F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Fast du får betala av dina solceller först. Annars ska jag också kasta in din avkastning.
Nej, varför skall jag göra det? Du låser dina 200 på börsen och jag låser mina 200 på solceller och börsen, det är ingen som helst skillnad. Varför skulle jag inte kunna återinvestera min avkastning precis på samma sätt som du inveterar din avkastning kontinuerligt på börsen?
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
F fsn skrev:
En annan effekt är att hur jag än räknar på det så kan jag inte på något sätt få det till mindre än drygt 9% avkastning med nuvarande regler…. Börsen ger väl 8% i genomsnitt.
8% ränta på ränta... Väldigt mycket bättre än 9% årligen på installerat.
 
  • Gilla
hapazard och 1 till
  • Laddar…
sunnis
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Ja, det är samma jobb jag också menar. Jag tänker dessutom inte att återbäringen från solceller kommer investeras på börsen utan istället kommer täcka vinterns elräkning. Frågan är hur mycket av avkastningen som kommer gå tillbaka till elbolaget igen.

Det ser redan mer "normalt" ut redan med tanke på att kriget är pågående. Man såg effekten av att exporten vad begränsad då undehåll på ledningarna gjordes. Jag tror att t.ex. Tyskland nu har en möjlighet att förbereda sig bättre inför nästa vinter utan att priserna skulle skjuta i höjden som de gjort i år. De ligger tydligen ganska bra till i sitt sparande av gas. Finland startar reaktorer. Frankrike startar reaktorer. Sverige startar en efter årsskiftet. Målet måste vara att bli av med beroendet av Ryssland och fixa överföringen i Sverige. För övrigt har jag ingen aning om vad priset kommer att ligga på i vinter.

Nä, inte 2023 men vem tänker på börsen på så kort sikt som ett år? Begränsa nergången och fortsätta investera är det enda rätta.
Vad har det för betydelse? Solcellerna ger en passiv inkomst, mindre andel inköpt energi och utöver det återbäring på skatten. Du får ju inte högre elräkning för att du har solceller, utan tvärtom den blir mindre. M.a.o har man mer pengar att investera på börsen med solceller än utan.

Sverige kommer inte starta någon ny reaktor nästa år, exporten kommer snarare att öka till våra grannländer. Det är inte så enkelt att man kan trolla bort ett energiunderskott på 10% i Europa bestående av billig rysk gas mer dyrare substitut. Bättre kommer det bli men vi kommer ha en helt annan prissituation och mycket mer volatil energihandel de kommande 10åren än vad vi hade under 2011-2021.
 
  • Gilla
marieed2
  • Laddar…
F fsn skrev:
Nej, varför skall jag göra det? Du låser dina 200 på börsen och jag låser mina 200 på solceller och börsen, det är ingen som helst skillnad. Varför skulle jag inte kunna återinvestera min avkastning precis på samma sätt som du inveterar din avkastning kontinuerligt på börsen?
Jo, du får bara stoppa in avkastningen. Resten av ditt kapital är i solcellerna. Jag kanske missförstod soffrorna.
 
Lars-Åke H Lars-Åke H skrev:
Fråga 1 Är verkningsgraden bara ca 80% ?
Fråga 2 Kommer elpriset vara 1,50kr/KWh utan ev höjning i 15år ? (Elpriset för villa 2007 var ca 0,35kr/KWh. Vid liknande utveckling betyder det på ett elpris på ca 6,40kr/KWh 2037).
Din kalkyl verkar halta med att tro på oförändrat elpris i 15år, eller hur ?
Elpriset lär sjunka med åren
 
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
8% ränta på ränta... Väldigt mycket bättre än 9% årligen på installerat.
nope, det beror på vad man gör med de 9%. Det är ett faktum att 9% ÄR mer än 8%. Tar jag kontinuerligt all min avkastning på 9% och sätter in detta i samma fond som du har som årligen ger 8% genomsnittliga avkastning så kommer jag att ha mer pengar. Det är inte svårare än så.
 
  • Gilla
hrundi
  • Laddar…
F
Kristian Ask Kristian Ask skrev:
Jo, du får bara stoppa in avkastningen. Resten av ditt kapital är i solcellerna. Jag kanske missförstod soffrorna.
men om du stoppar in 200’ och jag har investerat 110’ i solceller så måste jag ju få lägga in samma totala summa samt fritt välja om jag vill återinvestera avkastningen.
 
P Putte 9497 skrev:
Elpriset lär sjunka med åren
Eller öka betydligt under närmaste åren, kanske bli lägre i perspektivet 10+ år när ny baskraft hunnit byggas. Eller 15+ år… det tar tid att återställa baskraft som slarvats bort av obetänksam politik.
 
P Putte 9497 skrev:
Elpriset lär sjunka med åren
Nyckelord = Lär
Intressant iakttagelse. Vad grundar du ditt antagande på?
 
  • Gilla
TobbeP
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
15-17 år är för lång tid i mitt fall. De flesta måste ju också byta sitt tak under den tidsperioden. Känns som att andra investeringar såsom en luftluft värmepump är en bättre investering för 15k.
Sen värdehöjande, ja om 10år kanske jag har förbrukat halva livslängden på cellerna så då har jag ju också halverat värdet på cellerna för nästa ägare..?
Det är ju helt avhängigt vilken uppvärmning du har idag och hur väl isolerar bostaden är. Givetvis vore luft luft ett bättre alternativ för att få mest ”Bang for the buck” om du har direktverkande uppvärmning än att sätta upp solceller. Du får väl börja i rätt ände… förstår inte heller riktigt jämförelsen mellan solceller och luft luft..?
 
sunnis sunnis skrev:
Vad har det för betydelse? Solcellerna ger en passiv inkomst, mindre andel inköpt energi och utöver det återbäring på skatten. Du får ju inte högre elräkning för att du har solceller, utan tvärtom den blir mindre. M.a.o har man mer pengar att investera på börsen med solceller än utan.

Sverige kommer inte starta någon ny reaktor nästa år, exporten kommer snarare att öka till våra grannländer. Det är inte så enkelt att man kan trolla bort ett energiunderskott på 10% i Europa bestående av billig rysk gas mer dyrare substitut. Bättre kommer det bli men vi kommer ha en helt annan prissituation och mycket mer volatil energihandel de kommande 10åren än vad vi hade under 2011-2021.
Nja, håller inte med. Om man tjänar så bra på solcellerna pga högt pris går nog det mesta till elräkningen som också är dyrare när inte solen ger nåt längre, mat eller huslånet. Inte ut på börsen.

Jo, Ringhals 4 är ur drift pga att de hittade korrosion. Är tänkt att starta 31 januari. Skulle starta redan i november. En stor osak till vårt höga elpris är för att det sparats gas i Europa och underhåll i Frankrike som normalt förser framför allt Tyskland med el. Vi får se om de har fått ihop den gas de behöver. Om inte så förstärker det bara mitt första stycke att avkastningen för det man sålt kommer gå till elräkningen. Vad ska man stoppa på börsen då?

Det blir säkert en hel del upp och nergångar i priset men jag tror snarare på dyrt på vintern än dyrt på sommaren framöver.
 
Redigerat:
Jag är personligen stark förespråkare för solceller men det passar inte alla.
Först och främst bör anläggningen ge bortåt 200% av den totala årsförbrukningen. Ju större anläggningen är ju billigare blir den per kWh.
Att sätta upp en anläggning på under 10kWp på en villa är inte optimalt.

Sen bör man ha 1-2 elbilar då elbilar står för 50-75% av den totala förbrukningen.

Sen är det som alltid med elbilar och solceller en kassako om man har timdebitering på el.
Jag ligger ca 50-55% under rörligt elpris.
Säljer all sol, köper på natten.
Batteri som laddas av billig köp el och används på dagen när priserna är högre.

Med dessa förutsättningar så är anläggningen betald på under 5 år.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
A aswespeak skrev:
Jag är personligen stark förespråkare för solceller men det passar inte alla.
Först och främst bör anläggningen ge bortåt 200% av den totala årsförbrukningen. Ju större anläggningen är ju billigare blir den per kWh.
Att sätta upp en anläggning på under 10kWp på en villa är inte optimalt.

Sen bör man ha 1-2 elbilar då elbilar står för 50-75% av den totala förbrukningen.

Med dessa förutsättningar så är anläggningen betald på under 5 år.
 
A aswespeak skrev:
Jag är personligen stark förespråkare för solceller men det passar inte alla.
Först och främst bör anläggningen ge bortåt 200% av den totala årsförbrukningen. Ju större anläggningen är ju billigare blir den per kWh.
Att sätta upp en anläggning på under 10kWp på en villa är inte optimalt.

Sen bör man ha 1-2 elbilar då elbilar står för 50-75% av den totala förbrukningen.

Sen är det som alltid med elbilar och solceller en kassako om man har timdebitering på el.
Jag ligger ca 50-55% under rörligt elpris.
Säljer all sol, köper på natten.
Batteri som laddas av billig köp el och används på dagen när priserna är högre.

Med dessa förutsättningar så är anläggningen betald på under 5 år.
Ja, det var ju lite annorlunda. Berätta gärna hur din uträkning ser ut. Det jag vet är att 60-öringen försvinner vid 100% och batteri är inte lönsamt om skillnaden är ca 1,50kr/kWh.
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Konstigt?? För mig kostade 20 paneler 71000:-
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.