2 675 läst · 27 svar
3k läst
27 svar
Ska jag sälja eller använda min producerade el?
Jo det är rätt, men det finns ju en break even någonstans på om jag ska ladda bilen gratis på dagtid och gå miste om sålda kWh eller om jag ska betala för mig nattetid istället.G Guzzen1 skrev:Du måste ju räkna in kostnaden för elabonnemanget också. Du slipper ju elöverföringsavgift, energiskatt och moms på hela rasket när du kör solpaneler. Du har ju visserligen den fasta kostnaden för abonnemanget men det blir ju betydligt billigare med solelen. Även på natten med ett spotpris på säg 17 öre så slår ju elbolagen på det. Sedan tillkommer ju alla abonnemangskostnader på det. Räkna på det så har du ju svaret. Du vet ju alla kostnader för köpt el.
Problemaitiken ligger väl snarare i att jag får olika mycket betalt (och betalar olika mycket varje natt) för min el.
Edit, räknar man såhär?:
17 öre för elen, 24,25 öre i överföringsavgift, 45,00 öre skatt = 86,25 öre
Abonnemang ska väl inte räknas in i ekvationen, den betlar jag ju oavsett om jag köper en eller 1000kW
Redigerat:
Medlem
· Stockholm
· 943 inlägg
Om du har timpris så har det i år lönat sig att sälja elen på dagen och köpa på natten. Iaf om skillnaden är större än påslagen beroende på elbolag och nätbolag.
Om du kan sälja på dagen för 200 öre och köpa på natten för 20 öre (plus skatt) så tjänar du ca 170 öre för varje såld timme. Ett par timmar på dagen täcker således upp för hela kostnaden i övrigt.
Om du kan sälja på dagen för 200 öre och köpa på natten för 20 öre (plus skatt) så tjänar du ca 170 öre för varje såld timme. Ett par timmar på dagen täcker således upp för hela kostnaden i övrigt.
R rusty skrev:Jo det är rätt, det är inga problem att räkna på det, men det finns ju en break even någonstans på om jag ska ladda bilen gratis på dagtid och gå miste om sålda kWh eller om jag ska betala för mig nattetid istället.
Problemaitiken ligger väl snarare i att jag får olika mycket betalt (och betalar olika mycket varje natt) för min el.
Man behöver sitta på spotpriset varje kväll, hur det kommer se ut nästa dag och sätta en gräns på säg 28öre, är det dyrare än så på natten så ska man inte ladda då (förutsatt att det inte blir lika billigt på dagtid dagen efter, men det kommer ju knappast hända alltför ofta.
Så tänker jag med att det borde bli, tackV Viktorbyggahus skrev:Om du har timpris så har det i år lönat sig att sälja elen på dagen och köpa på natten. Iaf om skillnaden är större än påslagen beroende på elbolag och nätbolag.
var är brytpunkten?
Inköpt el(ink moms):
nätöverföringsavgift: ca 25öre
nät/energi skatt: 45öre
spot + moms
Såld el
spot
ev extra fr elhandelsbolag ca 5 öre(för de flesta)
nätnyttoersättning ca 7 öre (Eon ger det i se3 iaf)
skattereduktion 60öre
fasta avgifter har man iaf så de kan man skippa
så köper man in el till mer än 4 öre billigare än då man säljer så tjänar man på att sälja först och flytta på sin förbrukning.
(om jag nu inte glömt nån post)
Inköpt el(ink moms):
spot + moms
Såld el
spot
skattereduktion 60öre
så köper man in el till mer än 4 öre billigare än då man säljer så tjänar man på att sälja först och flytta på sin förbrukning.
TackM MrDizzy skrev:var är brytpunkten?
Inköpt el(ink moms):
spot + moms
Såld el
spot
skattereduktion 60öre
Så låt säga att jag vet att spotpriset ligger på 20 öre nattetid och att spotpris kommer ligga på 25 öre hela nästkommande dag så borde jag förbruka på natten till 20 öre och sälja allt jag kan på dagtid sen?
Jag räknade på hur det skulle se ut om jag förbrukade 4 kWh antingen mellan 10 och 11 eller 00 och 01 idag 20 oktober i SE4. 4 kWh är även vad solpanelerna producerar den timmen på ett ungefär. Alla siffror ät verkliga.
I detta fall lönar det sig alltså att sälja de 4 kWh som producerats eftersom jag kunnat köpa samma mängd på natten, dvs jag får mer betalt för den sålda elen än jag betalar på natten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
I detta fall lönar det sig alltså att sälja de 4 kWh som producerats eftersom jag kunnat köpa samma mängd på natten, dvs jag får mer betalt för den sålda elen än jag betalar på natten.
Abonnemanget ska givetvis räknas. Det är ju en del av elpriset. Dessutom är det moms på eländet.R rusty skrev:Jo det är rätt, men det finns ju en break even någonstans på om jag ska ladda bilen gratis på dagtid och gå miste om sålda kWh eller om jag ska betala för mig nattetid istället.
Edit, räknar man såhär?:
17 öre för elen, 24,25 öre i överföringsavgift, 45,00 öre skatt = 86,25 öre
Abonnemang ska väl inte räknas in i ekvationen, den betlar jag ju oavsett om jag köper en eller 1000kW
Varför ska fasta avgifter skippa? Dom ska väl räknas in med sin del i ekvationen.M MrDizzy skrev:var är brytpunkten?
Inköpt el(ink moms):
spot + moms
Såld el
spot
skattereduktion 60öre
Säg att jag säljer el och inte behöver köpa. Skulle abonnemanget inte äta en del på förtjänsten då eller? Räkna ut hur mycket abonnemanget kostar per dag och slå ut det på antalet köpta eller sålda kwh.
Abonnemanget måste man ju ha oavsett, så nej det påverkas inte och ska således inte räknas in.
Nu vet jag inte vilket elprisområde du är på. Men vi i SE1 har oftast inte speciellt billigt på natten, har faktist aldrig hänt att det diffat sådär mycket som från 2kr till 17 öre. Visst händer det att priset diffar, men största skillnaden är att det brukar vara riktigt dyrt mellan 6-14.R rusty skrev:Jag har idag en livssituation där jag jobbar hemma alla dagar om året.
Jag kan således styra min elkonsumtion lite som jag vill.
Jag har ett rörligt avtal med Eon men från 1/11 går jag över till Tibber.
Solpanelerna på taket levererar ju inga fantstiska mängder så här års men dom gör ändå ett bra jobb varje dag.
Nu till min fråga.
Hur ska jag göra med min produktion från solpanelerna nu när jag går över till timpris.
Låt säga att elen kostar 17öre nattetid och ligger runt 200öre under dagtid, då är det i min värld vettigt att ladda bilen och klappa på disk/tvätt osv för att köpa in all den elen.
Produktionen från panelerna dagtid säljer jag istället för spotpris för stunden.
Tänker jag rätt?
Idag med mitt rörliga hos Eon så vill jag ju bara ladda bil och använda el så länge som solpanelerna levererar men med kommade timprisavtal så antar jag att jag behöver tänka om likt ovan exempel?
Tacksam för input
Jag tycker det överreklameras om billig nattel.
Vad är det du får när du säljer, är det precis samma som Tibber säljer?
Måste du betala till din nätleverantör när du säljer och utnyttjar dess kablar och system?
Intressant det här. Har själv funderat på skaffa paneler men att ha dessa bara till eget bruk då det verkar finnas en hel del regler kring försäljning.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Såhär diffar det idag. Inga 17 öre här inte
Visst har det hänt att elen kostat 17öre o tom mindre. Men då har det varit mer eller mindre hela dygnet så.
Det som du dock tjänar med Tibber är att du får elen till bilen för 50% om du kopplar upp laddboxen till dem.
Visst Tibber är väl inte dyrare och idag får man dåliga fastprisavtal. Men det svårt styra livet speciellt när man har familj och familj som inte bryr sig.
Men även jag kan tycka det jobbig. Som idag t ex när det upp och dalgång hela dagen. På 1 timme här och där hinner inte huset värmas. Inte ens en tvätt eller diskmaskin hinner klart...
Men det finns en sak som skulle vara superbra. Stort batteri som man laddar efter elbörsen dvs bara när det billigast och solpaneler som laddar upp den när det är ljust ute.
Redigerat:
När du går över till Tibber så sköter det sig själv. Sätt dig i fåtöljen öppna en öl och kolla på appenR rusty skrev:Jag har idag en livssituation där jag jobbar hemma alla dagar om året.
Solpanelerna på taket levererar ju inga fantstiska mängder så här års men dom gör ändå ett bra jobb varje dag.
Nu till min fråga.
Hur ska jag göra med min produktion från solpanelerna nu när jag går över till timpris.
Låt säga att elen kostar 17öre nattetid och ligger runt 200öre under dagtid, då är det i min värld vettigt att ladda bilen och klappa på disk/tvätt osv för att köpa in all den elen.
Produktionen från panelerna dagtid säljer jag istället för spotpris för stunden.
Tänker jag rätt?
Idag med mitt rörliga hos Eon så vill jag ju bara ladda bil och använda el så länge som solpanelerna levererar men med kommade timprisavtal så antar jag att jag behöver tänka om likt ovan exempel?
Tacksam för input
Sitter i samma sits vad gäller sälja dyrt köpa billigt. Orkar inte räkna och jämföra hela tiden vad det blir med nätgifter moms och skatt, det fasta spelar även det in men kanske marginellt.R rusty skrev:Jag har idag en livssituation där jag jobbar hemma alla dagar om året.
Nu till min fråga.
Tänker jag rätt?
Tacksam för input
Men om totala priset vid det tidigare "normala" 50 öre landar runt 1.80 kr så går väl brytpunkten ungefär 60 öre lägre (återbäringen).
Så en solig dag och priset är över 120 öre sälj och under ladda bilen.
Inte helt rätt men min riktpunkt åtminstone.
Mvh
Henric
Liknande trådar
-
Hej! Hur gammalt är detta bastuaggregat? Kan man sälja eller är det bara och slänga på tippen?Mvh! Anders
Bastu -
Originalförpacking till verktyg, använda eller slänga?
Verktyg, Maskiner & Fordon -
Försöka sälja ek eller såga upp till eget virke?
Byggmaterial & Byggteknik -
Reparera eller använda klämd aquastop+ slang till diskmaskin?
Vatten & Avlopp -
Nedmontera och sälja eller återanvända bastu?
Bastu