harry73
M MagHam skrev:
Fast nu lever vi i ett tillstånd och en tid där termodynamikens lagar verkar vara omutbara. Så vi kan nog räkna med dom, vilket ger TS rätt (med några små marginella om- och men)
H hulingen skrev:
Kan någon hjälpa mig med en enkel bevisföring för att elförbrukningen på apparater speglar dess värmeavgivning? Jag säger "speglar" eftersom jag är medveten om att en del energi går till ljus eller ljud mm.
Här har TS rätt, men det är inte heller någon på forumet som ifrågasätter detta

H hulingen skrev:
... när jag sa att eftersom jag har direktel så sänks elementens förbrukning automatiskt när mina elapparater var igång. Bekvämligheten att ha standby och belysning på, kostade mig inte så mycket sa jag.
Här är inte alla överens. Vissa säger att all värme som finns i huset blir nyttig värme och gör att elementens termostat automatisk reglar ner förbrukningen. Andra säger att en icke försumbar del av den extra värmeenergin inte blir nyttig värme, eftersom den hamnar på platser man inte vill ha den (som uppe vid taket eller i ventilationsluften), eller för att den inte hamnar vid elementens termostatknapp och därmed inte ser till att elementen automatisk regleras ner.

Edit: Detta skrev jag redan i inlägg #10 och jag var inte ens först om att skriva det, så visst finns det en del rundgång i diskussionen:thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Tomture61
TS kompisar har delvis rätt utan att förstå helheten i det dock .
Finns ju årstider i detta land med olika temperaturer på utsidan .
Det är en mycket marginell värme som köksapparater tillför men dock värme .
Vill man ju inte ha mitt i sommaren :D
Vet att mitt isolerade garage är otroligt svalt på sommaren (y)
 
Redigerat:
kisumisu
H hulingen skrev:
Kan någon hjälpa mig med en enkel bevisföring för att elförbrukningen på apparater speglar dess värmeavgivning? Jag säger "speglar" eftersom jag är medveten om att en del energi går till ljus eller ljud mm.
Bakgrunden är att jag som 80-årig kvinna (med utbildning från KTH) har hamnat i ett umgänge där jag är en något udda fågel. En dag diskuterades den dyra elen. Jag blev helt enkelt inte trodd när jag sa att eftersom jag har direktel så sänks elementens förbrukning automatiskt när mina elapparater var igång. Bekvämligheten att ha standby och belysning på, kostade mig inte så mycket sa jag. En dam blev t o m arg på mig. Rätt konstigt.

Jag har desperat letat på nätet efter en enkel förklaring som inte kan ifrågasättas ens av någon kunskapsföraktande person, men hittar ingen. Googlade "energins oförstörbarhet" men den var för komplicerad.

Hjälp mottages tacksamt!!
Nu har jag varken tidningsartikeln plus att den var på finska.

Men någon gång slutet av 90 talet gjorde en tekniktidning undra om det var "Tekniikan Maailma" just en undersökning att lönar sig lågenergi lampor. Då tog man hänsyn till inköpspris och hur mycjet nytta det gav då glödlampor faktist avger värme och minskar direkt el förbrukning.

En sk som jag många gånger funderat när sllt skall vara så A+++++++ idag.

Jo jag vet att man kan hamna i bråk.
Har själv varit det mest om vitvaror tom här på forumet sades det att min energimätare visar fel.... Jag har väl mest ifrågasatt varför de flesta moderna apparater ska ha standby och kretskort finns det helt i onödan t ex i en Elektrolux dammsugare bara för att man ska ungefär ha en mjuk på och av knapp och en grej som går planerat sönder!
 
Tomture61
kisumisu kisumisu skrev:
Nu har jag varken tidningsartikeln plus att den var på finska.

Men någon gång slutet av 90 talet gjorde en tekniktidning undra om det var "Tekniikan Maailma" just en undersökning att lönar sig lågenergi lampor. Då tog man hänsyn till inköpspris och hur mycjet nytta det gav då glödlampor faktist avger värme och minskar direkt el förbrukning.

En sk som jag många gånger funderat när sllt skall vara så A+++++++ idag.

Jo jag vet att man kan hamna i bråk.
Har själv varit det mest om vitvaror tom här på forumet sades det att min energimätare visar fel.... Jag har väl mest ifrågasatt varför de flesta moderna apparater ska ha standby och kretskort finns det helt i onödan t ex i en Elektrolux dammsugare bara för att man ska ungefär ha en mjuk på och av knapp och en grej som går planerat sönder!
Var sak har sin plats / funktion , elelement värmer , lampor lyser oavsett årstid , kylskåp kyler och alla producerar de värme , i slutändan .
Mina värmepumpar producerar värme till minst halva elkostnaden mot ett elelement .
Kan ju vara bra om tex dammsugaren är elsnål när jag dammsuger huset mitt i sommaren .

Försökte energimäta min kaffebryggare när den värmehöll kaffet , mätaren visade noll förbrukning :D
 
Redigerat:
harry73 harry73 skrev:
Här har du ett intressant exempel, för jag misstänker att det i badrum eller tvättstuga finns frånluft, t ex en paxfläkt. Den varma luften sugs då ur huset utan att kunna vara till nytta i andra rum.
Det första som händer är att elementen stänger ner i tvättstugan om du lämnar tumlaren på så där kommer en direkt besparing.

Om du trots det får en övertemperatur i tvättstugan så är det ju inte önskvärt men en del av den värmen sprids i huset genom att stormen värms upp lite extra.

Men frågeställning från TS handlar väl inte om att ersätta värmeelementen med ugnen och torktumlaren. Utan vad en massa mindre värmeavgivning får för inverkan på den centrala uppvärmningen av bostaden.
 
Et exempel: I en bostad där du vill ha 20 C runt favoritfåtöljen (vistelsezonen) måste du ställa in elemetets termostat på tex 22 C. Detta för att termostaten inte mäter där den helst skulle mäta, i vistelsezonen.

Om utetemperaturen nu sjunker kraftigt så kommer det att bli kallare vid fåtöljen och du läser kanske av 19 C på termometern. Elementen håller dock fortsatt 22 där dom sitter. Du måste nu skruva upp termostaten till 23 för att få de 20 C du vill ha.

Samma förhållande gäller små värmelaster. Exempel. Runt fåtöljen har du kanske en TV och förstärkare i stand by. En laddstation och ett par lampor tända för det mesta. Du kommer nu på tanken att alltid stänga av dessa för att spara energi. Vad händer? Jo temperaturen sjunker aning, säg till 19,5. Reagerar elementen på det? Tilll viss del men inte full ut för de mäter ju på ett annat ställe i rummet där det fortsatt alltid är 22 C. Men eftersom du tycker 19,5 är lite för kallt så ökar du på termostaten tills det blir 20 C igen. Energin är i balans och besparingen uteblev.

Men om huset inte har termostatventiler? Ja då kan du sänka framledningskruvan en aning om du är en slarver och lämnar det mesta på.

Om du du har ftx? Den samlade frånluftstemeraturen stiger med alla små värmelaster på så aggregatet sänker tilluftstemperaturen och energin för den delen av uppvärmningen minskar.
 
Redigerat:
harry73
Ulltand Ulltand skrev:
Reagerar elementen på det? Tilll viss del men inte full ut för de mäter ju på ett annat ställe i rummet där det fortsatt alltid är 22 C. Men eftersom du tycker 19,5 är lite för kallt så ökar du på termostaten tills det blir 20 C igen. Energin är i balans och besparingen uteblev.
Exakt :) och det betyder att TS andra påstående att allting går automatisk utan att hon behöver justera något inte helt stämmer.
I ditt exempel blir förstärkarens och TV:ns restvärme nyttig energi, eftersom den skapar värme där man vill ha den. Men för att få hela besparingen, behöver man samtidigt ändra temperaturinställningen på elementen.

Men ifall TS vill bespara el, skulle jag inte rekommendera att stänga av TV:n på riktigt, men bara att skaffa en LLVP, då sparar hon mycket mer.
 
Men alltså... Frågan innefattar öht inte något om "upplevd temperatur" utan den gäller huruvida elementen går mindre om andra saker värmer rummet. Att de små sakernas värme i sig inte når fram till elementens termostater har ju ingen betydelse, det är fortfarande så att då de små sakerna värmer rummet från annan plats kommer rummet snabbare att fyllas med värme och termostaten slår av. Det är orimligt att den lilla energin skulle förintas bara för att den är liten. Att den kan vara på fel ställe - ja. Men i de allra flesta fall kommer den att hjälpa till att värma rummet och sänka elementens förbrukning.
 
harry73 harry73 skrev:
Exakt :) och det betyder att TS andra påstående att allting går automatisk utan att hon behöver justera något inte helt stämmer.
I ditt exempel blir förstärkarens och TV:ns restvärme nyttig energi, eftersom den skapar värme där man vill ha den. Men för att få hela besparingen, behöver man samtidigt ändra temperaturinställningen på elementen.

Men ifall TS vill bespara el, skulle jag inte rekommendera att stänga av TV:n på riktigt, men bara att skaffa en LLVP, då sparar hon mycket mer.

I de fall jag beskrev behöver man alltid gör små justeringar på elementets termostat för att få samma inomhustemperatur beroende på utomhustemperaturen. TS kommer att göra dessa justeringen som alla andra men hennes termostater kommer att vara lite snålare inställda över lag, pga av den högre värmelasten i rummen.

Styr man värmen helt på kurvan eller regler på frånluftstemperaturen behöver man inte göra något alls. Förutom då att sänka kurvan en gång för alla.
 
Ulltand Ulltand skrev:
I de fall jag beskrev behöver man alltid gör små justeringar på elementets termostat för att få samma inomhustemperatur beroende på utomhustemperaturen. TS kommer att göra dessa justeringen som alla andra men hennes termostater kommer att vara lite snålare inställda över lag, pga av den högre värmelasten i rummen.

Styr man värmen helt på kurvan eller regler på frånluftstemperaturen behöver man inte göra något alls. Förutom då att sänka kurvan en gång för alla.
"Som alla andra"?
Jag justerar aldrig någonsin mina termostater...
 
David Wallin David Wallin skrev:
Men alltså... Frågan innefattar öht inte något om "upplevd temperatur" utan den gäller huruvida elementen går mindre om andra saker värmer rummet. Att de små sakernas värme i sig inte når fram till elementens termostater har ju ingen betydelse, det är fortfarande så att då de små sakerna värmer rummet från annan plats kommer rummet snabbare att fyllas med värme och termostaten slår av. Det är orimligt att den lilla energin skulle förintas bara för att den är liten. Att den kan vara på fel ställe - ja. Men i de allra flesta fall kommer den att hjälpa till att värma rummet och sänka elementens förbrukning.

Det som kan inträffa är att man får lite varmare med alla små apparater och att det krävs handpåläggning med att sänka värmen. Men det gör man väl tänker jag. Vill man ha 20 C i rummet så justerar man till det blir så i ett mer manuellt system.
 
David Wallin David Wallin skrev:
"Som alla andra"?
Jag justerar aldrig någonsin mina termostater...
Om du tänder kökslampan kommer du behöva det.:pÄr det inte så att TS vill både äta kakan och ha den kvar?
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
David Wallin David Wallin skrev:
"Som alla andra"?
Jag justerar aldrig någonsin mina termostater...
Då kommer du att ha en viss variation i inomustemperatur över året (mätt i frånluften). Såvida du inte har en perfekt värmekurva som gör det egentliga jobbet,

Vi har el-element i två bostäder. När det blir riktigt kallt ute ökar vi på dem för att inte få kyligt inne.
 
  • Gilla
David Wallin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Det som kan inträffa är att man får lite varmare med alla små apparater och att det krävs handpåläggning med att sänka värmen. Men det gör man väl tänker jag. Vill man ha 20 C i rummet så justerar man till det blir så i ett mer manuellt system.
Ja, jag tänkte att de små källorna redan fanns i rummet och jag ser då ingen anledning till att justera något. Tillför man däremot nya källor kan ju såklart balansen rubbas något, även om det inte bör göra någon större skillnad.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Då kommer du att ha en viss variation i inomustemperatur över året (mätt i frånluften). Såvida du inte har en perfekt värmekurva som gör det egentliga jobbet,

Vi har el-element i två bostäder. När det blir riktigt kallt ute ökar vi på dem för att inte få kyligt inne.
Ja en viss variation har jag, det stämmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.