Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
 
  • Gilla
HEM2121 och 4 till
  • Laddar…
V
S Sehawid skrev:
Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
Klockrent o rättvist (y)
 
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
A
Finns säkert bättre sätt att utforma det, men jag vet inte hur det skulle se ut.

Visst förlorar jag en del eftersom vi investerat i solceller, som ju sänker min förbrukning och därmed minskar elrabatten, men det känns ändå ok.

Hur skulle man utforma det så att poolägare och andra ”slösare” inte fick ersättning?
 
  • Gilla
katho75 och 6 till
  • Laddar…
S Sehawid skrev:
Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
Du har en bra poäng min vän.
 
AnneFi
Scouten skrev:
Finns säkert bättre sätt att utforma det, men jag vet inte hur det skulle se ut.

Visst förlorar jag en del eftersom vi investerat i solceller, som ju sänker min förbrukning och därmed minskar elrabatten, men det känns ändå ok.

Hur skulle man utforma det så att poolägare och andra ”slösare” inte fick ersättning?
Ja jag tänker också att det skulle vara svårt. Hur ska man ens kunna se skillnad på slösare och de som kämpar?
Vår luft/vatten panna gick sönder förra höst/vintern. Vi lade väldigt mycket pengar på att försöka laga den men den gick sönder direkt igen. Har inte fått ny levererad förrän nu. Vår förbrukning är sänkt med 60 % jämfört med förra året senaste månaden
Vi har verkligen inte medvetet slösat förra året utan med tanke på priserna gjorde vi vårt bästa med att spara in.
Finns säkert många fler som varit i samma situation.
 
  • Gilla
katho75 och 4 till
  • Laddar…
K
S Sehawid skrev:
Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
Menar du att de med elbil eller spabad går med vinst.
Man får tillbaka en femtioöring / kwh men skatt och moms kostar fortfarande skjortan för de sk.storförbrukarna, och även för " småförbrukarna"
 
  • Gilla
katho75 och 10 till
  • Laddar…
K
Scouten skrev:
Finns säkert bättre sätt att utforma det, men jag vet inte hur det skulle se ut.

Visst förlorar jag en del eftersom vi investerat i solceller, som ju sänker min förbrukning och därmed minskar elrabatten, men det känns ändå ok.

Hur skulle man utforma det så att poolägare och andra ”slösare” inte fick ersättning?
Nej du förlorar inget, du vinner på insparade skatter och avgifter.
Även jag har beställt solceller. :)
 
  • Gilla
Bo Olofsson och 1 till
  • Laddar…
S
S Sehawid skrev:
Elrabatten som ska genomföras för vissa områden i Sverige slår väl helt fel, kan jag tycka. Villaägare som har pool, bubbelpool,elbilar med mera behöver knappast anstränga sig för att få ner elförbrukning då man får mer ersättning ju mer kWh man gör av med. Villaägare som har investerat i solceller ,bergvärme, värmepumpar med mera får alltså samma rabatt på kWh. Myndigheterna vill att vi ska spara el så den ska räcka till alla i vinter annars finns risk att el stängs ner vissa tider då elförbrukning slår i taket. Borde inte dom villaägare som anstränger sig för att spara på elen bli lite mer kompenserade än storförbrukare som inte bryr sig om hur mycket el eller vad kilowatten kostar. Jag är själv börjat få ner farten på elmätaren då poolen är för första gången helt avstängd samt laddar elbilen bara på natten. Kunde vara intressant vad ni tänker om elrabatten, det finns säkert både för och nackdelar.
om man har köpt solceller, värmepumpar osv. så har man redan fått tillräckligt med bidrag så vad gnälls det om egentligen? :O
 
  • Gilla
  • Wow
Peter_Ker och 6 till
  • Laddar…
Vet inte om storförbrukare tjänar så värst mycket på detta bidraget
Man har ju en kostnad på 45 öre i energiskatt + överförings avgift ca 22 öre ett elpris på XX antal öre/kWh
Så någon "vinst" kan inte jag se med 79 eller 50 öres "rabatt" :cool:
 
  • Gilla
katho75 och 7 till
  • Laddar…
Mitt förslag hade nog varit så här för privatpersoner. För elområde 3 i exemplet, och samma % i elområde 4.

1 - 15000 kWh får 100 % av 50 öre per kWh, vi kallar det ersättning nivå A.
15001 - 20000 kWh får 80 % av 50 öre = 40 öre per kWh, nivå B .
20001 - 25000 kWh får 60 % av 50 öre = 30 öre per kWh, nivå C.
25001 - 30000 kWh får 40 % av 50 öre = 20 öre per kWh, nivå D.
30001 - 35000 kWh får 20 % av 50 öre = 10 öre per kWh, nivå E.
Högre än 35000 kWh ger inget, nivå F

Så om det är en som förbrukat 40000 kWh, som nu får 40000 x 50 öre = 20000:-
Så blir det istället att , A = 7500:- , B = 2000:- , C = 1500:- , D = 1000:- , E = 500:- , F = 0:- = 12500:-
Det skulle kanske ge lite mer motivation att åtminstone försöka få ner sin förbrukning för framtiden.
Eller kanske inte, en del verkar ju inte bry sig.
 
Redigerat:
  • Gilla
jocke31 och 6 till
  • Laddar…
Finns det någon gräns över vilken man betraktas som storförbrukare? Och någon gräns under vilken man betraktas som lågförbrukare? Och om man ligger någonstans däremellan betraktas man då som normalförbrukare?
 
  • Gilla
MiaV
  • Laddar…
Keiller - Eon har ett billigare abbonemang som är upp till 8000 kWh per år, så tror att man kan säga att då är man lågförbrukare.
Normalförbrukare ligger nog runt 15000 - 18000 kWh per år. Här på Byggahus finns "jämför din elförbrukning med andra" Väljer du där "bostadstyp villa", så ger det idag ett genomsnitt på 15370 kWh, av 3678 hushåll.
Storförbrukare tycker iallafall jag att 30000 kWh eller mer är för en enfamiljsvilla.
Sen företag där kan ju tillverkning göra att det drar iväg till miljontals kWh. Typ smältverk.
 
G GA Anderson skrev:
Vet inte om storförbrukare tjänar så värst mycket på detta bidraget
Man har ju en kostnad på 45 öre i energiskatt + överförings avgift ca 22 öre ett elpris på XX antal öre/kWh
Så någon "vinst" kan inte jag se med 79 eller 50 öres "rabatt" :cool:
Nej precis - lätt att lura sig om man bara jämför elpriset på elhandelsfakturan. 50 öre täcker ju precis som du skriver omöjligt ens den rörliga delen av fakturan från elnätsbolaget.
 
  • Gilla
MagicFingers och 1 till
  • Laddar…
D dibb skrev:
Mitt förslag hade nog varit så här för privatpersoner. För elområde 3 i exemplet, och samma % i elområde 4.

1 - 15000 kWh får 100 % av 50 öre per kWh, vi kallar det ersättning nivå A.
15001 - 20000 kWh får 80 % av 50 öre = 40 öre per kWh, nivå B .
20001 - 25000 kWh får 60 % av 50 öre = 30 öre per kWh, nivå C.
25001 - 30000 kWh får 40 % av 50 öre = 20 öre per kWh, nivå D.
30001 - 35000 kWh får 20 % av 50 öre = 10 öre per kWh, nivå E.
Högre än 35000 kWh ger inget, nivå F

Så om det är en som förbrukat 40000 kWh, som nu får 40000 x 50 öre = 20000:-
Så blir det istället att , A = 7500:- , B = 2000:- , C = 1500:- , D = 1000:- , E = 500:- , F = 0:- = 12500:-
Det skulle kanske ge lite mer motivation att åtminstone försöka få ner sin förbrukning.
Eller kanske inte, en del verkar ju inte bry sig.
Du såg att ersättningen gällde retroaktivt för ett år tillbaka?
 
  • Gilla
Nalleman64 och 3 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Du såg att ersättningen gällde retroaktivt för ett år tillbaka?
Ja.
Detta är bara mina tankar vad jag tycker.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.