Hej! Plåten nyper fast slangen ändå, jag la glespanel under mitt golv, med lagom avstånd för slangen. Sen plåtar. Var bara att ”klicka fast” slangen i plåten sen :D
 
  • Gilla
AndersPS och 2 till
  • Laddar…
Fungerar alldeles utmärkt att göra så. Det enda du ”förlorar” är höjden som den extra skivan ger dig. Det är golvvärmeplåten som håller slangen. Hur spåret ser ut har ingen betydelse, bara plåtens ”veckade del” får plats.
 
  • Gilla
Ramnemark och 1 till
  • Laddar…
U
LK har 16mm slang, spåren i deras skiva är ca 18mm djupa (och breda) för att få plats med både plåt och slang. Så oklart om du kan använda dig av 16mm spån.
jag kan mäta med skjutmått ikväll om du vill ha mer exakta mått på spåren?
Vad ska du lägga för golv ovanpå? Parkett?
 
  • Gilla
Ramnemark
  • Laddar…
U Utsliten och utdömd skrev:
LK har 16mm slang, spåren i deras skiva är ca 18mm djupa (och breda) för att få plats med både plåt och slang. Så oklart om du kan använda dig av 16mm spån.
jag kan mäta med skjutmått ikväll om du vill ha mer exakta mått på spåren?
Vad ska du lägga för golv ovanpå? Parkett?
Du får gärna mäta. Konstruktionen kommer se ut såhär om jag gör på detta sätt.

Golvspån 22mm
Spånskiva 16mm (Plåt och slinga)
Golvgips
Underlagsfoam
Laminat
 
Jag skulle nog byta golvgipsen mot en 10-12mm väggspånskiva
 
Tanken är väll att gipsen dämpar lite ljud
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
I de anvisningar om att lägga golv över golvvärme som jag har läst har det stått att man inte skall använda foam eftersom den isolerar och försämrar värmespridningen uppåt. Det har i stället ”föreskrivits” lumppapp. Men det kanske inte gäller längre? Var ju ett tag sedan jag la golv…
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Tanken är väll att gipsen dämpar lite ljud
Neråt eller tänker du i rummet där du lägger golvet?
 
R roli skrev:
I de anvisningar om att lägga golv över golvvärme som jag har läst har det stått att man inte skall använda foam eftersom den isolerar och försämrar värmespridningen uppåt. Det har i stället ”föreskrivits” lumppapp. Men det kanske inte gäller längre? Var ju ett tag sedan jag la golv…
Jag skulle kunna lägga lumpapp istället, foam har jag inte köpt än :)
 
nino nino skrev:
Neråt eller tänker du i rummet där du lägger golvet?
I rummet där jag lägger golv. Eftersom golvet är uppreglat på betongvalv så har det iallafall innan varit ett väldigt burkigt ljud när man går på golvet. Nu är det bättre isolerat men gips är ju relativt ljudisolerade :)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
R roli skrev:
I de anvisningar om att lägga golv över golvvärme som jag har läst har det stått att man inte skall använda foam eftersom den isolerar och försämrar värmespridningen uppåt. Det har i stället ”föreskrivits” lumppapp. Men det kanske inte gäller längre? Var ju ett tag sedan jag la golv…
Cellfoam är väll just vanlig golvfoam? :thinking:
 
  • Skärmdump av en diskussionstråd om installation av HeatFloor 22 och konstruktionsprinciper på ett byggforum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
richardtenggren
Jag har ju gjort idiotin att spårat själv, det har gått några stål men med en bra fräs och dammsugare så har det varit i princip dammfritt. Har spårat ~100 m2 av 130. Resterande kommer spacklas in, dvs hall och badrum.

Jag hade nog kört med 17 mm råplan eller likvärdigt för att slippa såga upp spånskivan också.
 
Ramnemark Ramnemark skrev:
Nu är jag lite nyfiken på vad ni tänker kring detta. Jag hade tänkt spåra ner all golvvärme i golvspånet. Men det är ett himla jobb då det är drygt 80 kvm och det kommer damma nått enormt. Dessutom gillar inte min nacke det momentet sen operationen. Samtidigt funderar man på bärighet och lite sånt. Det hade ju sparat otroligt mycket arbete och bara såga ut spåren i 16mm spånskiva vilket man kan köpa på Hornbach för runt 229kr skivan 120x250cm). Jag kan dels göra jobbet mycket snabbare, jag får bättre arbetsmiljö då jag kan stå upp och såga till allt. Jag riskerar inte att fräsa i en skruv. Jag sparar lite pengar på frässtål. Jag får ett stabilare golv. Höjden på golvet gör faktiskt inget för nu när jag sänkte golvet så insåg jag att det var olika golvnivå i huset så jag har sänkt efter golvhöjden i kök/vardagsrum men det blev nästan lite för lågt mot innerdörrar och ytterdörrar. Strömbrytarna bli 16mm under standard men vägguttagen blir bra då jag satte dem på 25 ö.g.

Finns det någon anledning att INTE göra som jag nu planerar? Är det olämpligt med vanlig spånskiva skruvad/limmad ovanpå ett bärande undergolv? Spånskivan på hornbach är ”formstabil”
Jag gjorde så på min övervåning har fungerat bra i 4år nu hade ett plankgolv som var rakt och fint men inte så vackert att titta på
Orkade inte riva upp allt och lägga spårad golvspån var säljaren på Uponor som sa till mig att göra så
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Doc så använde jag 18 mm spånskiva
 
Totte lille Totte lille skrev:
Doc så använde jag 18 mm spånskiva
Vart köpte du den? :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.