F
K Kjelle50 skrev:
Gör du andra investeringar i huset?? Målar? Byter vitvaror?? Bygger bastu?? Kalkylerar du hur lång tid det tar att "tjäna" in det??
Solpaneler ger en viss utdelning tillbak, men dom finns kvar på huset och ökar husets värde en del.
Sen gör man ju en insats för miljön. Men det kanske du inte bryr dej om??
Jo, jag har solpaneler och skaffat elbil, då "tjänar" jag in dom än snabbare, om man nu bara räknar så??
Fullständigt ointressant jämförelse. Målar om gör man i antingen underhållsyfte eller för att man vill ha det snyggare. Bygger bastu gör man rimligtvis för att man vill bada bastu.

Slänga upp solceller kan man göra av två anledningar, antingen av ideologisk skäl eller av ekonomiska skäl. Statistiskt sett så bryr sig fler om miljön om det samtidigt gynnar plånboken, baserat på det så förutsätter jag att de flesta gör det för bättre ekonomi, en viss säkerhet mot skenande elpriser och inget annat. Det finns liksom inget direkt annat man kan ha skiten till än producera el, de tillför ingen annan funktion öht och även om jag inte direkt kräks i munnen så är det inget som tillför estetiskt värde.
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 4 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Lägger till lite parametrar för att balansera diskussionen lite.
Om du räknar med att elpriset är 1,50, så får du lägga på besparingen på skatter och överföringsavgifter på den egenförbrukade elen med ca 65-70 öre. För din sålda el får du utöver spotpriset 60 öre i skattereduktion per kWh.
Panelerna degraderas något varje år, men inflationen och prisutvecklingen för el är högre i jämförelse och din avkastning per år ökar därmed.
Då driftskostnaden på din fastighet dyker ökar marknadsvärdet på huset från dag ett.
Sveriges äldsta solcellsanläggning är 40 år och levererar fortfarande el. Du kan räkna med minst samma livslängd på din anläggning.
Med ovan tillägg till dina egna beräkningar kanske din återbetalningstid sjunker till 10-12 år. Det betyder att efter den tiden har du gratis producerad el i ytterligare minst 30 år.
 
  • Gilla
Anders D och 1 till
  • Laddar…
Med den inställningen varför har du överhuvudtaget börjat söka offerter på dylika anläggningar?? Du har ju redan bestämt dej?! Det du ville få verifierat för din del, att du inte vill ha dom. Det kan du ju läsa om på nätet innan du beställer en offert?!
 
  • Gilla
marieed2 och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Det är ju det som är grejen, inget vet, de e som att tipsa någon om att göra en 200 000 investering på börsen nu för att man tror att det kommer gå bra.

Men ja, ska vi ta några punkter som kan påverka investeringen på solceller :

- Finland får igång sitt krånglande kärnkraftverk, de importerar annars stora mängder el, framförallt från Sverige. Detta har de faktiskt redan lyckats med och man spår att detta pressar ner även svenska elpriser i framtiden.
- Norge kompenserar Europa med gas nu när Nord stream begränsas. Deras lager är inte oändligt men man tror sig kunna hitta mer.
- Frankrike har flera strulande kärnkraftverk, man kan anta att man just nu jobbar på högvarv för att få ordning på dem.
- Kriget tar slut
- Man återupptar någon form av byteshandel med Ryssland för att iallafall tillfälligt få in mer gas
- Kraftledningen ner till SE3 och SE4 kan successivt överföra mer
- Staten lyckas övertala EU att ändra kostnadsmodellen för framförallt SE3 och SE4.
- Staten inför någon form av kompensering, ex mindre avgifter på el och el-nät i SE3 och SE4 eller pristak. De kan också ge mer avdrag på installation av solceller.
- Företag konkar och lämnar efter sig effekt som gör att vi inte behöver importera fullt så mycket.
- m,m m,m, vi får inte glömma att hela Europa jobbar stenhårt för att få kontroll över elen, det skulle vara mycket otroligt om rådande läge håller i sig i 4-5 år.

Jag säger inte att solceller behöver bli en dålig affär men den är absolut inte bombsäker.

Ditt svar är en radda med antaganden och inte heller säkra som ditt antagande om solceller.

Norge kan inte kompensera bortfallet av rysk gas
Svenska Kraft har i årtionden haft kunskapen om problematiken om överföringen av kraft från norra Sverige till södra Sverige.
Priskompensation är inte hugget i sten vilket nationalekonomer inte rekommenderar (inflations höjande)
Problemen i Frankrike är inte lösta och ingen vet när de är lösta (se problemen på kraftstationen i Lyby Skåne) (Fransk teknik )
 
L Lena Torp skrev:
Vill inflika att solceller levererar nästan linjärt i 20-25 år fram till år 30 dalar effekten avsevärt. Sen går cellerna inte att återvinna. Tekniken är inte uppfunnen än.
Jo det går att återvinna solceller men idag är det dyrt. Tekniken utvecklas hela tiden och stora förtjänster finns för de företag som idag återvinner i liten skala.
 
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Börsen går upp. Man brukar räkna med 8% per år över längre tid. Att den går ner nu spelar ingen roll alls så länge man fortsätter spara och inte behöver pengarna nu. Det är rea nu...

Solcellerna har ingen ränta på ränta effekt vilket gör att återbäringen eller intäkten aldrig kan bli större än vad du säljer för. Dessutom ger de mindre och mindre effekt över livslängden, kräver underhåll och har ett lågt värde om 25 år.

Man lär inte förlora på solceller över tid men nån brilliant investering är det inte. Särskilt inte med de priserna som det är nu.
den direkta avkastning jag får från solcellerna måste naturligtvis ställas mot att jag i samma utsträckning tar ut vinsten från det jag investerar på börsen. Det andra alternativet är ja annars att jag investerar avkastningen från solcellerna på börsen.

Det är oavsett vad du säger rätt uppenbart att den timingen i min investering rimligtvis inte hade blivit lika bra som solcellerna jämfört med en indexfond med tanke på vad som hänt. Till dags datum har jag troligtvis en total avkastningen sen start på 63-64kkr. En indexfond jag har har under samma tidsperiod gått minus 12% tror jag. Så, med tanke på hur mina aktier, fonder mm har gått ett tag nu så är det en helt brilliant investering.

Det är lyckliga omständigheter, med en låg börs, dyra solceller mm så är det helt orimligt att man skulle få samma utdelning.
 
  • Gilla
Argastesnickaren
  • Laddar…
F fsn skrev:
Det är oavsett vad du säger rätt uppenbart att den timingen i min investering rimligtvis inte hade blivit lika bra som solcellerna jämfört med en indexfond med tanke på vad som hänt. Till dags datum har jag troligtvis en total avkastningen sen start på 63-64kkr. En indexfond jag har har under samma tidsperiod gått minus 12% tror jag. Så, med tanke på hur mina aktier, fonder mm har gått ett tag nu så är det en helt brilliant investering.
Nä, det är det inte. Den är ok.

Man investerar i nergången så hämtar man hem med råge när börsen återhämtar sig. Det du säger är otroligt kortsiktigt. Vi pratar om en investering på 25 år. Om man har råd att ta elräkningen nu och istället spara på börsen löpande lär påsen med pengar vara större än intäkterna från solcellerna.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
F
K Kjelle50 skrev:
Med den inställningen varför har du överhuvudtaget börjat söka offerter på dylika anläggningar?? Du har ju redan bestämt dej?! Det du ville få verifierat för din del, att du inte vill ha dom. Det kan du ju läsa om på nätet innan du beställer en offert?!
Använd citering, annars får den du svarar ingen avisering. Det är även svårt att räkna ut vem du svarar.
 
  • Gilla
Kjelle50
  • Laddar…
sunnis
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Börsen går upp. Man brukar räkna med 8% per år över längre tid. Att den går ner nu spelar ingen roll alls så länge man fortsätter spara och inte behöver pengarna nu. Det är rea nu...

Solcellerna har ingen ränta på ränta effekt vilket gör att återbäringen aldrig kan bli större än vad du säljer för. Dessutom ger de mindre och mindre effekt över livslängden, kräver underhåll och har ett lågt värde om 25 år.

Man lär inte förlora på solceller över tid men nån brilliant investering är det inte. Särskilt inte med de priserna som det är nu.
Solceller direktavkastar, ungefär som värdepapper med utdelning. Så det går alldeles utmärkt att återinvestera på börsen. Man kan även ha kapital på börsen och en solcellsanläggning, vilket är då en diversifiering.

Ser man på bostadens värde så behöver inte investeringen vara en kostnad när det gäller solceller, det är ganska vedertaget idag att det ökar värdet på huset. Man flyttar alltså då pengar från ett bankkonto till bostadens värdering.

Börsens historiska avkastning över tid är svår att slå, därav är börserna så otroligt populära världen över att investera i. I strikt mening är all investering för effektivisering i den egna bostaden sämre än börsen. Hur ska man kunna räkna hem t.ex en bergvärmepump när man istället kan köpa värdepapper? Bergvärmepumpen är tokslut efter 20år, samma investering istället i Investor@20år =:cool: Då skulle man nog kunna köpa 10st bergvärmepumpar istället, smart!

Ett hus idag i SE3 eller SE4 med direktverkande el är i princip osäljbart idag, men ägarna till dessa kanske sitter med fina aktieportföljer istället?:thinking:

Solceller med dagens elpriser avkastar riktigt bra. Under denna solsäsong fick man väldigt bra betalt för produktionen.
 
Redigerat:
  • Gilla
hrundi och 3 till
  • Laddar…
F
Nej, så behöver man inte se det alls. Du säger investering på 25år… baserat på vad då, kalkylerad livslängd? Jag har räknat på avkastning och just nu är det som sagt så att jag har fått tillbaka över 60%. 60% som jag kan investera i en eventuellt låg börs om jag vill det. Du kan räkna ihjäl dig, du kommer aldrig i närheten av den avkastningen på index.
 
R Rolle85 skrev:
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
Om 15 år när anläggningen producerar ”gratis” el står du där med skägget i brevlådan och betalar 3:- kWh.

Bygg större så betalar det sig snabbare!
Helt rätt att lägga det åt sidan om man ska bygga så fjuttigt.
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Har haft precis samma fundering! Vad är det för mening?
 
R Rolle85 skrev:
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
Installerade solpaneler 2202 och är mkt nöjd.Hitills sålt 13300kWh a pris 18000kr ,skattereduktion kommer nästa år på 60örex 13300kWh=8000kr Total inkomst 18tkr+8000kr= 26tkr
Plus egen förbrukad el 3300kWh till 0 kostnad Räknat på investering 160tkr samt dividerat på 26000kr så innebär detta en ränta på 16% på investerat kapital .Det kan jag inte få på någon placering varken banksparande eller börs.Räknar jag till förbrukad el gratis så blir kalkylen än bättre.Så summa summarum bästa investering jag gjort. Vilken växelriktare håller bara 5 år?
 
  • Gilla
Sir Duke och 4 till
  • Laddar…
sunnis sunnis skrev:
Solceller direktavkastar, ungefär som värdepapper med utdelning. Så det går alldeles utmärkt att återinvestera på börsen. Man kan även ha kapital på börsen och en solcellsanläggning, vilket är då en diversifiering.

Ser man på bostadens värde behöver inte investeringen vara en kostnad, man har flyttat pengar in pengarna till en anläggningstillgång som avkastar.

Börsen historiska avkastning över tid är svår att slå, därav är börserna så otroligt populära världen över att investera i. I strikt mening är all investering för effektivisering i den egna bostaden sämre än börsen. Hur ska man kunna räkna en hem t.ex en bergvärmepump när man istället kan köpa värdepapper, bergvärmepumpen är tokslut efter 20år, samma investering i Investor@20år =:cool:

Ett hus idag i SE3 eller SE4 med direktverkande el är i princip osäljbart idag, men ägarna till dessa kanske sitter med fina aktieporföljer istället?:thinking:

Solceller idag med dagens elpriser avkastar riktigt bra. Under denna solsäsong fick man väldigt bra betalt för produktionen.
Ja, så kan man ju också tänka. Diversifiering är bra. Därför gör man inga 12% i förlust på sin portfölj.

Det är skillnad på besparing som en värmepump ger och investering som solceller sägs vara. Alla pratar avkastning för solceller men det gör ingen om en värmepump. Jag ser solceller som besparing eftersom vi har förbrukningen även på sommaren.

Jag tror inte elpriserna vi sett i år kommer bestå. Att beräkna någon sorts avlastning på de priserna är att lura sig själv.

Jag har också solceller men lär tjäna mer på börsen än på solcellerna.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, så behöver man inte se det alls. Du säger investering på 25år… baserat på vad då, kalkylerad livslängd? Jag har räknat på avkastning och just nu är det som sagt så att jag har fått tillbaka över 60%. 60% som jag kan investera i en eventuellt låg börs om jag vill det. Du kan räkna ihjäl dig, du kommer aldrig i närheten av den avkastningen på index.
Fast låt oss säga att jag sätter 200' i billig börs nu. Då ligger jag ganska mycket för dig redan
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.