XMian XMian skrev:
Finns väl ingen enhet som heter Power?
Googlade. Kilowattpeak. Toppvärdet av effekten som anläggningen kan producera.
 
  • Gilla
Beckborg
  • Laddar…
F fsn skrev:
Du har aldrig satt dig in i bokföring, avskrivning mm öht eller? Det är rätt självklart att det inte är en direktavskrivning. Fy fan vad obegåvat.
Du låter som en gymnasieutbildad bokförinskonsult som muckar med företagsledningen.

Det finns inga skattetekniska eller bokföringstekniska regler som är relevanta för att räkna på avskrivningar på det sättet gällande den här privatekonomiska frågan.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
K
T Tonka skrev:
15 år är ju bättre än vad som sades för några år sedan. Har gjort samma beräkningar och konstaterat att det blir svårt för solcellerna att hänga med om man under 5 års tid investerar hela summan på börsen istället. Best case (vilket är fortsatt worst case for världen) hamnade jag på 13 år. Annars kring 20 eller strax över.
Börsindex 17-10-25 till idag OMX30 15,68% Snitt 3,13%
 
D djac skrev:
Förklara 75% är statligt stöd i de två normalsituationerna, sälja eller använda egenproducerad el, såna siffror har aldrig tidigare framförts?
Ja nu är det inte dagsaktuellt men i somras visade en bekant avstämningen på hans anläggning och där var det något i stil med 110 öre/kwh i tror det stod miljöbidrag eller liknande medans fortum betalade ca 40öre.
Har sett liknande siffror tidigare med men dom hänger säkert ihop med dagspris på något sätt.
Säger sig ju ganska självklart eg att när vi som konsument betalat 20-30öre/kwh tidigare år så kan elbolagen inte köpa in vår solel för många ören så en produktion på 10.000kwh ger utan bidrag rimligtvis en intäkt på i runda slängar 1000kr, eller har jag fel?
Även om vi nu har en tokig marknad så lär det inte betala mer än en krona/kwh men det är inte relevant då produktionen är nära nog noll under vintern.
 
F
H hellem skrev:
Du låter som en gymnasieutbildad bokförinskonsult som muckar med företagsledningen.

Det finns inga skattetekniska eller bokföringstekniska regler som är relevanta för att räkna på avskrivningar på det sättet gällande den här privatekonomiska frågan.
nej, men i ett företag hade en direkavskrivning varit olaglig. Det finns inget som talar för en direktavskrivning på en installerad anläggning som kostar ett par hundra tusen, genererar en avkastning, och mest av allt, har ett betydande restvärde.
 
  • Gilla
hellem och 1 till
  • Laddar…
F fsn skrev:
nej, men i ett företag hade en direkavskrivning varit olaglig. Det finns inget som talar för en direktavskrivning på en installerad anläggning som kostar ett par hundra tusen, genererar en avkastning, och mest av allt, har ett betydande restvärde.
Jag vet, och anledningen är ju skatteregler och för att redovisa bolagsvärden för ägare. I det här fallet är inte det relevant. Och jag är högst skeptisk till att restvärdet går att realisera i verkligheten om man inte jobbar gratis massvis med timmar själv och struntar elsäkerhetsregler.
 
F fsn skrev:
som sagt, det behöver det inte bli om du återinvesterar det du ”tjänar” på tex börsen.
Det jag räknat på så återinvesterar man allt överskott från solcellerna på börsen, annars kommer solcellerna aldrig någonsin ikapp, inte ens med dagens elpriser. Räknat på 8% avkastning på aktier/fonder (det är lågt räknat, tänk på att vi pratar om 10+ år här)
 
T Tossegubbe skrev:
Ja nu är det inte dagsaktuellt men i somras visade en bekant avstämningen på hans anläggning och där var det något i stil med 110 öre/kwh i tror det stod miljöbidrag eller liknande medans fortum betalade ca 40öre.
Har sett liknande siffror tidigare med men dom hänger säkert ihop med dagspris på något sätt.
Säger sig ju ganska självklart eg att när vi som konsument betalat 20-30öre/kwh tidigare år så kan elbolagen inte köpa in vår solel för många ören så en produktion på 10.000kwh ger utan bidrag rimligtvis en intäkt på i runda slängar 1000kr, eller har jag fel?
Även om vi nu har en tokig marknad så lär det inte betala mer än en krona/kwh men det är inte relevant då produktionen är nära nog noll under vintern.
Du spekulerar alltså!
För att sälja el behöver du ett avtal med något elbolag som köper den av dig. Dom betalar nästan alltid aktuellt spotpris timmen du säljer den. Finns några bolag som betalar lite mer och några som betalar några ören mindre. Inget bidrag där inte.
Sen betalar bolaget en nätnytta på några ören. Lite som en bonus för att dom slipper transportera elen långa sträckor.
Av staten får du en skattesubvention på 60 öre på den elen du köper tillbaka av det du har sålt.
Säljer du 5000 kwh och köper tillbaka 7000 kwh får du 60 öre x 5000 kwh.
Säljer du 5000 kwh och köper tillbaka 1000 kwh får du 60 öre x 1000 kwh.
Den subventionern finns nu men kan mycket väl tas bort av regeringen.
Säljer du inget eller inte köper tillbaka något får du inget alls.

Så det enda riktiga bidraget du får är grönt bidrag. Är 15% av mtrl och arbetet. Ska tydligen höjas till 20% till årsskiftet.
 
  • Gilla
Klacken
  • Laddar…
F
H hellem skrev:
Jag vet, och anledningen är ju skatteregler och för att redovisa bolagsvärden för ägare. I det här fallet är inte det relevant. Och jag är högst skeptisk till att restvärdet går att realisera i verkligheten om man inte jobbar gratis massvis med timmar själv och struntar elsäkerhetsregler.
Finns så vitt jag vet inga elsäkerhetsregler för demontering. Det mesta handlar om nyinstallation.
 
F
T Tonka skrev:
Det jag räknat på så återinvesterar man allt överskott från solcellerna på börsen, annars kommer solcellerna aldrig någonsin ikapp, inte ens med dagens elpriser. Räknat på 8% avkastning på aktier/fonder (det är lågt räknat, tänk på att vi pratar om 10+ år här)
jag slår 8% om elpriset ändå är snudd på noll…… och jag har som sagt gjort 48-ish % på två år……. Men visst, allt är relativt, de två senaste åren har verkligen varit solcellsår, men kanske mest för installatörerna.
 
F fsn skrev:
Finns så vitt jag vet inga elsäkerhetsregler för demontering. Det mesta handlar om nyinstallation.
Så kanske det är. Jag skulle i alla fall anlita en elektriker för hjälpa om jag skulle demontera en anläggning som överför el till elnätet. Jag skulle också sätta ganska hög timpenning på mitt eget arbete.
 
I Ironside skrev:
Nja, en investering på 200 000 kr är en förlust dagen då du betalar den, det är inte vidare lätt att sälja anläggningen beg. och få tillbaka alla pengar. Investeringen börjar gå plus först när den tjänat in 200 000 kr vilket just nu beräknas vara 10-15 år in i framtiden, under den tiden kan det hända mycket. I bästa fall kan investeringen betala tillbaka sig tidigare men det kan också bli så att den inte alls betalar tillbaka sig(hur bra det än ser ut de första åren).
När jag säger investering så menar jag en dedikerad energibesparingsåtgärd specifikt för ett hus. Mycket av investeringen är själva jobbet med installationen. Det kan man inte utan förlust överföra till ett annat hus. Man ska nog räkna med att man själv ska ta del av större delen av besparingen. Det finns rapporter som säger att huset ökar i värde med samma summa som installationen men det tror jag inte kommer gälla speciellt länge till. Men om installationskostnaden ökar så ökar ju detvrelativa värdet av en gammal installerad anläggning.
 
F
Nu vet man ju inte om nya regeringen håller ihop det i en vecka, 3 månader eller i 4 år men att solcellspolitiken drastiskt kommer att förändras till det sämre (såklar beroende på vilken falang man tillhör) verkar det inte bli nåt med. Det här ger alla installatörer ett direkt incitament att höja priserna med 5%. https://www.regeringen.se/rattsliga...6o1l1BGVlk_jnOeI_oRSvRjwc9OmybMumWU&fs=e&s=cl
 
F
H hellem skrev:
Så kanske det är. Jag skulle i alla fall anlita en elektriker för hjälpa om jag skulle demontera en anläggning som överför el till elnätet. Jag skulle också sätta ganska hög timpenning på mitt eget arbete.
jag tror du skulle få leta länge, jag har faktiskt aldrig sett nån elektriker montera solcellspaneler så sannolikheten att man hittar en som demonterar för rimliga pengar är påfallande liten. Sen visar du hur lite du vet igen, solcellerna är inte kopplade mot nätet, det enda som är kopplat mot nätet är växelriktaren och den kan det absolut vara lämpligt att ta elektrikerhjälp med. Jag vet inte vad minsta debiterbar tid är med jag skulle uppskatta tiden en elektriker behöver för det till 15-45 minuter ungefär.

Att plocka ner en hel anläggning på 15kW skulle antagligen göras på mindre än en dag av två diversearbetare. Alla paneler är anslutna med en MC-4 kontakt. Kan man stoppa i och ur laddsladden till sin telefon så kan man plugga ur en kontakt. Det dyraste är troligtvis ställning om man gör det enligt gällande arbetsskyddsregler.
 
K Kirev skrev:
Du spekulerar alltså!
För att sälja el behöver du ett avtal med något elbolag som köper den av dig. Dom betalar nästan alltid aktuellt spotpris timmen du säljer den. Finns några bolag som betalar lite mer och några som betalar några ören mindre. Inget bidrag där inte.
Sen betalar bolaget en nätnytta på några ören. Lite som en bonus för att dom slipper transportera elen långa sträckor.
Av staten får du en skattesubvention på 60 öre på den elen du köper tillbaka av det du har sålt.
Säljer du 5000 kwh och köper tillbaka 7000 kwh får du 60 öre x 5000 kwh.
Säljer du 5000 kwh och köper tillbaka 1000 kwh får du 60 öre x 1000 kwh.
Den subventionern finns nu men kan mycket väl tas bort av regeringen.
Säljer du inget eller inte köper tillbaka något får du inget alls.

Så det enda riktiga bidraget du får är grönt bidrag. Är 15% av mtrl och arbetet. Ska tydligen höjas till 20% till årsskiftet.
På vilket sätt är det en spekulation? Jag skrev ju prec att jag läste min bekantas specifikation.
Sen att jag är osäker på terminologin och benämningar ändrar ju inte fakta att det är helt baserat på ngn form av stöd och bidrag. Andelen kan förändras såklart om bidragsdelen är fast och produktionen har spotpris.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.