Status
Tråden går ej att kommentera.
D dibb skrev:
Och om de inte gör det?
Va? Skulle det här ansiktet ljuga?
Svartvit bild av kvinna med ett halvt leende, ögonbryn lätt höjda i en frågande gest.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Haha
  • Älska
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Never trust a pretty face heter det ju!
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
C
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ni som nu räknar med elräkningar på 20 000 per månad i vinter, vad räknade ni med i slutet av augusti?
Delar @Kristian Ask s uppfattning att framtidsläget är fortsatt extremt oklart.
Ingen idé att försöka räkna på vad elräkningen kommer att landa på i december. Så länge marknaden fortsatt ligger i den branta delen av priskurvan blir priset extremt volatilt, och det finns väl idag ingen anledning att tro att det kommer att förändras till vintern(?)
Skulle priserna mot förmodan falla tillbaka till "normala" nivåer blir det en bonus.

Men håller med om att allt talar för timpris och förbereda sig på att kunna "kapa topparna".
 
harry73
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ni som nu räknar med elräkningar på 20 000 per månad i vinter, vad räknade ni med i slutet av augusti? Sen dess har gaspriset och med det elterminerna rasat kraftigt, gaspriset med över 60%. Som det ser ut nu (fast det kan förstås ändras igen) är det inte generellt skyhöga priser vi behöver oroa oss för utan enstaka rekordhöga toppar i samband med att det är som kallast (vilket starkt talar för timpris).
Man behöver ju förstå varför priserna är som de är för att förstå hur det kan bli.
Traditionellt har vi haft låga elpriser under sommaren men i år blev det andra bullar.
För det första var det ju gasbrist, dels för att importen från Ryssland stryptes och dels för att Europa ville fylla sina gasreserver.
För det andra var det brist på kylvatten för många kol- och kärnkraftverk, och vattenbristen gjorde även att det var svårt att transportera kol med fartyg till många kolkraftverk.
För det tredje innebär höga temperaturer i Europa att energiförbrukning för kylning av byggnader ökar.

Här har vi några bra anledningar varför elpriset var som det var under sommaren.

Just nu har vi inte extrema vintertemperaturer som driver upp priset (uppvärmning), vi har inte heller extrema sommartemperaturer som driver upp priset (kylning), gasreserverna är fyllda och den värsta torkan är förbi, så det finns kylvatten och fungerande transportleder.

Det betyder att priset just nu är (och borde vara) på lägst möjliga nivå.

Hur det blir under vintern är oviss, men förbrukningen kommer att öka igen. Framförallt i norden med mycket eluppvärmning, men även på kontinenten. Det är svårt att sia om det blir 2 eller 5 kr/kWh, men vill man vara förberedd, ser man till att man klarar av 5 kr/kWh. Därtill kommer överföringsavgift, elskatt och moms, så totalt hamnar man på ca 7 kr/kWh. Har man då en förbrukning på 3000kW, får man räkna med över 20 tkr i elräkning. Blir det mindre, kan man spara dessa pengar för att förbereda sig på nästa år.

Det skulle inte förvåna mig om vi ser attacker på (eller hot mot) Europas energiinfrastruktur som kommer att driva upp priset.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Magnus E K Magnus E K skrev:
Ni som nu räknar med elräkningar på 20 000 per månad i vinter, vad räknade ni med i slutet av augusti? Sen dess har gaspriset och med det elterminerna rasat kraftigt, gaspriset med över 60%. Som det ser ut nu (fast det kan förstås ändras igen) är det inte generellt skyhöga priser vi behöver oroa oss för utan enstaka rekordhöga toppar i samband med att det är som kallast (vilket starkt talar för timpris).
Vi har räknat med det sedan förra vintern (iaf att de skulle röra sig om 15+ ... när vi kom till sommaren förutspådde vi 20+)...

Det vi diskuterat mest är om de kommer ransonera elen / tvingas stänga av elen nån timme då och då medvetet härnere.

Jag tror det (om inte omständigheterna ändras - beror ju på hur blåsigt och soligt ett vinterskåne blir.. samt hur kyligt det är) maken tror det inte.
 
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Så du menar att om vi håller en sund balans i nätet skulle det ge en negativ påverkan på elpriset?
Kan vi gemensamt lyckas förskjuta förbrukningen till tider där vi slipper stötta med dyr produktion kommer skillnaden i pris över dygnet vara lägre och syftet uppnått.
Vi har inte elbrist, endast kapacitetsbrist i nätet vissa tider.
Att prismodellen på Nordpool är trasig är något helt annat.
/Henric
 
Vad är det för fel på prismodellen?
Har du någon bättre modell?
 
K
harry73 harry73 skrev:
Då kan man fortfarande sänka hastigheten
Håller hastigheten man ska. Förbrukningen är på lägre delen av vad som utlovas av tillverkaren så inga problem där man vill inte vara en trafikfara
 
Den fungerar inte. Du kan inte dela upp marknaden på det sättet.
 
D Daniel 109 skrev:
Den fungerar inte. Du kan inte dela upp marknaden på det sättet.
Det var heller inte det jag skrev, pekar bara på att den är mindre fel.
En beräkningsmodell där den dyraste inköpta enheten smittar andra enheter är i grunden fel oavsett hur du argumenterar.
Jag är en av dem som tjänar mest på skyhöga dagspriser men står gärna på barrikaderna för att försvara vår historiskt billiga el och när marknad och efterfrågan förskjuts ensidigt mot export måste även prismodellen ses över.
/Henric
 
Den modellen fungerar på samma sätt. Den dyraste elen sätter priset. Men man försöker dela upp marknaden i en dyr och en billig del. Vilket inte fungerar. Så den kommer inte bort från det du anser är fel, men lägger till en del som inte fungerar.
 
D Daniel 109 skrev:
Den modellen fungerar på samma sätt. Den dyraste elen sätter priset. Men man försöker dela upp marknaden i en dyr och en billig del. Vilket inte fungerar. Så den kommer inte bort från det du anser är fel, men lägger till en del som inte fungerar.
D Daniel 109 skrev:
Den modellen fungerar på samma sätt. Den dyraste elen sätter priset. Men man försöker dela upp marknaden i en dyr och en billig del. Vilket inte fungerar. Så den kommer inte bort från det du anser är fel, men lägger till en del som inte fungerar.
Ja eller så läser du varje mening, obra är fortfarande bättre än skitdåligt. Att ta bort den faktor som står för den största snedfördelningen är ETT av förslagen som lagts av olika grupperingar men gör inte Nordpools beräkningsmodell mindre fel.
 
harry73
K Krux skrev:
Håller hastigheten man ska. Förbrukningen är på lägre delen av vad som utlovas av tillverkaren så inga problem där man vill inte vara en trafikfara
Du behöver inte ändra dina vanor om du inte vill. Jag bryr mig faktiskt inte om du kommer att kunna betala dina fakturorna närmsta tiden.
Men om alternativet är att ni är hemlösa om mindre än ett år, kan det vara att börja fundera hur man kan spara pengar på allvar, för jag lovar dig att det går.
Angående om timpriset lönar sig eller inte, utmanar jag dig att posta din timförbrukning för septembermånaden samt ditt månadsmedelpris, så kan jag beräkna åt dig hur mycket dyrare eller billigare timpris hade varit.
 
  • Gilla
Funkis701
  • Laddar…
Mikael_L
Sådär, då blev timprisavtal beställt.
Jag får tacka trådstartaren som gav mig en spark i baken så jag äntligen tog tag i detta.
Har ju faktiskt tänkt detta ända sedan juli-aug typ.
.
Nu ska jag bara köpa ett par kopplingsur som sköter besparingen automagiskt, för inte kommer jag orka hålla på att manuellt greja med saker.
 
  • Gilla
  • Haha
Kristian Ask och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.