Hej!

Byggde nytt hus och har sedan både haft Garbo, ingick ett år i nybyggnations försäkringen.
De krävde Anticimex beskikting men bara för att få skydd emot hussvamp i deras försäkring.

Sen bytte jag till Folksam och då var det samma sak för att få försäkringsskydd emot hussvamp och andra mögelskador kräver de en besiktning av Anticimex. Personen var här i ca 10 min båda gångerna och de hade synpunkter på antalet brandsläckare och att vi borde skaffa en repstege för att kunna ta oss ut om det brinner på våning 2.

helt odramatiskt skulle jag säga, och jag tycker att det är bra. Vill inte att min premie skall gå till någon som fuskbygget/ fuskrenoverat sitt hus.
 
  • Gilla
EgetHem och 10 till
  • Laddar…
P Phil2 skrev:
kan inte tänka mig att huruvida man lånar eller inte till renovering har betydelse.
Nej ingen aning. Hade snacket med banken vid värdering. Men de påpeka ingenting. Tycker väl de är bra de kommer. Den snubben som var hos mig var inga bekymmer.
 
JanneJanne123
P Phil2 skrev:
de anmärker på små icke relevanta saker för att sedan slippa ta ansvar för ju dessa.
Men vad är då problemet? Om sakerna är små och ickerelevanta är det väl skit samma om Anticimex friskriver sig?
 
  • Gilla
Janetgorgis och 10 till
  • Laddar…
Om nu Folkskam är så noga så borde de anlita ett seriöst besiktningsföretag, och inte Antisemitex.
 
  • Gilla
  • Arg
erik_83 och 11 till
  • Laddar…
M
Har också Folksam och jag fick nått erbjudande om att göra en besiktning för några år sedan. Bara att sätta hårt mot hårt och förklara att du byter bolag om det är ett krav.
 
  • Gilla
vy37
  • Laddar…
Är det inte den vanliga fuktbesiktningen som ingår i försäkringen? För att kolla hussvamp mm. Isåfall är det inte mycket att oroa sig för.
 
  • Gilla
EgetHem och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Men vad är då problemet? Om sakerna är små och ickerelevanta är det väl skit samma om Anticimex friskriver sig?
det är klart det kan bli problem om det påpekar något trivialt som de sedan kan skylla på vid eventuellt ärende.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Du är ju uppenbarligen inte nöjd med ditt försäkringsbolags tjänster. Tala om det för dem.

Kan ni inte komma överens om en lösning så byter du försäkringsbolag. Övriga bolag på marknaden är inte sämre.

Måhända att du får en högre premie men då vet du vad det är värt att slippa Anticimex.
 
  • Gilla
Smecken och 3 till
  • Laddar…
Vi har LF (Skåne) och anticimex kom och besiktigade huset, Totalt 13 punkter.
Förra ägarna hade haft Anticimex trygghetsavtal så jag fick de senaste årens besiktningar, det enda de anmärkte på då var att fönsterna saknade lås...
 
P Phil2 skrev:
det är klart det kan bli problem om det påpekar något trivialt som de sedan kan skylla på vid eventuellt ärende.
Inte så det funkar. Har det inte med skadan att göra. Då skiter dom i det. Påverkar de skadan så är det annat eller vid ev totalskada av hela fastigheten kan det påverka.

Funkar lika i allabolag. Sen är en del generösare än andra i reglering.
 
  • Gilla
Janetgorgis och 2 till
  • Laddar…
Kastade ut Anticimex efter att dom slog ned på att strö och bärläkt var fastspikad i taket och därmed punkterade tätskiktet.
Byt försäkringsbolag om dom snlitar Anticimex.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Haha
Jenpet och 6 till
  • Laddar…
Folksam sa mån gång att de ingår att de gör en besiktning vart femte år... jag har inte påmint dem om det hela och har inga planer på det:D
 
  • Gilla
Jenertz och 1 till
  • Laddar…
P Phil2 skrev:
det är klart det kan bli problem om det påpekar något trivialt som de sedan kan skylla på vid eventuellt ärende.
Men är det inte bättre att Anticimex kommer och påpekar detta nu, än att FB ifrågasätter saken vid en olycka?
 
  • Gilla
MrsBlaise och 4 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Folksam sa mån gång att de ingår att de gör en besiktning vart femte år... jag har inte påmint dem om det hela och har inga planer på det:D
Varför inte påminna dem?
Tänk om du har något fel hemma, som gör att försäkringen inte gäller.
 
  • Gilla
Kjol och 1 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Varför inte påminna dem?
Tänk om du har något fel hemma, som gör att försäkringen inte gäller.
Fast ibland kan det bli onödigt jobbigt ifall man släpper in folk som ska inspektera saker. De kan hitta helt oväsentliga saker, men kräva att det ordnas annars gäller typ inte försäkringen.

En gång för många år sedan nappade jag på något erbjudande från försäkringsbolaget som jag har för mig hette "Säker gård". Man skulle få lite billigare försäkring om man blev godkänd. Det kom ut en inspektör som gick igenom elen i ekonomibyggnaderna. Ganska snart insåg jag att det skulle krävas väldigt mycket för att kvalificera sig så det blev aldrig aktuellt. Men efter ett tag så kom det ett brev från försäkringsbolaget att jag var tvungen att åtgärda en del saker för att försäkringen skulle gälla. Var en lista på ca 10 punkter. Inga jättegrejer, nån kunde jag hålla med om var vettig, men det mesta var struntsaker. Var mycket om IP-klassning där det krävdes utomhusklassning för saker som stod inomhus utan risk att de skulle utsättas för naturens nycker. Det var tvunget att en elektriker skulle skriva ett intyg på att allt var fixat, så jag fick ta ut en för att fixa det. Han höll med mig om att det mesta bara var fånigt. Allt var förhållandevis nytt (ca 10 år) och installerat av en elfirma så det var inga hemmabyggen precis.

Vad lärde man sig av det. Jo, för allt i världen släpp inte in några inspektörer med koppling till försäkringsbolag, blir bara strul och kostnader.
 
  • Gilla
Ruben Janzon och 6 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.