Pontus95 Pontus95 skrev:
100% av SE3 och SE4 får ju pengarna, det jag tycker är lustigt
Jag hade gärna sett ett behovsprövat belopp men de har redan skrivit att det blir för kostsamt och svårt att reda ut. Ska vi får it något lättnad i år till de som behover får nog den del som täljer guld med smörkniv falla genom gallret. Jag tycker det är bättre än förra årets schablonbelopp i alla fall.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
S
Pontus95 Pontus95 skrev:
[bild]

Detta år köper jag helt å hållet, men vad menar du med enorm fördel år efter år? Det handlar om enstaka ören.

Förvisso är skillnaderna ganska små relativt sett. Men fördelarna bara 2020, 2021 och 2022 har varit minst sagt absurda.
 
J
50 öre per förbrukad kWh enligt det senaste referensåret är ju ett stöd, men det är ändock inte mycket att komma med när priserna rör sig mot 500 öre per kWh.

Högkostnadsskydd är det knappast, utan liknar mer ett socialbidrag.
 
  • Gilla
MagicFingers och 2 till
  • Laddar…
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jag hade gärna sett ett behovsprövat belopp men de har redan skrivit att det blir för kostsamt och svårt att reda ut. Ska vi får it något lättnad i år till de som behover får nog den del som täljer guld med smörkniv falla genom gallret. Jag tycker det är bättre än förra årets schablonbelopp i alla fall.
Jo absolut, det är nog rätt så svårt att få till något som överhuvudtaget är rättvist, med tanke på att vissa väljer å investera i typ bergvärmepump medan andra kanske har hus med lägre behov fast kör direktverkande och därmed gör av med med kWh ändå, och norges variant skulle ju kunna leda till skaplig överkonsumtion nu när en del säkert "lärt sig leva" med de höga priserna, vilket ju heller inte är önskvärt i dagsläget, så har inget bra förslag själv.
Och absolut förstår jag att de kan va rimligt att utesluta norr, jag gråter inte direkt, har fortfarande kvar pengar från de 6000 som gavs ut i våras, men de va nog lite konstigt denna gång bara.
 
  • Gilla
Kristian Ask
  • Laddar…
Fast om man klarart sig hit och nu får "bidrag" (vet inte vad man får skriva utan att någon ska märka ord) för att klara vintern så klarar man sig efter också. Sen får vi se vad som händer framöver ochh till nästa år.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Pontus95 Pontus95 skrev:
Jo absolut, det är nog rätt så svårt att få till något som överhuvudtaget är rättvist, med tanke på att vissa väljer å investera i typ bergvärmepump medan andra kanske har hus med lägre behov fast kör direktverkande och därmed gör av med med kWh ändå, och norges variant skulle ju kunna leda till skaplig överkonsumtion nu när en del säkert "lärt sig leva" med de höga priserna, vilket ju heller inte är önskvärt i dagsläget, så har inget bra förslag själv.
Och absolut förstår jag att de kan va rimligt att utesluta norr, jag gråter inte direkt, har fortfarande kvar pengar från de 6000 som gavs ut i våras, men de va nog lite konstigt denna gång bara.
Sagt det innan. Det borde ligga i allas intresse att minska sin förbrukning.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
R
Pontus95 Pontus95 skrev:
Det jag menar är hur de tänkte när de gav de med fast pris i söder men ingen i norr, finns de med fast pris även i norr
Hur tänkte de när varenda person i se1 och se2 redan fick hela sin el betald i början av året tack vare el stödet då? Var väl en hel del som till och med fick betalt för att använda el.

Kolla priserna som redan visats tidigare i tråden och inse att ni trots allt haft det/har det ganska bra gällandes elpriserna mot resten av landet. För du har inte behövt betala 400öre/kwh eller hur…
 
R RalleB skrev:
Hur tänkte de när varenda person i se1 och se2 redan fick hela sin el betald i början av året tack vare el stödet då?

Kolla priserna som redan visats tidigare i tråden och inse att ni trots allt haft det/har det ganska bra gällandes elpriserna mot resten av landet. För du har inte behövt betala 400öre/kwh eller hur…
Ja förra vintern var också orimlig hur det gjorde stödet enligt mig, och jag pratar fortfarande om de med fast pris i söder, inte de med rörligt.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
R RalleB skrev:
Hur tänkte de när varenda person i se1 och se2 redan fick hela sin el betald i början av året tack vare el stödet då? Var väl en hel del som till och med fick betalt för att använda el.

Kolla priserna som redan visats tidigare i tråden och inse att ni trots allt haft det/har det ganska bra gällandes elpriserna mot resten av landet. För du har inte behövt betala 400öre/kwh eller hur…
Och nej, ingen fick betalt, även på 20 öre så kostar 2000kwh mer än 2000kr totalt
 
  • Gilla
  • Älska
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
K K. L skrev:
Själv har jag ett fastprisavtal på 45 öre.
Äntligen gav det lite utdelning att inte spela på elpriserna.
Önskar dig lycka till den dag du ska förnya ditt fasta elavtal… det lär bli ett bryskt uppvaknade i likhet med vad vi upplevde i mars när vårt fasta låga treårsavtal på 38 öre/kWh i SE4 löpte ut. Nya fasta avtalspriserna var ca 7-10 ggr högre än de tidigare (om det ens erbjöds) så det var liksom inget att välja på än att köra rörligt.

Timpris lär bli norm framöver så på sätt och vis bra att kunna börja omställningen så fort som möjligt som privatperson.
 
  • Gilla
kulle och 3 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Önskar dig lycka till den dag du ska förnya ditt fasta elavtal… det lär bli ett bryskt uppvaknade i likhet med vad vi upplevde i mars när vårt fasta låga treårsavtal på 38 öre/kWh i SE4 löpte ut. Nya fasta avtalspriserna var ca 7-10 ggr högre än de tidigare (om det ens erbjöds) så det var liksom inget att välja på än att köra rörligt.

Timpris lär bli norm framöver så på sätt och vis bra att kunna börja omställningen så fort som möjligt som privatperson.
Ja, det måste varit ett hårt slag
 
  • Gilla
Brotorpet och 1 till
  • Laddar…
J
Pontus95 Pontus95 skrev:
Ja förra vintern var också orimlig hur det gjorde stödet enligt mig, och jag pratar fortfarande om de med fast pris i söder, inte de med rörligt.
Tycker du att det gäller alla fasta typer av avtal, att de ska missgynnas när alternativen blir för dåliga?

Det är mycket konstig logik och borde i så fall även gälla åt andra hållet.
 
R
Pontus95 Pontus95 skrev:
Och nej, ingen fick betalt, även på 20 öre så kostar 2000kwh mer än 2000kr totalt
Ok, om man hade 2000kwh/månad så fick ni betala ungefär 0-100kr totalt ungefär för era elräkningar i vintras.
Hade ni 3000kwh/månaden så kanske 3-400kr totalt? Efter bidraget dvs.

I SE3 för december fakturan på 2000kwh så fick jag betala totalt 4600 EFTER elbidraget var draget.

Så nej, att se1 och se2 är undantaget nu är inte orättvist nånstans. Speciellt då dessa pengar är till för exakt det här.

Sen att nån har bundet spelar mindre roll, ni hade som sagt så där större delen av se1 och 2 fick i princip hela sina räkningar betalda i vintras.

Men visst hade det varit fint att haft bundet och fått det ”gratis” men den lilla klicken lär vara minimal.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Dom 18 000 invånarna i Sollefteå kommun måste känna sig supernöjda med detta förslag. Kommunen står enligt ett reportage i SVT för 7% av landets totala elproduktion genom bla 18 st vattenkraftverk och massor av vindkraftverk. En på många sätt fördärvad älv och övrig natur. Men stödet går till de som säger nej till vindkraft där just de bor.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 6 till
  • Laddar…
M Myckling skrev:
Dom 18 000 invånarna i Sollefteå kommun måste känna sig supernöjda med detta förslag. Kommunen står enligt ett reportage i SVT för 7% av landets totala elproduktion genom bla 18 st vattenkraftverk och massor av vindkraftverk. En på många sätt fördärvad älv och övrig natur. Men stödet går till de som säger nej till vindkraft där just de bor.
Du kan glädja dig med att elbidrag leder till högre priser och därmed mer intäkter till Sollefteå. Och högre inflation förstås.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.