H hellem skrev:
Jag bara diskuterar, vrider och vänder på frågan för att få rätsida på det för egen del. Jag tycker alla har bra poänger här. Vissa är dock otrevliga och då biter jag tillbaks.

Jag har arkitektritat 30talsfunkis, den typ va funkis med dekorativa detaljer, finare material inomhus som ekparkett, slottsvred, mässsingsdetqljer, granit och marmor, geometriska nästan lite art deco känsla på dekorerade innertak och lite väl valda svängar och kurvor utanpå. yttertaket är dock enkelt och egentligen inte något framträdande på huset, men risken är att det helt plötsligt skulle bli det om man ändrade det. Det finns en chans att det går att få solpaneler på utan att det stör, fast det är en rejäl avvägning.

Sydväst är riktning på den del av taket som är mest fri och på sätt mest lämpad för solceller.
Låter som ett fantastiskt hus (y) Gillar dock kombinationen äldre klassisk design med modern teknik och high tech-prylar. Är taket svart tegel? Skulle tippa på att det smälter in bäst om det har tak i svart plåt.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
D djac skrev:
Tror gör man i kyrkan, detta har man tittat på i många länder och man kommer fram till tvärom, solceller ökar värdet mer än det kostar att sätta upp dem.
Misstror dig inte, utan jag är ju övertygad om att det i de allra flesta fall höjer värdet rejält varför en solcellsinvestering på ett hus med rätt förutsättningar är en no brainer. Men har du några länkar till detta?

Sen kan ju i och för sig en svajig bostadmarknad, lågkonjunktur, eskalerat krig, mer pandemi mm ställa till det ändå.
 
D djac skrev:
Tror gör man i kyrkan, detta har man tittat på i många länder och man kommer fram till tvärom, solceller ökar värdet mer än det kostar att sätta upp dem.
Ja, i snitt. Men väldigt många bor inte i snitthus i snittområden. Alla har olika förutsättningar.
 
D
K Kekistan skrev:
Misstror dig inte, utan jag är ju övertygad om att det i de allra flesta fall höjer värdet rejält varför en solcellsinvestering på ett hus med rätt förutsättningar är en no brainer. Men har du några länkar till detta?

Sen kan ju i och för sig en svajig bostadmarknad, lågkonjunktur, eskalerat krig, mer pandemi mm ställa till det ändå.
Här kommer några:
https://www.nber.org/papers/w17200.pdf
https://stud.epsilon.slu.se/15049/1/bolin_a_190712.pdf
https://books.google.se/books?id=sC...raisal journal home value increase 20&f=false
https://emp.lbl.gov/sites/all/files/lbnl-6484e.pdf
https://www.zillow.com/research/solar-panels-house-sell-more-23798/
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0140988317302384
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press...2022-07-14_solceller_hojer_vardet_pa_hus.html
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
D djac skrev:
Här kommer några:
[länk]
[länk]
[länk] journal home value increase 20&f=false
[länk]
[länk]
[länk]
[länk]
Mycket bra! Tack! (y)

Har inte läst allt men här är ett utdrag från den svenska undersökningen från SBAB/Booli och det man kan tillägga här är ju att detta är mestadels baserat på husförsäljningar innan sosse-/Mp-priserna på el. Känns ändå bra att få bekräftat det ens sunda förnuft säger ;)

– Trots att statistiken endast sträcker sig från 2018 och framåt har vi kunnat göra en statistisk värdering som visar att installation av solceller höjer värdet på ett hus med i genomsnitt 135 000 kronor. Undersökningen visar även att värdeökningen motsvarade investeringskostnaden, vilken i genomsnitt låg på 137 000 kronor, efter bidrag. Även om det handlar om en stor investering, med en förhållandevis lång intjänandeperiod, så kan husägare som flyttar innan de tjänat in investerings-kostnaden i många fall glädjas åt ett högre försäljningspris, säger Christopher Madsen, analytiker på Booli.
 
K Kekistan skrev:
Låter som ett fantastiskt hus (y) Gillar dock kombinationen äldre klassisk design med modern teknik och high tech-prylar. Är taket svart tegel? Skulle tippa på att det smälter in bäst om det har tak i svart plåt.
Jo, det är grått tegel. Dags för nytt tak snart, därför känns det lämpligt att fundera på det här.

Kanske integrerade solceller.. såna där glastakpannor med solceller i.... Dyrare och sämre men snyggare
 
Redigerat:
  • Gilla
Kekistan
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Hur menar du? Jag ligger ju ute med 134k från dag ett så jag sparar inga pengar från dag ett. Sparar pengar gör jag inte förren efter 17 år när anläggningen har återbetalat sig.
Men solcellerna producerar ju el till Din egna förbrukning. Sen är det märkligt att alla ska tjäna pengar på att göra en insats för miljön!
 
  • Haha
Tubes
  • Laddar…
Eriksgatan
  • Haha
djac
  • Laddar…
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Sen är det märkligt att alla ska tjäna pengar på att göra en insats för miljön!
Det är väl inte det minsta märkligt att man vill kunna räkna hem en investering på kanske flera hundra tusen. Det är väl snarare slarvigt och nonchalant att göra en dylik investering utan att försöka med någon form av investeringskalkyl. Sen är det förbannat svårt då framtiden måste anses vara extremt osäker och svårbedömd.
 
  • Gilla
Tubes och 1 till
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
Mycket bra! Tack! (y)

Har inte läst allt men här är ett utdrag från den svenska undersökningen från SBAB/Booli och det man kan tillägga här är ju att detta är mestadels baserat på husförsäljningar innan sosse-/Mp-priserna på el. Känns ändå bra att få bekräftat det ens sunda förnuft säger ;)
Det måste väl ändå vara en av de största myterna kring elpriserna att priserna är satta av S+MP.
Priset beror väl på bristande infrastruktur för kraftöverföring och en fri rörlighet av varor och tjänster inom EU.
Det var heller inte Magdalena Andersson som invaderade Ukraina vad jag minns.
Med ditt resonemang så borde elpriserna droppa denna veckan då eftersom de knappast kan hållas ansvariga längre nu när en ny regering tillträtt.
Titta vad som hände i England när Lizz Truss (Tories) lovade extrema bidrag till konsumenterna för att på konstgjord väg trycka ner energikostnaden. Marknaden fick spel och Pundet sjönk som en gråsten.
Jag förmodar att den borgerliga regeringen vill sitta längre än 45 dagar.
 
  • Gilla
  • Älska
Fairlane och 2 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Hela idén med lagen om mikroproduktion är att man inte ska producera mer än vad man förbrukar. Eftersom produktionen täcker en stor andel av det man köper så blir elräkningarna över ett kalenderår betydligt mindre, m.a.o har man mer pengar över varje månad. Jag har då aldrig sett röken av några kronor och ören in på mitt transaktionskonto från mina solceller. Men däremot har elräkningarna från elhandelsbolaget varit kreditnotor istället för fakturor större delen av året.

Ringhals 4 togs i drift 1984... Den förändrar ingenting och tillför inget nytt nettotillskott som skulle kunna täcka upp Europas uteblivna import av rysk gas och el. Franska reaktorer är sak samma, det är inget nytt. Nästa år så kommer de vara nere igen för årlig tillsyn och revision. Kanske med någon ny driftproblematik, förändrat väder eller ytterligare strul med det säkerhetspolitiska omvärldsläget. Tyskland behöver spara gas även nästa år för att lagra LNG. Ryssarna satsar nu för fullt på att slå ut det Ukrainska elnätet så att stora delar förblir trasiga över vintern med ett enda syfte - att sabba Europas energisystem så mycket man bara kan då Ukraina är en energiexportör till EU länder.

Så vitt jag vet har man inte utökat produktionen av andra jämförbara energislag med effektökningar och nya produktionsanläggningar som ersätter rakt av den uteblivna ryska gasen och tidigare rysk elexport, istället har man köpt in betydligt dyrare LNG som substitut. Nyhet för i år är väl O3 i Finland. Med marginalprissättningen och elområden så har vi haft ett system som fungerar väldigt bra förutsatt att det alltid finns en viss överproduktion, nu har vi inte det längre det på vår kontinent. Som sagt, det går inte trolla bort energiunderskottet av billig rysk gas till nästa år eller kommande åren.
Får utbetalt den 12:e månaden efter om jag sålt för mer än jag köpt. Har dock olika bolag för elnät och köp av el. Så från april till oktober får jag inbetalning på lönekontot som det ser ut. Men tror inte solcellerna kommer täcka alla avgifter denna månad.
Hade turen att få solcellerna i slutet av förra året och de har genererat ca 19000kr i år och jag fick betala 85000kr för 9,6kw solceller och växelriktare på 8,7kw.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
K
Christer G.V. Christer G.V. skrev:
Men solcellerna producerar ju el till Din egna förbrukning. Sen är det märkligt att alla ska tjäna pengar på att göra en insats för miljön!
Och vad gör du för miljön?
 
Redigerat:
R Rolle85 skrev:
15-17 år är för lång tid i mitt fall. De flesta måste ju också byta sitt tak under den tidsperioden. Känns som att andra investeringar såsom en luftluft värmepump är en bättre investering för 15k.
Sen värdehöjande, ja om 10år kanske jag har förbrukat halva livslängden på cellerna så då har jag ju också halverat värdet på cellerna för nästa ägare..?
Nyfiken vad du lagt för tak om det ska bytas var 15 år? Jag tycker du bör kolla upp om du inte kan skaffa ett bättre tak i så fall.
 
K
Stefflo Stefflo skrev:
Nyfiken vad du lagt för tak om det ska bytas var 15 år? Jag tycker du bör kolla upp om du inte kan skaffa ett bättre tak i så fall.
Taket håller i 15 år, solceller 20. var bor rolle? I en krigszon???
 
  • Gilla
  • Haha
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
K Kekistan skrev:
Men har du fast elpris får du sämre betalt för den producerade elen också väl? De avtal jag kikade på för fast pris var såna i alla fall.
Nej, jag säljer för rörligt. Det är två helt olika avtal.
 
  • Gilla
Kekistan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.