O
KennethM KennethM skrev:
Som pensionerad elektriker med auktorisation vill man förmodligen inte göra detta efter som man förmodligen inte har någon försäkring att luta sig mot om olyckan skulle vara framme.
Jag håller inte med. De allra flesta har en hemförsäkring och alla hemförsäkringar innehåller både en ansvarsförsäkring och rättsskydd. Så oavsett om du ställer till det när du hjälper grannen klippa häcken, koka saft eller koppla el så har du ett fullgott försäkringsskydd.
 
Micke501 Och vad är det för intyg som du tror att du måste ha? Jag tror att du bara fabulerar.
 
  • Gilla
TRJBerg och 3 till
  • Laddar…
Grannen har gått i Pension, och vill inte jobba längre
Det är bara att acceptera. Skulle han hjälpa dig så får han en massa frågor av andra oxå ,och hur ska han kunna neka vissa och säga ja till vissa , utan tjafs plus att han troligtvis är rätt nöjd o less på att montera el åt folk , så leta reda på en elektriker som vill jobba istället som inte gått i pension
 
  • Gilla
BengtH och 2 till
  • Laddar…
A Achren57 skrev:
Har en pensionerad granne som varit elektriker. När jag frågat honom om hjälp med att dra lite kablar och inkoppling så kan han inte göra det, har inte behörighet säger han.

Han är utbildad elektriker och jobbat som det i herrans massa år, har inte han mer rätt att koppla med el än vad jag har som är en total novis.

Alltså en elektriker utan behörighet på sin fritid/pension får inte göra mer än en utan utbildning.
Nej, en anställd elektriker jobbar under företagets behörighet, vanligvigtvis en annan anställd eller som oftast ägare som innehar denna.

Utan anställning ingen behörighet. Det går dock som enskild person förutom att ta full behörighet såklart, att ansöka om en mindre omfattande personlig behörighet vilket möjliggör liiite större ingrepp i anläggningar motför lekmän.

Men det självklara i detta är ju såklart att han inte vill jobba för bullpengar åt dig.

Och som vanligt, som ett exempel. Bara för att en busschaufför har kört buss i 20 år betyder inte att han får köra buss i det fall han tappar körkortet.
 
O Steamboy skrev:
Jag håller inte med. De allra flesta har en hemförsäkring och alla hemförsäkringar innehåller både en ansvarsförsäkring och rättsskydd. Så oavsett om du ställer till det när du hjälper grannen klippa häcken, koka saft eller koppla el så har du ett fullgott försäkringsskydd.
Nope hans eller din hemförsäkring kommer inte att ersätta nedbrunnet hus. Du behöver ha en ansvarsförsäkring för detta.
 
  • Gilla
Bjerrod
  • Laddar…
E elmont skrev:
Micke501 Och vad är det för intyg som du tror att du måste ha? Jag tror att du bara fabulerar.
Du ska få en uppdaterad dokumentation av anläggningen när installatören är klar, men det får du inte för det finns inte med i hans egenkontroll. Du får bara dokumentationen om de byggt anläggningen från scratch.
Om du installerar solceller så får du förhoppningsvis dokumentation över den, men då har man avgränsat till att bara omfatta den anläggningen. Inkopplingen i bef central friskriver de sig från.
 
A
P pöölsa skrev:
Mellan år 2000 och 2020 dog 17 elyrkespersoner till följd av en elolycka. Under samma period förolyckades 49 lekmän på sin fritid.
Statistik från elsäkerhetsverket
Men lekmännen, dog de på grund av otillåtet hemmapul, tillåtet hemmapul som gick fel eller andra elolyckor?
 
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
lilytwig lilytwig skrev:
Du ska få en uppdaterad dokumentation av anläggningen när installatören är klar, men det får du inte för det finns inte med i hans egenkontroll. Du får bara dokumentationen om de byggt anläggningen från scratch.
Om du installerar solceller så får du förhoppningsvis dokumentation över den, men då har man avgränsat till att bara omfatta den anläggningen. Inkopplingen i bef central friskriver de sig från.
all dokumentation i elinstallationer är vad som avtalats mellan elfirma och kund, det finns inga "lagkrav" på att viss dokumentation ska överlämnas Och det finns inget godkännande som måste ges. Däremot finns det vissa krav på som ska utföras.
 
  • Gilla
Nyfniken och 3 till
  • Laddar…
E elmont skrev:
all dokumentation i elinstallationer är vad som avtalats mellan elfirma och kund, det finns inga "lagkrav" på att viss dokumentation ska överlämnas Och det finns inget godkännande som måste ges. Däremot finns det vissa krav på som ska utföras.
Jag skrev inget om godkännande.
Jo man är faktiskt skyldig som anläggningägare att se till att dokumentationen uppdateras. Det betyder inte per automatik att installatören ska göra det. Förmodligen får man beställa det separat.
Varje gång någon varit här så anmärker de på att föregående "elektriker" gjort fel. Och så lämnar de själva med ytterligare fel.
 
lilytwig lilytwig skrev:
Jo man är faktiskt skyldig som anläggningägare att se till att dokumentationen uppdateras
Vad är det för dokumentation som krävs? Enda jag har som kan kallas för dokumentation är att det står vad propparna går till. Krävs det något mer? Det mesta av elen är installerat 20 - 30 år sedan av tidigare ägare.
 
O
P pöölsa skrev:
Vad menar du med att vem som helst för kalla sig Elektriker? Så klart att man kan ljuga och säga att man är elektriker, precis som man kan identifiera sig som en katt eller en helikopter, men man får inte arbeta med det om man inte har rätt behörighet eller ingår i ett företags egenkontrollprogram. Och även om du ingår i ett egenkontrollprogram så krävs det utbildning och kompetens inom området du ska utföra arbeten inom.
Jag tror han menar precis det han säger. Det vill säga att elektriker inte är varken en skyddad yrkestitel eller ens ett yrke med några formella kvalifikationer. Faktum är att vem som helst, helt oberoende av utbildning, kan omfattas av ett egenkontrollprogram och att det är helt upp till arbetsgivaren att säkerställa att rätt kunskaper finns. Det går t.ex. att ha följande som en del i egenkontrollprogrammet:

"Företaget kan vid behov utnyttja instruerad personal. Dessa uppgifter skall dock tydligt specificeras och dokumenteras enligt mall i appendix X, och innan arbetat påbörjas skall nödvändiga kunskaper säkerställas och dokumenteras enligt formulär i appendix Y."

Sedan kan du i princip låta vem som helst göra vad som helst, så länge du följer ovanstående. Om något händer kommer det du skrivit i X och Y för det specifika fallet att granskas och bedömas. Jag skulle alltså t.ex. kunna ta in ett gäng från gatan, ge dem en kort utbildning på några dagar om hur de byter elmätare och sedan skicka ut dem på fältet och jobba.

Även om jag inte gör det som ett så tydligt undantag så kan jag ändå ta in en frisör, bagare eller konstnär och låta denne arbeta med elinstallationer i en helt vanlig anställning. Jag ansvarar då hela tiden för att deras kunskap motsvarar deras uppgifter över tid. För att de då skulle kalla sig elektriker finns inga formella hinder. Om de sedan efter 4-5 år går en påbyggnadskurs och läser in teorin för auktorisation kan de med ett intyg från mig ansöka om auktorisation hos Elsäkerhetsverket. Sett från systemet formella utformning är nämligen båd ECY-certifikat och gymnasiets elprogram fullständigt irrelevanta. Det är godkänd praktik och den formella auktorisationskursen som allt hänger på.

P pöölsa skrev:
Mellan år 2000 och 2020 dog 17 elyrkespersoner till följd av en elolycka. Under samma period förolyckades 49 lekmän på sin fritid.
Statistik från elsäkerhetsverket
Om du bemödar dig att läsa den ursprungliga rapporten ifrån Elsäkerhetsverket istället för att bara okritiskt klippa in ingressen på tidningen Elinstallatörens artikel så lär du dig två saker. Det första är att siffran skall vara 50 och inte 49. Det andra du lär dig är att dödsolyckorna i hemmet enbart utgör 15 av dessa. Gräver du djupare i den siffran kommer du att märka att det framför allt handlar om fel på elektriska apparater snarare än fel i den fasta anläggningen. Sätter vi det i perspektiv till andra olyckor så är det magnituder fler som dör av t.ex. cykelolyckor. Vi skulle alltså sannolikt kunna rädda fler liv genom att införa ett nationellt lagkrav på cykelhjälm. Eller varför inte cykelkörkort (auktorisation) så bara de som har tillräckliga kunskaper, omdöme och erfarenhet får cykla.

KennethM KennethM skrev:
Nope hans eller din hemförsäkring kommer inte att ersätta nedbrunnet hus. Du behöver ha en ansvarsförsäkring för detta.
Jag kände på mig att du eller någon annan skulle haka upp er på elinstallationsföretagens ansvarsförsäkring. Jag vet att du och många andra har bristfällig förståelse för vad en försäkring är och hur den fungerar, och att ni tror att den enda försäkringen i hela universum som gäller om minsta lilla el är inblandat är just installationsföretagets ansvarsförsäkring. Det är inte så det fungerar. Det är ingen skillnad på elektrikerns ansvarsförsäkring och snickarens ansvarsförsäkring. Det är exakt samma försäkring.

Min hemförsäkring täcker elolyckor och elbränder i min bostad, och om jag anlitat ett installationsföretag så gör den det oavsett om företaget har en ansvarsförsärking eller inte. För att den skall göra det måste jag uppfylla min del av avtalet. Det vill säga att jag måste uppfylla aktsamhetskravet. I korthet kräver det enbart att jag är på ett rimligt sätt ser till att min anläggning får löpande underhåll vid behov, att upptäckta brister åtgärdas, osv. Om jag ber en pensionerad elektriker åtgärda något i min anläggning så har jag uppfyllt villkoret. Det är nämligen rimligt att anta att en pensionerad elektriker både kan och får utföra arbetet korrekt. Det är inte lika självklart och rimligt att utgå från att jag skall ha full koll på ellagen och veta skillnaden mellan auktorisation och behörighet. Så mellan mig och mitt försäkringsbolag finns inga oklarheter. Den stora frågan blir om de betalar ur egen ficka, eller om de startar en tvist med den pensionerade elektrikern. Det blir då en fråga mellan elektrikern, hans försäkringsbolag och mitt försäkringsbolag. Inga av dessa är domstolar och ingen av dessa tar ställning till brott mot elinstallationslagen. Det är enbart villkoren, och bedömningen av dessa, med avseende på ansvar och rättsskydd. Hemförsäkringen här är personlg och lika relevant i det här sammanhanget som när en juridisk person (installationsföretag) har motsvarande försäkring för sin verksamhet.
 
Redigerat:
  • Gilla
  • Älska
bertilurban och 17 till
  • Laddar…
A
Scouten skrev:
Men lekmännen, dog de på grund av otillåtet hemmapul, tillåtet hemmapul som gick fel eller andra elolyckor?
Jag svarar åtminstone delvis mig själv, med den här rapporten. https://www.elsakerhetsverket.se/globalassets/publikationer/rapporter/elolycksfallsrapporter/elolycksfallsrapport-2021.pdf
D
en rapporten säger 50 lekmän på fritiden 2000-2021. Under perioden dog även 13 lekmän i arbete.

15 lekmän dog dog i hem och hushåll, 20 i elbanedrift, dvs klättrade på järnvägsvagnar mm. 11 inom elnät, 3 inom handel, 1 i gruvor.
 
  • Gilla
Oldfart
  • Laddar…
P pöölsa skrev:
Vad menar du med att vem som helst för kalla sig Elektriker? Så klart att man kan ljuga och säga att man är elektriker, precis som man kan identifiera sig som en katt eller en helikopter, men man får inte arbeta med det om man inte har rätt behörighet eller ingår i ett företags egenkontrollprogram. Och även om du ingår i ett egenkontrollprogram så krävs det utbildning och kompetens inom området du ska utföra arbeten inom.
"Endast den som fått en läkarlegitimation har rätt att kalla sig för läkare enligt 4 kapitlet 3 § Patientsäkerhetslagen. Om någon som inte har en läkarlegitimation skulle utge sig för att vara läkare kan hen få betala böter enligt 10 kapitlet 5 §"

Samma förbud gäller inte för "Elektriker". Så när någon säger att dom är det garanterar det egentligen ingenting, och är inte olagligt. Det var det jag skrev men du lyckades driva iväg till en jämförelse med katter och helikoptrar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P pöölsa skrev:
Mellan år 2000 och 2020 dog 17 elyrkespersoner till följd av en elolycka. Under samma period förolyckades 49 lekmän på sin fritid.
Statistik från elsäkerhetsverket
Som vanligt statistik helt utan kontext . De 17 arbetade med el och de 49 råkade ofta ut för elolycka av typen ojordad trädgårdsredskap mm.
Tyvärr har elsäkerhetsverket fått till ett för hårt skydd till förmån och monopol för allt för få elektriker. Med nödvändig kunskap och enklare kurs och prov måste det gå att få till en eller två enklare behörigheter om man dessutom endast har kurserna på svenska så exluderas de sim åker hem och inte tar ansvar.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
E elmont skrev:
Och det låga dödstalet har ingen koppling till dom strikta kraven? Skulle olyckorna vara lika få om det vore helt fritt fram?
[länk]
Ps
Ha även i åtanke att Thailand på intet vis tillhör dom U-länder som troligen har en betydligt sämre statistik.
Fler dör när dem går över gatan än elolyckor i hemmet...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.