wildeside
D dibb skrev:
Mitt förslag hade nog varit så här för privatpersoner. För elområde 3 i exemplet, och samma % i elområde 4.

1 - 15000 kWh får 100 % av 50 öre per kWh, vi kallar det ersättning nivå A.
15001 - 20000 kWh får 80 % av 50 öre = 40 öre per kWh, nivå B .
20001 - 25000 kWh får 60 % av 50 öre = 30 öre per kWh, nivå C.
25001 - 30000 kWh får 40 % av 50 öre = 20 öre per kWh, nivå D.
30001 - 35000 kWh får 20 % av 50 öre = 10 öre per kWh, nivå E.
Högre än 35000 kWh ger inget, nivå F

Så om det är en som förbrukat 40000 kWh, som nu får 40000 x 50 öre = 20000:-
Så blir det istället att , A = 7500:- , B = 2000:- , C = 1500:- , D = 1000:- , E = 500:- , F = 0:- = 12500:-
Det skulle kanske ge lite mer motivation att åtminstone försöka få ner sin förbrukning för framtiden.
Eller kanske inte, en del verkar ju inte bry sig.
Elförbrukningen har väl lite med hur stort huset är och hur många som bor i huset.
Blir ganska komplicerat att räkna ut vad som är stor eller låg förbrukare:thinking:
 
  • Gilla
Fairlane
  • Laddar…
wildeside wildeside skrev:
Elförbrukningen har väl lite med hur stort huset är och hur många som bor i huset.
Blir ganska komplicerat att räkna ut vad som är stor eller låg förbrukare:thinking:
Ja, ska vara förbrukning per hushåll och individ. Barnen och frun duschar och kör sina datorer respektive tvättat och höjer värmen. Jag får inte många kronor... Totalt sett är vi dock massiva förbrukare
 
Scouten skrev:
Finns säkert bättre sätt att utforma det, men jag vet inte hur det skulle se ut.

Visst förlorar jag en del eftersom vi investerat i solceller, som ju sänker min förbrukning och därmed minskar elrabatten, men det känns ändå ok.

Hur skulle man utforma det så att poolägare och andra ”slösare” inte fick ersättning?
Lätt, inför ett tak på ersättningen.
 
Nu använder vi genomsnittet på den "extra" kapacitetsavgift som betalats i respektive elprisområde de gångna 12 månaderna och återför det till respektive elanläggning utifrån den verkliga förbrukningen för anläggningen.

Har svårt att se att man kan göra det mycket rättvisare än det här förslaget utan att göra det enormt komplicerat och lägga in massa värdering av olika slag kring förbrukning.
 
Redigerat:
  • Gilla
katho75 och 3 till
  • Laddar…
S Sehawid skrev:
Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
Korpat mitt inlägg från annan tråd som passar bättre här:

”Angående nya eldstödet: borde det finnas ett tak?

Storförbrukande företag kommer kunna få hundratals miljoner. Vi pratar om bolag som förbrukat Terawattimmar! Detta är inte rätt.

Tänk alla företag som höjt sina priser med anledning av högre elpriser: Chipsmakare, pappersbruk, bagerier m.fl.

Dessa företag har redan täckt för ökade elkostnader genom prishöjningar och/eller krympt/minskat varorna till konsument.

Borde det inte finnas ett tak för ersättningen?”
 
  • Gilla
Lullejulle och 1 till
  • Laddar…
Eftersom ersättningen ska gå till ALLA elabonnemang måste det vara generellt. Det går inte att sätta regler för förbrukningen eftersom det även gäller t.ex. företag och kommuner med miljontals kWh i förbrukning.

Alternativet hade varit att man får ansöka och lämna uppgifter om inkomst och bostadsyta m.m. men då hade vi behövt en ny myndighet med ett par tusen anställda och stödet hade kommit lagom till sommaren 2024.
 
  • Gilla
katho75 och 2 till
  • Laddar…
AnneFi
wildeside wildeside skrev:
Elförbrukningen har väl lite med hur stort huset är och hur många som bor i huset.
Blir ganska komplicerat att räkna ut vad som är stor eller låg förbrukare:thinking:
Och vi har trängt ihop oss två familjer i samma hus, så då är vår förbrukning kanske inte så hemsk ändå för vi har ändå "sparat" in ett hushåll.
 
M Matte Bygg skrev:
Korpat mitt inlägg från annan tråd som passar bättre här:

”Angående nya eldstödet: borde det finnas ett tak?

Storförbrukande företag kommer kunna få hundratals miljoner. Vi pratar om bolag som förbrukat Terawattimmar! Detta är inte rätt.

Tänk alla företag som höjt sina priser med anledning av högre elpriser: Chipsmakare, pappersbruk, bagerier m.fl.

Dessa företag har redan täckt för ökade elkostnader genom prishöjningar och/eller krympt/minskat varorna till konsument.

Borde det inte finnas ett tak för ersättningen?”
Tänkte du då att vi ska räkna ut hur mycket en specific chipspåse ökat i pris samt hur många kWh det går åt för att producera den för att se om företaget i fråga redan kompenserat sig själv fullt ut eller om det skulle kunna få ersättning?
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Storförbrukarna har ju även betalt in mer i överföringsavgifter och mer energiskatt än småförbrukarna, pengar nu som omfördelas….

Tror det blir svårt att handlägga ett par miljoner el-abonnenter rent praktiskt. Dessutom hur ska det finansieras?

Man får helt enkelt acceptera en rak ersättning baserad på förbrukningen. Det nog inget att dra för stora växlar på att grannen fick 768kr mer han har en pool…
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Matte Bygg skrev:
Korpat mitt inlägg från annan tråd som passar bättre här:

”Angående nya eldstödet: borde det finnas ett tak?

Storförbrukande företag kommer kunna få hundratals miljoner. Vi pratar om bolag som förbrukat Terawattimmar! Detta är inte rätt.

Tänk alla företag som höjt sina priser med anledning av högre elpriser: Chipsmakare, pappersbruk, bagerier m.fl.

Dessa företag har redan täckt för ökade elkostnader genom prishöjningar och/eller krympt/minskat varorna till konsument.

Borde det inte finnas ett tak för ersättningen?”
Storförbrukare har betalat och betalar även nu mycket, mycket mer till "potten".
Vissa företag har kunnat höja priserna, men om de kunnat kompensera sig fullt ut eller inte är ju lite intressant också? Andra företag kan absolut inte höja för att kompensera sina ökade kostnader.

Hur man än utformar ett sådant här förslag så kommer det vara lätt att hitta folk som tycker att just den lösningen är fel och orättvis.
 
  • Gilla
katho75 och 1 till
  • Laddar…
A
C Carl Johansson skrev:
Lätt, inför ett tak på ersättningen.
Ja, men om du är en storförbrukare på grund av att du har ett gammalt kulturminnesmärkt hus då? Då blir det ju orättvist ändå.
 
  • Gilla
Kristian Ask och 1 till
  • Laddar…
C Carl Johansson skrev:
Lätt, inför ett tak på ersättningen.
På vilken nivå skulle taket läggas på, tycker du?
 
Keiller Keiller skrev:
På vilken nivå skulle taket läggas på, tycker du?
30 miljoner SEK.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
R
M Matte Bygg skrev:
30 miljoner SEK.
Varför inte 35 miljoner? Eller två miljarder? Eller 19 tusen?

Hur kom du fram till din siffra?
 
  • Gilla
Avig
  • Laddar…
En karaktär som gör ett finger till mun gest och texten "ONE BILLION
 
  • Haha
katho75 och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.