F
V videopac skrev:
Du får väl tro vad du vill, rövare kan du ta själv uppenbarligen.

Försök förkovra dig istället.
korkat att sticka ut näbben så när du har summan av noll och ingenting att komma med. Pinsamt men samtidigt rätt kul.
 
  • Haha
Kristian Ask
  • Laddar…
F
A Stenberg A Stenberg skrev:
Utan att ha någon stor insikt i detta specifikt känns det rätt självklart att man kommer se fler brände i solcellsanläggningar när antalet mångdubblas.
Det känns samtidigt som om vedeldning (och kanske även olje, pellets etc.) har minst lika stor potential för ökad brandrisk som en korrekt utförd solcellsinstallation om folk väljer att ta till det pga skenande elpriser. Eller?
är du helt säker på det? Jag tror brandrisken är ungefär lika stot som i övrig elutrustning installerad i ett hushåll.
 
C carl fabian skrev:
Som med allt ,gäller att välja sin levarantör,ta referenser ,många lycksökare som inte har någon erfarenhet.Min installatör gav självmant en möllighet att kolla eferenser samt visade ett dokument med ca 100 monterade anläggningar och bilder .När jag anlitar en byggfirma gör jag en noggrann bakgrundskontroll
Hitta inget negativt om dem. Och de var registrerade som behöriga hos elsäkerhetsverket. Ändå vart det fel.
Reagerade även på fel dragning minus då den inte drogs paralellt med + men det var ju bara en rekommendation enligt dem med optimerare. Men det sitter en optimerare/sträng samt att min växelriktare vart bannad i samband med installation. Är vilda västern som många säger!
 
F fsn skrev:
korkat att sticka ut näbben så när du har summan av noll och ingenting att komma med. Pinsamt men samtidigt rätt kul.
Jamen, det bjuder du väl på? :p (Jag såg ju att du skrivit fel ovan, det står "du" där det borde stå "jag", men det är ok; alla kan göra fel)

Nåja, sluttjafsat här, du får roa dig på egen hand.
 
  • Haha
fsn
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Du tjänar egentligen mer än 1,50.
Du får skattereduktion med 60 öre/såld kwh samt att du slipper betala energiskatt, överföring och moms på den el du slipper köpa själv.
Oavsett elpris så vill jag slippa att mata E.on med mer pengar än nödvändigt.
 
  • Gilla
John Petersen
  • Laddar…
Hur länge gäller skattereduktion
 
T Tossegubbe skrev:
Jo det låter bra på pappret men faktum är att majoriteten av dessa företag som utlovar 10års garanti inte ens funnits i 10år än, självklart finns det seriösa aktörer men nog inser du att om dom nu säljer anläggningar för säg 50milj som sen visar sig haverera om 9år så kommer dom inte att ha resurser att ersätta ens en liten del och företaget sätts i konkurs.
Faktum är att inte ens stora etablerade företag reder ut det när det gäller vindkraft, ett exempel du kan kolla på är Hammarös vindkraftpark som jag har nästan utanför fönstret här. Hundratals miljoner i rena förluster och då är det ändå relativt etablerad teknik och ingen som tar ansvaret.
Dessutom börjar inte solanläggningen ens ge vinst förens efter 12-15 år så att den garanteras hålla i 10år betyder i min uppfattning ingenting.
Jämför jag med en bil så har jag iaf haft nytta av den undertiden och kan räkna ett bruksvärde.
Solanläggningen däremot ger mig inte ett dugg förens den är till fullo betald vare sig det är efter 10 eller 20år, det är något jag investerar i för att spara/tjäna pengar enbart.
NU vet inte jag hur mycket du har investerat i solceller eller inte har investerat, men jag har utan att räkna på några skattelättnader eller bidrag så har jag från den 19 maj 2022 till den 30 sept. 2022 sålt el för 36688,93 och under samma tid har jag köpt el inkl. abonemang skatter
T Tossegubbe skrev:
Jo det låter bra på pappret men faktum är att majoriteten av dessa företag som utlovar 10års garanti inte ens funnits i 10år än, självklart finns det seriösa aktörer men nog inser du att om dom nu säljer anläggningar för säg 50milj som sen visar sig haverera om 9år så kommer dom inte att ha resurser att ersätta ens en liten del och företaget sätts i konkurs.
Faktum är att inte ens stora etablerade företag reder ut det när det gäller vindkraft, ett exempel du kan kolla på är Hammarös vindkraftpark som jag har nästan utanför fönstret här. Hundratals miljoner i rena förluster och då är det ändå relativt etablerad teknik och ingen som tar ansvaret.
Dessutom börjar inte solanläggningen ens ge vinst förens efter 12-15 år så att den garanteras hålla i 10år betyder i min uppfattning ingenting.
Jämför jag med en bil så har jag iaf haft nytta av den undertiden och kan räkna ett bruksvärde.
Solanläggningen däremot ger mig inte ett dugg förens den är till fullo betald vare sig det är efter 10 eller 20år, det är något jag investerar i för att spara/tjäna pengar enbart.
Nu vet jag inte hur du räknar men jag har sedan den 1 maj 2022 till den 30 sept 2022 köpt 3 372,304 KWh till en kostnad av 15 121,46 kr förbrukad el och abonnemang moms och andra skatter.

Från den 19 maj till den 30 sept 2022 har jag producerat 19 300 KWh och sålt 15 710,501 KWh för 36 688,93 kr under samma tid har jag använt egenproducerad el 3 589,499 KWh notera att jag inte räknar med någon skatterabatt.
Jag tycker att det är en bra affär då jag har betalat 351 443 kr utan skatteavdrag och kan producera 19 300 KWh från den 19 maj till den 30 september och kan sälja 15 710,510 KWh under 3 mån och 12 dagar vilket gör så jag slipper betala för elen och har 24 184,45 kr tillgodo som jag kan använda under okt.- jan om solcellerna inte producerar någon ström vilket de gör men under kortare tid per dag. Eftersom jag inte kan se in i framtiden så siar jag inte om hur mycket jag kommer att producera och sälja men jag tror att det blir några KWh och varje KWh som jag slipper köpa är en bra KWh.
 
F
R Rolle85 skrev:
Hur länge gäller skattereduktion
skattereduktionen är sättet att kompensera för att man som mikroproducent inte skall betala skatt (och moms( på egenproducerad el. Att hantera det via deklarartionen är administrativt väldigt smidigt jämfört med hur det var tidigare, det ekonomiska utfallet var dock likvärdigt.

Det är kvar tills det reformeras på nåt sätt.
 
JLyck JLyck skrev:
Svea solar. Beställde i augusti, förra året. 26paneler á 395W.
Augusti förra året?

Det är inte relevant då priserna nu ligger 30-40% högre än de låg för ett år sen.
 
Han frågade vart jag hade köpt, jag svarade med relevant information.
 
D
A Stenberg A Stenberg skrev:
Utan att ha någon stor insikt i detta specifikt känns det rätt självklart att man kommer se fler brände i solcellsanläggningar när antalet mångdubblas.
Det känns samtidigt som om vedeldning (och kanske även olje, pellets etc.) har minst lika stor potential för ökad brandrisk som en korrekt utförd solcellsinstallation om folk väljer att ta till det pga skenande elpriser. Eller?
Jo men såklart, så är det ju med allt, finns det inga solcellsanläggningar alls så blir det inga bränder i såna, ju fler man installerar desto högre måste risken bli, sen om den är högre eller lägre än för andra elektriska anläggningar återstår väl att se.
 
Skumpe
F fsn skrev:
Nej, jag har gjort en investering och pga den investeringen så har jag en direkt avkastning, pengar i handen. Det finns solceller som installeras i näringssyfte, tror du det är för besparing eller avkastning?

Gå en kurs i ekonomi och sluta killgissa.
Avkastning kommer av att man säljer tillbaka el och de 48% som är ämnet för diskussionen är inte avkastning utan besparing.

Prova själv att sluta vara en dryg jävel.
 
  • Gilla
LaoLars och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
OM man har 134k på banken.
Hur lång tid tar det innan man har 268k på banken med dagens räntor?
Dvs. Tjänat in den investeringen.
 
Ja de här tråden blev ju viral..
 
  • Gilla
LaoLars och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Hur länge gäller skattereduktion
Den gäller tills riksdagen beslutar annorlunda.
Jag har inte hört om bortre gräns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.