Status
Inte öppen för fler kommentarer.
O
Rörigt pris i SE3 september: ca 310 öre/kWh inkl moms
Mitt pris med Greenely timdebitering: 209 öre/kWh inkl moms

Vi har ingen elbil. Varmvattenberedaren är inställd på "lyx" nattetid och "ekonomi" dagtid vilket gör att den brassar på när det är billigt på natten. I praktiken innebär det att den aldrig kör på natten. Detta har inte påverkat komfort öht när det kommer till varmvatten, men å andra sidan är vi inga jättekonsumenter av varmvatten. Hade nog inte gått om vi haft stora barn t.ex.
Vattenburen golvvärme där jag ställt in att den ska gasa med värmen på natten och sänka börvärdet på dagen. Värmen är ingen stor spelare ännu, vi får se hur det här går i vinter. Men planen är att elda i kaminen för att kompensera för ett lågt börvärde på dagen.
Disk och tvätt körs nattetid men inte maniskt. Behöver vi köra den på dagen gör vi det, det är inte där de stora pengarna sparas.
De dagar elen varit billig hela dagar har vi passat på att tvätta allt i tvättkorgen över dagen.

Så hittills har det lönar sig extremt väl med spotpris under min första månad, trots att vi inte har elbil eller solpaneler (än).
 
M Matte Bygg skrev:
Dagens tillkännagivande av mina vänner i regeringen om Elprisstödet bekräftar att det är oklokt med timpris.

Nu får vi fina halv-kronor för varje 1000 watt vi bränner

Har idag slängt mitt timpris-avtal i Sverkers röda soptunna ️

Jag åberopade distanslagen om 14 dagars ångersrätt.

Till mina vänner Ulf och Ebba: Tack. Även ni. Än Jimmie ska ha en stor bamsekram som tack för detta dina stöd.
Schyst trollning.:rofl:
 
Jag har rörligt S3 och förbrukat 19400 kWh och kommer få 9700 SEK av staten.

Testade det hypade och upphaussade timpris-avtalet som mupparna förespråkar i några dagar men det var skräp och stressande och bidrog till magont, på gränsen till tarmvred.

*Uschiamej.

Hur ska man agera för att få ut mesta av Elprisstödet? När pengarna kommer så vad göra?

Investera i solceller eller på börsen? Börsen kommer ju bara gå upp till jul för att återhämta årets nedgång säger mina seniora analytikervänner inom finanssektorn.

Edit: anser det än mer oklokt med timprisavtal av anledningar jag redogjort för här och i första inlägget.
 
Jag har timpris för det sköter sig själv och ändå sparar jag. Varför skulle jag välja något annat?

Fast nu ska jag ut i bubbelpoolen och slappa lite med en öl och nån film. Kan vara så att den är för varm dock. Vi timtomtar är inte vana att duscha varmt så här tidigt på kvällen. Får kanske ta badtofflorna och svalka mig i havet efter.

Infografik som jämför elförbrukning och kostnader med besparingar, 2019 kWh och 935 SEK sparat.
 
harry73 harry73 skrev:
För alla som gillar tråden, kan jag rekommendera denna med
[länk]
Håll dig till ämnet. Kom med konstruktiva och upplysande inlägg så vi alla kan bli klokare att läsa om det bra/dåliga med timpris.
 
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag har timpris för det sköter sig själv och ändå sparar jag. Varför skulle jag välja något annat?

Fast nu ska jag ut i bubbelpoolen och slappa lite med en öl och nån film. Kan vara så att den är för varm dock. Vi timtomtar är inte vana att duscha varmt så här tidigt på kvällen. Får kanske ta badtofflorna och svalka mig i havet efter.

[bild]
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag har timpris för det sköter sig själv och ändå sparar jag. Varför skulle jag välja något annat?

Fast nu ska jag ut i bubbelpoolen och slappa lite med en öl och nån film. Kan vara så att den är för varm dock. Vi timtomtar är inte vana att duscha varmt så här tidigt på kvällen. Får kanske ta badtofflorna och svalka mig i havet efter.

[bild]
Härligt. Trevlig helg min;)
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Magnus E K
M Matte Bygg skrev:
Hur ska man agera för att få ut mesta av Elprisstödet? När pengarna kommer så vad göra?
Köp en nedlagd men nyligen aktiv elintensiv industri innan brytpunkten (kolla att den ligger i rätt elområde). Annars inget direkt man kan göra nu.

Edit: Upptäckte nu att någon annan redan tipsat om detta i en annan tråd. Avsåg inte att stjäla idén.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Upp o hoppa alla sjusovande timmisar. Ni missar rean. Kilowatten kostar 5 öre nu!

Nu gäller det att aktivera kilowatt-slukande sakerna:
1-LADDA BILEN direkt.
2-Torktumlaren på
3-tvätta kläder.
4-Fylla badkaret med härligt varmt vatten.
Bastun på 95 grader.
5-Laga mat till resten av veckan och portionera i matlådor.

med mera …

Detta är en timprisar-jägares stund för att spara watt. Snacka om stressande.

själv stänger jag av larmet som råkade vara aktiverat till 06:00 då jag vanligen stiger upp.

*gääsp. *Somnar om medan nu timmisar kan sluka tusentals watt till lördagsbrunchen:)
 
  • Haha
Kristian Ask
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Upp o hoppa alla sjusovande timmisar. Ni missar rean. Kilowatten kostar 5 öre nu!

Nu gäller det att aktivera kilowatt-slukande sakerna:
1-LADDA BILEN direkt.
2-Torktumlaren på
3-tvätta kläder.
4-Fylla badkaret med härligt varmt vatten.
Bastun på 95 grader.
5-Laga mat till resten av veckan och portionera i matlådor.

med mera …

Detta är en timprisar-jägares stund för att spara watt. Snacka om stressande.

själv stänger jag av larmet som råkade vara aktiverat till 06:00 då jag vanligen stiger upp.

*gääsp. *Somnar om medan nu timmisar kan sluka tusentals watt till lördagsbrunchen:)
Varför ska folk upp och hoppa? De har ju ställt in allt på automat och allt sköter sig själv. Lite som att vara pilot, ställ bara in och häng med.

Vad är felet ?
 
  • Gilla
Nillea och 2 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
Varför ska folk upp och hoppa? De har ju ställt in allt på automat och allt sköter sig själv. Lite som att vara pilot, ställ bara in och häng med.

Vad är felet ?
Prova ställa in bastubad på automat. Ska du basta i drömmen? Du måste fysiskt infinna dig i bastun om du ska basta när det är biiillligt som timprisarna vill göra.
 
M Matte Bygg skrev:
Prova ställa in bastubad på automat. Ska du basta i drömmen? Du måste fysiskt infinna dig i bastun om du ska basta när det är biiillligt som timprisarna vill göra.
Du börjar bli tjatig, alla har råd att bastu när man vill.
 
  • Gilla
Rkarlsson
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du börjar bli tjatig, alla har råd att bastu när man vill.
Det är nog fler som håller med mig nu när alla argument och nackdelar mot timpris är kända.

Man ska inte lura in hederliga människor i en timpris-fälla. Det är cyniskt. Vi bör hjälpa varandra till kloka val och ekonomiskt bra beslut.
 
M Matte Bygg skrev:
Det är nog fler som håller med mig nu när alla argument och nackdelar mot timpris är kända.

Man ska inte lura in hederliga människor i en timpris-fälla. Det är cyniskt. Vi bör hjälpa varandra till kloka val och ekonomiskt bra beslut.
Precis, alla fördelar och nackdelar är kända och du har ju testat i hela två dagar och blev expert redan innan , du är ett geni!
 
  • Gilla
RoAd
  • Laddar…
Jag laddar iaf mobilen på natten
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.