hsd
Kom ihåg att elrabatten endast avser elpriset, moms och avgifterna är det ingen rabatt på
 
S Sehawid skrev:
Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
Håller med. Det är ju lite bättre än det förra.
Men fortfarande sjukt att man inte på ett enkelt sätt effektivisera att rätt personer får bidraget.
 
  • Gilla
Mange_64
  • Laddar…
J jonzon jonzon skrev:
Håller med. Det är ju lite bättre än det förra.
Men fortfarande sjukt att man inte på ett enkelt sätt effektivisera att rätt personer får bidraget.
Varför då? GDPR, privata aktörer på elmarknaden mm mm gör att staten inte kan göra så mycket bättre än så här. Om det skall bli bättre så måste man justera rätt mycket inom integritetsområdet.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför då? GDPR, privata aktörer på elmarknaden mm mm gör att staten inte kan göra så mycket bättre än så här. Om det skall bli bättre så måste man justera rätt mycket inom integritetsområdet.
Om man redan på förhand har bestämt sig för att helikopterpengar är rätt modell så finns det inte så mycket annat man kan göra, nej.

Om man vill rikta in sig mot de hushåll som faktiskt inte kommer att ha råd att betala räkningarna i vinter finns det redan ett system/regelverk (för individer, inte företag) för att hantera det redan. Det kallas ekonomiskt bistånd. Med minimala förändringar i socialtjänstlagen skulle det gå att administrera stödet den vägen.
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om man redan på förhand har bestämt sig för att helikopterpengar är rätt modell så finns det inte så mycket annat man kan göra, nej.

Om man vill rikta in sig mot de hushåll som faktiskt inte kommer att ha råd att betala räkningarna i vinter finns det redan ett system/regelverk (för individer, inte företag) för att hantera det redan. Det kallas ekonomiskt bistånd. Med minimala förändringar i socialtjänstlagen skulle det gå att administrera stödet den vägen.
Det skulle bli rätt mycket administration också....
 
  • Gilla
sir_daniel
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Det skulle bli rätt mycket administration också....
Tja, det man behöver är ju ett system där individen själv ansvarar för att samla in all information och fylla i den i ett formulär, ungefär som för bostadsbidrag. Sedan får man skriva under på heder och samvete.

Jag kan tycka att det är rimligt att lägga det på kommunernas bord.
(för privatpersoner alltså.. Även om jag inte är helt övertygad om helikopterpengar är bra för företag så finns det inget lagrum någonstans för att stödja företag på det sättet)
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det man behöver är ju ett system där individen själv ansvarar för att samla in all information och fylla i den i ett formulär, ungefär som för bostadsbidrag. Sedan får man skriva under på heder och samvete.

Jag kan tycka att det är rimligt att lägga det på kommunernas bord.
(för privatpersoner alltså.. Även om jag inte är helt övertygad om helikopterpengar är bra för företag så finns det inget lagrum någonstans för att stödja företag på det sättet)
I en annan tråd här i forumet så diskuteras just hur mycket fusk det är rörande heder och samvete när det gäller reseavdragen till arbetet. Där argumenterar vissa (inte jag dock) att man måste få bort möjligheten till fusk från systemet. Detta var också en av huvudorsakerna till att ett nytt system klubbades där (som dock den nya regeringen tänker riva upp).

Jag tror inte att risken för fusk skall underskattas. Likaså hur komplext det kan bli att få till det som krävs för att betala ut ersättningen.

Än en gång får jag nog komma till min vanliga slutsats, använd pengarna till att sänka skatten för de lågavlönade istället...
 
  • Gilla
Buford
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
I en annan tråd här i forumet så diskuteras just hur mycket fusk det är rörande heder och samvete när det gäller reseavdragen till arbetet. Där argumenterar vissa (inte jag dock) att man måste få bort möjligheten till fusk från systemet. Detta var också en av huvudorsakerna till att ett nytt system klubbades där (som dock den nya regeringen tänker riva upp).

Jag tror inte att risken för fusk skall underskattas. Likaså hur komplext det kan bli att få till det som krävs för att betala ut ersättningen.

Än en gång får jag nog komma till min vanliga slutsats, använd pengarna till att sänka skatten för de lågavlönade istället...
Ja, inte helt sällan är det, i alla fall i min bekantskapskrets inte helt ovanligt att det är samma individer som retar sig på "bidragsamhället" som också skrockar åt hur de rundar regelverk för att få mer i bidrag av staten genom diverse avdragssystem.
 
Buford Buford skrev:
Ja, inte helt sällan är det, i alla fall i min bekantskapskrets inte helt ovanligt att det är samma individer som retar sig på "bidragsamhället" som också skrockar åt hur de rundar regelverk för att få mer i bidrag av staten genom diverse avdragssystem.
Självklart, det är ju närmast brottsligt att inte utnyttja de system som finns, även om man ogillar principen... :crysmile:
 
V
@ @ndreas skrev:
Det är ju rätt idiotiskt att man inte tar någon hänsyn till de faktiska kostnaderna. Har nu låst ditt elpris på ett lågt elpris får du trots att du inte fått några högre elpriser ändå ta del av "bidraget". Mycket märkligt...
Helt rätt.

Varför skall bara den late som inte låst ta del av de.

Är väl ännu märkligare att den med rörligt skall ha lägre när de är lågt. O sen när de blir högre så skall denne kompenseras.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Självklart, det är ju närmast brottsligt att inte utnyttja de system som finns, även om man ogillar principen... :crysmile:
Ja och så lite fascinerande också! :cool:
 
M Matte Bygg skrev:
30 mille baseras på antalet företag som haft förbrukning över 6 MWh (Megawatt) under perioden som stödet avser. Så lägger man sig under 6 MWh så kommer stödet som budgeterats till 55 miljarder räcka till nästa prisstöd som kommer nästa år.
Man måste tänka framåt.

Edit:
6 MWh =6,000,000 kWh = 30 miljoner i stöd.
6MWh är lägre än vad mina solceller har producerat under samma period. Vi har förbrukat mer än 6MWh i vårt hushåll. Skönt med 30miljoner i stöd. Tror jag tar ledigt från jobb imorgon då.
 
pacman42 pacman42 skrev:
I en annan tråd här i forumet så diskuteras just hur mycket fusk det är rörande heder och samvete när det gäller reseavdragen till arbetet. Där argumenterar vissa (inte jag dock) att man måste få bort möjligheten till fusk från systemet. Detta var också en av huvudorsakerna till att ett nytt system klubbades där (som dock den nya regeringen tänker riva upp).

Jag tror inte att risken för fusk skall underskattas. Likaså hur komplext det kan bli att få till det som krävs för att betala ut ersättningen.

Än en gång får jag nog komma till min vanliga slutsats, använd pengarna till att sänka skatten för de lågavlönade istället...
Tja, det är ju därför det bör kombineras med ett fysiskt besök på försörjningsstöd. Att sitta med en person och gå igenom ansökan tror jag räcker för att avskräcka de flesta fuskarna...
 
G
hsd hsd skrev:
Kom ihåg att elrabatten endast avser elpriset, moms och avgifterna är det ingen rabatt på
Nej, det är "rabatt" kopplat till antal förbrukade kWh ingen koppling alls till kostnader eller priser.
 
Jag tycker det är ett rätt skapligt system men det går så klart inte att få till 100 % rättvisa.

Det man måste komma ihåg är att "storförbrukare" också är det som betalt in mest pengar överföringsavgift eller vad den nu heter. Så det är väl då ganska rättvist att de får mer tillbaka nu.

Så klart också en uppsida att inte ge kompensation till område 1 och 2 som den tidigare (S) modellen gjorde.

Incitamentet att spara finns också kvar då det inte finns något tak för hur hög en elräkning kan bli.
 
  • Gilla
Keiller och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.