I
JLyck JLyck skrev:
Ja? Man hade kunnat slänga in pengarna på börsen, men din levnadskostnad hade inte förändrats för det. I mitt fall så gav jag 121’ för solcellerna, och investerar på börsen samtidigt.
Vi ska såklart utgå från vad en rimlig anläggning kostar idag vilket är runt 200 000 kr, att de som investerade för par år sen sitter bra nu är ju kul men har inget med tråden att göra.

Solcellerna behöver 10-15 år på sig för att faktiskt gå plus, du har inte tjänar några pengar förens solcellerna är avbetalda(d.v.s du fått tillbaka dina 200 000 kr). Tvingas du flytta tidigare så är risken än större att du går back. Det är inte precis som att du kan sälja dina solceller om det börjar gå dåligt för att investera i något annat.
 
  • Gilla
mnils och 1 till
  • Laddar…
I Ironside skrev:
Vi ska såklart utgå från vad en rimlig anläggning kostar idag vilket är runt 200 000 kr, att de som investerade för par år sen sitter bra nu är ju kul men har inget med tråden att göra.

Solcellerna behöver 10-15 år på sig för att faktiskt gå plus, du har inte tjänar några pengar förens solcellerna är avbetalda(d.v.s du fått tillbaka dina 200 000 kr). Tvingas du flytta tidigare så är risken än större att du går back. Det är inte precis som att du kan sälja dina solceller om det börjar gå dåligt för att investera i något annat.
Ja, men tills solcellerna går plus så kan man faktiskt spara pengar. Men jag håller med, med dagens priser på solceller så blir kalkylerna svårare att få ihop. Helt klart större risk idag än vad det var bara för ett år sedan.

Sen om man tycker 10-15år är lång återbetalningstid, det är nog ganska subjektivt. Jämför jag med min strategi på börsen, där jag satsar nästan uteslutande på utdelningsaktier vars DA ligger runt 4-5%. Där är också investeringshorisonten väldigt lång. Inte helt jämförbart, då jag kan sälja aktierna när det än passar och jag kan på annat sätt återinvestera utdelningen och därigenom få en helt annan ränta på ränta effekt.

Å andra sidan så investerar jag en del av avkastningen från solcellerna på börsen.
 
Hur lång tid tar det att bygga upp ett nytt kärnkraftsverk, någon som vet?

Om man istället för att betala 200 000 i en ful solcellsanläggning satsade dessa pengar på aktier för kärnkraft (om det finns såna aktier) skulle man kunna få återbäring sedan när kärnkraftverket var igång
 
Nissens
useless useless skrev:
Om du får lägre levnadskostnad från dag 1 så sparar du väl pengar?
Snarare har du redan betalat en stor summa och börjar få tillbaka lite av den, och det tar kanske 15 år innan du fått tillbaka pengarna så att du sesan kan börja spara pengar…

Lite som att betala en massa elräkningar i förskott.
 
  • Gilla
videopac och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
28 paneler a 395W kost 134 000 kr best 21/8 2022
JLyck JLyck skrev:
Svea solar. Beställde i augusti, förra året.
 
Vet inte riktigt var ni får era priser och installationstider ifrån? Beställning -> lnstallation ca 7 veckor. Pris 18+ kwp med en hybridväxelriktare och en vanlig (batteriet kommer senare) ca 13k/kwp. + kostnad för batteriet.
Bor i södra Stockholm.
 
Scouten skrev:
Solceller går i princip inte sönder, du kan räkna med 25-30 års livstid på dem, växelriktare håller ungefär hälften eller något mindre, så där kan man räkna med en reinvestering. Det ingår i min kalkyl.

Att inte kunna göra en långsiktig investering är ju bara sorgligt. Hur tänker du kring takomläggningar? Eller byte av värmepump?
Det är väl lite skillnad på ett tak och solceller ? Tak är ett måste och är en del av ditt hem, solceller ska vara något man ska installera för att göra en investering och gå med vinst/spara. Jag förstår frågan helt ut 15 år är en lånnngggg tid mycket kan hända, hans kalkyl är 1,5kr, elen har kostat 30 öre innan allt som händer och visst det lär väl aldrig mer kosta 30 öre men 90 kanske vem vet? Hur förändras kalkylen om elen kostar det? Detta är ingen yess upplevelse i mina ögon med: självklart ska ja investera i detta! Dock självklart ska man beakta och räkna på allt som finns idag på marknaden och ta ställning
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Solceller är en vinst från dag ett.

Värdet på huset stiger med minst lika mycket som investeringen kostar. Avkastningen är högre än vad dina utgifter är även om du måste låna till hela installationen.
 
  • Gilla
Knoparen och 3 till
  • Laddar…
Rrrrr Rrrrr skrev:
Solceller är en vinst från dag ett.

Värdet på huset stiger med minst lika mycket som investeringen kostar. Avkastningen är högre än vad dina utgifter är även om du måste låna till hela installationen.
Enligt min beräkning går jag i princip plus minus noll i dagsläget..
 
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
Jag fick offert på 153 000 kr. Drygt 50 paneler och ca 22 000 kWh. Dock för 2 år sedan knappt.
 
F Fideliox skrev:
Vettigt också och kolla på alternativet. I genomsnitt ger börsen 7% per år under längre tidsperioder. Givet ränta på ränta kan du då komma ut med 900 000kr totalt efter 30 år:
[länk]

Ur ett rent ekonomiskt perspektiv så är det vettigare med börsen i mitt tycke.
så är det men få som tar ett lån för att satsa pengar i aktier
 
  • Gilla
CrazyAnt4
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Ja då lägger jag detta åt sidan, känns rent dåraktigt med så lång återbetalningstid.

Hur ofta måste man reparera anläggningen och vad är livstiden på en solcell?

Livslängden på en växelriktare är 5-10 år och verkar kosta 25k.
Finns det någon vettig människa som får ihop denna investeringen?!?
För liten anläggning och ett allt för dyrt pris 22.000 kr per 1000 kWh/år.bör ligga på 13-16.000 kr. Var kan du köpa el för i snitt 1:50 per kWh? kanske Elområde 1? Här i elområde 3 kostar det runt 4 kr per kWh att binda 1 år. . Om jag räknar på min anläggning 24.000 kWh för 360.000 kr = 15.000 kr per 1000 kWh.
Producerar 24.000 kWh x säg 3 kr = 72.000 kr per år 360.000/72000 = betald på 5 år! Till detta kommer att jag i detta pris även köpt 25.6 kWh batteri samt ö-drift med nödström vid strömavbrott vilket vi ju får se hur det blir i vinter. Jag kan även ladda batteriet med billig el på natten och sälja dyrt på dagen vilket ger ytterligare en vinst på ca 18.000 kr per år. Batteriet garanterat 8.000 laddcykler = ca 20 års i och urladdning varje dag. Så JA det är mycket lätt att även med en mindre anläggning räkna hem solceller idag.
T.o.m. din föreslagna för lilla och allt för dyra anläggning betalar sig på mindre än 8 år med ett elpris på 3 kr istället för att som du räkna med 1,5 kr per kWh.
 
  • Gilla
Kirev
  • Laddar…
Marmar77 Marmar77 skrev:
så är det men få som tar ett lån för att satsa pengar i aktier
Låna och avbetala solcellerna blir klart lönsamt. Efter 5-8 år är allt betalt och tickar sedan bara vinst. och satsa dina egna pengar på börsen så har du win.win.
 
  • Gilla
  • Haha
Sir Duke och 3 till
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Fick en offert från ett företag som skulle sätta upp 18 paneler på 410w/st. För hela kalaset ville de ha 134k.
De räknade ut att jag kan alstra ca 6000Kwh per år.
Om man räknar på att priset på el är 1,50kr/kwh
(6000x1,50kr=9000kr.
Men du må väl fråga din leverantör om detta??
Och inte i detta forum!!

134k / 9k = 15.
Tar de mig 15 år innan investeringen är återbetalad? Isåfall, vem i helsike investerar i detta??
 
Köp från Kina och bygg det själv. Hur enkelt som helst. Du sparar 100k
 
  • Gilla
Cancerman_777
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.