R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Har en kamrat som jobbar med solpaneler, bad han komma hem till mej o räkna lite o se vad vi kan göra. Hans svar var " har du pengar som du inte vet vad du ska göra med så kommer jag i morgon, vill du ha en långsiktig lösning så vänta en stund"

Utvecklingen av solpaneler går i raketfart nu tydligen. Jag är lekman i branschen. Men om man inte har pengar "över" ska man inte köpa nu. Dels är det många lycksökare i branschen som gör dåliga jobb men också är tydligen dagens solpaneler stenålder om bara några år.
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Alew Alew skrev:
Kalkylen kan man också göra på annat sätt.

Tar men solcellslånet på Swedbank med 3,9% ränta så betalar 5226kr i ränta per år på 134k. Minus 30% ränteavdrag blir det (3658kr)

Ger solcellerna 6000kwh och elpriser plus nätavgifterna ligger på 3kr/kWh så generas ström för 18000kr år.

Håller solcellerna i 20 år är kostnaden 134000/20=6700kr år plus ränta.

Med ett pris på 3kr/KWh borde besparingen vara 18000kr - 3658kr-6700 = 7642kr

Tänker jag fel?
låter högt med 3kr/kWh på sommaren men annars borde det väl vara rätt räknat
 
E
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Det kommer att ta betydligt längre tid än 15 år. Växelriktaren håller väl max 15år. Lägg till ett byte i kalkylen. Du fick dubbla priset vad samma kostade för 2 år sedan. Kolla på energimyndighetens sida på deras kalkyl
 
Marmar77 Marmar77 skrev:
låter högt med 3kr/kWh på sommaren men annars borde det väl vara rätt räknat
Elen kostade ofta över 3 kr denna sommar så man fasar ju för denna vinter då Sverige drar nästan dubbelt så mycket ström som på sommaren. Vinterns elpris kommer inte att bli nådigt. Det talas ju om 10-20 kr per kWh vilket vissa andra länder som England och Baltstaterna redan upplevt vissa dagar.
 
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag tycker det är hysteriskt roligt med människor som räknar på börsens genomsnittliga utveckling och räknar på att om man investerat "på börsen" så hade det lönat sig bättre än att sätta upp solceller. Hahahaha! Ja, för ALLA går ju minst lika bra som börsens genomsnitt. Eller hur? Nej, anekdotisk bevisföring är inte giltig. Solceller levererar garanterat den avkastning i form av elektrisk effekt som de är specade med. Variabeln väder är inte så varierande som det är lätt att tro (läs lite historisk meteorologiska data så ser du tydligt att variationerna inte är så stora). Fixa en sådan fond "på börsen" så kan vi alla bli ekonomiskt oberoende ganska snart ;)
Det många missar med att bli självförsörjande med el under 6-8 månader om året är att även nätavgiften, moms, energiskatt, osv försvinner, och det förstår jag är en enormt skön känsla. Både för själen och för plånboken.
Vi har inte haft elräkning sedan mars (bortsett från abbonemangskostnad)
Denna månad blir det nog någon tusenlapp.
 
E Elsamimmi skrev:
Det kommer att ta betydligt längre tid än 15 år. Växelriktaren håller väl max 15år. Lägg till ett byte i kalkylen. Du fick dubbla priset vad samma kostade för 2 år sedan. Kolla på energimyndighetens sida på deras kalkyl
Blir bara värre och värre…
 
En parameter som de flesta inte talar är att DET KÄNNS BRA! Visst, det är kanske lång återbetalningstid men det känns jävligt gött att se solen lysa och veta att jag sköter mig själv vissa dagar.

Allt skall alltid "räknas hem" men handen på hjältar, hur räknar man hem en stor suv? Hur räknar man hem en villa på 179 m2 när man kan bo i en mindre, hur räknar man hem sin båt, motorcykel , platt TV eller spabad. Dessa saker köper man gladeligen in utan att tänka "för att det känns bra och jag vill ha dem" men vid värmepumpar, solceller och inköp av elbil så räknas det bara i kalkyler upp och ner när man går med vinst.

Jag köpte solceller, ca 7kW peak för ca 100' och det betalar väl sig om kanske 10 år. Tills dess njuter jag av varje kWh som jag alstrar själv och det känns bra i hjärtat att bidra, om än lite, till min egen förbrukning!
 
  • Gilla
  • Haha
Knoparen och 20 till
  • Laddar…
Och just det. Min hybridbil är mycket dyrare än en bensinbil, men det känns riktigt bra i hjärtat att glida iväg på el som dessutom ibland kommer från mina egna solceller.
 
  • Gilla
TerrorTorkel och 2 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Solcellerna sitter ju på ditt tak och om du säljer huset får du säker tillbaks din investering. Dessutom borde det ge en positiv känsla och det är troligare att el-kostnaden stiger än att den för överskådlig tid stannar på 1.50 kr/kWh.
 
  • Gilla
Kawaist
  • Laddar…
B bjorwen skrev:
Har en kamrat som jobbar med solpaneler, bad han komma hem till mej o räkna lite o se vad vi kan göra. Hans svar var " har du pengar som du inte vet vad du ska göra med så kommer jag i morgon, vill du ha en långsiktig lösning så vänta en stund"

Utvecklingen av solpaneler går i raketfart nu tydligen. Jag är lekman i branschen. Men om man inte har pengar "över" ska man inte köpa nu. Dels är det många lycksökare i branschen som gör dåliga jobb men också är tydligen dagens solpaneler stenålder om bara några år.
Dagens solceller ger ca 19-22% av solens instrålning (ca 1000W per m2 hög sommarsol) och vi verkar inte komma längre trots över 30 år forskning så tyvärr tror jag aldrig vi kommer över ens 30% verkningsgrad
 
J jack23 skrev:
Vi har inte haft elräkning sedan mars (bortsett från abbonemangskostnad)
Denna månad blir det nog någon tusenlapp.
Jag antar att du menar att ni har solceller och understryker det jag skrev i mitt inlägg (?).
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Första frågan är väl hur många % du kommer använda själv av dom 6000 kwh? För där sparar du ju betydligt mer än 1,50 kr/kwh. Lär dröja många år innan det blir så billigt igen.
Säljer du 60% blir det ca 4000 kwh.
Nästa fråga är vart du bor och vad du tror dig få betala för elen kommande år.
Slipper du köpa 2000 kwh och idag betalar 3kr/kwh inkl allt sparar du 6000kr där.
Säljer du för 1,5 kr x4000 kwh blir det 6000 kr till. Sen får du 60 öre extra på det du köper tillbaka av det du har sålt. Köper du tillbaka allt blir det 2400 kr extra i skattesubvention. Det blir 12400kr/år.
Men allt beror på dina förutsättningar. Vad betalar du för elen och vad kan du få för det du säljer?
Kan du använda all el direkt sparar du ju 18000 kr vid 3 kr i elpris.

Men sen är ditt pris lite högt. Jag får monterat 28 paneler nästa månad och ger totalt 160' för allt. Beräknas ge 10000 kwh/år. Då betalar det sig fortare. Sen tror jag även på lite värdeökning på huset.
 
  • Gilla
Anders D
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Jag antar att du menar att ni har solceller och understryker det jag skrev i mitt inlägg (?).
Ja, vi har solceller...
 
Medlem sedan 2012 och från att få bra och precisa svar från övriga medlemmar har Byggahus blivet ett forum med stor kunskap som förstörs av medlemmar med förutfattade meningar så nu hoppade jag över många av svaren till TS men är inte förvånad över alla ”förståsigpåare” när det gäller ämnena solceller och elbilar vars kunskap är man fått på Flashback!

Solceller sedan 2018 och räknar med återbetalt Q2
men senast Q3 2023. Elbil och pendlar 18 mil/dag =kostnad cirka 12kr/mil

Så fortsätt ni att ha åsikter om solceller och elbilar (åbäken) medans jag ler på vägen till banken.
 
Redigerat:
  • Gilla
Knoparen och 6 till
  • Laddar…
B bjorwen skrev:
Har en kamrat som jobbar med solpaneler, bad han komma hem till mej o räkna lite o se vad vi kan göra. Hans svar var " har du pengar som du inte vet vad du ska göra med så kommer jag i morgon, vill du ha en långsiktig lösning så vänta en stund"

Utvecklingen av solpaneler går i raketfart nu tydligen. Jag är lekman i branschen. Men om man inte har pengar "över" ska man inte köpa nu. Dels är det många lycksökare i branschen som gör dåliga jobb men också är tydligen dagens solpaneler stenålder om bara några år.
Ja, det är verkligen rena vilda västern i branschen!
Massor av klåpare som fuskar, även de större fuskar. Talar av egen erfarenhet. Besiktiga alltid anläggningen innan full betalning sker!
 
  • Gilla
Elsamimmi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.