Vi hade en kille från Anticimex hemma när vi tecknade försäkring hos LF. Men mitt intryck var att han inte ens skrev protokoll, det var bara för att påpeka risker för oss, och i förlängningen då minska LFs skadeutbetalningar.
 
  • Gilla
bollen
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I fallet försäkringen besiktigar han inte ditt hus, han utvärderar Folksams risk, det är två olika saker. Jag har inte heller något större förtroende för Anticimex, men man måste hålla isär varför Folksam vill skicka dit dom.
Så är det nog. Men det skaver när
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I fallet försäkringen besiktigar han inte ditt hus, han utvärderar Folksams risk, det är två olika saker. Jag har inte heller något större förtroende för Anticimex, men man måste hålla isär varför Folksam vill skicka dit dom.
Så kan det vara, men det skaver när Folksam "erbjuder" "trygghetsbesiktning" som sedan visar sig vara obligatorisk. Det får man reda på först när man råkar ut för något.
Tidigare erfarenheter visar på at AC och försäkringen vill frånskriva sig så mycket som möjligt. Inget problem när det påpekas något som är direkt fel. Problemet är alla dessa punkter som "kan bli problem i framtiden". Vart går en rimlig gräns för framtiden? Med den logik kan allt anmärkas som potentiellt fara och när det händer något blir det ingen ersättning.
De har heller inte koll på hur saker funkar i äldre byggnader. När besiktningsman kommenterar "mikrobiell lukt" i en oisolerad källare på oisolerad platta.....kan leda till röta...kan leda till läckage...osv Förväntas det at man ska gräva upp huset och isolera då eller? Ingen ersättning om något händer.
De kan heller inte skilja på gamla skador och något som är aktivt. T.ex en torr "fuktfläck" i taket på vinden. Visar sig inte vara aktuellt då taket är bytt utan att man bytte underlaget (ingen röta). Helt enligt normen, men med ett pennstryk har man frånskrivit sig allt som kan tilkomma av vattenskada från taket i framtiden...fult!
Det är sådant man är orolig för när AC kommer och knackar på dörren vart 5e år.
 
  • Gilla
erik_83 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Om man gör fulrenoveringar så kommer de upptäcka det den dagen det smäller...
Vilket är exakt vad jag försökt påtala.
Det är väl faan så mycket bättre att man får ett eventuellt påpekande av Anticimex, som man tar på vilket sätt man vill. Än att man inte släpper in dem, och märker att man inte får någon ersättning när olyckan är framme.
Det kan ju vara så enkelt att man glömt att lägga plastskydd under diskmaskinen.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
P Phil2 skrev:
Var läser du in detta? Jag tar gärna hit en seriös besiktningsman. Opartisk från Folksam. Anser inte att Anticimex kvalar in där.
Varför frågar du om det finns försäkringsbolag som inte kräver besiktning, i din trådststart.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A AG A skrev:
Varför frågar du om det finns försäkringsbolag som inte kräver besiktning, i din trådststart.
Det är väl inte så konstigt? Då är man ju garanterad att slippa besiktningsman från AC.
 
  • Gilla
erik_83 och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
I fallet försäkringen besiktigar han inte ditt hus, han utvärderar Folksams risk, det är två olika saker. Jag har inte heller något större förtroende för Anticimex, men man måste hålla isär varför Folksam vill skicka dit dom.
Det är en tolknings fråga.. När folksam säger besiktning och de för ett protokoll som man får Då tycker jag att det är en besiktning. Om du vill kalla det för utvärdering så är det upp till dig. Eftersom utvärderingen kollar samma saker som vid en besiktning så då borde de flesta besiktningar kallas för utvärdering. Besiktning man gör innan köp är väl också en utvärdering?. Det handlar bara om ordklyveri..
 
A AG A skrev:
Varför frågar du om det finns försäkringsbolag som inte kräver besiktning, i din trådststart.
Om man läser hela inlägget så förstår man att det handlade om ac. Inte besiktning i allmänhet
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
JanneJanne123
Ja du får kalla det vad du vill, det spelar inte mig eller Folksam någon roll vad det kallas. Jag bara upplyser om varför de vill göra denna besiktning och som medlem i försäkringskollektivet anser jag det vara viktigt att försäkringsbolagen är noga med riskerna, då det annars drabbar oss alla med högre premier.
 
  • Gilla
Ingersta och 5 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Jag bara upplyser om varför de vill göra denna besiktning och som medlem i försäkringskollektivet anser jag det vara viktigt att försäkringsbolagen är noga med riskerna, då det annars drabbar oss alla med högre premier.
Kan man vara säker på att försäkringsbolaget tjänar mer på detta i minskade skadekostnader än vad de betalar till AC för att utföra dessa inspektioner..
Alla försäkringsbolag verkar ju inte syssla med detta, hade det varit en given vinstmaskin så hade givetvis alla andra bolag hakat på.
De enda man med säkerhet kan säga tjänar på detta är tyvärr AC:
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Vi har haft dom. Är ju inget fel, de tjänar ju massvis på alla slarviga kunder som inte installerat skydd under kyl o cg frys och diskmaskin. Eller olika typer av smått o gott som är enkelt och fixa men kostar skjortan om det stått och läckt i veckor.

visst de har ju ett egen intresse att minska kostnaderna men det är ju väldigt skönt o slippa såna ärenden.
 
  • Gilla
HasvaH och 3 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Ja du får kalla det vad du vill, det spelar inte mig eller Folksam någon roll vad det kallas. Jag bara upplyser om varför de vill göra denna besiktning och som medlem i försäkringskollektivet anser jag det vara viktigt att försäkringsbolagen är noga med riskerna, då det annars drabbar oss alla med högre premier.
Vår premie är hög och det mest anmärkningsvärda i detta är att när jag frågar Folksam om det är obligatoriskt att AC kommer hit svarar de att ja, annars gäller inte försäkringen. Vilket de inte berättade när vi tecknade den utan då var det ett ”erbjudande”.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
jag bytade från folksam till if för 3 år sedan där var inget tal om besiktning,
 
P Phil2 skrev:
Så LF anlitar också Anticimex?? Det nämnde inte han jag pratade försäkring om idag.
Har också LF och de ville boka in Anticimex men jag sa nej och då avbokade de besiktning.
Premien hade höjts några procent också vad jag mins.
Slapp det också.
 
P Phil2 skrev:
Vi har i princip totalrenoverat vårt hus som vi köpte för drygt ett år sedan. Har via facket haft Folksam och aldrig tidigare haft besiktning så detta var helt nytt. Tydligen är det ett krav för att försäkringen ska gälla? Vi har dåliga erfarenheter av Anticimex, de anmärker på småsaker och på så vis frånskriver sig (och Folksam?) allt ansvar.

De presenterar det som en trygghet för oss men det är ju snarare för dem.

Finns det villaförsäkringar som inte har detta krav eller? Inte för att vi har något att dölja utan min erfarenhet säger att detta är för att Folksam ska slippa ersätta vid tex framtida vattenskada.
varför just Anticimex är en bra fråga ?
Skaffa en oberoende besiktningsman och sedan
Ställ de olika försäkringsbolagen mot varandra
Välj sedan bästa avtalet
 
L lordi skrev:
Hade Folksam ett tag som försäkringsbolag och de skickade ut Anticimex för "besiktning", bara för att jag angett att det fanns krypgrund under en del av huset.
Fick anmärkning på att det fanns organiskt material där pga att det låg en gammal trästege där.

Anticimex ska hålla sig till att plocka ner getingbon och jaga råttor.
Just organiskt material under grund tar alla besiktare upp. Det är en av de saker (+ kalk o fukt) som krävs för att äkta hussvamp ska kunna få fäste. Och äkta hussvamp vill man inte ha.
Folksam kräver vid försäkringar som gäller äkta hussvamp att en besiktning görs för att se att riskerna för uppkomst inte är för stor. Inte alls orimligt tycker jag.
 
  • Gilla
HasvaH
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.