Jag fick igenom kök på övervåningen trots entre på nedervåningen genom att förbereda för att kunna sätta in köksutrustning i ett rum på bottenvåningen. (i realitén innebär det en fördragen vattenledning i en vägg samt ett pluggat avlopp under golvet)
 
  • Älska
Heij83
  • Laddar…
Heij83
Klaugust Klaugust skrev:
I vår familj på fyra delar vi på två sovrum. Jag och barnen sover i en dubbelsäng i ett rum och min sambo i en i ett annat :crysmile:

OnTopic så ser det ut att vara ett imponerande projekt utan att ha följt det närmre. Som arkitekt så har jag väl såklart mina små reservationen för själva gestaltningen kanske, men huvudsaken är såklart att ni som byggherrar och brukare av huset är nöjda. Det glömmer man ju ibland bort i ekvationen. Jag gillar mångfald inom arkitekturen och det hade ju varit tråkigt om ni hade anpassat utformningen för att tillfredsställa nån annan än er själva. Det hade också varit tråkigt om alla hus gick i case study-stil, monopolhusstil, 50-talsstil, soldattorpsstil, schweizerstil eller vad som helst.

Baserat på vad jag sett i den här tråden/klippet skulle jag kanske anse att ni inte "ritat" huset i Sketchup utan att ni fått ritningar upprättade utefter en (volym-)skiss som ni gjort i Sketchup, men det är ju också hårklyverier. Det är också möjligt att ni detaljerat Sketchup-modellen mer än vad som syns på skärmklippen jag sett, så att det mer eller mindre bara handlat om en renritning av arkitekten och då blir det ju mer en gråzon.

På tal om skisser så finns det ju både för- och nackdelar med att engagera en arkitekt (som sådan är jag ju partisk i frågan) tidigt eller sent i processen. Har man en helt färdig skiss som man själv förkastat både en och två gånger och bara får den renritad, då kommer man såklart få det exakt så som man vill ha det och till en ganska låg kostnad. Om man istället mer har ett hum om vilka funktioner man vill ha, hur man vill disponera det i grova drag och ungefär hur man vill att det ska se ut har arkitekten möjlighet att komma på smarta lösningar och funktioner som kunden kanske inte ens kunnat föreställa sig, men som denne blir väldigt nöjd med i slutändan. Det behöver inte kosta skjortan heller, åtminstone om man ser till hela byggkostnaden och avskrivningstiden för byggnaden. Men på andra sidan av skalan har vi att komma till arkitekten med ett helt tomt papper och det kanske inte heller är att rekommendera. Det svåraste som finns är egentligen att utgå från tabula rasa och behöva dra en kanin ur en hatt utan att ha någon som helst föraning om vad kunden kan tänkas vilja ha (om denne inte vet det själv). Så rekommendationen är väl egentligen att vara lyhörd och mottaglig för input och det gäller både beställare och arkitekt.

Sen håller jag med handläggarna på kommunen att enligt de regler som finns kanske ni inte borde fått bygglov och att nämnden ska kunna köra över tjänstemännen är ju något som man inte bör räkna med. Att det händer är ganska omdiskuterat och det är väl kanske inte det syftet med funktionen är. Det händer också att politikerna får bakläxa av högre instanser, så på det viset kanske jag hade legat lågt i minst 10 år om det var mitt hus.

Men med det sagt tycker jag att kraven kanske borde vara något mer flexibla, att det inte är samhällsekonomiskt som någon tidigare uttryckte det. Det är kanske rimligare att en extra avgift tas ut i bygglovet om man inte uppfyller tillgänglighetskraven, en avgift som kan fonderas på riksnivå och som bostadsanpassningsbidragen sen hämtas ur när själva anpassningen faktiskt behövs. Men motargumentet, som är svårt att bortse ifrån, är ju att även om den som äger huset inte är rullstolsburen så är det ju inget som säger att man aldrig kommer lära känna någon som är det, eller att någon man känner blir det genom en olycka eller sjukdom, och ska man då avstå från att bjuda hem denne?

Som sagt, imponerande hus och process som väcker tankar!
Tack för kreativ kritik :heart:

Arkitekten har bara ”renskrivit” SketchUp ritningen som är mycket detaljerad med exakta mått på allt.
Vår arkitekt fick även i uppgift att komma med konstruktiv kritik men tyckte helheten var bra, kanske var det för att denna kom in i ett ”för sent” skede.

Skulle någon i familjen bli rullstolsburen så skulle vi nog titta på en enplansvilla istället.
Kommer det någon med rullstol på besök så är inte denne utesluten ur sällskapet då alla ”nödvändiga” saker fins på entréplan, stor toalett, matplats/sällskapsyta, sovrum, matlagning, tvätt, att titta på tv kan Inte räknas dit och är det ett måste så går det att gå utomhus.
Det jag ville framhäva som inte kommer fram är det vansinniga i att behöva sätta en hiss för 200 000 som ändå kommer kastas ut och handläggaren säger att det inte är dennes problem vad vi gör sedan, så kontentan av det hela är att hissen ändå inte funnits efter besiktningen.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
O
Funktionen samvaro finns inte på entréplanet och det känns ju olyckligt att kommunen löser avsteget från BBR 3:221 med separata avtal. De sätter sig i ett knepig sits eftersom fler säkerligen vill följa detta exempel.

Stämmer in med övriga, bra jobbat med bygget!
 
Huddingebo Huddingebo skrev:
Vad är fel?

I mitt tycke betydligt trevligare är de allra flesta kataloghus.
Speciellt planlösningen, för att vara ett lite större hus.

Det finns oerhört många arkitektritade hus som ser för bedrövliga ut och som långt ifrån passar in i omgivningen.
"Järv design " brukar det ursäktas med.
Jag syftade mest på processen, det verkar inte ha gått helt smidigt fick jag intrycket av. En bra arkitekt hade kunnat undvika de lagstadgade fallgroparna och samtidigt jobbat lite med proportioner och fönstersättning. Då föreställer jag mig att man också sluppit runda tjänstemannaledet för att få igenom bygglovet.

Tillräckligt konstruktivt?
 
  • Gilla
LaszloToth och 1 till
  • Laddar…
J Jäven skrev:
Jag syftade mest på processen, det verkar inte ha gått helt smidigt fick jag intrycket av. En bra arkitekt hade kunnat undvika de lagstadgade fallgroparna och samtidigt jobbat lite med proportioner och fönstersättning. Då föreställer jag mig att man också sluppit runda tjänstemannaledet för att få igenom bygglovet.

Tillräckligt konstruktivt?
Långt ifrån alla arkitekter fixar det.
Min granne gav till slut upp sin bygglovsansökan 2016 och sålde tomten. Allt ritat av en arkitektfirma i Stockholm.
Det är inte alls ovanligt att man tvingas buga för bygglovsavdelningens pekpinnar.

Ägaren av det här huset fick ju igenom sitt entréplan med två olika nivåer.

Fönstersättning skiljer ju mycket mellan olika hus, tycker ändå att det här blev bra.
Även om jag ogillar/tycker det är fult med fönster som går långt ner mot marken.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
K
J Jäven skrev:
Ett väldigt talande liten film: rita inte ditt hus själv om du inte har kompetensen.
Oväntat men på många sätt bra kanske att Byggahus lyfter upp ett projekt som så lysande exemplifierar att det är värt att nyttja professionen.
Jag tycker tvärtom att det var ett bra exempel på hur man kan skapa något bättre än "experterna". Förutom att fönstren inte livar med fasaden tycker jag att det blev mycket bättre än många andra projekt man sett de senaste åren. Kul att se att fler vågar bygga med högt i tak. Och sin egen trappa :love:

Ser fram emot fler delar!
 
  • Gilla
  • Älska
Marlen Eskilsson och 1 till
  • Laddar…
V växelventil skrev:
Någon som använder annat cad istället för sketchup för är inte jätteförtjust i det programmet.
Jag ritade mina ritningar i qCad. Har fått bygglov, så det funkar ju uppenbarligen :)
 
  • Gilla
växelventil
  • Laddar…
O oxöga skrev:
Funktionen samvaro finns inte på entréplanet och det känns ju olyckligt att kommunen löser avsteget från BBR 3:221 med separata avtal. De sätter sig i ett knepig sits eftersom fler säkerligen vill följa detta exempel.

Stämmer in med övriga, bra jobbat med bygget!
Vilket ju verkar vara rena dumheter det med - kök/hall måste ju rimligtvis vara stort nog för den funktionen? Totalt 37 m2 yta - större än många ettor bara det.
 
  • Gilla
Jättefranskan och 2 till
  • Laddar…
CAD-ritning av en mekanisk komponent med noterade mått och hål för M16-bultar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
joakim_j joakim_j skrev:
Jag ritade mina ritningar i qCad. Har fått bygglov, så det funkar ju uppenbarligen :)
Japp Har ett ryskt cad program som fungerar bra men kan inte få typ rita planritning men det fungerar nog att få godkänt bara att ser lite konstigt ut när man vill rita lite mer som en buske exempel.Hade sketchup 1 år men tyckte inte om det alls .
 
Min personliga åsikt att det är helknas på kraven om man kräver att man måste kunna köra rullstol/elrullstol från entrén till vardagsrum. Om då vardagsrummet ligger en halvtrappa ned krävs hiss. Den kreativitet som ges av denna möjlighet som därmed av regelverk tas helt bort. Då inser jag varför man aldrig ser nya hus med en upphöjd grund och trappa. Det är ju därför ny pampiga villor i exempelvis 1920-tals stil ser så förbaskat fel ut. Ni som har kunskapen får gärna rätta mig om jag har fel.
 
trähandtag trähandtag skrev:
Min personliga åsikt att det är helknas på kraven om man kräver att man måste kunna köra rullstol/elrullstol från entrén till vardagsrum. Om då vardagsrummet ligger en halvtrappa ned krävs hiss. Den kreativitet som ges av denna möjlighet som därmed av regelverk tas helt bort. Då inser jag varför man aldrig ser nya hus med en upphöjd grund och trappa. Det är ju därför ny pampiga villor i exempelvis 1920-tals stil ser så förbaskat fel ut. Ni som har kunskapen får gärna rätta mig om jag har fel.
Jag förstår vad du menar.
Många försöker bygga ett vackert sekelskiftes, 20-tal, 30-tals hus etc

Och placerar det platt på marken utan sockelhöjd. Ofta också med för låg höjd på fasaden.
I värsta fall med helt fel fönster och stora takutsprång.

Då ser det bara ut som en pastisch, en dålig kopia.


Det går att lösa detta. Man behöver bara säkerställa att det finns plats för en framtida ramp för rullstol
 
Jag kan inte låta bli att undra om alla som jobbar på byggnadsnämnder i Sverige ligger och gråter i fosterställning när TV program som Grand Designs sänds.
 
  • Haha
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
E eleson skrev:
Jag kan inte låta bli att undra om alla som jobbar på byggnadsnämnder i Sverige ligger och gråter i fosterställning när TV program som Grand Designs sänds.
Det finns en bra Instagram för det om man har sådant, whenatbygglovskontoret men tyvärr har de inte varit lika aktiva sedan efter sommaren. Mycket humor med en nypa bitterhet
 
  • Gilla
eleson och 2 till
  • Laddar…
O
H hapazard skrev:
Vilket ju verkar vara rena dumheter det med - kök/hall måste ju rimligtvis vara stort nog för den funktionen? Totalt 37 m2 yta - större än många ettor bara det.
Ja, det finns stor förbättringspotential när det kommer till reglerna angående tillgänglighet.

Ser inte ut som om det ryms på den ytan och samtidigt kan skiljas av från övriga funktioner med bibehållet dagsljus genom fönster mot det fria.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Hur länge har dessa regler funnits? Jag har sett hus byggda för max 20 år sedan med bara en jättelång trappa upp till huset. Kommer man inte upp till huset med bil spelar det ju ingen roll om man kan ta sig runt i huset med rullstol eller inte.
 
  • Gilla
Heij83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.