G Gabbe1 skrev:
Stöden förutsätts stå stadigt och utan rörelse.
Jag tror du missförstår syftet med en kontinuerlig balk, det man eftersträvad i dessa fall är ett högre materialutnyttjande på den horisontella (tak)balken. Jag försökte beskriva det i mitt förra inlägg.
Jo jag är helt med på vad du menar men när man pratar om detta så låter det ju som antingen att marken sviktar eller att man räknar med kraftig överlast över de delar av balken som inte har stöd?
Jag tänker mer som att om taket är räknat på svenskt vis med massor med snö och det verkligen är bra dimensionerat så borde ju rimligen lasterna vara så jämnt fördelade att man i praktiken inte får dessa rörelser du nämner och då heller inte behöver en hel balk. Jag skulle ju förstå logiken om varje balk vore på gränsen för klen, att allt vore lättviktsbygge deluxe och man får skotta taket hela vintern. Då förstår jag logiken i att allt räknas och att en hel balk då såklart blir styvare.
 
H HEA260 skrev:
Jag har q_d = 32kN/m från takbalk på mittstöd (vägg_x). Sen får man lägga på vikten för vägg_x och sulans vikt. Jag har inte hunnit räkna på det mer än översiktligt, bett om ritningar för befintlig grundläggning. Vill räkna på vad aktuell belastning är på marken.

Om jag får möjligheten kommer jag att följa projektet och räkna slutlig sula efter man börjat gräva.

Räknar även plattan, du har nog rätt om att man kan minska den till 100mm, 6s150.

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet! Det är till stor hjälp!
Lite förenklat så har du ca 40kN/m, så med 50kPa på marken så blir sulan ca 800mm bred vilket inte är direkt stort.
Ska utbyggnaden göras med ny grundläggning eller ska man använda någon befintlig eftersom du nämner befintlig grundläggning?
 
B bossespecial skrev:
Lite förenklat så har du ca 40kN/m, så med 50kPa på marken så blir sulan ca 800mm bred vilket inte är direkt stort.
Ska utbyggnaden göras med ny grundläggning eller ska man använda någon befintlig eftersom du nämner befintlig grundläggning?
Ny grundläggning.

Glömde ta med vindlasten. Vi har en horisontell last på 10kN också.
 
G Gabbe1 skrev:
Jag antar att du har koll på att det blir mer last på mittre stödet vid användandet av kontinuerlig balk?
Det är lätt hänt att tänka att vid jämt utbredd last på balken så fördelas lasterna på stöden enligt: 1/4, 2/4, 1/4, vilket oxå stämmer om balken är delad vid mittenstödet. Men vid kontinuerlig balk så stämmer det alltså inte längre.
Jag har koll på detta, du antar rätt :)
Det kommer att spela roll vid dimensionering av sulan. Får jämföra de två fallen. Kör jag med 2 balkar istället för kontinuerlig så blir det tex. mindre takhöjd, något som är synlig tillskillnad från grunden. Så jobbar helst med en kontinuerlig i detta fallet.
 
prototypen prototypen skrev:
Frågan om att få upp balkarna sträcker det med en hjullastare med pallgafflar om man kan lägga upp balkarna innan gavelväggen byggs.
Alt 2 så kan en hjullastare lägga upp de just innanför gavelväggen och sedan får man hasa efter balkarna.

Att gjuta 150 mm känns tjockt, passar mer till ett stridsvagnsgarage.

Protte
Måste få tillgång till en hjullastare också. Det känns som att det kommer dels kosta (vilket en kran också gör) och dels bli krångligare.

Skrev 120mm platta, inte 150mm :) Och det är preliminärt, ska försöka räkna hem en 100mm platta.
 
H HEA260 skrev:
Ny grundläggning.

Glömde ta med vindlasten. Vi har en horisontell last på 10kN också.
Vad har du räknat för egenvikt på taket förresten?
 
Är det inte onödigt att bygga med limträ om det ändå inte blir synligt?

Bättre att bygga sådär långa taksprång med lättbalk?
 
B bossespecial skrev:
Vad har du räknat för egenvikt på taket förresten?
1kN/m2, överdrivit en del när jag räknat överslagsmässigt.

Har satt cc till 0.92m (passar perfekt för bredden).
 
E erikjakan skrev:
Är det inte onödigt att bygga med limträ om det ändå inte blir synligt?

Bättre att bygga sådär långa taksprång med lättbalk?
Jag har inte kollat på lättbalk som alternativ (mest då jag inte jobbat med det tidigare). Men ska absolut kika på det! Bra ide om det funkar för aktuell spännvidd (9+6.2m).
 
H HEA260 skrev:
Jag har inte kollat på lättbalk som alternativ (mest då jag inte jobbat med det tidigare). Men ska absolut kika på det! Bra ide om det funkar för aktuell spännvidd (9+6.2m).
Tror det kan vara värt det, limträ är otroligt starkt och snyggt men massivt trä är ju dyrt nu som vi alla vet :)
 
E erikjakan skrev:
Tror det kan vara värt det, limträ är otroligt starkt och snyggt men massivt trä är ju dyrt nu som vi alla vet :)
Jag ska kika på det imorgon, vet du något företag som du kan rekommendera?
 
H HEA260 skrev:
1kN/m2, överdrivit en del när jag räknat överslagsmässigt.

Har satt cc till 0.92m (passar perfekt för bredden).
Menar du att du ska ha limträbalkarna på 920cc?
 
Lulaua Lulaua skrev:
Menar du att du ska ha limträbalkarna på 920cc?
Yes, blir 5 stycken totalt. Funkar inte det?
 
Att ha balkarna på andra mått än vad som är ”standardlösning” är ett elände. Det blir en massa pusslande och mera spill.
Tro mig, har renoverat med takbjälkar med CC varierande runt 750 mm.
Protte
 
Funderat på masonite beams?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.