T twoody skrev:
Bygg ett staket i tomtgränsen så kan grannen inte gå till sitt växthus.
Du kan sätta upp något billigt staket tillfälligt, då kanske grannen fattar att hen byggt på fel tomt.
Precis så skulle jag också gjort, bygg ett staket runt hela hans fastighet, sen begär du handräckning av kronofogden för borttagning av växthuset.
 
  • Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Z ZcR skrev:
Ortodox svar, men taget från verkligt sammanhang.

käste du skickat sms till grannen.
Du är helt 1000 säker på att det står på er tomt.
Du har fått svaret från kommunen att själva bygget är inget problem och att dom inte kommer ut och bråkar då detta är ett civilmål.
Och grannen ignorerar er och stöter bort diskution.

Vill du ha ett växthus? Har ni drömt om det?

swischa över 3000kr med texten tack för hjälpen med växthuset.

nu kan du börja använda ditt nya växthus.
Tyvär helt lagligt också.
Då ni inte verkar komma överens att han är på er sida, så lär inte du komma överens om att du faktiskt bett honom bygga ett växthus till er på just denna plats.

det funkade bra sist i Höör angående en utegrillplats.
Grillplatsen tillhör numera markägaren.
men, om då bråkstaken påstår ”ditt” nya växthus står för nära gemensam tomtgräns utan lov, då kör ekorrhjulet vidare…
 
S seniorkonsult skrev:
men, om då bråkstaken påstår ”ditt” nya växthus står för nära gemensam tomtgräns utan lov, då kör ekorrhjulet vidare…
den va ju enkel…
Nu är de helt okej å gräva bort möget.
Å vipps så blev TS av med växthuset föga mycke billigare än genom ett civilrättsligt mål där säkerligen självrisken är bra mycke dyrare än 3000kr
 
  • Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
markhyra xxxx/månad inte betalt inkasso utmätning av delen såga/riv bort delen alla nöjda och glada minst grannen
 
T TommyK72 skrev:
Ja du, säg det! Jag ringde i fredags och förklarade läget; ”grannen har byggt växthus på vår mark, vad gör jag?”
”tjaaa.. nåt sånt här har jag aldrig hört talas om tidigare”
”Okej, men måste han ha bygglov eller liknande?”
”Är växthuset större än 15m2 krävs bygglov”
”Jahapp, vad ska jag göra då?”
”Jag vet inte faktiskt”
Det var första samtalet som slutade typ sådär.

andra samtalet
Jag: ”min granne har byggt växthus på vår mark”
(Annan handläggare) ”hoppsan..”
”Är det inte så att han måste be oss om lov om han bygger något närmre än 4,5m från tomtgräns”
”Jo, det stämmer”
”nu har han byggt utanför sin tomtgräns utan att be om lov. Är inte det olagligt?”
”jo det är det…vill du anmäla eller?”
”JA TACK”

Sen frågade jag om de åker ut och tittar varpå handläggaren svarade ”nej, inte om inte bygget utgör risk för hälsa eller miljö”

sååå.. ja?
Tips: Som någon påpekar längre ner så börjar jag alla dylika samtal med att be om namn och personens befattning som noga antecknas. Ett vänligt "ursäkta, jag uppfattade inte riktigt ditt namn?"
Får jag ett sådant svar som den första personen gav dig tackar jag för mig, lägger på och ringer växel och ber om att bli kopplad till NNs närmaste chef! Det finns alltid fler nivåer upp om du inte får gehör första gången. Jag ringer aldrig någon annan på samma nivå.
Bägge dina kontakter var inte bara inkompetenta utan hade uppenbarligen ingen lust att göra rätt för den lön de får ut varje månad. Kan man inte svara lämnar man över ärendet till någon annan!

Var det här mitt problem skulle jag strunta i både telefon och mejl och ta med mig bilder, mått mm och personligen uppsöka kontoret. Blir jag då hänvisad till samma personer tackar jag vänligt nej och ber (kräver) att få prata med någon som verkligen kan något om mitt ärende! Är detta ett stort problem för dig så stå på dig och acceptera inte svar som inte ens hör hemma i Ankeborg!
 
  • Gilla
Heidina och 5 till
  • Laddar…
Hikkadu
useless useless skrev:
Det heter asperger-gnälla...
Useless :rofl: du har inget att tillföra i ämnet, men ger dig på dom som skriver inlägg med ett litet skrivfel :rofl: ??????????????
 
T TommyK72 skrev:
Vår granne har uppfört ett växthus om ca 10-12m2 helt och hållet på vår mark. Dvs över tomtgränsen.

Han har inte frågat oss om lov. Hade han gjort det hade han fått nej eftersom han under flera års tid har haft som vana att utnyttja vår mark till sina privata ändamål.

Efter vårt senaste bråk i våras skrev jag ett tydligt sms till honom där det stod ordagrant ”inga av era tillhörigheter ska finnas på vår mark”. Jag gissar att detta är anledningen till att han inte bett om lov. Han förstod kanske att han inte skulle få vårt godkännande. Alternativt att han inte har koll på tomtgränsen, men han har ägt fastigheten i ungefär ett år, och tomtgränsen är väldigt tydlig. Det är en markhöjning från deras gräsmatta där vår mark börjar.

Samt att vi hade en diskussion på plats vid tomtgränsen i våras då vi senast träffades och diskuterande ett annat fall av ”hans saker på vår mark” (vi ville att han skulle flytta sina saker- han ansåg att han hade bättre och vettigare användning av vår mark än vad vi har)

Hursomhelst. Växthuset.. jag har anmält bygget till kommunen, gick under rubriken att han byggt mindre än 4,5m från tomtgräns. Än fast det är helt och hållet på vår mark.
Jag måste så klart även meddela grannen i fråga att han byggt på vår mark, än fast det är helt uppenbart. Jag är rätt säker på att han kommer vägra att flytta växthuset då han även grävt ur och murat en grund till det.

Vad mer kan jag göra rent juridiskt? Håller på att bli tokig på detta.

Kan knappt sova på nätterna för jag grubblar så mycket på 1:hur jag ska ta upp detta nya problem med grannen och
2: vad gör vi om han fortsätter att bygga/förvara saker på vår mark och vägrar att sluta?
Förstår din frustration/stress har själv varit med om detta, nu löste det sig utan kronofogden men jag fick betala en gränsstolpe grannen grävt upp och flyttat.
1) Aktuellt intrång (växthus), bäst med kronofogden
2) Framtida intrång, jag skulle gräva dike runt hela deras tomt. Grävmaskinister brukar kunna ha koll på fastighetsgränser. Ja det kommer kosta en del men då borde problemet vara ur vägen och du slipper stressen att springa bevaka.
 
  • Gilla
MariaBK och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte på TS tomt. Så han kan inte bygga staket som han vill.
Som jag fattat det så är det på TS tomt
 
Då ska du nog läsa tråden en gång till.
 
  • Gilla
dicliff och 1 till
  • Laddar…
Skumpe
T TommyK72 skrev:
Ja jag tror tyvärr att jag kommer behöva göra det just för att få grannen att hålla sig borta i framtiden.
Hägna in och skaffa hundar. Garanterar dig att grannens intresse för sitt växthus försvinner snabbt.
 
Hikkadu Hikkadu skrev:
Useless :rofl: du har inget att tillföra i ämnet, men ger dig på dom som skriver inlägg med ett litet skrivfel :rofl: ??????????????
Ja, han är helt @oanvändbar.
 
  • Haha
MONTREAL och 1 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Funderade på att göra det sist han använde vår mark men han har så dålig attityd och hävdade att det var hans rättighet att använda vår mark (gratis) så därför har jag ingen lust att hjälpa honom.
Varför diskutera grannsämja när något sådant ju knappast verkar ha existerat sedan länge? Du känner dig överkörd, sätt då ner foten och säg ifrån! Du kan ringa på dörren men prata då med hans fru, inte med hnm. Ta med en blomma och säg henne att du är hemskt ledsen att detta går ut över henne men att du nu fått nog och kommer att vidtaga åtgärder, även rättsliga sådana om det krävs. Lämna över kopior på allt material från olika instanser som Lantmäteriet mm som bevis på att du har rätten på din sida. Ge dem en tidsfrist om du har lust. Du har två val, antingen gör du något åt saken då du anser att du har rätt eller så får du tugga i dig att bli trampad på!
 
  • Gilla
Blomqvst och 3 till
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
måste inte den avstyckas då, alternativt arrenderas?
Nej, det kan man göra med en sk Fastighetsreglering.
 
T
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Det där förekommer ibland hos ägare av mindre tomter på landet. De tycker att eftersom de själva har 1 000 kvadratmeter tomt, och du har 10 eller 50 eller 100 hektar mark, gör det inget om de annekterar en bit för att bygga växthus eller garage eller lägga byggmaterial, du har ändå så mycket mark kvar att göra vad du vill med.
EXAKT detta var hans åsikt då vi sist talades vid. Han kunde inte förstå varför vi inte ville ha hans saker på vår mark ”vad ska ni ha marken till då?” Varpå vi svarade att vi inte behöver stå till svars inför honom vad vi ska göra med vår mark som vi betalat pengar för att äga.
 
  • Gilla
  • Arg
MONTREAL och 12 till
  • Laddar…
T TommyK72 skrev:
Ja du, säg det! Jag ringde i fredags och förklarade läget; ”grannen har byggt växthus på vår mark, vad gör jag?”
”tjaaa.. nåt sånt här har jag aldrig hört talas om tidigare”
”Okej, men måste han ha bygglov eller liknande?”
”Är växthuset större än 15m2 krävs bygglov”
”Jahapp, vad ska jag göra då?”
”Jag vet inte faktiskt”
Det var första samtalet som slutade typ sådär.

andra samtalet
Jag: ”min granne har byggt växthus på vår mark”
(Annan handläggare) ”hoppsan..”
”Är det inte så att han måste be oss om lov om han bygger något närmre än 4,5m från tomtgräns”
”Jo, det stämmer”
”nu har han byggt utanför sin tomtgräns utan att be om lov. Är inte det olagligt?”
”jo det är det…vill du anmäla eller?”
”JA TACK”

Sen frågade jag om de åker ut och tittar varpå handläggaren svarade ”nej, inte om inte bygget utgör risk för hälsa eller miljö”

sååå.. ja?
Du krånglar till det genom att börja prata om 4.5 meters tomtgräns och svartbygge.
Gå direkt på kärnfrågan "Grannen har byggt ett växthus på min mark, hur ska jag göra?"

Men, jag antar att grannen har liten tomt?
Kan ett alternativ vara att ni erbjuder dem att köpa en liten bit mark av er så att alla hans prylar/växthus hamnar inom hans gräns?
Alternativt att han betalar ett arrende?

Jag tänker, det finns ju 1000 sätt att eskalera situationen, men det kanske går att lösa på ett fredligare sätt?

Men, rör det rena principer från bägges håll så är det nog bäst att du tar kontakt med en jurist som kan det här med gränser.
 
  • Gilla
Mnbvcxz och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.