alltid behövdes.

Citerar mig själv så kan du läsa igen:
U Utsliten och utdömd skrev:
för oss va det det 8 radiatorer a 4’/st = 40’
+ rör, fästen, böjar och pressverktyg vilket slutade på ungefär samma total som de 55’ vi betalar för all golvvärme. Eftersom vårt hus är från 1800-talet så är de radiatorerna lite dyrare som passar rent estetiskt.

om du ska blanda golvvärme och radiatorer finns risk att du behöver högre framledningstemp och måste ha shunt till golvvärmen, vilket fördyrar både installation och drift.
 
  • Gilla
Daggew och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.