D
H hellem skrev:
Ja, det var mitt antagande också. Därav min skepsis till att räkna anläggningskostnaden som en kapitalplacering, utan snarare bör räknas av som en kostnad direkt.
Ja, jo, det kan jag ju hålla med om men så blir det ju med alla kostnader till huset isf, det mesta materielvärde är ju borta i samma sekund som du monterar det, treglasfönster skulle tex inte kunna motiveras. De går ju från dyrt till noll under monteringen?

Själv väljer jag dock att se det som du säger, jag betalade min solpanelsräkning, såg det som en förbättring av huset och gick vidare. Sen kan jag ju inte låta bli att notera förändringarna på elräkningarna, haha
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
8 87d skrev:
själv tillhör jag den elit som sitter på en klassisk 70-talare (läs miljonprogrammet) med direktverkande el och inget affektionsvärde överhuvudtaget.
Solpaneler skulle därmed snarare förbättra utseendet

kostnadseffektivt…nja, men väl ett alternativ då totalkostnaden med elprisprognosen visar uppåt. Troligen räntan sig pengarna bättre på annat håll, men kan vara ett alternativ till tilläggsisolering, vattenburen värme etc
Ja, då är det ju mindre problematiskt. Själv tror jag att jag skulle få uppförsbacke att få tillstånd för solpaneler då området jag bor i är märkt som kulturhistoriskt värdefull miljö och mitt och de flesta hus på min gata har en K märkning i detaljplanen.
 
D
F Fideliox skrev:
Visa mig gärna en enda 30 års period där man gått minus.
Tja, gick du in Dow Jones december 1965, så tog det lite mer än just 30 år att komma tillbaks till noll, på just 30 år var det negativt.
 
  • Wow
Dilato
  • Laddar…
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Elprisprognoser pekar nedåt, man kan köpa finansiellt 2024 och framåt på runt 60 euro/MWh alltså 0,6 kr/KWh. Om det blir så vet inget, men där ligger priset nu. Är det svårt att förstå så tänk dig att du nu kan boka upp din diesel för 2024 till ett pris av 13 kr/l.
Till detta ska läggas skatter, avgifter och överföring, så priset vid eluttag blir väsentligt högre, däremot är det ju ett relevant pris att titta på för försäljningsdelen.
 
H hellem skrev:
Men.. utöver det så villhöver jag gärna känna mig självförsörsöjande.
I Västernorrland är detta en utopi vintertid men även i Solna kan väl panelerna vara snötäckta under rätt lång/långa perioder vintertid? Att batterier kan jämna ut under dygnet köper jag men jag tror det minst sagt dröjer innan batterier laddade på "sommaren" räcker hela "vintern".
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
D djac skrev:
Till detta ska läggas skatter, avgifter och överföring, så priset vid eluttag blir väsentligt högre, däremot är det ju ett relevant pris att titta på för försäljningsdelen.
Det var mer en kommentar på påståendet att elprisprognoserna pekar uppåt, vilket de alltså inte gör. Ett elpris på 0,6 kr/KWh är ett ganska normalt vinterpris.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
I Västernorrland är detta en utopi vintertid men även i Solna kan väl panelerna vara snötäckta under rätt lång/långa perioder vintertid? Att batterier kan jämna ut under dygnet köper jag men jag tror det minst sagt dröjer innan batterier laddade på "sommaren" räcker hela "vintern".
Hahaha ja :) Om batterier var lösningen hade vi nog sett det i stor skala. Säsongslagring av el via batteri är nog en utopi så länge vi lever.
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Det är väl bara att lasta in 200 elbilsbatterier i källaren? Borde inte kosta mer än ca 20 000 000:-.
 
Alfredo Alfredo skrev:
I Västernorrland är detta en utopi vintertid men även i Solna kan väl panelerna vara snötäckta under rätt lång/långa perioder vintertid? Att batterier kan jämna ut under dygnet köper jag men jag tror det minst sagt dröjer innan batterier laddade på "sommaren" räcker hela "vintern".
Ja, jag berättade inte det för att jag trodde det var rimligt genomförbart, utan bara för att belysa en typ av villhöver begär när du undrade "vem villhöver fula solpaneler." Det är något jag villhöver. Det är inte sannolikt att det går, det är osannolikt att det är värt pengarna, det skulle förfula mitt hus och så är det högst sannolikt att det blir svårt för mig att få tillstånd till det. Därför blir det inga solpaneler nu.

Däremot villhöver jag gärna solpaneler på något sätt ändå! Därför är jag involverad i denna tråd.
 
D
Viktor.J Viktor.J skrev:
Det var mer en kommentar på påståendet att elprisprognoserna pekar uppåt, vilket de alltså inte gör. Ett elpris på 0,6 kr/KWh är ett ganska normalt vinterpris.
Ja, vi får väl se, det bygger på samma antagande som att man kan förutse börsen på lång tid, min uppfattning är att det kan gå upp, eller så går det ner, eller så är det kanske oförändrat.
 
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kan du inte förklara lite mera hur du räknar ?
Jag har fortfarande inte fått en seriös kalkyl som visar på solcellers förträfflighet men det hade varit kul att se dina förutsättningar.

Vad som hade varit intressant i ett initialt skede är
- Vad producerar dina solceller årligen?
- Vad kostade dom att installera?
- Vilket elpris du ser framför dig de närmsta 20 åren?
- Om du köper eller säljer får du välja själv, välj det som gynnar dig bäst, förutsatt att du redovisar hur du räknar så vi kan förstå.

Då kan vi lite grovt anta en årlig intäkt/besparing från solcellerna och sedan räkna en nuvärdeskalkyl på det.

Det är svårt att tolka vad du menar med 15,8% avkastning 2021. Man skulle kunna tänka sig att du menar att du t.ex. köpt solceller för 134k som i exemplet och att de då haft en intäkt på ca 21 000 kr under året (15,8% avkastning). Det betyder att du de 6000 kWh som du producerat intjänat ca 3,5 kr/kWh vilket låter högt. Jag ska fortsätta min tankegång, Under 2021 så hade SE3 40 timmar som det var ett elpris på 3,5 kr/KWh eller uppåt under dagtid, alla var i december. Det innebär att du då ska producera el under dessa 40h motsvarande 6000 kWh => 150 kW, det låter också onekligen högt. Jag skulle tro att merparten av produktionen sker under sommarhalvåret, men det innebär att du måste tjäna in mera pengar än vad spotpriserna ger för att landa på samma avkastning, hur lyckas du med det? Frågorna blir många.

Så jag tror du skulle gynnas av att förklara lite bättre så vi förstår.
Verkligen intressant att se. Tydlgen en avkastning på 63 000 för en installation på 110 000.
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
F
Viktor.J Viktor.J skrev:
Kan du inte förklara lite mera hur du räknar ?
Jag har fortfarande inte fått en seriös kalkyl som visar på solcellers förträfflighet men det hade varit kul att se dina förutsättningar.

Vad som hade varit intressant i ett initialt skede är
- Vad producerar dina solceller årligen?
- Vad kostade dom att installera?
- Vilket elpris du ser framför dig de närmsta 20 åren?
- Om du köper eller säljer får du välja själv, välj det som gynnar dig bäst, förutsatt att du redovisar hur du räknar så vi kan förstå.

Då kan vi lite grovt anta en årlig intäkt/besparing från solcellerna och sedan räkna en nuvärdeskalkyl på det.

Det är svårt att tolka vad du menar med 15,8% avkastning 2021. Man skulle kunna tänka sig att du menar att du t.ex. köpt solceller för 134k som i exemplet och att de då haft en intäkt på ca 21 000 kr under året (15,8% avkastning). Det betyder att du de 6000 kWh som du producerat intjänat ca 3,5 kr/kWh vilket låter högt. Jag ska fortsätta min tankegång, Under 2021 så hade SE3 40 timmar som det var ett elpris på 3,5 kr/KWh eller uppåt under dagtid, alla var i december. Det innebär att du då ska producera el under dessa 40h motsvarande 6000 kWh => 150 kW, det låter också onekligen högt. Jag skulle tro att merparten av produktionen sker under sommarhalvåret, men det innebär att du måste tjäna in mera pengar än vad spotpriserna ger för att landa på samma avkastning, hur lyckas du med det? Frågorna blir många.

Så jag tror du skulle gynnas av att förklara lite bättre så vi förstår.
Jag har inte siffrorna här men jag har ett genomsnittligt försäljningspris på drygt 180 öre i år. Jag har mellan 20-36% egenanvändning, den varierar under sommartid på elpriset. Är det högt prioriteras försäljning, är det skitlågt så maximeras egenanvändning. Sen har jag räknat på scenariot solceller mot vad jag skulle ha betalat om jag inte hade haft några solceller och då är det de siffrorna jag tidigare redovisat och det är då alla rörliga kostnader tagna i beaktande. Ingen kakylerad ränta, ingen inflation (som knappast var en faktor förrän nu) är tagen i beaktande.
 
F
H hellem skrev:
Sluta larva dig nu. Jag har aldrig påstått att det inte går att tjäna pengar på elproduktion. Min enda gissning har varit vad man kan sälja en begagnad solpanelsanläggning för minus demontage och transport. Allt annat jag har sagt har ju varit kring skillnaden i att investera i en svårsåld anläggning och likvida värdepapper

Om du tänker ta några högskolepoäng så kanske du kan börja med läsförståelse?
det tror du? Jag betalade väl 1100kr för mina paneler, de kan jag imorgon sälja för minst 600kr, troligtvis 800kr med. Men som jag förgäves försökte få dig att fatta, det är helt ointressant då minimal avkastning, i princip oavsett elpris ändå är bättre än genomsnittligt börsindex. Har man så jävla dålig ekonomi att man då skulle behöva sälja skiten så skall man kanske inte investera öht då minimal avkastning trots allt är superbra.
 
  • Haha
hellem
  • Laddar…
Jo det är korrekt som du skriver. Jag var mera kortsiktigt i mitt uttalande och tog endast hänsyn till den allmänna uppfattningen för tillfället, slarvigt av mig!

Därmed försvåras ”investeringsargumentet” ytterligare.

Man bör tänka annorlunda och snarast i termer om utgift när man väljer att ”investera” i en solcellsanläggning och därmed bör kostnadsfördelningen tas större hänsyn än payoff.


Viktor.J Viktor.J skrev:
Elprisprognoser pekar nedåt, man kan köpa finansiellt 2024 och framåt på runt 60 euro/MWh alltså 0,6 kr/KWh. Om det blir så vet inget, men där ligger priset nu. Är det svårt att förstå så tänk dig att du nu kan boka upp din diesel för 2024 till ett pris av 13 kr/l.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.