Problemet är att för försäkringsbolag och en del andra har ordet tätskikt en rent religiös innebörd. Typ sticker någon en knappnål genom ett tätskikt är det katastrof och badrummet är oanvändbart.
 
G Guzzen1 skrev:
Nä men eländet måste ju vara bra förankrat. Det räcker ju inte med klister uppe på takpappen. Kommer det en rejäl storm så far ju taket av precis som i USA på deras pappkartonghus. Fast det blir ju fin takhöjd a la infinitum.
man spikade strö läktena oxså
 
Fairlane
L lbgu skrev:
Så bara för att du tycker AC är jättebra så måste andra också tycka det. TS skriver ju själv om dålig erfarenhet av AC, finns massor på nätet där folk är missnöjda med AC. Allt missnöje verkar rikta sig mot deras besiktningsverksamhet, vad jag vet finns det inget utbrett missnöje med skadedjursdelen. Där är de antagligen kompetenta, Du måste väl ändå kunna respektera att folk kan ha negativa uppfattningar om ett bolag och därför inte vilja anlita dem. Oavsett om uppfattningen saknar grund eller ej.
Nu vrider du mina ord. Jag tycker inte AC är jättebra, men jag tror väldigt många har en negativ bild av dem, utan någon egen erfarenhet, eller för all del en erfarenhet av just en försäkringsbesiktning när man reagerar för att de bara tittar ytligt, fel förväntningar. Självklart finns det folk som är missnöjda också. Folk får tycka vad dem vill för min del, men jag tror trots allt att många tycker utan egen erfarenhet.

Lösningen är dock enkel, välj ett annat försäkringsbolag, fråga om man kan ta en högre premie istället eller om man kan exkludera de delar som besiktningen avser.

L lbgu skrev:
Banken blir nog inte glad ifall man låter delar av fastigheten vara oförsäkrad. Det jag råkade utför innebar att om jag inte fixade det så skulle inte byggnadens försäkring gälla. Så jag var tvungen att fixa det trots att jag tyckte det var onödigt. Allt bara för att jag varit dum och släppt in en inspektör. Men man lär sig av sina misstag.
Ska Folksam anpassa sina krav efter vad banken tycker? Kunden får välja om de vill uppfylla kraven helt eller inte.

L lbgu skrev:
Jag skulle tro att det finns en del som skulle påpeka att ansiktsmask inte är någon garanti.
Säkert, de vill säkert inte släppa in någon för att besiktiga en eventuell skada heller, eller släppa in någon som återgärdar skadan, om de är så rädda. Men återigen, man kan välja ett annat bolag eller undersöka vilka möjligheter som finns med att undanta vissa delar, alternativt en högre premie.

L lbgu skrev:
Anledningen att jag skrev listan var att en annan skribent inte kunde komma på ett enda skäl varför någon inte skulle vilja släppa in AC i sitt hem. Det finns nog massor med fullgoda skäl förutom vad jag just skrivit, så vi kan kanske ändå vara överens om att det finns en hel del skäl varför man inte vill ha in en inspektör. Ett annat kanske inte helt rumsrent skäl är att man håller på med viss växtodling hemma som man inte vill skylta med. Skulle inte förvåna mig om det finns några tusen i landet som sysslar med sånt, men de vill kanske ändå ha hemmet försäkrat ;)
Flytta dina Canabis-plantor till ett område som inte besiktigas?
Hur gör man sen om en skada inträffar? Ska man hindra besiktning av skadan då också?
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Som jämförelse så ville Trygg Hansa genomföra en besiktning av föräldrarnas landställe när försäkringen tecknades av mamma efter att pappa gick bort. Försäkringen var giltig, men husbocksdelen gällde inte om man inte genomförde besiktningen. Är man rädd för Covid, stölder, smutsiga strumpor eller något annat så bokar man helt enkelt inte någon besiktning och tar risken med husbock, enkelt.

I de fall jag varit med om så har det inte varit frågan om någon som plötsligt ringer på dörren, utan man kommer överens om en dag och tid.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Ska Folksam anpassa sina krav efter vad banken tycker? Kunden får välja om de vill uppfylla kraven helt eller inte.
Suck, jag skrev ju bara ett skäl varför jag inte vill ha in en inspektör. Hade inte inspektören anmält sitt fynd till försäkringsbolaget hade jag sluppit allt strul och kostnader. Ju mindre folk som är associerade med försäkringsbolaget som snokar hemma desto mindre risk att de hittar något som försäkringsbolaget hugger på.
Bättre att låta försäkringsbolaget vara lyckligt ovetande.
 
  • Haha
nissenhj
  • Laddar…
G Guzzen1 skrev:
Tyckte dom att läkten skulle limmas då eller vad?
Det känns ju tryggt med takpannor uppe på det och lite snötyngd. Då kan man ju få uppleva när hela taket kommer nerfarande för fulla trumpetet.
Oklart… ringde chefen och frågade.. lite mummlande och inga direkta svar..
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Det är min teori iallafall. Folk verkar ju helt livrädda att ta in Anticimex i deras hus av någon anledning så jag försöker förstå varför. Har faktiskt väldigt svårt att förstå problemet.
Då har du nog sovit de senaste åren. Men ac har inte det bästa ryktet. För min del så har 2 av 3 besiktningar haft fel. Så nej ac undviker jag att släppa in genom min dörr så länge jag kan. Dock så kan jag släppa in någon besiktningsman från annat företag. Jag har inget att dölja.
Vad gäller besiktnings innehåll, så vill jag minnas att det var längre en koll under dm och kyl. utan de var inne i badrum och duschen i ts där knacka hon på väggarna.
Att bara skicka in någon för att kolla efter läckageskydd under dm och kyl känns ganska onödigt. Men som sagt, det lär vara olika krav från olika fb.
Så, jag har också svårt att se problemet med en besiktning. (så länge det inte är ac).
 
Fairlane Fairlane skrev:
Nu vrider du mina ord. Jag tycker inte AC är jättebra, men jag tror väldigt många har en negativ bild av dem, utan någon egen erfarenhet, eller för all del en erfarenhet av just en försäkringsbesiktning när man reagerar för att de bara tittar ytligt, fel förväntningar. Självklart finns det folk som är missnöjda också. Folk får tycka vad dem vill för min del, men jag tror trots allt att många tycker utan egen erfarenhet.

Lösningen är dock enkel, välj ett annat försäkringsbolag, fråga om man kan ta en högre premie istället eller om man kan exkludera de delar som besiktningen avser.


Ska Folksam anpassa sina krav efter vad banken tycker? Kunden får välja om de vill uppfylla kraven helt eller inte.


Säkert, de vill säkert inte släppa in någon för att besiktiga en eventuell skada heller, eller släppa in någon som återgärdar skadan, om de är så rädda. Men återigen, man kan välja ett annat bolag eller undersöka vilka möjligheter som finns med att undanta vissa delar, alternativt en högre premie.


Flytta dina Canabis-plantor till ett område som inte besiktigas?
Hur gör man sen om en skada inträffar? Ska man hindra besiktning av skadan då också?
tja om man har en negativ bild av ett företag brukar det finnas en anledning. Som med alla recensioner så är det större risk att man undviker ett företag med dåliga omdömen än ett med mestadels bra omdömen. Enkelt...
Jag ser inget fel i det. Jag är övertygad om att du resonerar likadant. Du skulle inte besöka en butik med största delen nehativa och vettiga omdömen. Du skulle åtminstone fundera innan. Själv så har 2 av 3 besiktningar innehållit fel. Så nu vet du min erfarenhet och så har du fått förklarat varför folk är negativa.

Men jag har inte heller råkat ut för någon besiktnings besök som är inbokat.
Så varken du eller jag kommer nog bli tagna med cannibisplantan framme.
 
Fairlane
Bananskalare Bananskalare skrev:
tja om man har en negativ bild av ett företag brukar det finnas en anledning. Som med alla recensioner så är det större risk att man undviker ett företag med dåliga omdömen än ett med mestadels bra omdömen. Enkelt...
Jag ser inget fel i det. Jag är övertygad om att du resonerar likadant. Du skulle inte besöka en butik med största delen nehativa och vettiga omdömen. Du skulle åtminstone fundera innan. Själv så har 2 av 3 besiktningar innehållit fel. Så nu vet du min erfarenhet och så har du fått förklarat varför folk är negativa.

Men jag har inte heller råkat ut för någon besiktnings besök som är inbokat.
Så varken du eller jag kommer nog bli tagna med cannibisplantan framme.
Visst föredrar jag ett företag med bra rykte, och att ändra ett rykte är svårt, särskilt till det bättre.
Jag undviker till exempel vissa bilmärken, men det är ju inte allrid så att de bilarna är dåliga. Det är nog många som undviker de märken som intresserar mig, för att se hört något negativt, känner någon som råkat ut för.problem eller har egna erfarenheter. Jag försöker bara nyansera bilden en aning.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Fairlane
L lbgu skrev:
Suck, jag skrev ju bara ett skäl varför jag inte vill ha in en inspektör. Hade inte inspektören anmält sitt fynd till försäkringsbolaget hade jag sluppit allt strul och kostnader. Ju mindre folk som är associerade med försäkringsbolaget som snokar hemma desto mindre risk att de hittar något som försäkringsbolaget hugger på.
Bättre att låta försäkringsbolaget vara lyckligt ovetande.
Ja för dig konsumenten är det bättre att försäkringsbolaget är ovetande, om man bortser från de kunder som faktiskt lär sig något av besiktningen och kan göra små förbättringar för en liten kostnad.

För försäkringsbolaget däremot är det tvärtom, de vill veta vad de försäkrar och kunna ge tips på förbättringar för att hålla nere sina kostnader.

Sen ska de två parterna komma överens om ett avtal och säger då försäkringsbolaget att de vill genomföra en besiktning och försäkringstagaren inte vill gå med på det så blir det inget avtal. Då får man antingen vika ner sig som kund, eller gå vidare till nästa försäkringsbolag eller köra med begränsad eller ingen försäkring. Alternativet "jag släpper inte in besiktningsmannen, men kommer ha fullt försäkringsskydd" ser jag inte hur det går till.
 
  • Älska
nissenhj
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Visst föredrar jag ett företag med bra rykte, och att ändra ett rykte är svårt, särskilt till det bättre.
Jag undviker till exempel vissa bilmärken, men det är ju inte allrid så att de bilarna är dåliga. Det är nog många som undviker de märken som intresserar mig, för att se hört något negativt, känner någon som råkat ut för.problem eller har egna erfarenheter. Jag försöker bara nyansera bilden en aning.
För att nyansera tråden går det kanske inte så värst bra. Men du och jag är lika på ett ställe. Vi undviker vissa biltillverkare utan någon egentlig anledning...
Jag är full av fördomar... många skapar en underbar dubbelmoral.
 
L lbgu skrev:
Jag har LF och hade de tvingat på mig ett Anticimexbesök så hade jag bytt försäkringsbolag.
jag tar hellre in Anticimex på en liten besiktning än att ha min hemförsäkring hos LF
 
Länsförsäkringar har avslutat allt samarbete med Anticimex och har anställt egna besiktningsmän.
Det säger väl inte lite…
 
L lbgu skrev:
Jag har LF och hade de tvingat på mig ett Anticimexbesök så hade jag bytt försäkringsbolag.
Jag har LF och även de skickade besiktningman från Anticimex. Bra och noggrann besiktning, tog ett par timmar.
Endast goda råd om sådant vi visste om.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R Rokkers skrev:
Länsförsäkringar har avslutat allt samarbete med Anticimex och har anställt egna besiktningsmän.
Det säger väl inte lite…
Det säger väl mest att dom vill ha egna besiktningsmän in-house stället för att köpa tjänsten? Eller menar du att du vet att det beror på brister i samarbetet?
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.