Status
Inte öppen för fler kommentarer.
M MsTake skrev:
Jag laddar iaf mobilen på natten
Ja, på dagen använder man den ju. :D

Skämt åsido... Jag vet inte hur mycket som blir spillvärme i en mobilladdning, men batteriet rymmer väl i alla fall typ max 10-15 Wh, så kostnade kan nog inte vara annat än i storleksordningen ören per full mobilladdning oavsett om elen kostar 1 kr eller 10 kr/kWh.

Men visst, alla bäckar små.
 
Det blåser rejält municipal spotpriset är nere på nästan 1 öre/kWh.

Inte så kul att sitta med Svarte Petter avtalet just nu:)

Rörligt is da King
 
R
M Matte Bygg skrev:
Det blåser rejält municipal spotpriset är nere på nästan 1 öre/kWh.

Inte så kul att sitta med Svarte Petter avtalet just nu:)

Rörligt is da King
Varför skulle det inte vara de med rörligt som har svarte petter vid ett lågt pris per kWh? Du inser att ni med rörligt fortfarande betalar det viktade medelpriset? Säkerligen över 200 öre denna månad. Eller frågan är ju om du gör det. Det verkar som att du faktiskt inte fattar ett skit om detta.

Och vad är "municipal spotpriset" förresten? Något nytt du missförstått?
 
M Matte Bygg skrev:
Det blåser rejält municipal spotpriset är nere på nästan 1 öre/kWh.

Inte så kul att sitta med Svarte Petter avtalet just nu:)

Rörligt is da King
Du måste antingen följa intradagspriserna eller ha något konstigt dataflöde, för de siffror du pratar om är inte de vanliga spotpriserna i alla fall.
 
Känns att flera härinne är okunniga och jag har tappat lusten att dela med mig av kloka råd.

Nu får ni klara er på egen hand trots att ni inte är ”flygfärdiga” tweets.

Vi hörs när ni insett att ni gjort decenniets sämsta affär. Då blir mina kloka råd guldish värda.
 
  • Haha
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Känns att flera härinne är okunniga och jag har tappat lusten att dela med mig av kloka råd.

Nu får ni klara er på egen hand trots att ni inte är ”flygfärdiga” tweets.

Vi hörs när ni insett att ni gjort decenniets sämsta affär. Då blir mina kloka råd guldish värda.
Neeej! Lämna oss inte , du står för underhållningen!
 
  • Haha
  • Gilla
yonna och 5 till
  • Laddar…
Magnus E K
Priset är ju lägre nu kl 14 än det var tidigt i morse så varför man i herrans namn skulle plågat sig upp kl 6 förstår jag inte.

Tyvärr måste jag fortsätta snåla eftersom det är i slutet av månaden och bara återstår ett litet antal kWh för att inte överskrida gamla oktoberlägsta från 2020.
 
Tvättmaskinen går just nu vilket var planerat efter en snabbtitt hos Nordpool när lördagspriserna publicerats. Jag låter tabben med Nordpool ligga uppe på webläsaren så en omladdning är allt som behövs. Inte så jobbigt.

Apropå oktoberförbrukning: 2020 2390 kWh, 2021 932 kWh och hittills denna oktober 391 kWh inklusive 40 kWh elbilsladdning.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Neeej! Lämna oss inte , du står för underhållningen!
Alla som vill ha kvar min kompetens och ta del av kloka råd får anstränga sig för att ha kvar mig isåfall. Visa att ni är värda mina kloka råd genom att sluta ironisera mina inlägg.
 
  • Haha
AndersS och 2 till
  • Laddar…
K
M Matte Bygg skrev:
Alla som vill ha kvar min kompetens och ta del av kloka råd får anstränga sig för att ha kvar mig isåfall. Visa att ni är värda mina kloka råd genom att sluta ironisera mina inlägg.
[QUOTE="Matte Bygg, post:

det är den humoristiska underhållning vi vill ha kvar
 
M Matte Bygg skrev:
Känns att flera härinne är okunniga och jag har tappat lusten att dela med mig av kloka råd.

Nu får ni klara er på egen hand trots att ni inte är ”flygfärdiga” tweets.

Vi hörs när ni insett att ni gjort decenniets sämsta affär. Då blir mina kloka råd guldish värda.
Bästa inlägget hittills!!!
 
  • Gilla
Matte Bygg
  • Laddar…
E
R Rooney skrev:
Jag har rörligt elavtal hos Telge energi och fick idag min första faktura. Jag har timavläst elmätare och vad jag förstått så tjänar jag då på att försöka styra min elförbrukning mot de timmar då spotpriset är lågt.
Eftersom jag inte har någon elbil som jag behöver ladda så är jag tveksam till om det blir billigare för mig att använda timpris jämfört med traditionellt rörligt elpris.
På min faktura idag så står det:

[bild]
[bild]

Vad kommer 259,15 öre/kWh ifrån?
Går det att se vad jag skulle fått betala för september om jag haft ett vanligt rörligt elavtal istället som baseras på medelpriset (osäker på hur det beräknas)?
Jag bor i elområde 3.
Nej men gissning 5 % lägre pris.
 
M Matte Bygg skrev:
Upp o hoppa alla sjusovande timmisar. Ni missar rean. Kilowatten kostar 5 öre nu!

Nu gäller det att aktivera kilowatt-slukande sakerna:
1-LADDA BILEN direkt.
2-Torktumlaren på
3-tvätta kläder.
4-Fylla badkaret med härligt varmt vatten.
Bastun på 95 grader.
5-Laga mat till resten av veckan och portionera i matlådor.

med mera …

Detta är en timprisar-jägares stund för att spara watt. Snacka om stressande.

själv stänger jag av larmet som råkade vara aktiverat till 06:00 då jag vanligen stiger upp.

*gääsp. *Somnar om medan nu timmisar kan sluka tusentals watt till lördagsbrunchen:)
Haha du kan ju inte låta bli o reta publiken ;)

Jag har inte jagat priserna (än iaf), men jag är medveten om dem :) jag har lärt mig ställa in både diskmaskin, torktumlare och tvättmaskin på tidsinställning - ha.. jag visste inte ens att det fanns på dem innan! Hade jag helt klart nyttjat innan (om jag vetat). Min mor gör det för att det ska vara klart när hon går upp på morgonen eller kommer hem från jobbet.. så inte saker blir "liggande" utan går att effiktivisera tiden hemma så hon kan göra annat kul..

Jag låter dem numer sammanstråla.. dvs de blir klara tills jag vaknar runt 6 på morgonen :) Då kan man plocka ur.. och sedan "ha dagen fri" :) diskmaskinen tex fyller man ju under dagen.. så det blir ju perfekt!

Duschningen skjuter jag på nån timme OM det skiljer jättemycket i pris.. men jag duschar ju oftast innan jag ska sova .. och då är det allmänt billigt.

I övrigt är ju allt som vanligt.. man lagar mat.. äter.. värmen sköter sig själv.. kylskåpet är på dygnet runt ;)
 
M Matte Bygg skrev:
Prova ställa in bastubad på automat. Ska du basta i drömmen? Du måste fysiskt infinna dig i bastun om du ska basta när det är biiillligt som timprisarna vill göra.
Men nu är du fördomsfull och verkar leva på 70 talet. Alla vet att 99% av alla bastu i sverige är förråd.
Jag har ingen bastu här. Och vill jag basta så åker jag ner till badhuset och betalar några tior för att bada, basta och bubbla.
Så dum kan du inte vara.

Alla med ett arbete har råd att basta oavsett pris.
 
M Matte Bygg skrev:
Det blåser rejält municipal spotpriset är nere på nästan 1 öre/kWh.

Inte så kul att sitta med Svarte Petter avtalet just nu:)

Rörligt is da King
Rörligt är rätt värdelöst.
Elpriser 2022 - elen.nu

Snittet är brutalt med rörligt.
Nu kan jag automatiskt styra in allt på det billiga. Laga din mat i en tänd grill, imorgon blir det dyrt igen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.