Status
Tråden går ej att kommentera.
N Niclas81 skrev:
Tack! Började misstänka att det var den siffran som inte stämde!

Finns det någonstans man kan utläsa ”rörligt elpris per period” så man kan se om man lyckas komma under i sin eloptimeringsjakt?!
Inte så självklart. Kundernas elanvändning på respektive elbolag påverkar det slutliga priset, men listat rörligt elpris på ditt elbolag oftast är en bra indikation.
Vad jag menar är att t.ex. Tibbers jämförelser och besparingssiffror baseras väl inte på Tibbers kunder med ett rörligt månadspris.
 
V view99 skrev:
Kundkraft har varit tvungna att lägga ner sin verksamhet. Alla medlemmar informerades för några veckor sedan.
Det var för att de inte får låsa in kunder med rörliga elpris och att fasta priser är generellt höga. Det har inget med att det inte går att teckna timavtal att göra.
 
  • Gilla
3asyMan
  • Laddar…
S Skopan skrev:
Månadspriset är inget medelvärde av spotpriset. Så här funkar månadspris:

Vi låtsas av pedagogiska skäl att det enda rörliga pris som fanns var timpris. Din granne tittar in och berättar att han startat "Månadsprisklubben". Klubben består av 10 hushåll som ogillar timpris. Dom lägger samman sina månadsfakturor (som är baserade på timspotpris) och delar sedan upp dom strikt proportionellt mot den månadsförbrukning varje medlem haft. Vissa får betala mer än sin riktiga faktura och vissa mindre. Vill du gå med i klubben? Ditt månadspris är då din faktura från klubben dividerat med din månadsförbrukning och alla i klubben har precis samma pris per kWh.

Tänk sedan att varje elbolag skapar en egen sådan här klubb som har som medlemmar de utav det bolagets kunder som önskar månadspris. Dessa får aldrig se sin "riktiga" elräkning, bara en baserad på uppdelning av sammanslagen faktura.

Månadspriset är alltså klubbpriset och varierar från klubb till klubb.
Om man har vanligt rörligt månadspris - hade alla med detta avtal fått billigare elräkning om fler använde elen på natten när det är som billigast?
 
Herregud, snacka om en helt ogrundad post utan någon logik eller resonemang ‍♂️

M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
 
  • Gilla
Miles
  • Laddar…
A admn skrev:
Om man har vanligt rörligt månadspris - hade alla med detta avtal fått billigare elräkning om fler använde elen på natten när det är som billigast?
Ja.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
M Matte Bygg skrev:
Just nu råder hysteri kring att få teckna timpris varför flera elbolag pausat nytecknande.

Till alla kloka människor är mitt råd följande: följ inte flocken. Tänk inte kollektivt. Sitt lugnt i båten.

När elbilsägarna fått sina timpris-avtal så kommer de i möjligaste mån att ladda åbäket (elbilen) när det är som billigast och brassa på extra med övrig elutrustning. Förbrukningen ökar generellt i landet och gissa vad som då händer? Jo, efterfrågan ökar kraftigt och låga timpriser blir inte så låga längre.

Då sitter alla med Svarte Petter-avtalet och sliter sig i håret som nu tvingas leva med en elkonsumtion som måste planeras. Kommer ge magont:(
Det där är ju inget annat än totalt struntprat.
Elbilar står för en mikroskopisk andel av elförbrukningen, precis som hushållen i det stora hela
Din argumentation skulle betyda att elen blir dyrare nattetid, när samhället vilar i stort(dvs företag, kommunal verksamhet etc etc) och dagtid skulle industri, företag etc få billig el kontra hushåll som värmer natten?
Tänk vilken energi som går åt att värma Stockholms alla kontor dagtid tex, skulle det bli billigare, och istället vara dyrare på natten?

Klart det kommer bli dyrare nattetid, men det kommer bli riktigt j---- dyrt dagtid
 
  • Gilla
MiTi och 2 till
  • Laddar…
N Niclas81 skrev:
Tack! Började misstänka att det var den siffran som inte stämde!

Finns det någonstans man kan utläsa ”rörligt elpris per period” så man kan se om man lyckas komma under i sin eloptimeringsjakt?!
Det rörliga elpriset på spotmarknaden är nog bra nog. Jag gillar sidan https://elbruk.se men det finns många andra liknande sidor också.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Tror du på riktigt att om du och jag kör diskmaskinen och laddar bilen på natten att det skall påverka priset på elbörsen?! Det tror inte jag.
M Matte Bygg skrev:
”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…

Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.

Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
 
K KarinC skrev:
Tror du på riktigt att om du och jag kör diskmaskinen och laddar bilen på natten att det skall påverka priset på elbörsen?! Det tror inte jag.
Det påverkar mycket mer än vad folk i allmänhet tror (om många gör det) iom att det har en hävstångseffekt (främst genom sänkning av priset på dagen). Men vi är inte nära att "många" gör det än.
 
  • Gilla
Bangan
  • Laddar…
K KarinC skrev:
Tror du på riktigt att om du och jag kör diskmaskinen och laddar bilen på natten att det skall påverka priset på elbörsen?! Det tror inte jag.
Ja, det är sådant som påverkar.
 
M mbo2019 skrev:
Inte så självklart. Kundernas elanvändning på respektive elbolag påverkar det slutliga priset, men listat rörligt elpris på ditt elbolag oftast är en bra indikation.
Vad jag menar är att t.ex. Tibbers jämförelser och besparingssiffror baseras väl inte på Tibbers kunder med ett rörligt månadspris.
Var har du fått din siffra om ”ca 3kr/kWh” ifrån?
Googlar lite igen och hittar
https://www.vbenergi.se/elavtal/vara-elavtal/utveckling-rorligt-elpris/
Och
https://www.fortum.se/privat/elavtal/elpriser

Och hos dessa bolag har september SE3 varit 243 öre respektive 253 öre.
Alltså väldigt nära mina 244 öre.

Vad har du gjort för anpassningar för att påverka så mkt. Varmvatten, värme, tvätt och disk har jag som sagt flyttat uteslutande till natten och ser ändå ut att ligga på samma som dessa leverantörers månadspot-priser.. :cry:
 
N Niclas81 skrev:
Var har du fått din siffra om ”ca 3kr/kWh” ifrån?
Googlar lite igen och hittar
[länk]
Och
[länk]

Och hos dessa bolag har september SE3 varit 243 öre respektive 253 öre.
Alltså väldigt nära mina 244 öre.

Vad har du gjort för anpassningar för att påverka så mkt. Varmvatten, värme, tvätt och disk har jag som sagt flyttat uteslutande till natten och ser ändå ut att ligga på samma som dessa leverantörers månadspot-priser.. :cry:
Har du kontinuerlig mätning av din förbrukning?
För stämmer det du säger är det något i ditt hus som drar dold el i massor
 
B Borgen2021 skrev:
Har du kontinuerlig mätning av din förbrukning?
För stämmer det du säger är det något i ditt hus som drar dold el i massor
Jag tycker också det verkar en smula konstigt…

Jag kan bara utläsa från Greenely-appen och där tycker jag det generellt ser rätt bra ut med förbrukning till stor del på natten.
Bifogar ett par bilder på några slumpvist utvalda dagar under september.

Grå staplar är vår förbrukning, kurvan visar spotpris.
 
  • Skärmbild från Greenely-appen som visar elförbrukning i gråa staplar och elpriset i en svart linjekurva för den 30:e september.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmbild av energiförbrukningsdata och spotpris med gråa staplar och kurva i Greenely-appen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild av elanvändning och spotpris för 27 sep 2022 från Greenely-appen, med gråa staplar och svart linje.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmavbild från Greenely-appen med stapeldiagram över elförbrukning och linjediagram för spotpris för en dag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Greenely-appen som visar elförbrukning i grå staplar och spotprisets kurva för en dag i september.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av Greenely-app visar elanvändningsdata med grå staplar och spotpriskurva för septemberdag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump från Greenely-app som visar elanvändningsdata med grafer; gråa staplar för förbrukning och svart linje för spotpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DucklingC
  • Laddar…
En annan person här i forumet hade ju en vattenpump som tomdrog 1kW kontinuerligt för att trycksensorn satt igen...

De flesta som har fått fin överföring av elförbrukningen till natten har dock elbilar och/eller solceller. Min familj har tre elfordon och det märks tydligt. Vi fick en sänkning av elpriset med 800kr i september pga detta och en stor överflyttning av varmvattenproduktion till natten. Ytterligare 1400kr pga att vi inte slog igång värmen (elpatronen) i pannan (då vi skaffat en LLVP sedan förra året, men den slog vi igång den första oktober).
 
M Matte Bygg skrev:
”Nja, så länge priserna är lägre på natten,….”

De är låga nu, men när varenda jöns och Jeppe ska ha timpris och styra om sin storförbrukning till natten, så lär det inte vara så ”låga” priser…

Jämför när de första elhybriderna kom för ca 20 år sen och ägarna fick förmåner som att parkera gratis, tullfritt när man körde in/ut i Stockholm etc.
Allt det är borta nu. *poff* borta som att Joe Labero trollat bort det.

Alltså: idag är timpris ok. Men när för många har timpris då är det inte ekonomiskt fördelaktigt längre…som i naturen, blir en art högre upp i näringskedjan för många så räcker inte födan och de kommer svälta ihjäl. Timpris-folket kommer få dyrare el och att inte tala om förhöjda brandrisken när huset dundrar av elmaskiner, torktumlare, torkskåp och tv.
brandfaran är väl lika oavsett tid på dygnet,eller? nej,timpris är kanske inte för alla. själv tecknade jag det för en månad sedan när elmätaren byttes ut. Avsikten är att jag då kan köra värmen nattetid och stänga dagtid. Ger redan effekt på min månadskostnad då priserna nattetid ligger kraftigt under pris på dagen. Om många byter till timpris? Ger sannolikt liten effekt på prisnivån då alla företag,kontor o affärer är stängda nattetid och överskottet av el ändå är markant stort.De med rörligt avtal stänger dessutom ner utebelysningar m.m t.ex kommuner och statliga byggnader. Det är ju inte så att man stänger av vindkraftverk nattetid och här i södra sverige är det huvudleverantören efter att man stängde ner kärnkraften. Dagar då det blåser kraftigt har priset jämnat ut sig över dygnet och några gånger varit lika över dygnet och priserna varit ""normala". Då spelar ju avtalsformen mindre roll . det ger mig bara mer valfrihet iom att jag har garantin med timpriset. Rörligt avtal ger ju ingen flexibilitet. givetvis kommer jag att utvärdera efter några månader men redan har elförbrukningen minskat samt kostnaden för elen sjunkit markant. Tilläggas skall att jag dagtid har möjlighet till stödvärme i form av kamin o kakelugn.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.